Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief dinsdag 2 april 2024

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

Courseware
Stage contentmarketeer
 
inBrain
Digital Learning Specialist
Office manager/financieel medewerker
Accountmanager
 
Bespeak
Senior onderwijskundige
Onderwijskundige team Rijksoverheid
HR-manager
Overige vacatures

E-learning Training
Vacatures
 
FLOWSPARKS
Meerdere vacatures

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.


9-4-2024 - 30-4-2024 (Online)
Praktische Online Storyline Training
 
10-4-2024 (Den Bosch)
Next Learning
 
30-4-2024 (Den Haag)
Praktische Advanced Storyline Training
 
7-5-2024 (Den Haag)
Praktische Advanced Storyline Training
 
4-6-2024 (Den Haag)
Praktische Advanced Storyline Training
 
6-6-2024 - 27-6-2024 (Online)
Praktische Online Storyline Training
 
27-11-2024 – 29-11-2024
Online Educa (OEB)



Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl

 

Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven

- December 2023
- Oktober 2023
- Juli 2023
- Mei 2023
- December 2022
- Oktober 2022
- September 2022 
- Juni 2022
- Mei 2022
- Februari 2022


 


Introductie

 

Door Harm Weistra

Kunstmatige intelligentie (AI) en chatbots als ChatGPT blijven het nieuws domineren. Redacteur Wilfred Rubens heeft ook nu weer een selectie gemaakt van de meest interessante artikelen. Daarnaast selecteerde hij zoals wij van hem gewend zijn, de beste bijdragen uit het overig nieuws op het snijvlak van leren en technologie. In een beschouwing gaat Rubens in op de toenemende digitale kloof onder docenten, L&D-professionals, opleiders en trainers. „De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat het voor velen moeilijk is om bij te blijven“, schrijft hij in zijn bijdrage Generatieve AI: tsunami die de digitale kloof verbreedt.

Verder in deze Nieuwsbrief weer interessante bijdragen van aangesloten marktspelers en de vaste rubrieken als vacatures en agenda.

   

Generatieve AI: tsunami die de digitale kloof verbreedt

Door Wilfred Rubens

In de afgelopen maanden hebben we een tsunami aan ontwikkelingen gezien op het gebied van generatieve AI. Deze ontwikkelingen zijn op z’n zachts gezegd niet onopgemerkt gebleven in de wereld van leren, opleiden en onderwijs.

Generatieve AI ontwikkelt zich in een razend tempo. We zien steeds krachtiger wordende taalmodellen en een breed scala aan applicaties, waaronder ook toepassingen gericht op leren, opleiden en onderwijs. Zo zijn er geavanceerde tools beschikbaar gekomen voor het genereren van afbeeldingen en video’s op basis van een geschreven opdracht. Daarmee wordt het eenvoudiger om betekenisvolle leerstof te ontwikkelen.

Kloof
Echter, een punt van zorg is wat mij betreft de toenemende digitale kloof onder docenten, L&D-professionals, opleiders en trainers. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat het voor velen moeilijk is om bij te blijven. De aandacht lijkt zich bovendien voornamelijk te richten op de technologie zelf, terwijl de didactische toepassingen de laatste maanden minder belicht worden. Hierdoor bestaat het risico dat de krachtige potentie van deze technologieën niet volledig wordt benut, terwijl we wel relatief veel investeren in generatieve AI-technologie.

Een ander zorgpunt is de digitale geletterdheid. Is er binnen organisaties voldoende aandacht en zijn voldoende middelen beschikbaar om professionals te ondersteunen in het omgaan met deze nieuwe technologieën? Het is van belang dat professionals niet alleen de technologie begrijpen, maar ook in staat zijn deze op een verantwoorde en effectieve manier in te zetten. Vermijden, negeren en verbieden zijn wat mij betreft geen vruchtbare strategieën.

