Achtergrond

Op deze pagina treft u een serie achtergrondartikelen aan die zijn geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van e-Learning.nl | 01-09-2021 | Article Rating | (0) reacties

Stappenplan voor kiezen van een LMS

Stappenplan voor kiezen van een LMS

Als het de eerste kennismaking is met learning management systemen (LMS), kan het kiezen van de juiste een hele uitdaging zijn. Toch is het de moeite waard, omdat een passende LMS kan helpen met het verbeteren van opleiden en trainen van werknemers en daarmee met het verbeteren van de bedrijfsresultaten.

In dit artikel presenteren wij een zes-stappen plan om te komen tot een weloverwogen beslissing en het kopen van een LMS die past bij de behoefte van de organisatie.

Het gaat om de volgende stappen:

1. Analyseer uw behoeften en doelstellingen

Het eerste wat u moet doen bij het kiezen van een leerplatform is inventariseren wat uw wensen zijn. Bij welke activiteiten kan een LMS ondersteunen? Bent u op zoek naar een manier om uw omzet te verhogen? Of wilt u het personeel trainen om effectief met klanten te communiceren? Denk strategisch en plan uw trainingsdoelstellingen duidelijk.

Wie gaat u trainen, is een ander belangrijke overweging bij het kiezen van een LMS.

Stel daarvoor de volgende vragen:

  • Hoeveel werknemers wil ik opleiden?
  • Zal dit aantal schommelen of redelijk stabiel blijven (zoals bij reguliere bijscholing)?
  • Hoe oud zijn uw werknemers?
  • Is er een verschil in vaardigheidsniveau?
  • Hoe ervaren zijn zij in het omgaan met digitale technieken? Bedenk dat als een LMS niet gebruiksvriendelijk is, de werknemers niet erg gemotiveerd zullen zijn deze te gebruiken.

Als u weet wie u gaat trainen en voor welk doel, kunt u bepalen welke LMS-functionaliteiten u nodig hebt.

2. Bepaal aan welke eisen het LMS moet voldoen

Ook hier geldt: bepaal uw prioriteiten. Een LMS is een veelzijdige en uitgebreide software-oplossing, die niet als een impulsaankoop zou moeten worden aangeschaft. Bij veel LMS’en kan worden gekozen uit een scala aan extra functies: bijvoorbeeld sociaal leren, gamification, of e-commerce. Verstandig om aan te schaffen als ze helpen om uw doelen te bereiken. Niet handig, als deze op korte termijn niet van nut zijn voor het opleiden van uw werknemers. Wat vooral belangrijk is, is een stabiel en bruikbaar LMS dat vanaf dag één ondersteunt bij het trainen en opleiden.

Met het beantwoorden van de volgende vragen, krijgt u een duidelijk beeld van het LMS dat u nodig heeft:

  1. Moet het een cloud-gebaseerde / gehoste oplossing zijn?
  2. Waar worden de gegevens opgeslagen? Wie heeft toegang tot wat? En overige veiligheidsafwegingen.
  3. Waarmee moet het LMS integreren? Een LMS kan bijvoorbeeld worden gekoppeld aan CRM-systemen, met HR-software, en met BI-tools.
  4. Heeft u een ingebouwde auteursomgeving nodig, om cursussen mee te maken?
  5. Heeft u gedetailleerde statistieken nodig; bijvoorbeeld van (cursus)materiaal, groepen en gebruikers?

Bepaal van elk van de functionaliteiten wat de prioriteit is. En houd rekening met uw budget en met eventuele tijdslimieten. Dit helpt om duidelijke technische eis op te stellen en het zal uw keuze voor een LMS-leverancier vergemakkelijken. Vat uw eisen en wensen samen in een LMS-aanvraag waarmee u potentiële leveranciers kunt uitnodigen om te reageren met een voorstel voor een oplossing die zij kunnen bieden.

3. Selecteer mogelijke LMS-leveranciers

Met een overvloed aan LMS-software op de markt, wilt u wellicht van andere bedrijven of organisaties weten wat hun ervaringen zijn met LMS-leveranciers. Leren van iemand met praktijkervaring is nuttig. Maar houd er rekening mee dat hun ervaring voor u niet van belang hoeft te zijn, gegeven uw specifieke wensen. Elk bedrijf is anders, en wat werkt voor andere bedrijven hoeft noodzakelijkerwijs niet voor u te werken.

