Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Let’s Learn! | 19-04-2023 | Article Rating | (0) reacties

Effectieve e-learnings met microlearning

Effectieve e-learnings met microlearning

Door Let’s Learn!

5 redenen waarom de principes van microlearning onmisbaar zijn bij het maken van een goede e-learning.

Als je het over e-learning hebt, dan heb je het over het overbrengen van educatieve stof of trainingsinhoud door het gebruik van elektronische apparaten zoals computers, tablets of telefoons. Daarbinnen is er natuurlijk een breed scala aan typen e-learnings in verschillende vormen en maten. Het kan een korte learning zijn in de vorm van een eenvoudige slide-show. Of juist een langere cursus met veel interactieve elementen zoals een rollenspel. Door nieuwe technieken zoals AI en een betere toegang voor de cursist tot krachtige computers, zijn de mogelijkheden inmiddels eindeloos. Maar wil je een doeltreffende e-learning, dan is het wijs om bij de ontwikkeling goed te kijken naar de kenmerken en voordelen van e-learning. En om deze volop te benutten kom je bij het opzetten van een e-learning al gauw uit bij het toepassen van – de principes van - microlearning.

Voor een goede e-learning is microlearning onmisbaar. Hoe dat zit? We zetten 5 redenen voor je op een rij:

  1. Microlearning houdt motivatie hoog bij individueel gebruik De meeste e-learnings worden gemaakt voor individueel gebruik. Dat betekent dat lerenden A-synchroon van elkaar de cursus volgen. Er is dus geen direct contact met mede-lerenden om elkaar te stimuleren gedurende de e-learning. Met het gevaar dat de motivatie bij de lerende afneemt. De uitdaging voor jou als ontwerper van een e-learning is om die motivatie er wel in te houden. Dit doe je door aan te sluiten op de mogelijkheden en behoeften die de lerende heeft. Daarom hou je de learnings kort en krachtig, zorg je voor afwisseling en weet je de lerende precies genoeg te prikkelen zodat deze gemotiveerd blijft om ook de volgende les op te pakken. Precies wat de essentie is van microlearning.
  2. Een e-learning is perfect om te spreiden in de tijd, zoals dit ook toegepast wordt bij microlearning. In tijden dat iedereen het druk heeft, komt het goed uit als niet alles in één keer hoeft. Door de e-learning zo op te splitsen dat deze niet in één keer achter elkaar gevolgd hoeft te worden, geef je lerenden de gelegenheid om de verschillende sessies te volgen op de momenten dat het hen goed past. Als je dit doet, is het wel belangrijk dat je bij elke sessie teruggrijpt op eerder geleerde stof. Zo vang je de tussenpozen op waarin het geleerde iets kan zijn weggezakt. En tegelijkertijd zorg je door die herhaling dat die kennis juist weer beter ingebed raakt. Zo gaan e-learning en microlearning hand in hand.
  3. E-learning is net als microlearning just in time en op behoeften afgestemd. In het vorige punt stipten we het al even aan: bij een e-learning is er voor de lerende de mogelijkheid om er mee aan de slag te gaan op het moment dat het goed uitkomt. Dat kan het best passend tijdstip zijn, of bijvoorbeeld het moment waarop iemand de behoefte heeft aan die specifieke kennis. En waar de gewenste informatie als het om e-learning gaat alleen digitaal beschikbaar zal zijn, kan microlearning de gewenste kennis in de vorm van een fysieke infographic naast de machine hangen of als een waaier met instructies in de broekzak.
  4. Solide instructie-ontwerp is de basis voor succes. Niet alleen bij microlearning. Hoe goed een e-learning gevolgd gaat worden en of de opgedane kennis ook daadwerkelijk toegepast gaat worden in de praktijk, hangt voor een groot deel af hoe de learning is opgebouwd. Wil je dit goed doen, dan pas je net als bij microlearning de 6 principes van het breinleren toe. Zo zorg je er voor dat je e-learning toegankelijk en effectief wordt. Grijp dus net als bij microlearning regelmatig terug naar het eerder geleerde, boor de zintuigen aan, sluit aan op het niveau van de lerende, zorg dat er voldoende uitdaging is en blijf herhalen.
  5. Opdelen in hapklare brokjes faciliteert gepersonaliseerd leren bij microlearning én e-learning. Het eerder genoemde spreiden in de tijd heeft nog een voordeel: doordat de learning in kleine partjes is gesneden, ontstaat direct de mogelijkheid om deze korte stukjes afzonderlijk van elkaar te gebruiken voor een specifiek doel. Een combinatie van verschillende modules uit diverse e-learnings kunnen zo weer dienen als een op maat gemaakte e-learning voor bijvoorbeeld het onboarden van nieuw personeel. Je pikt precies die modules uit de verschillende learnings die voor de nieuwe collega relevant zijn om snel wegwijs te worden binnen het bedrijf, de afdeling en de programma’s waarmee moet worden gewerkt.

Zo zie je: voor het maken van een goede e-learning is het toepassen van de principes van microlearning onmisbaar.

Wil je ook een effectieve e-learning ontwerpen vol microlearning aspecten? Heb je onderwerp en doelstelling scherp, maar weet je niet waar te beginnen? Neem dan eens vrijblijvend contact op met microlearning expert Helma van den Berg van Let’s Learn! Zij denkt met plezier met je mee en informeert je graag over de mogelijkheden. Haar contactgegevens en meer informatie over leren en microlearning zijn te vinden op de site van  Let’s Learn!


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.