Zorgen
Verder bespeur ik bij een deel van de docenten, L&D-professionals, opleiders en trainers ook grote zorgen, bijvoorbeeld ten aanzien van technologiegedrevenheid, databescherming en privacy. Deze zorgen zullen alleen maar meer toenemen naarmate AI-toepassingen in staat zijn meer autonoom te opereren. OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, DALL-E en Sora, heeft al aangekondigd dat dankzij GPT-5 je gebruik kunt maken van autonoom opererende ‘agents’. GPT-5 is de opvolger van de huidige betaalde versie van ChatGPT, die mogelijk voor de zomervakantie al beschikbaar komt. Het is de vraag of we - inclusief de ontwikkelaars - de impact hiervan kunnen overzien. Menigeen maakt zich daarom zorgen of we als mensen wel voldoende controle houden op AI.

De snelle ontwikkelingen binnen generatieve AI kunnen overweldigend aanvoelen. De kloof tussen de enthousiastelingen en de grote meerderheid die nog worstelt met de basis, wordt alleen maar groter. Vergelijk het met de tamboer-maître die al de hoek om is, terwijl het muziekkorps nog op het marktplein staat te spelen. Het doet me denken aan de vroege dagen van e-learning, waarbij de nadruk vaak lag op de technologie in plaats van op de kwaliteit van het leren.

Focus
Het is daarom van belang dat organisaties strategieën ontwikkelen om deze kloof te overbruggen. Het gaat erom dat de meerderheid betrokken en geïnformeerd blijft en dat de voorlopers, hoe enthousiast ook, niet te hard van stapel lopen en anderen verdwaasd achterlaten. Zij moeten wat meer terughoudend zijn en zich niet gedragen als Teigetje uit Winny the Pooh die in z’n enthousiasme de collega’s omver stuitert. Ben je enthousiast, zorg dan voor focus in de informatievoorziening en leg expliciet het verband tussen generatieve AI en de wijze waarop je deze technologieën kunt gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs (of voor het makkelijker maken van de werkzaamheden). Investering in brede expertise op het gebied van AI en digitale geletterdheid is essentieel om als gehele organisatie stappen vooruit te zetten ten aanzien van deze ontwikkeling.

 

 

Vacatures bij inBrain 

Office Manager
Zie jij jezelf werken als de spin in het web op kantoor, die de financiële administratie up-to-date houdt, klanten ontvangt en de personeelsadministratie verzorgt? Dan ben jij misschien wel de nieuwe Office Manager van inBrain! Benieuwd naar de vacature? Bekijk hem online.

Accountmanager
Gaat jouw bloed sneller stromen van het ontdekken van marktkansen, leads en uitdagingen van klanten? En weet jij deze uitdagingen om te zetten tot succesvolle deals? Dan is wellicht een rol als accountmanager bij inBrain voor jou weggelegd. Meer info online.


 

 

 

LT&C: Moodle Gecertificeerd Partner

LT&C heeft de Moodle Gecertificeerd Partner status bereikt. Een belangrijke mijlpaal in de toewijding aan het Moodle Project en de Moodle Gemeenschap. Het partnerschap formaliseert LT&C’s voortdurende toewijding aan Moodle LMS.
"Moodle Certified Partner worden is een droom die uitkomt", zegt Gemma Lesterhuis, eigenaar en oprichter van LT&C en al lange tijd actief lid en bestuurslid van de Moodle Users Association (MUA). Ze voegde eraan toe: "Het is een erkenning van ons jarenlange werk in de gemeenschap en de kwaliteit van onze diensten. Nu zijn we verheugd om nauwer samen te werken met Moodle om het platform te verbeteren en de missie van Moodle te ondersteunen om leerkrachten meer mogelijkheden te geven.
Wil je graag meer weten over hoe LT&C jouw kan ondersteunen en ontzorgen in het gebruik van Moodle LMS? Ga dan naar https://ltnc.nl/ of plan direct een kennismakingsgesprek.

 

 

Dankzij integratie van AI versnelt FLOWSPARKS content creatie

Een boeiende leerervaring creëren vraagt niet alleen creativiteit, maar ook tijd. Daarom integreert FLOWSPARKS het taalmodel van OpenAI in zijn Authoring Tool om auteurs sneller en efficiënter interactieve e-Learningmodules te helpen creëren. Bij gebrek aan tijd of creatieve ideeën kan AI in enkele minuten de template van hun digitale leermodule invullen met tekst en beeld. Het resultaat is niet 100%, maar wel een degelijke basis waarmee je snel en efficiënt boeiende e-Learning maakt.
FLOWSPARKS is een innovatief bedrijf met een in Brainport Eindhoven ontwikkeld disruptief SaaS-model binnen L&D, dat gebruiksvriendelijke oplossingen biedt die organisaties helpen om effectiever te leren. Met meer dan 25 jaar ervaring en dankzij een team van experts staat FLOWSPARKS klaar om de toekomst van digitaal leren vorm te geven. Lees het uitvoerige artikel in de rubriek Achtergrond van e-Learning.nl en ontdek hoe FLOWSPARKS dankzij AI het landschap van e-Learning verandert.

