Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer werken digitale media en tools contra-productief voor doceren en leren?

ICT kan grote voordelen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Maar zijn er ook situaties waarin we beter geen ICT kunnen inzetten, omdat dit contra-productief werkt? Hugh Beaulac gaat in When are Digital Media and Tools WRONG for Teaching and Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

BlackBoard verliest meer terrein in Nederland

Tot voor kort was Nederland het enige land ter wereld waar BlackBoard nog absolute marktleider was op het gebied van digitale leeromgevingen in het hoger onderwijs. Aan die positie lijkt nu definitief een einde te komen. Een groot aantal mensen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Waarom medewerkers vaak geen teamcommunicatietools gebruiken

Yammer, Link, Slack. We beschikken over veel mogelijkheden om de samenwerking en interactie tussen medewerkers te faciliteren, en op die manier bijvoorbeeld ook werkplek leren te ondersteunen met technologie. Toch blijven deze prachtige mogelijkheden vaak onbenut. Waarom? Deze vraag staat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Suggesties voor de inzet van Skype en aanverwante technologieën in het onderwijs

Applicaties voor synchroon online communiceren worden krachtiger en daarmee beter toepasbaar voor leren, onderwijs en opleiden. Wat zijn zinvolle toepassingen? Volgens Bevin Reinen zijn er tien manieren waarop je dergelijke technologieën binnen het onderwijs kunt inzetten. Reinen schrijft over Skype, Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gelukkig 2017!

Als ik de berichtgeving over de aanslag in Istanbul lees, dan lijkt het jaar 2017 op een voortzetting van verleden jaar. Toch hoop ik dat dit jaar een meer hoopvol jaar wordt, met meer positief nieuws. Minder geweld, minder ophitserij, Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op 2016, mijn eerste volledige jaar als zelfstandig adviseur

Het jaar 2016 was mijn eerste jaar als volledig zelfstandig en onafhankelijk adviseur op het gebied van leren en ontwikkelen met behulp van ICT. In deze blogpost wil ik terugblikken op dit jaar, en mijn relaties danken. Sinds 1 maart Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Paar dagen Berlijn

Een paar dagen niet bloggen betekent meestal dat ik een paar dagen weg ben geweest. We hebben dit keer twee nichtjes en hun vrienden meegenomen naar Berlijn. En dat had een goede reden. De twee dames zijn afgelopen jaar namelijk Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Zijn MOOCs dood? Niet als je naar de cijfers kijkt

Er is de laatste tijd minder aandacht voor massive open online courses, dan een aantal jaar geleden. Dat betekent echter niet dat voor deze vorm van e-learning het einde nabij is. Integendeel. Class Central heeft op Eerste Kerstdag de meest Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je leren integreren met werk?

Werkplek leren kan een krachtige en betekenisvolle vorm van leren zijn. Er zijn verschillende manieren waarop je leren door professionals op de werkplek vorm kunt geven. Volgens mij moet je daarbij overigens niet te veel over leren praten. Helen Blunden Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vrolijk kerstfeest!

Merry Christmas, joyeux Noël, frohe Weihnachten, Feliz Navidad, buon Natale, Καλά Χριστούγεννα, Noeller, 圣诞快乐, عيد ميلاد مجيد, hyvää joulua, god jul, Bon Nadal Ik wens jullie hele mooie kerstdagen toe met veel ruimte voor bezinning, goede gesprekken en gezelligheid. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Mix van face-to-face begeleiding en online begeleiding kan impuls geven aan kwaliteit onderwijs, opleiden en werkplek leren

E-coaching wordt al een tijd toegepast binnen de zorg en ook bij de begeleiding van professionals. Je ziet dat binnen het onderwijs online begeleiding ook aan populariteit wint, mede dankzij de adoptie van draadloos en breedband internet en dankzij laagdrempelige Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Workshop modellen blended learning

Gisteren heb ik in het kader van een adviestraject bij Iselinge Hogeschool een workshop verzorgd over modellen voor blended learning. In deze blogpost beschrijf ik de aanpak. Ik heb eerst kort teruggeblikt op de resultaten van een eerdere sessie over Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege over E-learning. Trends en ontwikkelingen

Op de valreep voor de kerst heb ik vanavond voor de tigste keer een gastcollege mogen verzorgen over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Mogelijk voor de laatste keer in het kader van de post-HBO opleiding e-learning (Wet Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Handig: Nederlandstalig begrippenkader ICT en leren

SURF heeft onlangs een begrippenkader op het gebied van ICT en leren gepubliceerd. Ik vind dat best belangrijk omdat ik merk dat de grote diversiteit aan terminologie tot veel verwarring kan leiden. Ik zal dit kader voortaan gebruiken, al hoop Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

MBO zou meer aandacht moeten besteden aan gebruik sociale media voor sociale participatie en loopbaanontwikkeling

Donderdagmiddag promoveert Paulo Moekotte op de relatie tussen het gebruik van sociale media en de sociale en loopbaanontwikkeling van laagopgeleide jongeren in het middelbaar beroepsonderwijs. Hij signaleert een digitale kloof op dit terrein. Het MBO dicht hij een taak toe Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

‘Leren leren’ centraal bij de Universiteit van Nederland

De Universiteit van Nederland besteedt deze week aandacht aan ‘leren, leren’. Elke avond komt er om 20.30 uur een 15 minuten durend college online dat te maken heeft met effectief leren. Een aantal college’s wordt verzorgd door een aantal oud-collega’s Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe scoren blended learning modellen op dimensies van flexibiliteit?

Twee dagen geleden heb ik elf modellen voor blended learning onderscheiden. Daarbij heb ik ook summier aangegeven in welke mate deze modellen ‘scoren’ op flexibiliteit’. In deze bijdrage wil ik hier uitgebreider op ingaan. In het whitepaper Onderwijs op Maat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Meer mythes over online leren

Ruim een maand geleden heb ik geblogd over zeven misverstanden over online leren. Vanochtend las ik een kort artikel waarin drie mythes worden beschreven. Deze zijn deels aanvullend, en een beetje nieuw. Uiteraard heb ik ze weer van opmerkingen voorzien. Tom Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Elf modellen voor blended learning

Bij het denken over de toepassing van blended learning is het zinvol om een bepaald model voor blended learning als uitgangspunt te nemen. Het Clayton Christensen Institute onderscheidt zeven modellen. Ik heb deze modellen ook vaker gebruikt. Toch hebben deze Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hulpmiddelen bij het ontwikkelen van ‘blended learning’

In de afgelopen jaren heb ik een aantal hulpmiddelen beschreven en ontwikkeld die onderwijsontwikkelaars kunnen ondersteunen bij de ontwikkeling van online en ‘blended’ leren. Deze blogpost bevat een samenvattend overzicht. In het onderstaande heb ik het over het ontwerpen van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom docenten nog steeds niet online onderwijs willen verzorgen

Staat ‘traditioneel leren’ hoger in de hiërarchie dan online leren? En is dat een belangrijke reden voor de ‘weerstand’ van veel docenten tegen deze manier van onderwijs? Vanavond las ik het artikel ‘Why Faculty Still Don’t Want to Teach Online’ Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Is de geloofwaardigheid van onderzoek op het gebied van leertechnologie in het geding?

Onderzoek naar het gebruik van ICT voor leren, opleiden en onderwijs wordt vaak uitgevoerd in opdracht van bedrijven die juist geld verdienen met leertechnologie. Het risico bestaat dat dergelijk zogenaamd derde geldstroom-onderzoek vooral leidt tot een ‘goed nieuws’-show met kwalijke Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Massive Open Online Course ‘Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!’ #knowmadmooc

De ‘knowmad’ is de professional van de toekomst, die optimaal gebruik wil maken van alle nieuwe mogelijkheden om te participeren in netwerken en om online te professionaliseren. Dat is althans de overtuiging van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar die vanaf Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het zin om over te stappen op alternatieve sociale netwerken?

De eerste gebruikers van sociale netwerken als Twitter en Facebook nemen deels afscheid van deze applicaties. Ze zoeken deels hun toevlucht tot alternatieven. Of hiermee de negatieve kanten van sociale netwerken zullen verdwijnen, is de vraag. D’Arcy Norman heeft de afgelopen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wat geef je op afstand en wat geef je beter via contactonderwijs? #tollnet16

Gistermiddag heb ik in Antwerpen tijdens de Toll-net studiedag Blended Learning “Waar passie, lesgeven en ICT elkaar ontmoeten” een workshop verzorgd over de vraag welke leeractiviteiten je bij blended learning het beste online en welke offline kunt verzorgen. Dat is Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

