Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je uitgangspunten van een onderwijsconcept faciliteren met een digitale leeromgeving?

Vandaag heb ik een bijdrage geleverd aan een werksessie bij de Christelijke Hogeschool Ede. Ik heb daarbij met name gekeken naar hoe een digitale leeromgeving de uitgangspunten van het onderwijsconcept van deze hogeschool kan helpen faciliteren. De Christelijke Hogeschool Ede Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Moeten verkiezingsprogramma’s expliciet aandacht besteden ICT in het onderwijs?

Deze vraag kwam bij me op bij het lezen van de blogpost ICT in de verkiezingsprogramma’s langs de meetlat. Mijn antwoord daarop is wellicht verrassenderwijs: nee, dat hoeft niet. Ik heb me in het verleden best druk gemaakt als het gaat Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe is ‘De kunst van storytelling’ (volgens Pixar) opgebouwd?

Pixar verzorgt bij de Khan Academy online lessen over de achtergronden van hun werk. Recent is men gestart met lessen over de kunst van storytelling. Ik kijk vooral met buitengewone belangstelling naar de wijze waarop deze vorm van online leren Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Herontworpen Toll-net leertraject blended learning van start

Het afgelopen voorjaar heb ik een tweedaagse professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Toll-Net begeleid waar we gewerkt hebben aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus. Deze herontworpen cursus is afgelopen vrijdag van start gegaan. Toll-net is een netwerk van opleiders, Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Relevantie online videotrends voor leren, opleiden en onderwijs

De toegankelijkheid van online video is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Je ziet dan ook steeds vaker dat docenten en opleiders zelf kennisclips of screencasts maken. FrankWatching besteedt vandaag aandacht aan trends op het gebied van marketing. Ik probeer de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Van MOOC-platform tot online loopbaancentrum

Coursera ontwikkelt zich volgens Jeffrey R. Young en Sydney Johnson van een aanbieder van massive open online courses tot een bredere “career-building service”. Deze ontwikkeling zou ook wel eens bij kunnen dragen aan het duurzaam aanbieden van open online onderwijs. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe leertechnologieën om te testen

In een aantal bijdragen ben ik nieuwe leertechnologieën tegengekomen die opleiden, onderwijs en leren kunnen helpen versterken of vernieuwen. Nogmaals: een leertechnologie hoeft niet speciaal voor leren ontwikkeld te zijn, maar kan wel voor leren worden gebruikt. Jennifer Gonzalez beschrijft Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Worden de ‘beste’ leermanagement systemen niet in de Lage Landen gebruikt?

Onlangs heeft Craig Weiss weer een analyse gepubliceerd van de beste leermanagement systemen. Het valt me op dat de ‘beste’ leermanagement systemen -voor zover ik weet- in de Lage Landen niet worden gebruikt. Of heb ik het mis? Weiss is Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sociale robots in het onderwijs (impressie inspiratieavond)

Gisteren heb ik aan het einde van de dag een inspiratiesessie bijgewoond over sociale robots voor het onderwijs. Eén van de conclusies was dat je vooral moet kijken naar waar robots beter in zijn dan docenten, en niet naar het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Just in time, just enough e-learning: kansen en uitdagingen

‘E-learning’ zou beperkt van omvang moeten zijn, en te bestuderen op het moment dat je de inhoud moet toepassen. Dit klinkt mooi, maar deze benadering heeft ook beperkingen. Hierover ging een presentatie die ik vanmiddag heb gehouden voor het Zorg Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Raamwerk voor design thinking voor leren, opleiden en onderwijs

Design thinking is een benadering die ook op het gebied van het ontwikkelen ‘leeroplossingen’ en als didactische aanpak aan populariteit wint. De vraag is alleen: hoe kun je design thinking voor leren, opleiden en onderwijs toepassen? Design thinking kun je Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vijf manieren waarop scholen ICT gebruiken

Scholen gaan op een heel verschillende manier om met ICT. Zij kunnen zich daarmee ook profileren. Ouders kunnen deze profilering ook gebruiken bij het maken van keuzes voor een school. Volgens Lynn Perkins zie je in de praktijk vijf heel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wordt engagement bij leren beïnvloed door ‘fun’?

‘Plezier’ wordt vaak gezien als een belangrijke voorwaarde om mensen gemotiveerd te houden  te leren. Nu is er niets mis met plezier. Toch vraag ik me af of ‘fun’ wel zo belangrijk is om bijvoorbeeld uitval uit een online cursus Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

De volgende generatie ECO Learningsystems #NextGenLearning

Dankzij technologische ontwikkelingen, standaarden en integratiemogelijkheden wordt online leren meer persoonlijk, meer sociaal en ‘slimmer’. Dit vraagt wat van de systemen en applicaties die we voor leren gebruiken, maar vooral ook wat organisaties. Vandaag heb ik bij de Kamer van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Formatief toetsen met de digitale leeromgeving en Mentimeter gebruiken

Vandaag heb ik tijdens een studiedag van Facility Management van Zuyd Hogeschool bijdragen geleverd over Mentimeter en over formatief toetsen. Voor wie het niet weet: Mentimeter is een tool waarbij je via diverse vraagtypes studenten actief deel kunt laten nemen Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Impressies van editie 2017 Learning Technologies #LT17

Ongeveer een week geleden vond in London de Learning Technologies plaats: een grootschalige beurs en conferentie over ‘technology enhanced learning’ binnen arbeidsorganisaties. In deze bijdrage vat ik enkele indrukken samen. De ‘Learning Technologies’ is één van de vele conferenties met Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Zeg nee tegen Nederland als online surveillance staat #sleepnet

De Tweede Kamer stemt zeer binnenkort over een wet die geheime diensten in staat stelt onze communicatie op grote schaal af te luisteren. Bits of Freedom spreekt van de “meest extreme surveillancemaatregel die Nederland ooit heeft gekend”, en roept burgers Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Wat je moet weten over adaptief leren

Het gebruik van adaptieve technologie voor leren en doceren staat sterk in de belangstelling. Wat is het, wat is de relevantie, wat zijn beperkingen? In het verleden heb ik regelmatig aandacht besteed aan de “7 Things You Should Know About”-uitgaven Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Online leerinterventies in de zorg

Online leerinterventies zijn een vorm van werkplek leren. In deze blogpost sta ik stil bij mogelijkheden en valkuilen. Via via ben ik vanochtend terecht gekomen op het artikel ‘Anders kijken, anders doen’ in Onderwijs en Gezondheidszorg (pdf). In dit artikel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Tien principes voor hedendaags onderwijs

We leven in een dynamische wereld, met tal van complexe veranderingen en nieuwe mogelijkheden. Hoe moet het onderwijs daar op inspelen? Volgens Will Richardson en Bruce Dixon is een “fundamental reimagination” van onze benadering van onderwijs noodzakelijk. Zij hebben daarom Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van en opmerkingen bij microlearning

Microlearning is één van de trends op het gebied van leren en ontwikkelen van dit moment. Er zijn mensen die het een welkome aanvulling vinden op meer traditionele manieren van leren (en e-learning), terwijl anderen pleiten voor een verschuiving van Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Afnemende belangstelling voor traditionele vormen van e-learning

Er wordt een behoorlijke aardverschuiving verwacht op het gebied van e-learning. Traditionele vormen maken daarbij plaats voor meer ‘agile’ vormen van e-learning. Analist Ambient Insight heeft in augustus 2016 een opzienbarend rapport gepubliceerd over de ontwikkeling van e-learning (pdf). Via Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2017 | Article Rating | (0) reacties

Kleine interventies van invloed op engagement lerenden

Er zijn grote verschillen in de wijze waarop deelnemers uit verschillende landen, participeren in massive open online courses. Onderzoek wijst op een opvallende oorzaak, die met kleine interventies al te bestrijden is. Massive open online courses kunnen een bijdrage leveren Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over de effectiviteit van onderwijs

Er wordt veel geschreven over wat onderwijs effectief maakt. Herman van den Bosch heeft recent tien principes met betrekking tot de effectiviteit van onderwijs en leren samengevat. Ik ga ze niet herhalen of verder comprimeren, aangezien Herman ze voldoende helder Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Sterke toename commerciële online tutoring verwacht

Diverse ontwikkelingen dragen er toe bij dat jongeren steeds vaak gebruik maken van online tutoring. Een ontwikkeling die ik met gemengde gevoelens waarneem. Technologische ontwikkelingen, het kunnen bedienen van internationale markten, de toename van het beoordelen (onder meer als gevolg Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Adaptief versus gepersonaliseerd leren

De termen ‘adaptief leren’ en ‘gepersonaliseerd leren’ worden vaak als synoniem gebruikt. Dat kan verwarrend werken. Want er zijn verschillen. In The Blurry Definitions of Adaptive vs. Personalized Learning komen een aantal experts aan het woord die zich buigen over Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologieën die samenwerken faciliteren

