Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Ik lees vaker blogposts van oud-deelnemers aan massive open online courses. Vaak gaat het daarbij om professionals die veel ervaring hebben op het gebied van ICT en leren. Hoe kijken een ‘novice’ en een expert (niet op het gebied van technology enhanced learning) aan tegen deelname aan een MOOC?
Foto: EMMA-platform
Massive open online courses (MOOCs) worden gezien als interessante vormen van professionalisering. Chanine Houtters reflecteert op Komensky Post op haar deelname aan de MOOC over ‘Het Puberbrein’ die medewerkers van het Welten-instituut van de Open Universiteit onlangs via het EMMA-platform hebben verzorgd. Een aantal zaken valt me hierbij op.
Toevallig woon ik samen met iemand die ook aan deze MOOC is begonnen. Zij heeft orthopedagogiek gestudeerd (met o.a. kindergeneeskunde als bijvak), heeft veel ervaring met het werken met pubers en de literatuur over het puberbrein goed bijgehouden. De leerinhoud bood haar geen verdieping. Zij startte dikwijls met de zelftoetsen, en had dan (praktisch) alles goed. De opdrachten waarbij je je eigen gedrag moest monitoren, spraken niet aan. Het online leren zelf sprak ook minder aan (“geef mij maar een boek”).
Volgens mij illusteren beide ervaringen dat MOOCs dikwijls het niveau hebben van een basiscursus en vooral leerzaam zijn als je nog weinig weet van een bepaald onderwerp. Als je veel ervaring rond een onderwerp hebt, dan kun je waarschijnlijk beter op een andere manier leren.
Tenzij MOOCs ook specifieke leerinhouden bevatten die bedoeld zijn voor zeer ervaren professionals. Als MOOCs echter speciaal voor experts zouden worden ontwikkeld, dan zijn het vermoedelijk geen MOOCs: het aantal deelnemers zal veel geringer zijn dan de ongeveer 1400 deelnemers die de MOOC over het puberbrein nu telde.
Tenslotte is ook niet iedereen even gecharmeerd van online leren, net zo min als face-to-face cursussen professionals altijd aanspreken.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar