Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.
Agenda
Activiteiten voor de komende periode.
8-8-2024
Praktische Advanced Storyline Training
30-8-2024 - 29-11-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
10-9-2024 - 24-9-2024
Praktische Online Storyline Training
1-10-2024 - 12-11-2024
Didactiek Opleiding
17-10-2024
Praktische Advanced Storyline Training
5-11-2024 - 21-11-2024
Praktische Storyline Training
3-12-2024 - 17-12-2024
Praktische Storyline Training
17-12-2024
Praktische Advanced Storyline Training
27-11-2024 – 29-11-2024
Online Educa (OEB)
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.
Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven
- April 2024
- December 2023
- Oktober 2023
- Juli 2023
- Mei 2023
- December 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Juni 2022
- Mei 2022
- Februari 2022
|
Introductie
Deze nieuwsbrief geeft weer een interessant overzicht van wat de aangesloten marktspelers hebben te bieden. En zoals inmiddels gewend, geeft collega Wilfred Rubens een uitgebreid overzicht van wat er de afgelopen periode in de binnen- en buitenlandse pers is verschenen aan artikelen over artificial intelligence (AI). In zijn column onderaan deze Nieuwsbrief gaat hij uitgebreid in op de vraag “Waarom AI de docenten niet kan vervangen”. Verder verwijzen wij graag naar zijn weblog, waar je een uitgebreid overzicht vindt van wat er zoal over (generatieve) artificiële intelligentie wordt gezegd en geschreven.
De medewerkers van e-Learning.nl wensen iedereen veel leesplezier, maar vooral ook een hele mooie, zonnige zomer.
Wilfred Rubens favoriete AI-links
In deze nieuwsbrief een korte samenvatting. Wil je het hele artikel lezen, klik dan op de link boven de samenvatting.
Waarom chatbots niet veelbelovend zijn voor generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs (of toch?)
In zijn artikel “Dead-end Chatbots: Why Chatbots Aren’t the Future of Generative AI in Education” schrijft Leon Furze dat chatbots beperkte toepassingen hebben en dat andere vormen van generatieve AI meer belovend zijn voor educatieve doeleinden. Ik ben het maar deels met hem eens.
Is het wenselijk als AI-chatbots worden gebruikt in online gemeenschappen?
Stel je voor: je stelt een vraag in een besloten Facebook-groep van ouders met kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte. Je hoopt en verwacht een antwoord te krijgen van iemand met relevante ervaring. In plaats daarvan krijg je een reactie van een AI-chatbot die doet alsof het een persoon van vlees en bloed is. Volgens Casey Fiesler, universitair hoofddocent Informatica aan de Universiteit van Colorado Boulder, is dit een verontrustende ontwikkeling. Ik ben het daarmee eens, onder meer vanuit vier ethische perspectieven geredeneerd.
Hoe ontwerpers van leertrajecten AI kunnen gebruiken voor het analyseren
In een recente blogpost beschrijft Philippa Hardman hoe AI-tools het analysedeel van het ontwerpproces binnen ‘learning design’ kunnen veranderen. Hardman benadrukt drie belangrijke gebieden waar AI een significante impact heeft: het begrijpen van het probleem, het definiëren van de doelgroep en het bepalen van de leerinhoud.
Risico’s bij het gebruik van AI voor leren, opleiden en onderwijs
Chris Goodall heeft een document gemaakt waarin hij een aantal van de belangrijkste AI-cases binnen het onderwijs heeft gecategoriseerd, inclusief het risiconiveau en de risicobeperkende maatregelen die medewerkers kunnen treffen. Je kunt je daarbij afvragen of die risico’s niet ook gelden bij ‘mensenwerk’. Toch snap ik als mensen risico’s van mensenwerk niet zomaar vergelijken met risico’s die AI met zich meebrengt. Ik beschrijf dit vanuit drie perspectieven.
Moeten we AI inzetten voor begeleiding?
Naar aanleiding van een video waarin de nieuwe versie van ChatGPT fungeert als tutor, spreekt Jeffrey R. Young van EdSurge met Sal Khan over de vraag: moeten AI-chatbots wel worden gebruikt als tutor? Khan gaat daarin ook in op de kritiek op generatieve AI als tutor.
Over het belang van context voor leren en de rol van AI daarbij
In Context matters? Yes and AI has made its move… benadrukt Donald Clark het belang van context voor leren en ontwikkelen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI geven volgens hem een nieuwe impuls aan ‘contextueel computergebruik’. Ik plaats enkele kanttekeningen bij Donald’s hooggespannen verwachtingen.
Herkennen docenten teksten die door AI zijn gegenereerd?
Binnen het onderwijs zijn er de nodige zorgen als het gaat om het beoordelen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Je beschikt niet over technologische hulpmiddelen om dit op een betrouwbare manier te checken. Maar kun je dit dan als docent niet herkennen op basis van jouw expertise? Dat blijkt tegen te vallen, blijkt uit onderzoek.
AI geeft impuls aan ‘andere’ manieren van leren
Volgens Markus Bernhardt heeft AI de potentie om de manieren van leren, die we binnen Learning and Development (L&D) toepassen te veranderen. Dat komt mede door de voordelen van AI-coaches die Donald Clark beschrijft.
Uitgebreide literatuurstudie naar het gebruik van ChatGPT binnen het ‘hoger’ onderwijs
Deze blogpost geeft een impressie van ChatGPT in higher education – a synthesis of the literature and a future research agenda. In deze literatuurstudie besteden Pritpal Singh Bhullar, Mahesh Joshi en Ritesh Chugh onder meer aandacht aan de meest invloedrijke artikelen, productieve landen wat betreft citaties en publicaties met betrekking tot ChatGPT in het ‘hoger’ onderwijs, en belangrijke thematische en geografische clusters op het gebied van ChatGPT binnen het onderwijs.
Slaan L&D en ‘ed tech’ de plank mis als het gaat om leren binnen arbeidsorganisaties?
Half april 2024 vond in Londen editie 2024 van de Learning Technologies Conference plaats. Donald Clark heeft een kritische impressie geschreven van zijn bezoek aan deze conferentie. Hierin bekritiseert hij de ‘gevestigde’ orde op het gebied van L&D en binnen het domein van leertechnologieën. Zij kiezen te zeer voor een beperkte benadering van leren en ontwikkelen, en benutten de kracht van generatieve AI onvoldoende.
Voor wie liever zelf een selectie maakt, verwijzen wij graag naar de pagina op zijn weblog, waar al zijn bloemlezingen en bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie te vinden op zijn.
Vacatures bij Bespeak
Bespeak zoekt een senior onderwijskundige
In de rol van senior onderwijskundige bij Bespeak ben je eindverantwoordelijk voor het up-to-date houden van de producten van jouw klanten en het signaleren van kansen voor uitbereiding en doorontwikkeling. Dit kun je omdat je een overtuigende visie hebt en je klanten hierin meeneemt. Voor de uitbreidingen en doorontwikkelingen breng jij, in samenwerking met je team, offertes uit. Tijdens de ontwikkeling bewaak je de kritische succesfactoren van het concept en zorg je voor een integrale oplevering van jouw product. Dit betekent dat inhoud, vorm, media en techniek naadloos op elkaar aansluiten en we een eindproduct hebben waarop zowel de klant als wijzelf trots zijn! Daarnaast vind je het een uitdaging om zelf content te ontwikkelen. Is dit jou op het lijf geschreven? Een uitgebreide omschrijving vind je op e-Learning.nl en op de site van Bespeak.
Bespeak zoekt een onderwijskundige
Ben jij een kei in het ontwikkelen van online en offline leermiddelen? Wil jij als onderwijskundige jouw stempel drukken op de leermiddelen die we maken? Ben jij klantgericht en samen met je collega’s in staat om projecten op te leveren binnen de afgesproken kaders en kwaliteitsnormen? Dan ben jij dé Bespeaker die wij zoeken! Wij zijn op zoek naar een ervaren onderwijskundige die zijn of haar stempel drukt op de materialen die wij ontwikkelen voor onze klanten. Herken jij je hierin? Een uitgebreide omschrijving vind je op e-Learning.nl en op de site van Bespeak.