 

 

Blogs van inBrain

De vaste kaders doorbreken
Iets onbekends proberen zonder dat je weet hoe de mensen in je organisatie het ontvangen, dat kan best spannend zijn. Ontwikkelingen in de digitale wereld gaan razendsnel en er is steeds meer mogelijk. Binnen, maar ook buiten bekende kaders. Over de zogenoemde ‘koudwatervrees’ voor nieuwe dingen en de mogelijkheden buiten de bekende kaders de treden lees je in dit brainblog.

Het gebruik van tekst in leeroplossingen, demotiverend en saai, of onmisbaar en een goede basis?
Digital Learning Consultant Ivo Terpstra lost de kwestie op in deze brainblog over de toekomst van tekst in digitaal leren.  

 

 

Nieuws van Marktspelers

Let’s Learn!
Leren over Microlearning? Vraag ons gratis e-boek aan
Hoeveel tijd kost het leren van iets nieuws?
Microlearning vormen: welke kies jij voor je e-learning?
 
LT&C
Is er nog plaats voor SCORM?
Mijn Accreditatie: module die organisaties ontzorgt
 
Avetica
AI-subsysteem in Moodle: Wat te verwachten?
Van saai tot creatief: de rol van AI in Moodle
MoodleMoot 2024 was weer goed en gezellig
De sponsors van Nederlandstalige MoodleMoot 2024
Nieuwe versie Moodle cursusformat ‘Tegels’
Wie verantwoordelijk voor (privacy) gegevens Moodle?
Eenvoudiger beheer Moodle cursussen en gebruikers
Specifieke leeractiviteiten per gebruiker
 
LT&C
Toegankelijkheid en inclusie bij Oakland University 
Moodle Toets: alleen fout antwoord tonen
Lerend Netwerk Moodle Vragenpool als activiteit
Team LerenXL op pad
MoodleMoot Global door de van MoodleMeisje
 
UP Learning
UP Learning neemt Neo-elearning over
 
E-learning Training
Verandert AR/VR de toekomst van e-learning?
Een Digitale Leeromgeving ontwerpen voor je bedrijf
 
Let’s Learn!
Retentie verhogen? Zet hefbomen & AI in
Maak van je oude training een training 2.0 Deel 2
Maak van je oude training een training 2.0 Deel 1
 
Avetica
Programma Moodlemoot 2024 is bekend
Brickfield is nu ook partner van Avetica
Moodle Workplace: hoeveel meer gaat het worden?
Meer dan 1 miljoen Moodle gebruikers
‘Nieuwe login geregistreerd’ uitschakelen
Workshop Moodle plug-in ontwikkelen met AI
Serge de Beer over AI in leerprocessen
Plugin voor kopiëren van Moodle cursussen
Moodle Opdracht met tijdslimiet
De AI principes van Moodle
Bulkacties in Moodle 4.3
Vroege Vogel Actie Moodlemoot 2024
Bekijk cursusoverstijgend al je feedback in Moodle
Nieuw in Moodle LMS 4.3
MoodleMoot Nederland & Vlaanderen op 31 januari 2024


Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.

 

 

Betrokkenheid van werknemers zou topprioriteit moeten zijn

 

Betrokkenheid van werknemers is niet alleen leuk om te hebben, het is een essentieel onderdeel van succesvolle bedrijven. Betrokkenheid van werknemers staat voor toewijding en enthousiasme voor hun werk. Betrokken werknemers zorgen voor betere bedrijfsresultaten dan degenen die hun werkdag uitzitten.
Betrokken werknemers gaan volledig op in hun taken en zijn bereid verder te gaan dan wat van hen wordt verwacht. Betrokkenheid van het personeel is een motor die voortdurend moet worden gevoed. In een uitgebreid artikel legt iSpring uit hoe dit vanaf dag één kan worden gestimuleerd en hoe betrokkenheid een natuurlijk onderdeel kan zijn van het bedrijfsproces. Het uitvoerige artikel is te vinden in de rubriek Achtergrond. Meer informatie over iSpring vind je eveneens online.

 

 

UP learning: Gratis events voor learning professionals

 

Het is voorjaar en dat betekent nieuwe energie voor groei. UP learning verzorgt daarom een drietal vrijblijvende webinars die jou als Learning Professionals laten groeien.

  • 11 april - Hooked on Learning
  • 24 april - Is AI de heilige graal voor HR en L&D?
  • 15 mei - AI in de nieuwe generatie Leerplatforms

Op de site van UP learning lees je meer en kun jij je aanmelden.

 

 

Digitoegankelijkheid gaat verder dan je misschien denkt

 

Om digitale producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken, is de European Accessibility Act opgesteld. Deze wet gaat in vanaf juni 2025. Dit betekent dat niet alleen (semi-)overheidsinstanties in Europa zich aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid moeten houden, maar ook andere organisaties.
Bij Bright Alley staat digitoegankelijkheid hoog op de agenda. “Niet alleen omdat het wettelijk verplicht wordt, ook omdat wij het erg belangrijk vinden”, zegt developer Sebastiaan Schoute. Op de site van Bright Alley legt hij uit waarom. Het lezen meer dan waard!

 

Nieuws van Courseware

 

Welk leerplatform past bij jouw organisatie?
Heb jij je e-learningmodules klaar en ben je op zoek naar een manier om deze uit te serveren? Dit kan eenvoudig door middel van een Leer Management Systeem (LMS). Met de overvloed aan opties en termen kan het een uitdaging zijn om het LMS te vinden dat bij jouw organisatie past. Hoe krijg je inzicht in de benodigdheden en het beheer? Hoe stimuleer je binnen en buiten jouw organisatie een passend LMS? Ontdek door middel van het keuzecriteria document hoe Courseware jouw organisatie kan helpen inzicht te krijgen in de benodigdheden. Maak gebruik van sleutelvragen om te bepalen welk platform het beste aansluit bij jouw behoeften en doelen. Download het document 'Keuzecriteria leerplatform' voor dé acht essentiële vragen en krijg een op maat gemaakt advies door een van onze experts.

Save the date: Articulate gebruikersdag 2024 in Utrecht
De Articulate Gebruikersdag keert terug naar Utrecht en wel op dinsdag 19 november 2024. Na het succes van de editie die in maart plaatsvond in België, belooft ook deze dag opnieuw een bron van inspiratie en kennis te zijn voor e-learningprofessionals. Mis deze kans niet om de laatste ontwikkelingen te ontdekken, netwerken uit te breiden en waardevolle inzichten op te doen. We pakken weer flink uit en deze editie wordt nóg groter! Houdt Courseware in de gaten voor updates en de kaartverkoop.

Converteer PDF of Word-document in seconden tot e-learningmodule
Articulate 360 komt met een nieuwe functionaliteit, namelijk Articulate AI. Met deze tool krijg je:

  • De geïntegreerde AI functionaliteit van Articulate, 's werelds meest gebruikte e-learning ontwikkeltool.
  • De intelligente AI-assistent
  • AI-gegenereerde video's

Bekijk de video van de sneak peak voor deze Tool. Binnenkort beschikbaar!
Houdt Courseware in de gaten voor meer informatie.

Webinar: 7 praktische AI-tools om je e-learning te verrijken
Benieuwd hoe jij jouw e-learningmodules verbetert door middel van AI? Op donderdag 14 april om 10.00 uur laat Ronny Lohuis van Courseware je zien hoe je snel en eenvoudig meer betrokkenheid creëert en hoe je storytelling nog gemakkelijker maakt. Na afloop van het webinar ga je naar huis met zeven krachtige voorbeelden. Aanmelden kan online.

