Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 26-03-2019 | Article Rating | (0) reacties

Waaraan moet microlearning voldoen? 5 design karakteristieken

Waaraan moet microlearning voldoen? 5 design karakteristieken

Microlearning wordt steeds vaker toegepast. Het is vooral succesvol bij medewerkers die onderweg zijn, die geen vast kantoorplek hebben of kortcyclus werken. Denk aan account- en salesmanagers, mensen op een helpdesk, servicemensen in het veld, chauffeurs en logistieke medewerkers. Het onderweg zijn bij die banen maakt dat ze zelden tijd hebben om een training of cursus te volgen. Het volgen van zo’n bijeenkomst is zo anders dan hun ‘gangbare’ daginvulling, dat het een aanslag is op hun productiviteit. Leren via een cursus of training schiet er dan vaak bij in. Maar leren is ook voor deze groepen van levensbelang.

Wat dan? Goed ontwikkelde microlearning is dan van essentieel belang. Het volgen van microlearning kost minder tijd en is effectief. Maar de learning moet dan wel goed doordacht, goed gemaakt en goed aangeboden worden. We hebben de belangrijkste eisen op een rijtje gezet.

1. Een microlearning heeft maar één enkel leerdoel

Zoals het woord micro al aangeeft, is een microlearning kort en krachtig. Dat betekent dat wat moet worden geleerd, ook kort en krachtig moet zijn. Dus geen ingewikkelde verwikkelingen en details. Beperk hetgeen je wilt overbrengen tot één enkel leerdoel. Lukt dat niet, dan moet je bij het ontwerpen nagaan of microlearning wel de juiste vorm is voor de content die je wilt overbrengen. Met één leerdoel kun je ervoor zorgen dat zaken goed bij de lerende overkomen en dat deze het ook gaat onthouden. Je voorkomt bij de lerende een zogenaamde informatie overload.

2. Microlearning bevat content die past bij de doelgroep

Voor de inhoud van de microlearning ga je uit van de al bestaande kennis bij de lerende. Dus je hoeft niet de samenvatting van het voorgaande te doen. Je sluit aan bij wat al bij je doelgroep bekend is. Je kent je doelgroep doordat je vooraf goed geïnventariseerd hebt wie je doelgroep is en wat ze aan (voor)kennis hebben. Een microlearning sluit daarop aan en kan om die reden de aansluitende content brengen.

3. Het design is minimalistisch

Het design hoort bij microlearning de content te ondersteunen. Dat betekent dat het design simpel en eenvoudig is. Geen overbodige visuals of moeilijke navigatie. Een lerende wil zo snel mogelijk antwoord op zijn vraag, en hoeft daarom niet met ingewikkelde zaken bij de les gehouden te worden. Werk met een overzichtelijke structuur, opsommingen etc. De lerende gaat vanuit zichzelf wel naar en door de les.

4. Het kent een variatie aan vormen

Ook al is de boodschap kort en krachtig, de lerende wil niet steeds op dezelfde manier de inhoud tot zich nemen. Afwisseling in vorm is hier daarom nodig. Daarnaast heeft niet iedereen dezelfde voorkeuren voor een vorm. Door verschillende vormen te gebruiken is een lerende eerder geneigd om nog eens naar een andere microlearning over hetzelfde onderwerp te gaan. Dat maakt dat de lerende extra goed de kennis onthoudt en kan toepassen. Mix en match de verschillende vormen zodat een lerende kan kiezen voor een vorm die op dat moment het beste uitkomt. Denk bijvoorbeeld aan een podcast, die handig is als je je handen vol hebt, maar die je niet zult raadplegen als je met iemand in gesprek zit en je snel iets wilt opzoeken. Dan is een flipbook of pdf veel handiger. Of een ondertitelde video.

Het ontwerpprincipe vorm volgt functie is ook voor het design van microlearning van toepassing. Bekijk voor je keuze van de vorm wie de doelgroep is, wat de boodschap is, wat de techniek toelaat en op welke plek de content door de lerende gebruikt wordt. Waar is de lerende op dat moment, wat doet deze dan?

Voorbeelden van vormen voor microlearning en goede toepassingen zijn:

Microlearning vorm

Toepassing

Video’s

Snel informatie overbrengen

How-to-Demos/Simulaties

Praktische toepassingen/hands-on toepassing

Interactieve video

Oefenen met gedrag in de praktijk of terugkijken

Animaties

Introductie van visie, proces of concept

Interactieve PDFs/flipbook

Een snelle opzoek of referentie tool

Podcasts

Snel informatie overbrengen

 

5. De microlearnings zijn intuïtief te vinden

Als je zoekt naar specifieke informatie om voor je werk een taak af te ronden, dan moet de plek waar je de microlearning kunt vinden daar ook dichtbij zijn. Denk hier op voorhand over na. Het is immers zinloos om een microlearning te ontwerpen die niet op het moment van de waarheid bereikbaar is.

Zo is het onzinnig om de ‘wat te doen bij brand’-instructie op het intranet te zetten. Deze instructie wil je dicht bij de deur hebben. Iedereen wil intuïtief zo snel mogelijk naar buiten en zal daar dan ook zoeken naar deze instructie in plaats van de laptop of iPad te openen.  Een ander voorbeeld is een instructie over wat te doen met een kapotte machine. De microlearning hierover is dicht bij de machine te vinden en niet alleen maar in het kantoor van de opzichter.

Conclusie

Microlearning is een nuttige tool die steeds vaker ingezet wordt. Maar ook al is het kort en krachtig, het betekent niet dat er niet over nagedacht is. Er is uitgebreid nagedacht over wat het doel is, wie de doelgroep is en welke vorm moet worden gekozen. Wil je er meer over weten? Contact ons dan, zodat we je kunnen helpen bij jouw uitdagingen om goede microlearnings voor jouw mobiele workforce te maken. 

Geschreven door: Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!

Wil je weten hoe je microlearning maakt? Lees dan hier verder.  

Inspiratiebron: Microlearning Design: 7 Must-Have Characteristics

Did you know that 80% of the global workforce is deskless?


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Wilfred Rubens (redactie) 25-10-2019

Kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag

Columnist en redacteur Wilfred Rubens plaatst kanttekeningen bij het monitoren van online leergedrag.