Articulate Gebruikersdag 2024
Courseware organiseert op dinsdag 19 november 2024 De Articulate Gebruikersdag voor alle Articulate gebruikers. Een dag vol inspiratie, innovatie en onmisbare inzichten. De deelnemers, zowel beginners als gevorderden, kunnen kiezen uit vele presentaties en workshops. Daarnaast is er bezoek van twee Articulate Heroes uit de VS.
Het evenement vindt plaats in De Fabrique in Maarssen, vanaf 09.00 uur en sluit om 17.00 uur af met een borrel. Tickets zijn tot en met 8 september verkrijgbaar voor de Early Bird-prijs van €189,00 (excl. BTW). Inbegrepen zijn een geheel verzorgde dag inclusief lunch, borrel en natuurlijk veel kennis over Articulate 360. Let op, vorig jaar was de dag snel uitverkocht. Meer informatie en inschrijven online.
September weer FLOWSPARKS’ A Taste Of Learning
FLOWSPARKS’ A Taste Of Learning is terug. Zowel de editie in België als die in Nederland. Het is een real-life event waarin praktijkcases gecombineerd worden met culinaire tastings. Naast de boeiende cases geven wij jullie ook de kans om te netwerken met L&D experts. Op het programma staan keynote sessies en praktijkcases. Dit alles tussen koffie, lunch en borrel door. Kortom, een dag om niet te missen!
Praktische Info Nederlandse editie:
Wanneer? 19 september 2024
Hoe laat? 11u30 – 18-00
Waar? Kasteel De Schaffelaar – Stationsweg 6, 3771 VH Barneveld, Nederland
Inschrijven voor de Nederlandse editie kan online.
Praktische Info Belgische editie:
Wanneer? 12 september 2024
Hoe laat? 11u30 – 18u00
Waar? Brouwerij Haeseveld (Alfons Braeckmanlaan 430, 9040 Gent, België)
Inschrijven voor de Belgische editie kan online.
Nieuws van Marktspelers
FLOWSPARKS
Toenemende internationale groei
Let’s Learn!
De werkelijkheid weerspiegeld in een Avatar
Verandering van spijs doet leren
Nieuwe medewerkers inwerken? Hoe en wanneer dan?
Bezoek Learning Technologies 2024 London
Via onboarding naar de leerstand - Infographic
LT&C
Moodle roadmap voor Moodle LMS 4.5
Moodle cijferboek: goochelen met resultaten
Moodle content uitleveren met LTI 1.3
Moodle LMS communicatiesysteem in een notendop
MoodleMoot Global 2024: Mexico!
H5P Tabbladen voor meer overzicht
AI Subsysteem in Moodle LMS: update
Wat is nieuw in Moodle LMS 4.4?
BigBlueButton gratis tier hosting vraagt registraties
AI, Moodle LMS en de visie van LT&C
Moodle LMS Roadmap – update februari 2024
Meerdere scores in Moodle Toets
Avetica
Kan ik mijn cursussen verkopen in Moodle?
Moodle Workplace meer dan de LMS-versie
Mootimeter voor meer live interacties in je cursus
Early bird Global MoodleMoot Mérida – Mexico
Veelgevraagd: Moodle toets met cijfer per onderdeel
Catalogus in Moodle Workplace 4.4
Mooi opgemaakte pagina’s in Moodle cursus
Automatisch sorteren van cursussen
Moodle: nieuwe functionaliteit en verbeteringen
Moodle rondleiding voor specifieke gebruikers
Global MoodleMoot 2024 in Mérida, Mexico
AI Chatbot in jouw Moodle cursus
Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.
|
Vakantie vieren en toch je hersenen laten kraken
Mocht je denken dat er niks te leren valt tijdens de vakantieperiode, check dan het laatste blog van Let's Learn!. Want ook in de ontspanning kun je je hersenen laten kraken! Voor zowel jong als oud heeft Let's Learn! leuke tips om ontspannen te leren over en met je hersenen. Lees het hele artikel online.
Veilig door de Nederlandse tunnels
Met de opening in 2024 van de Blankenburgverbinding, de Eerste Heinenoordtunnel en de Corbulotunnel staan medewerkers van Rijkswaterstaat voor nieuwe uitdagingen: hoe te handelen bij incidenten op deze nieuwe locaties? Samen met RWS ontwikkelde brightalley interactieve e learningmodules om hen optimaal voor te bereiden. De aanpak met praktijkgerichte casestudies en de focus op ketenbewustzijn zorgt er voor dat elke medewerker weet wat er moet gebeuren bij voorvallen zoals branden, rondzwervende dieren en gestrande voertuigen. Door deze training wordt de veiligheid en efficiëntie op onze wegen verhoogd. Meer weten? Je kunt de hele case lezen op de site van brightalley.
Roadmap voor Moodle LMS 4.5
Gemma Lesterhuis van LT&C laat haar licht schijnen over de mogelijkheden van Moodle LMS 4.5. Daarin vat zij samen welke kant het volgens Moodle opgaat met deze nieuwe versie. Maar we kunnen zeker nog meer verwachten dan Moodle heeft gemeld, schrijft ze op haar weblog. Daarbij gaat het vaak om kleinere issues, waarvan Gemma verwacht dat die “voor veel organisaties misschien nog wel belangrijker” zijn. Nieuwsgierig? Lees het volledige artikel op haar weblog.
Jouw bedrijf in 360-graden: de Digital Twin
De Digital Twin van Précon is een digitale kopie van jouw bedrijf. In deze 360-gradenomgeving kun je virtueel door je bedrijf lopen en alles tot in detail in beeld brengen. Dat zorgt ervoor dat de theorie makkelijk kan worden opgeroepen tijdens een praktijksituatie, de situatie waar medewerkers het meeste leren. Je kunt de Digital Twin voor meerdere doeleinden inzetten. Denk aan trainingsdoeleinden, BHV, het visualiseren van werkwijzen en voor een instructievideo ter ondersteuning bij dagelijkse werkzaamheden. En je kunt het inzetten voor trainingsdoeleinden door er e-learnings mee te maken. Dit vormt voor alle bedrijfsonderdelen een mooie basis voor trainingen, uitleg en informatieoverdracht. Doordat de gebruiker in de praktijksituatie de beelden direct herkent, wordt eerder opgedane kennis sneller opgeroepen, op de plek waar het nodig is. Benieuwd geworden? Kijk dan voor meer informatie op de website van Précon.
Aanbod van SBO
Leertraject Opleidingskunde
SBO organiseert in het najaar weer een nieuwe editie van het Leertraject Opleidingskunde. Overweeg jij een opleiding tot Opleidingskundige, waarbij je heel praktijkgericht leert hoe het vak van leren en ontwikkelen, van de start tot en met het evalueren en borging, wordt uitgevoerd? Meld je dan aan voor de open avond van het leertraject Opleidingskunde, op maandagavond 30 september van 19:30-21:00, voor een kijkje in de keuken van dit populaire leertraject.
Impact AI op L&D en Onderwijs
De opkomst van generatieve AI biedt aanzienlijke mogelijkheden voor het leren en ontwikkelen, opleiden en onderwijs. Op 18 november 2024 organiseert SBO het congres AI-deas for Learning + Education waar professionals op het gebied van leren uit het bedrijfsleven, de publieke sector en het onderwijs samen onderzoeken hoe AI het leren kan veranderen. Redacteur Wilfred Rubens verzorgt een bijdrage.
7 Cases for Using Audio in Learning Experiences
In the latest blog post by Moovs Digital, various ways to use audio formats for enhancing learning experiences are discussed. You will learn about 7 effective methods for incorporating audio to add value and enrich the educational process. Read more on the site of Moovs Digital.
Daily Games to Improve Sales
According to Zippia (2023), 72% of people find that gamification boosts their motivation to complete tasks and improve performance. To harness this power, Group Moovs has developed the Battle Game, a dynamic tool designed to engage and motivate employees and help companies achieve their business objectives. Discover how it works on the site of Moovs.
Wat een adaptief leerplatform jou oplevert
Stel, je zit in een restaurant en de bediening vraagt of je ‘bekend bent met het concept’. Ben je dat niet, dan wil je graag de uitleg ontvangen. Ben je dat wel, dan zou het gek zijn als je de uitleg toch krijgt. Hetzelfde geldt voor leren: het is ronduit frustrerend als je iets moet leren wat je allang weet. Een adaptief leerplatform kan dit soort frustraties wegnemen. Sander Wilson laat in de estafettecolumn van inBrain aan de hand van een voorbeeld zien hoe dat werkt.
Ontdek de kracht van opfriscursussen met FLOWSPARKS
Refresher training, ook wel bekend als opfriscursus, is in veel sectoren essentieel voor het actualiseren van kennis en vaardigheden. Door regelmatig herhalingstrainingen aan te bieden, blijven werknemers op de hoogte van de nieuwste veiligheidsrichtlijnen, wetgeving en beste praktijken. Dit vermindert het risico op ongevallen en verhoogt het zelfvertrouwen, de motivatie en de prestaties van werknemers.
Opfriscursussen zijn cruciaal voor het naleven van veiligheidsprotocollen en compliance, zoals GDPR en anti-witwaswetgeving. Daarnaast zorgen ze ervoor dat cruciale kennis, zoals cyberbeveiliging en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, niet verloren gaat.
Ontdek in de blog van FLOWSPARKS hoe de opfriscursus software suite je helpt om effectief en efficiënt in te spelen op veranderingen en herhalingsmomenten. Met FLOWSPARKS kunnen organisaties hun trainingsinhoud snel bijwerken en aanpassen, wat resulteert in betere prestaties, verhoogde motivatie en kostenbesparingen. Christophe Jacobs – Chief Customer Success Officer – laat aan de hand van de vergeetcurve zien hoe snel kennis kan vervagen.
e-learning op je bord? Overweeg deze opleiding!
Het komt vaak voor. Een bedrijf wil graag goede trainingen aanbieden aan het team, maar er is geen budget om dit uit te besteden. Wat doe je dan als HRD- of L&D-medewerker als ze jou vragen: "Wil jij e-learnings maken?" Dat wordt een hele klus, als je geen kennis hebt welke tools je moet gebruiken, hoe je een cursus goed opbouwt, hoe je een project structureert en hoe je de kwaliteit waarborgt. Precies hiervoor heeft E-learning Training de Opleiding tot E-learning Ontwikkelaar in het leven geroepen. Voor iedereen die wel wat opstarthulp kan gebruiken én alles van A tot Z wil leren: Didactiek, Projectmanagement en het gebruiken van de auteurstool Articulate Storyline. Na het volgen van deze cursus is de vraag van je werkgever geen zorg meer, maar is het juist een plezier om e-learning te gaan ontwikkelen! Ontdek de E-learning Ontwikkelaar Opleiding op de site van E-learning Training.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.
|
Waarom AI de docenten niet kan vervangen
Door Wilfred Rubens
Een bekende uitspraak is: een docent die door een computer vervangen kan worden, verdient dat ook. Deze uitspraak is gedaan toen AI nog in de kinderschoenen stond. Geldt deze uitspraak nog steeds? Of kunnen nu ook goede docenten vervangen worden door AI?
De originele uitspraak wordt toegedicht aan Isaac Asimov (Any teacher that can be replaced by a computer should be replaced by a computer) en aan Arthur C. Clarke (Any teacher who can be replaced by a machine should be …). Beiden waren science fiction-schrijvers, en de uitspraak stamt in elk geval uit de jaren zeventig van de vorige eeuw. De boodschap is duidelijk: een goede docent kan niet worden vervangen door een computer. Computers waren nog niet alomtegenwoordig en veel minder krachtig dan vandaag de dag. De logische programmeertaal PROLOG, een van de vroege AI-toepassingen, was net ontworpen.
Inmiddels beschikken we over krachtige draadloze netwerken, over veel computers met veel meer rekenkracht en generatieve AI-toepassingen waarmee we met behulp van audio, video, afbeeldingen en geschreven tekst ‘in real-time’ kunnen converseren. Dit betekent nogal wat voor leren, opleiden en onderwijs.
John Spencer verwacht echter niet dat nieuwe technologie docenten kan vervangen. Doceren is volgens hem namelijk een diepgaande menselijke bezigheid. Docenten die dit menselijke aspect kunnen benutten via authentiek leren, zullen volgens hem uiteindelijk lerenden beter voorbereiden op een onvoorspelbare wereld die is gevormd door AI.
Spencer refereert in zijn bijdrage aan een recente Apple-commercial die hem ongemakkelijk maakte. De boodschap was een valse tegenstelling tussen digitaal en fysiek, technologisch en menselijk, gecomprimeerd en expansief. De commercial liet een huis vol kleurrijke objecten zien die werden vernietigd door een industriële machine, waarna alleen de dunne, kwetsbare iPad overbleef. De boodschap leek te suggereren dat we het menselijke en rommelige moesten inruilen voor technologie. Apple heeft overigens de excuses aangeboden voor deze commercial, en deze ook van de buis gehaald.
Spencer stelt dat technologie fantastisch is. We moeten volgens hem echter ook ‘low fidelity’, vintage en het menselijke omarmen. Hij geeft als voorbeeld een oude piano in de woonkamer die generaties herinneringen oproept. Of het maken van kunst in de garage met spuitverf, het spelen van een akoestische gitaar bij een kampvuur, en het lezen van fysieke boeken vol aantekeningen. We moeten technologie omarmen, maar ook het rommelige en menselijke blijven waarderen.
John Spencer refereert in zijn bijdrage aan de valse beloftes van techno-futurisme. Sinds vele jaren wordt voorspeld dat technologie het onderwijs revolutionair zal veranderen. Bijvoorbeeld met de opkomst van internet, zoekmachines, en gepersonaliseerd leren met AI. Volgens hem verwarren de AI-futuristen, die voorspellen dat AI onderwijs volledig zal personaliseren en docenten overbodig zal maken, adaptief leren met gepersonaliseerd leren. Adaptief leren is efficiënt en schoon, terwijl gepersonaliseerd leren menselijk en rommelig is, gericht op het versterken van de lerende.
Onderwijs is daarbij ook meer dan alleen overdracht van leerinhouden. AI kan volgens Spencer mogelijk bepaalde taken beter uitvoeren dan docenten. Onderwijs gaat volgens hem echter ook om vaardigheden, concepten en het ontwikkelen van een mindset voor een onvoorspelbare wereld. In een wereld zonder vaste regels moeten lerenden volgens hem mondig, veerkrachtig en zelfgestuurd zijn. Dat bereik je volgens hem door authentiek en betekenisvol leren, bijvoorbeeld via projectgebaseerd leren of onderzoekend leren.
AI mist volgens Spencer context, is niet in staat tot divergent denken, en ontbeert nieuwsgierigheid en empathie. AI begrijpt de nuances van een onderwijsbijeenkomst niet, denkt niet abstract, en voelt geen intrinsieke motivatie of empathie. Docenten kunnen deze menselijke elementen wel bieden. Ze kunnen contextuele kennis toepassen, divergent denken bevorderen, nieuwsgierigheid stimuleren en empathie tonen. Bijvoorbeeld via een Socratisch seminar, waarin lerenden in een democratische discussie hun inzichten delen. Daarin vindt menselijke interactie plaats die AI niet kan bieden.
John Spencer ziet dan ook het meeste heil in een combinatie van AI en menselijke vaardigheden. AI kan informatie synthetiseren, voorbeelden genereren en problemen analyseren, terwijl docenten dan context, divergent denken, nieuwsgierigheid en empathie inbrengen.
Mijn opmerkingen
Onderwijs is inderdaad meer dan kennisoverdracht, en zelfs meer dan kwalificatie. Op het gebied van socialisatie en op het gebied van het ondersteunen van lerenden om “als vrij, verantwoordelijk en volwassen subject in de wereld te willen staan” (Biesta, 2019) speelt generatieve AI waarschijnlijk zelfs op langere termijn een bescheiden rol. John Spencer wijst terecht op een aantal minder sterke kanten van AI als het gaat om doceren en leren. Tegelijkertijd krijgt hij ook het verwijt dat hij wel erg romantisch tegen het docentschap aankijkt. Zijn critici hebben daar wel een punt. De verschillen tussen docenten zijn erg groot, en het komt inderdaad voor dat docenten zich eenzijdig focussen op de kwalificatiefunctie. Veel van die werkzaamheden kunnen inderdaad door AI worden uitgevoerd. Dit laat echter onverlet de de drijfveren om onderwijs te verzorgen deze kwalificatiefunctie overstijgen. Verder wil ik wederom verwijzen naar de vraag: zijn er grenzen aan de mate waarin wij mensen geholpen willen door of willen interacteren met AI? Of krijgen we te maken met de “Uncanny Valley” theorie?
|