Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De laatste tijd word ik via mijn RSS-feedreader regelmatig geattendeerd op Filip Dochy’s model van ‘high impact learning’. Dit model wil een antwoord geven op de vraag wanneer en hoe wij in de toekomst leren, op een manier die een sterke impact heeft, ook nadat een lerende bijvoorbeeld van werksituatie verandert. Wat is zo speciaal aan dit model?
Bron: Dochy, F. (2015). High impact learning anno 2022: model voor de toekomst – Over aanpak en sturing
Hoogleraar Filip Dochy heeft dit model onder meer uitgewerkt in het essay “High impact learning anno 2022: model voor de toekomst – Over aanpak en sturing” (pdf). Daarin staat hij eerst beknopt stil bij de achtergronden die zijn model naar eigen zeggen relevant maken. Daarna bespreekt hij kenmerken en principes van ‘high impact learning’ zoals het gebruik van realistische taken, het actief bezig zijn met leerstof, het bevorderen van self-efficacy of het gebruik van een mix aan didactische methoden en bronnen (hybride leren).
Vervolgens werkt hij zijn model van ‘high impact learning’ uit, dat bestaat uit de volgende bouwstenen:
In het laatste deel van zijn paper bespreekt Dochy onder meer welke organisatorische veranderingen dit model met zich mee brengt. Daarbij gaat het onder meer om toezicht dat uitgaat van vertrouwen, en om docenten die in teams continu bezig zijn met het ontwerpen van onderwijs. Scholen zouden ook een interne drive moeten hebben om zichzelf te ontwikkelen.
Filip Dochy verbindt relevante ontwikkelingen in de context van de kennissamenleving met een model voor leren waarmee ingespeeld kan worden op deze ontwikkelingen. Hij baseert zich hierbij op vrij bekende maar nog steeds actuele principes die we kennen uit onderwijsonderzoek. Je kunt zijn model wat mij betreft dan ook niet als ‘erg nieuw’ beschouwen.
Vergelijk dit model bijvoorbeeld maar eens met het curriculaire spinnenweb van Van den Akker. De rationale of visie heeft m.i. nauwe raakvlakken met Dochy’s UHP. Zowel Van den Akker als Dochy noemen expliciet de leeromgeving en assessment als elementen (al lijkt Van den Akker wat meer nadruk te leggen op het summatieve). Met uitzondering van tijd en leerdoelen, komen m.i. de andere onderdelen van het spinnenweb bij Dochy ook terug, terwijl zelf-management en learner control m.i. bij Van den Akker onvoldoende terug komen.
Filip Dochy’s model structureert en legt relaties (mooi dat hij bijvoorbeeld aandacht besteed aan informeel en formeel leren), maar bevat op zich volgens mij niet heel veel nieuws. Dat verklaart m.i. overigens ook de relatief grote belangstelling (structureren, maar ook aansluiten op datgene wat we weten). Het mooie is naar mijn opvatting wel dat dit model ook herkenbaar is binnen arbeidsorganisaties waar lang niet alleen ‘formeel’ wordt geleerd. Al ligt m.i. het primaat van het leren bij Dochy bij formeel leren.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar