Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 19-06-2018 | Article Rating | (0) reacties

Mobile- of microlearning? Zoek de verschillen

Mobile- of microlearning? Zoek de verschillen

Regelmatig worden mobile leren en microlearning voor hetzelfde fenomeen gebruikt. Veel mensen denken dat het om leren op de smartphone gaat en dat er altijd apps bij nodig zijn. Dit vraagt om een heldere uitleg van de verschillen.

Definities

Microlearning zijn leerinterventies die vragen oplossen waarbij de vrager direct een kort en krachtig antwoorden krijgt. Daarmee heb je de kern te pakken. Er is in deze omschrijving geen techniek beschreven, omdat er lang niet altijd techniek bij nodig is. Een van de beste microlearnings die al decennia lang worden gebruikt, is de Wat te doen bij brand-instructie. Deze hangt meestal naast de deur: daar waar je naartoe wilt als er brand is en op het moment dat je zoekt naar instructies over hoe te handelen. Je wilt dan niet inloggen op een device, wachtwoorden invullen en klikken terwijl je de rook ziet naderen. De brandinstructie is makkelijk vindbaar en je kunt de informatie direct toepassen. Het leert je hoe te handelen bij brand op het moment dat je dit wilt weten.

Als we het over mobile leren hebben, dan hebben we het over leren dat op elk moment plaats kan vinden door gebruik te maken van verschillende devices zoals mobiele telefoons, smartphones, tablets, MP3/MP4-spelers, spelcomputers, mini notebooks, GPS-apparaten of mobiele stem apparaatjes.

Verschillen

In een Engelstalig artikel van Float over de verschillen tussen micro- en mobile leren vonden we: “Microlearning provides bite-sized content on the users’ time, which allows users to absorb and process the information before moving on to the next topic. This requires thoughtful consideration on the instructional designer’s part – curation, reduction, repackaging.” Bij microlearning gaat het vooral om de inhoud en niet zozeer om de manier waarop de inhoud wordt uitgeleverd bij de gebruiker.

In datzelfde artikel staat dat mobiel leren niet hetzelfde is als het in stukken hakken van e-learning, maar juist het zorgvuldig afwegen van welke content via welke mobiele device kan worden aangeboden. Daarbij wordt er rekening mee gehouden dat de device-gebruiker niet urenlang wil leren via het apparaat. Het advies is om de content in verschillende vormen aan te bieden, zodat er efficiënter geleerd wordt.

Belangrijkste verschillen

Zoals hierboven beschreven, hoeft microlearning niet altijd gedistribueerd te worden via een mobiele device. Wat met mobile learning natuurlijk wel altijd het geval is.  

De schrijvers van het artikel benoemen als belangrijkste verschil tussen microlearning en mobile learning: “So, the differences, upon reflection, are the context of the delivery of content and the form of, and amount of, content available to users initially.”

Overeenkomsten

Als je kijkt naar mobile- en microlearning dan zijn ze hetzelfde op de punten flexibel te gebruiken, veelal afgeleid van e-learning content en aangepast aan de factoren context en cultuur.

Conclusie

Volgens Float hebben mobile learning en microlearning meer gelijkenissen dan in eerste instantie lijkt. “These two types of learning delivery can both be effective when utilized properly by both the creators and users.” In de wereld van microlearning wordt mobile learning gezien als één van de vormen waarin microlearning kan worden gegoten. De doelstelling achter mobile learning kan overeenkomen met die van microlearning, maar hoeft niet altijd gelijk te zijn. Op het moment dat het doel van mobile learning niet is dat men snel en direct een korte leerinterventie aanbiedt, is het geen microlearning te noemen. Dat betekent niet dat het dan geen mobiel leren is. 


Inspiratiebron: Float, Mobile Learning vs. Microlearning – Is There a Difference?

 

Geschreven door: Helma van den Berg, microlearning expert Let’s Learn!

 

Meer weten over microlearning? Kijk dan in onze Kennisbank onder de rubriek Microlearning



Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.