Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.
Agenda
Activiteiten voor de komende periode.
31-10-2023 - 28-11-2023
Praktische Online Storyline Training
14-11-2023
Open space event LerenXL
21-11-2023
Praktische Advanced Storyline Training
7-12-2023 - 21-12-2023
Praktische Storyline Training
12-12-2023
Praktische Advanced Storyline Training
31-01-2024
MoodleMoot Nederland & Vlaanderen
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.
Nieuw in de rubriek Cases
brightalley
GVB: toekomstbestendig leren & onderhouden
Future Learning
Thales Offline e-learning afgeschermde locaties
Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven
- Juli 2023
- Mei 2023
- December 2022
- Oktober 2022
- September 2022
- Juni 2022
- Mei 2022
- Februari 2022
|
Introductie – omzien in verwondering
Door Harm Weistra
In de nieuwsbrief van februari vorig jaar was de Metaverse het belangrijkste onderwerp. “Staan we aan de vooravond van een fundamentele verandering van de manier waarop wij met (internet)technologie omgaan? Of is er sprake van een hype?”, vroeg de redactie zich af. Oh dear, wisten wij veel. Tot en met de nieuwsbrief van december 2022 bleef onze aandacht primair uitgaan naar de Metaverse. In die nieuwsbrief al wel de eerste aandacht voor de “AI-gestuurde chatbot ChatGPT”, zoals we de nieuwe technologie toen in de inleiding noemden. Een inleiding die ChatGPT voor ons had geschreven. Een geintje dat we ons veroorloofden aan het eind van het jaar, nog niet wetend hoe deze technologie ons in de greep zou krijgen.
In mei dit jaar schreven we in de introductie: “En toen was er ineens ChatGPT. Of misschien kan ik beter zeggen, toen was er alleen nog ChatGPT. Een beetje overdreven? Nou, niet ver van de waarheid. (…) sinds een paar maanden wordt (...) zo ongeveer al het overige nieuws overschaduwd door ChatGPT” Aanvankelijk was er vooral verbazing over de geavanceerde mogelijkheden. Al snel gevolgd door zorgen over ethiek en impact op onderwijs en arbeidsmarkt. Sommige onderwijsinstellingen in de VS verboden zelfs het gebruik. Nu, maanden later, verschuift de focus. De zorgen blijven, maar daarnaast verkennen we voorzichtig de kansen: hoe kan ChatGPT het leren verrijken en lerenden, opleiders en docenten ondersteunen? In deze nieuwsbrief komt dat tot uiting in de bijdrage ChatGPT en AI in het leerdomein. Daarin verwijst de redactie naar achtergrondinformatie (wat is het) en naar hulpmiddelen voor het inzetten van de tools (hoe werkt het).
In de nieuwsbrieven presenteren we ook weer de door Wilfred Rubens geselecteerde top 10 van interessante artikelen. Dat is een hele kleine selectie uit wat we aan nieuws tegenkomen. Voor wie liever zelf een selectie maakt, verwijzen wij graag naar zijn inmiddels ruim 30 bloemlezingen over (generatieve) artificiële intelligentie, te vinden op zijn weblog.
En omdat er meer is dan ChatGPT, in deze nieuwsbrief ook weer ruim aandacht voor oplossingen en nieuws van de aangesloten marktspelers.
ChatGPT en AI in het leerdomein
Hieronder een kleine selectie van bronnen die interessant kunnen zijn voor wie meer zicht wil op de mogelijkheden van ChatGPT / AI binnen onderwijs en leren:
Uitleg en achtergrond ChatGPT
ChatGPT – What It Is, How to Use It
How ChatGPT actually works
Wat zijn Large Language Models
Large Language ModelsLLM explained with a minimum of math and jargon
AI en onderwijs / leren
Free guide Teaching with AI
AI in Education
AI Basics for Teachers Toolkit Part 1
AI Basics for Teachers Toolkit Part 2
Eight Things Educators Need to Know About AI
ChatGPT en onderwijs / leren
ChatGPT: The ultimate educator's toolkit
How to Start Using ChatGPT Plugins
Using ChatGPT Plugins for Teaching
What is prompt engineering?
How to prompt ChatGPT and generative AI
Generative AI prompts for teachers
ChatGPT Prompt Engineering
25 ChatGPT Prompts for Math Teachers
100 Prompts for Teachers to Ask ChatGPT
ChatGPT cursussen
15 free ChatGPT courses
Bespeak zoekt onderwijskundige
Ben jij een ervaren onderwijskundige die voor langere tijd wil meewerken aan projecten voor de Belastingdienst en/of Rijkswaterstaat? Ben je een kei in het geven van advies op het gebied van leren en het ontwikkelen ervan? Vind je het daarnaast leuk om samen met andere Bespeakers een succesvolle bijdrage te leveren aan het team onderwijskundige ontwerpers? Dan zijn wij naar jou op zoek! Bekijk snel onze vacature op Bespeak.nl.
Column: Retentie en AI
Retentie, een onderwerp waarover binnen de L&D-wereld al veel is gesproken. En dat zullen we nog wel even blijven doen. We willen immers allemaal uitvinden hoe we de lerende kunnen motiveren én hoe we de kennis goed laten beklijven. Maar zijn wij daar nog wel voor nodig nu er zo hoog wordt opgegeven van AI, vraagt Helma van den Berg van Let’s Learn! zich af in een nieuwe Column op de site van e-Learning.nl. Anders gezegd, kunnen L&D-professionals “hun ding nog wel doen” of gaat AI ons dat werk uit handen nemen? En als AI het overneemt, hoe ga ik me dan nog trots voelen op het resultaat? Lees het op e-Learning.nl.
De kracht van maatwerk e-learning
Een eigen e-learning, toegespitst op jouw bedrijf? Voor veel bedrijven is dit dé manier om nieuwe medewerkers in te werken en om specifieke vaardigheden aan te leren. Interactiviteit is hierbij belangrijk, zodat medewerkers betrokken worden en daardoor de stof beter verwerken en onthouden. Deze maanden zijn ideaal om te bedenken wat je volgend jaar aan training en opleiding wil organiseren. Wie weet is e-learning op maat wel ideaal voor jouw organisatie. Op de site van Précon Learning lees je meer over wat maatwerk voor jou kan betekenen: lees het uitgebreide artikel op de site van Précon Learning en bezoek de maatwerkpagina voor meer uitleg.
Nieuws van Marktspelers
Let’s Learn!
Retentie en AI
Nudging de sleutel tot succesvolle training
Nudging moet een win-win situatie zijn
Future Learning
Thales Offline e-learning afgeschermde locaties
Courseware Company
Professionele animatievideo’s dankzij AI
SkillsTown
Gratis e-learning Bosschenaren met smalle beurs
FLOWSPARKS
Gratis event: A Tast of Learning
LT&C
Publiceer content met LTI 1.3
Product Advies Groep voor de Moodle
Certificaten in Moodle: fraude lastiger te maken
Avetica
Global Moodlemoot 2023
Global Moodlemoot 2023 dag 1
Global Moodlemoot 2023 dag 2
Global Moodlemoot 2023 dag 3
AI genereert Moodle toetsvragen
Kruiswoordpuzzel als toetsvraag
Een Moodle quiz voor gasten
Overzichtelijke cursus met Flexible sections
Het verhaal van 21 jaar Moodle
ISO 27001 certificaat voor informatiebeveiliging
3 nieuwe tools in Moodle Workplace 4.3
Workplace Contributor of the Year 2023
Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.
Microlearning
Retentie en AI
Creating a Successful Microlearning Strategy
AI Tools For High-Impact Microlearning Design
Microlearning in Corporate Training, Part 1
How to use Microlearning Techniques
How To Create Bite-Sized Learning
8 secrets of a successful Microlearning Program
Doom Scrolling: Is Microlearning The Solution?
E-Learning vs Microlearning: When to Choose What
Microlearning: Why Popular in Corporate Training?
Power Performance with Microlearning
Bite-Sized Lessons for On-Demand Knowledge
|
Rise Up: Free AI-guide
L&D teams are facing some big challenges:
-
It’s taking longer to hire; staff are more likely to quit
-
Tech disruption is driving a reskilling need across all departments
-
Budgets are tight, and everyone feels the need to work smarter.
The solution? Make AI your trusty sidekick. Download Rise Up's ultimate guide to introducing AI into your learning program.
Belang van gamification binnen online trainingen
Gamification binnen online trainingen heeft zich bewezen als een krachtig instrument voor het vergroten van de betrokkenheid, motivatie en effectiviteit van leerprocessen. In een artikel op de site van SkillsTown wordt dieper ingegaan op de rol van gamification binnen online trainingen en hoe deze het leren leuker en effectiever kan maken. Aan bod komen de volgende onderwerpen:
-
Wat is gamification?
-
Waarom is gamification zo belangrijk binnen online trainingen?
-
Hoe ziet gamification eruit binnen online trainingen?
-
5 tips voor het creëren van online trainingen met gamification
Lees het uitgebreide artikel op de site van SkillsTown.
31 januari MoodleMoot Nederland & Vlaanderen
De Moodlemoot is een event waarin gebruikers kennis uitwisselen over Moodle, inspiratie opdoen en de laatste nieuwtjes krijgen over het grootste open source LMS ter wereld. Een event voor en door Moodlelaars. De presentaties en sessies kenmerken zich door een mix van didactiek, techniek en functionaliteit. Werk jij geregeld met Moodle als docent, opleider, functioneel beheerder of ontwikkelaar? Dan is de Nederlandstalige MoodleMoot echt iets voor jou. Reserveer in je agenda: woensdag 31 januari 2024 in Dordrecht.
Moodle Community Product Advisory Group
De Moodle Community Product Advisory Group (PAG) is een nieuw initiatief van Moodle Pty Ltd. Om deze PAG handen en voeten te geven, werkt Moodle nauw samen met de Moodle User Association (MUA). Door deze adviesgroep op te richten, krijgen alle geïnteresseerden een alternatieve manier om de toekomst van het Moodle LMS mede vorm te geven. De Moodle LMS-Community PAG is er namelijk niet alleen voor MUA-leden, maar is voor iedereen die interesse heeft in de Moodle LMS-Community. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op met Gemma Lesterhuis van LT&C.
GVB: toekomstbestendig leren & onderhouden
GVB, het openbaarvervoerbedrijf van Amsterdam, voegt de komende jaren nieuwe metro’s toe aan haar vloot. Daarmee kan GVB ouder materiaal vervangen en het overige materieel flexibel en duurzaam inzetten om zo het groeiend aantal reizigers het hoofd bieden. GVB vroeg brightalley om hun monteurs daarop voor te bereiden, door de benodigde kennis over deze nieuwe metro op een efficiënte manier beschikbaar te maken. Een uitvoerig verslag vind je in de rubriek Cases van e-Learning.nl en op de site van brightalley.
Thales: overal veilig toegang tot e-learning
Thales Nederland wilde een leeromgeving waarmee gebruikers zowel lokaal als op afgelegen locaties veilig cursussen kunnen volgen. Zelfs wanneer internettoegang onbetrouwbaar of onveilig is. Dankzij de samenwerking met Future Learning heeft Thales nu een geconfigureerde ILIAS-omgeving die volledig voldoet aan hun wensen. Zo zijn bijvoorbeeld dankzij de NOMAD-plugin offline leerpaden mogelijk in overeenstemming met de hoogste beveiligingsnormen.
Het complete verhaal kun je lezen in het Portfolio van Future Learning.
Extra informatie over de mogelijkheden van Offline Leren zijn te lezen in twee nieuwsartikelen:
Congres: transformeer L&D met AI
Congres: transformeer L&D met AI
Tools als ChatGPT bieden enorme mogelijkheden voor L&D-professionals. De tools kunnen complexe input vertalen naar begrijpelijke taal, snel instructievideo's maken en zelfs persoonlijke assistentie bieden bij het ontwerpen van leerdoelen. Hoe gebruik je AI om het leren te versterken? Om daar meer zicht op te krijgen, organiseert SBO op 31 oktober een bijeenkomst in de Jaarbeurs in Utrecht. Ter voorbereiding is er een online workshop waarin deelnemers de basis leren van ChatGPT. Deze online workshop kan gevolgd worden op maandag 9 of vrijdag 27 oktober en duurt van 09.30 – 10.45 uur.
Meer informatie en inschrijven op de speciale website voor deze bijeenkomst.
Word L&D-specialist met Leertraject Opleidingskunde
Organisaties krijgen te maken met veranderingen in klantgedrag, werkmethoden, processen en technologie. De arbeidsmarkt wordt diverser en schaarse talenten zijn moeilijk te werven en te binden. Potentiële medewerkers beoordelen organisaties op duurzaamheid en inclusiviteit. Organisaties kunnen reageren op deze uitdagingen door een passend opleidingsbeleid, een aanbod van 21e-eeuwse leerinterventies en een aantrekkelijke digitale leerinfrastructuur. Het investeren in (duurzame) inzetbaarheid van werkenden heeft een enorme impact op de bedrijfsresultaten.
Neem jij jouw rol als L&D-professional om jouw organisatie bewust ontwikkelingsgericht te maken? Meld je aan voor het leertraject Opleidingskunde en start 15 november. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.
|
Wilfred Rubens' keuze: generatieve AI-toepassingen
Door Wilfred Rubens
Er wordt in relatie tot leren, opleiden en onderwijs nog steeds zeer veel gepubliceerd over generatieve AI, zoals ChatGPT. Veel bijdragen lijken echter sterk op elkaar. Ze hebben een erg inleidend karakter, gaan over de onderliggende technologie, over goede prompts, over vergelijkbare didactische toepassingen, enzovoorts. Hierbij een selectie.
Developing a framework to re-design writing assignment assessment for the era of Large Language Models
Dit artikel bevat onder meer een raamwerk met zes dimensies waarmee docenten kunnen bepalen of en hoe taalmodellen op een goede manier onderdeel kunnen zijn van een opdracht.
De gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor onze bekwaamheden
De opkomst van generatieve AI-toepassingen leidt tot tal van vragen, ook tot vragen over de bekwaamheden waarover werknemers moeten beschikken en daarmee over de gevolgen voor een leven lang ontwikkelen. In deze bijdrage verkent Wilfred Rubens de gevolgen van AI-toepassingen die in staat zijn teksten te produceren, zoals Google Bard en ChatGPT, voor bekwaamheden van professionals.
Navigating the Jagged Technological Frontier: Field Experimental Evidence of the Effects of AI on Knowledge Worker Productivity and Quality
Onderzoekers onderzochten samen met de Boston Consulting Group de implicaties van AI voor de prestaties bij realistische, complexe en kennisintensieve taken. Dit artikel vat interessante bevindingen samen.
Slimmer onderwijs met AI
Deze publicatie van 75 pagina’s bevat 17 artikelen en een aantal interviews rond een aantal thema’s die overigens in het magazine zelf niet herkenbaar zijn ingedeeld (behalve in de inhoudsopgave).
Social media algorithms exploit how humans learn from their peers
ScienceDaily besteedt aandacht aan een artikel van sociale wetenschappers dat beschrijft hoe de functies van sociale media-algoritmen niet afgestemd zijn op de menselijke sociale instincten die bedoeld zijn om samenwerking te bevorderen. Dit kan leiden tot polarisatie en misinformatie op grote schaal.
Human Meets AI: Helping Educators Navigate Their Emotions About Technological Change
Weerstand tegen technologische verandering is volgens Leo S. Lo diepgeworteld in de menselijke psychologie. Deze angst voor het onbekende wordt versterkt binnen het onderwijs, waar het menselijke contact en persoonlijke connecties centraal staan. Lo stelt dat docenten onrust kunnen voelen bij het idee van een drastische verschuiving die gepaard kan gaan met de integratie van generatieve AI, die originele inhoud kan creëren. Deze angst, die voortkomt uit zorgen over ouder worden of vervangen te worden, kan weerstand veroorzaken.
Shadow AI will be much worse than Shadow IT
In de wereld van AI is data ons meest waardevolle bezit. Nick Brackney waarschuwt echter voor de gevaren van “Shadow AI”, een term die verwijst naar het onofficiële gebruik van generatieve AI zonder toezicht. Hoe moet je hier mee om gaan?
5 Ways ChatGPT Can Improve, Not Replace, Your Writing
David Nield beschrijft hoe ChatGPT schrijvers kan bijstaan, in plaats van hun werk over te nemen. Hij beschrijft vijf manieren, die illustreren hoe generatieve AI kan fungeren als persoonlijke assistent van professionals, in dit geval schrijvers.
Dertigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
Deze bloemlezing start met een beschrijving van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI die zich eind september 2023 in één week hebben voltrokken. Dat zegt ook wel wat….
The Ethics Of Generative AI: Ensuring Emotional Responsiveness And Empathy
Generatieve AI kan dankzij training op enorme hoeveelheden data inhoud produceren waarvan het lijkt of deze door mensen is gemaakt. De auteur staat stil bij de ethische kant van generatieve AI. Emotionele responsiviteit, het herkennen en correct reageren op menselijke emoties, en empathie, het begrijpen en delen van gevoelens, zijn dan cruciaal. Voor ethisch gebruik van generatieve AI is het opstellen van duidelijke richtlijnen, het trainen met diverse datasets, continue leren en aanpassen, en transparante communicatie essentieel.
|