Ben je op zoek naar leertechnologieën die samenwerking kunnen ondersteunen? Lees dan vooral verder. Volgens eSchool News hebben leertechnologieën de potentie om samenwerking tussen lerenden te faciliteren. En kunnen samenwerken is een erg belangrijke vaardigheid. Kunnen samenwerken zou zelfs een Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Effectieve en efficiënte communicatie voor zorgleerlingen faciliteren

Bij lerenden met een complexe zorgindicatie is communicatie tussen zorgverleners, onderwijs, ouders en lerende van groot belang. Vandaag heb ik kennis gemaakt met een initiatief dat via ICT deze communicatie beter wil faciliteren. Het initiatief heet ComIT, dat een digitaal Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mythes rond social learning

We lezen de laatste tijd veel over mythes op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Ik doe er zelf ook aan mee. Volgens Helen Blunden komen ook op het gebied van social learning de nodige mythes voor. In onderstaande Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Aanpak ontwikkeling ‘blended’ deeltijdonderwijs

Afgelopen maandagavond en vanavond heb ik een bijdrage geleverd aan twee bijeenkomsten over de invoering van blended learning voor de Academie van Deeltijdonderwijs van Avans Hogeschool. We hebben hier onder meer een model voor blended learning toegelicht en een stappenplan Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Virtual reality wordt toegankelijker voor onderwijs, opleiden en leren

Virtual reality lijkt veel potentie te hebben voor onderwijs, opleiden en leren. Voor veel docenten is VR nog steeds een ‘ver van mijn bed’-show. De toegankelijkheid van deze technologie wordt echter verbeterd, waardoor de toepassingsmogelijkheden bereikbaar worden. De Pokémon GO-hype Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Gefeliciteerd vestiging De Lingeborgh van ORS Lek en Linge #excellentescholen

Vanochtend kregen 54  scholen te horen dat ze de komende drie jaar het predicaat ‘Excellente School’ mogen dragen. Ik heb twee redenen om één school op mijn blog in het zonnetje te zetten: vestiging De Lingeborgh van ORS Lek en Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Relevante maar niet meer vaak genoemde e-learning trends

De artikelen die rond december/januari over e-learning trends voor het komende jaar verschijnen, gaan dikwijls over veelvuldig beschreven ontwikkelingen als virtual reality, adaptief leren of gamification. In veel gevallen gaan die beschrijvingen gepaard met ronkende predikaten als ‘changing’, ‘revolutionizing’ of Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Over positieve en negatieve effecten van tablets en andere devices voor kinderen en jongeren

De Volkskrant heeft vanochtend een verrassend genuanceerd artikel geschreven over de voordelige en schadelijke effecten van tablets, smartphones en laptops op kinderen. Als je de balans weet te vinden tussen werken met en zonder beeldschermen en media, dan is er Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Is een digitale leeromgeving een weerspiegeling van de ‘fysieke leeromgeving’?

Is het een ‘natuurwet’ dat complex georganiseerde onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten ook beschikken over een complexe digitale leeromgeving? Of kunnen digitale leeromgevingen bijdragen aan vereenvoudiging? Vanmorgen kreeg ik van Pascal Marcelis (@PascalMarcelis) via Twitter de vraag hoe ik dacht over bijgevoegde Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Inspiratieavond over sociale robots in het onderwijs

Wat betekenen sociale robots voor het onderwijs? Deze vraag staat centraal tijdens een  inspiratieavond die op 14 februari aanstaande in de Bibliotheek Mariënburg in Nijmegen wordt georganiseerd. De bibliotheek Gelderland Zuid heeft sinds kort twee NAO robots (Robin en Bibi) Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Webinar activerende didactiek bij technology enhanced learning

Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding van Fontys een webinar verzorgd over activerende didactiek en technology enhanced learning. Verder ben ik ingegaan op TPACK voor het ontwerpen van onderwijs of opleidingen met ICT. Hoofddocent Marcel de Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Leren met behulp van ICT en Merrill’s First Principles of Instruction

Vandaag heb ik een workshop verzorgd bij de Universiteit voor Humanistiek. Ik ben daarbij onder meer ingegaan op ontwikkelingen op het gebied van didactiek en technologie, en heb daarbij David Merrill’s First Principles of Instruction (pdf) als kader gebruikt. We gebruiken Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Heidag blended learning Zuyd Hogeschool

Vandaag vond een ‘heidag’ plaats in het kader van de invoering van blended learning en het programma rond de digitale leeromgeving, bij Zuyd Hogeschool. De uitkomsten ervan worden intern gedeeld. Maar de opzet van de dag wil ik hier wel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Open source tools voor learning analytics

De verwachtingen ten aanzien van learning analytics zijn hooggespannen. Al diverse jaren. Harvard en MIT hebben recent open source tools ontwikkeld die onderwijsinstellingen kunnen helpen data te vertalen in kennis. In de Educause Review van december 2016 gaat een aantal Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

De homeopathie van managers

Er is geen wetenschappelijk bewijs voor de werking van homeopathie (update 21 januari 2017: zie voetnoot). Bij een aantal ziektes -denk aan de behandeling van TBC in ontwikkelingslanden- kan homeopathie zelfs levensbedreigend werken. In andere gevallen baat het niet, maar schaadt het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe Silicon Valley internetverslaving bewust bevordert

Ik heb in diverse bijdragen er dikwijls voor gepleit dat we veel verstandiger om moeten gaan met nieuwe technologieën, afleiding moeten voorkomen en dat het belangrijke taak is van het onderwijs om jongeren hier bewust en bekwaam in te maken. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Weerspiegelt 70:20:10 de praktijk van ‘corporate learning’?

Er wordt op het gebied van ‘corporate learning’ regelmatig geschreven over ’70:20:10’ als alternatieve benadering voor leren via cursussen en trainingen. Volgens Ryan Tracy kunnen we deze benadering beter beschouwen als een lens, dan als een wenselijke ratio. Volgens mij Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Handig: onderzoeksresultaten over effecten van ICT voor leren samengevat

Kennisnet heeft een aantal jaren het magazine ‘4W’ uitgegeven. Daarin beschreven onderzoekers in begrijpelijke taal wat bekend was over onderzoek naar de effecten van ICT. Het laatste nummer is helaas in 2015 verschenen. Onlangs is Kennisnet echter met een nieuw Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Relevante trends online leren samengevat

Rond deze tijd kom je op internet veel ‘trend’-artikelen tegen. Geloof me als ik stel dat ik er net een aantal heb doorgenomen. De meesten hebben een hoog ‘bla, bla’-gehalte. Maar gelukkig ben ik ook één bijdrage tegengekomen die een Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Mijn blogposts tijdens de kerstvakantie

In de kerstvakantie schakelen veel mensen hun ‘werkmodus’ uit. Ik merk het ook aan het bezoek van mijn blog. Daarom zet ik de blogposts die ik vanaf 24 december tot en met gisteren heb geschreven op een rij, zodat je snel Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Inspiratiesessie Hoe kunnen nieuwe leertechnologieën een impuls geven aan trainingen?

Vandaag heb ik een inspiratiesessie verzorgd voor een groep trainers van Schouten en Nelissen. Centraal stond de vraag: hoe kan een goed doordacht gebruik van nieuwe technologieën een impuls geven aan de trainingen van Schouten & Nelissen? Het accent lag Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kenniswerk vervangen wordt door kunstmatige intelligentie

Robots zullen in toenemende mate productiewerk gaan uitvoeren. Dit proces is al jaren aan de gang en zal de komende jaren dankzij kunstmatige intelligentie verder doorzetten. Echter, ook ‘kenniswerkers’ zullen in toenemende mate vervangen worden door slimme machines die het Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

Vijftien onderwijsonderzoeken uit 2016 samengevat

Het afgelopen jaar zijn weer diverse onderzoeken op het gebied van onderwijs gepubliceerd. Een aantal heeft ook betrekking op ‘technology enhanced learning’. Youki Terada vat voor Edutopia vijftien belangrijke onderwijsonderzoeken uit 2016 samen. Terada beschrijft alleen de belangrijkste conclusies. Je Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2017 | Article Rating | (0) reacties

VRLearn: virtual reality en leren

VRLearn is het gebruik van virtual reality voor leren. Wat zijn didactische kenmerken? Hoe kan VRLearn worden gebruikt? Wat is het perspectief van deze trend? Bobby Carlton heeft voor het Masie Center een bondig rapport geschreven over mogelijkheden van virtual Lees verder
Pagina 45 van 66Eerste   Vorige   40  41  42  43  44  [45]  46  47  48  49  Volgende   Laatste