De leraar als coach bij blended learning? #tollnet16

Vandaag heb ik in Antwerpen een keynote verzorgd tijdens de Toll-net studiedag Blended Learning “Waar passie, lesgeven en ICT elkaar ontmoeten”. Ik heb daarin betoogd dat de docent of trainer bij ‘blended learning’ veel meer is dan een coach, en Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

‘Studentvriendelijk’ communiceren over migratietrajecten (ter inspiratie)

Soms is het noodzakelijk als een digitale leeromgeving even offline gaat. Soms kan het gebeuren dat er bij een migratietraject naar een nieuwe digitale leeromgeving problemen ontstaan. Een heldere communicatie richting lerenden is dan van groot belang. Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

OEB MidSummit op IJsland

De organisatie van de Online Educa Berlijn organiseert op 8 en 9 juni 2017 een meer kleinschalige conferentie in Reykjavik. Eén van de sprekers is Audrey Watters. Je hebt nog een maand als je zelf nog een voorstel om te Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Succes- en faalfactoren voor institutionele adoptie van blended learning (masterthesis)

Krijn Nagtzaam van Avans heeft in het kader van zijn masteropleiding ICT & Business Innovation een thesis geschreven over succes- en faalfactoren van de institutionele adoptie van blended learning voor de Academie voor Deeltijd van Avans. In het rapport beschrijft Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Vijf kenmerken voor didactiek blended en online learning

Verschillende technologische ontwikkelingen, veranderende behoeften van lerenden en inzichten met betrekking tot leren leiden tot vijf kenmerken voor een toekomstbestendige en innovatieve didactiek. In het kader van het FUTURA-project is een afrondend rapport verschenen over de ‘volgende generatie’ didactiek voor Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2003-2016: wat valt op?

“Je gaat nu al zo lang naar de Online Educa Berlijn. Welke ontwikkelingen vallen je daarbij op?” Deze vraag werd mij afgelopen donderdagavond gesteld. Een mooie aanleiding om  terug te blikken op de periode 2003-2016, waarin ik twaalf edities van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Een reflectieve terugblik op editie 2016 van de Online Educa Berlijn #OEB16

De afgelopen dagen heb ik weer veel indrukken opgedaan tijdens de Online Educa Berlijn. Van alle sessies die ik heb bijgewoond, heb ik verslag gedaan. Deze blogpost bevat een meer beschouwende terugblik op dit congres met verwijzingen naar de individuele Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Dodging the silver bullet: welke technologieën moet je kiezen? #oeb16

In deze laatste interactieve sessie van editie 2016 van de Online Educa Berlijn hebben we gekeken naar leertechnologieën die je kunt gebruiken voor leren en ontwikkelen. Eén van de lessen is dat je verder moet kijken dan de technologie-neus lang Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Customer Activated Learning Strategies: andere benadering van leren en ontwikkelen #OEB16

Deze boeiende sessie ging over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen. Daarbij werd onder meer ingegaan op andere manieren van leren, dan cursussen en trainingen. In feite gaat het leren met impact, aldus voorzitter Brenda Barbour. Deze sessie Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leren zonder grenzen #OEB16

“Limitless learning” was de titel van de plenaire sessie die ik bij de start van dag 2 van de Online Educa Berlijn heb bijgewoond. Hierbij was vooral aandacht voor de mogelijkheden van ICT voor krachtig leren, waarbij meer nadruk komt Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Debate: Kan kunstmatige intelligentie docenten vervangen? #OEB16

Vanavond ging het Online Educa debat onder leiding van de Britse oud-parlementariër Harold Elletson over de vraag of kunstmatige intelligentie docenten kan en zal vervangen (en dat dit ook zou moeten). Opmerking vooraf: ik heb verleden jaar van Pedro de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe chatbots het onderwijs kunnen versterken #OEB16

Chatbots zijn een toepassing van kunstmatige intelligentie, die conversaties binnen het onderwijs kunnen helpen versterken. Er is echter nog een behoorlijk lange weg te gaan, voordat deze ontwikkeling echt zal worden toegepast binnen het onderwijs. Alexander Weidauer van LastMile uit Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie vanuit didactisch perspectief bekijken #OEB16

Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa Berlijn een sessie verzorgd over hoe je vanuit didactisch perspectief leertechnologieën kunt reviewen. Ik heb tijdens ontwikkelsessies met vaak ervaren ontwikkelaars van onderwijs en leertrajecten gemerkt dat mensen het lastig vinden om de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we lerenden inspireren? #OEB16

Dit is best een belangrijke vraag. Er zijn verschillende mogelijkheden om inspiratie te bewerkstelligen in het onderwijs. Technologie kan hier één van zijn. Eric Sheninger van het International Center for Leadership in Education ging in een bomvollle zaal en met Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa: Owning Learning #OEB16

Vanochtend is de 22ste editie van de Online Educa Berlijn van start gegaan met drie korte keynotes. Eén van de opvallende zaken was de nadruk op beperkingen van kunstmatige intelligentie, en het belang van de ‘menselijke factor’ bij leren (die Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2016 | Article Rating | (0) reacties

Online Educa Berlijn 2016: enkele cijfers #oeb16

De Online Educa Berlijn is alleen al vanwege de omvang en diversiteit een indrukwekkend congres. De cijfers illustreren dat. Aan de vooravond van de 22ste Online Educa Berlijn ontvangen de deelnemers met een perskaart, een persmap. Deze bevat naast persberichten Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Wordt ‘mixed reality’ een serieuze ontwikkeling voor onderwijs en opleiden? #OEB16

Eén van de betrekkelijk nieuw initiatieven op het gebied van ICT in het onderwijs, is ‘mixed reality’. Je zou kunnen zeggen dat dit een combinatie is van virtual en augmented reality. Ik verwacht hier voorbeelden van tegen te komen op Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Bezoek Deutsch Historisches Museum #OEB16

De laatste jaren probeer ik, elke keer als ik Berlijn ten behoeve van de Online Educa bezoek, naar een museum te gaan. Dit keer was dat het Deutsch Historisches Museum. Het zal geen verrassing zijn, maar dit museum gaat over Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Waarom de kracht van Greenwheels en Thuisbezorgd.nl niet van toepassing is op onderwijs

Onlangs heb ik een blogpost geschreven over design thinking binnen het onderwijs. In een reactie op LinkedIn werd daarbij verwezen naar vergelijkingen met diensten als Apple Music en GreenWheels. Volgens mij moeten we echter stoppen met dergelijke vergelijkingen. Jean-Luc Laval Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kan leertechnologie het MBO versterken?

Vandaag heb ik in het kader van de eendaagse masterclass “Innovatie van het mbo-onderwijs door digitaal leiderschap” een college verzorgd over de versterking van het middelbaar beroepsonderwijs door middel van het doordacht gebruiken van leertechnologie. Daarbij heb ik  ook betoogd Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je een krachtige online identiteit ontwikkelen?

De maatschappelijke loopbaan van veel professionals zal in toenemende mate worden beïnvloed door de ontwikkeling van een online identiteit. We ontwikkelen deze online identiteit op verschillende manieren. Wat mij betreft moeten we deze ontwikkeling zo veel mogelijk in eigen hand Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Heb oog voor de beperkingen van LinkedIn Learning

Een tijdje geleden konden we gratis kennismaken met LinkedIn Learning. LinkedIn heeft een grote ambitie met deze service. Het is de vraag of zij geen te grote broek aantrekken. Een tijd geleden heeft LinkedIn Lynda.com overgenomen. Bij Lynda.com kun je Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

Kan leertechnologie ‘maatwerk’ op het gebied van onderwijs en opleiden bevorderen? #beodl

Vandaag heb ik over bovengenoemd onderwerp een presentatie verzorgd. Met de altijd kritische Stephen Downes na mij als spreker, mocht ik vandaag in Brussel een presentatie verzorgen tijdens de bijeenkomst “Digital trends challenging learning and training in the workplace” van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

De belangrijkste tips voor blended learning (althans volgens Vicki Davis)

Een effectieve ‘blended’ leeromgeving bestaat volgens Vicki Davis uit een combinatie van ‘stenen’ en ‘klikken’ die samen tot een krachtige leerervaring leiden. Daarbij onderscheidt zij essentiële tips. Ik kan het uiteraard niet laten er commentaar op te leveren. Maak gebruik Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2016 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs: de hype voorbij

De overdreven aandacht voor massive open online courses is inmiddels wel voorbij. Tijd om eens nuchter terug en vooruit te blikken? Via een tweet van Pedro de Bruyckere (@theband) werd ik geattendeerd op een nuchter artikel over massive open online Lees verder
Pagina 46 van 66Eerste   Vorige   41  42  43  44  45  [46]  47  48  49  50  Volgende   Laatste