Een bredere oriëntatie op de LMS-markt kan helpen. Neem daarvoor de tijd en bekijk de beoordelingen van meerdere systemen - lees reviews op Capterra en andere websites die helpen bij het selecteren van software. Bestudeer veel voorkomende LMS prijsmodellen en beslis welke prijs het beste past bij de behoeften van uw bedrijf.

En, uiteraard, kijk goed naar de websites van de verschillende LMS leveranciers. Let daarbij op:

  • De beschrijvingen van het LMS. Controleer de functionaliteiten die worden beschreven en check of deze passen bij uw wensen en behoeften.
  • Klanten reviews en succesverhalen. Wie gebruiken het LMS? Hoe gebruiken zij het LMS voor de training van hun werknemers?
  • Kennisbank. De kans is groot dat u die nodig heeft voor naslagdoeleinden, dus zorg ervoor dat een leverancier toegang biedt tot productdocumentatie en tutorials.
  • Technische ondersteuning. Hoe kunt u contact opnemen met de leverancier van het LMS? Kunt u een snelle reactie verwachten?
  • Updatebeleid. Hoe zorgt een leverancier voor updates? Zijn hier kosten aan verbonden?

Op basis van eerder vastgestelde doelen en afwegingen, kunt u een shortlist maken van potentiële LMS-leveranciers, waarna het tijd is om te experimenteren met elk van de LMS’en dat u overweegt.

4. Probeer het LMS zelf uit

U bent aangekomen bij de proefperiode (trial) waarmee u een LMS kunt uitproberen. Begin met essentiële functies zoals het uitnodigen van gebruikers en het uploaden van trainingsmateriaal, en ga dan verder met het testen van eventuele extra functies. Het is belangrijk om dit testproces niet te beperken tot het uitproberen van functies. Focus ook op de gebruiksvriendelijkheid van een LMS - maak dit uw prioriteit. Als u tijdens de trial de interface van een LMS niet begrijpt, zal het moeilijk zijn om collega's te leren ermee te werken. Test ook hoeveel cursusmateriaal u in het LMS kan laden en hoe het LMS met verschillende formaten verwerkt, zoals SCORM-cursussen of videolessen.

5. Vraag een use case demo (testen van reële gebruikssituaties)

Een LMS-leverancier kan een demo organiseren specifiek voor uw bedrijf. Om een goed beeld te krijgen of deze LMS bij uw bedrijf past, omschrijft u een zogenaamde use cases. Deze gebruikssituaties gaan uit van de trainingsbehoeften van uw werknemers en de manier waarop u wilt werken. Hiermee kunt u een potentiële leverancier een duidelijk beeld geven van wat u van de software verwacht. En u een goed beeld of deze LMS bij u past.

Het is verstandig om bij deze use case demo de direct betrokkenen binnen uw bedrijf te betrekken. Denk aan groep werknemers die u met het LMS wilt trainen (uw focusgroep) en medewerkers van de afdeling opleidingen. Het use case scenario moet daarnaast ook ingaan op het gebruik door een LMS-beheerder, een instructeur en een cursist in uw organisatie. U kunt een leverancier vragen om elk van deze betrokkenen d.m.v. een demo mee te nemen door het systeem. Dus een levensechte demo van het gebruik van een LMS vanuit deze verschillende perspectieven. Een demo hoort live met een echt systeem te worden gegeven. En dus niet een PowerPoint-presentatie van de verschillende stappen.  Maak een lijst met vragen en aarzel niet om naar details te vragen. Een goed doordachte demonstratie helpt de belanghebbenden en beslissers bij het verantwoorden van het project en van de keuze voor een bepaalde leverancier.

6. Maak uw keuze

Hoe meer inzicht u krijgt in de voor- en nadelen van een specifieke LMS, hoe beter uw keuze zal zijn. Vergelijk in dit stadium de LMS'en van uw shortlist aan de hand van de details die u tijdens de demo en in het evaluatieproces bent tegengekomen. Kies het systeem dat het meest efficiënt is, gemakkelijk om te bedienen en dat het beste past bij de behoeften van uw bedrijf.

 


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in:

Column

1 reacties
Van Harm Weistra (hoofdredacteur) 18-03-2020

Betekent Corona doorbraak online leren?

Nu de corona-crisis ons dwingt om volop in te zetten op online leren en afstandsonderwijs, moeten we de kans grijpen om er van te leren, stelt hoofdredacteur Harm Weistra.