 

 

Onboardingstraject dat elke medewerker aan boord houdt

Microlearning past perfect binnen een onboardingstraject. Zeker als je de nieuwe medewerkers zo snel mogelijk zelfstandig aan het werk wilt hebben. Microlearnings zijn dan het ideale duwtje in de rug. Maar ze doen meer binnen het onboardingsprogramma. Let’s Learn! interviewde Roos van der Sterre, medewerker Leren & Ontwikkelen bij zorgorganisatie Laurens over hun onboardingstraject en hoe microlearning daarin past. Want zoals Sterre aangeeft: “We willen nieuwe medewerkers niet direct overspoelen met te veel informatie. Daarom zetten we microlearning in. Om op een leuke manier echt tot de kern te komen”. Benieuwd naar het hele interview? Je leest het hier: “Een onboardingstraject dat elke medewerker aan boord houdt”.

 

Ontwerp een leerbeleving die het verschil maakt

Met een doordachte blend van werkvormen en technologie maak jij krachtige manieren van leren mogelijk. Met het leertraject (e-)Learning Design voor learning professionals leer je hoe jij als (e-)learning vakgenoot het verschil kunt maken. Je krijgt van (e-)learning experts bruikbare modellen, veel praktijkvoorbeelden en persoonlijke feedback aangereikt. Je gaat actief aan de slag met praktische ontwerpopdrachten, past het geleerde direct toe en leert van én met elkaar.
Na dit leertraject:
- Gebruik je technologie (o.a. AI) in het versterken van leren
- Ben je een toekomstbestendige (e-)learning professional
Meer informatie: op de website van deze opleiding.


 

Met korting naar Next Learning 2024
Next Learning 2024 belooft op 10 april weer een inspirerende, verbindende, leerzame en bovenal gezellige dag te worden. Leren is verbinding. Mensen versterken niet alleen verbindingen tussen neuronen, maar ook die tussen leren en werk, leerdoelen en organisatiedoelen, en data voor inzicht. Next Learning gaat met 600+ leerprofessionals dieper in op systemisch kijken, om te ontdekken hoe leren deel uitmaakt van een ecosysteem. Net zoals in de natuur, die altijd streeft naar evenwicht, streven wij naar een optimaal werkend L&D-systeem voor vernieuwing en duurzame groei. Het programma is recent aangevuld en geupdate. Op de site Next Learning kun je het actuele programma downloaden en je inschrijven. Lezers van de nieuwsbrief krijgen 20% korting op de toegangsprijs. Gebruik daarvoor de volgende kortingscode: 777SDElearning

 

Bespeak zoekt een senior onderwijskundige

In de rol van senior onderwijskundige bij Bespeak ben je eindverantwoordelijk voor het up-to-date houden van de producten van jouw klanten en het signaleren van kansen voor uitbereiding en doorontwikkeling. Dit kun je omdat je een overtuigende visie hebt en je klanten hierin meeneemt. Voor de uitbreidingen en doorontwikkelingen breng jij, in samenwerking met je team, offertes uit. Tijdens de ontwikkeling bewaak je de kritische succesfactoren van het concept en zorg je voor een integrale oplevering van jouw product. Dit betekent dat inhoud, vorm, media en techniek naadloos op elkaar aansluiten en we een eindproduct hebben waarop zowel de klant als wijzelf trots zijn! Daarnaast vind je het een uitdaging om zelf content te ontwikkelen.
Is dit jou op het lijf geschreven? Een uitgebreide uitwerking vind je op e-Learning.nl en op de site van Bespeak.
 

 

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

Wilfred Rubens' keuze: generatieve AI
Door Wilfred Rubens

AI website Kenniscentrum Digisprong
Na de introductie vind je hier een visietekst van over artificiële intelligentie (AI) in het Vlaamse onderwijs waarin de noodzaak van verantwoord gebruik van AI in het onderwijs wordt benadrukt. De tekst, opgesteld in samenwerking met het Kenniscentrum Data & Maatschappij en een adviesraad, stelt zeven basisvoorwaarden voor om een balans te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten, als basis voor verdere acties. Het Kenniscentrum belicht ook onder andere de ethische richtlijnen voor AI in het onderwijs. Dat doet men door middel van een reeks artikelen waarin aan bod komen: het belang van begrip van AI, de voordelen, risico’s, de meerwaarde van AI in het onderwijs, hoe AI onderwijs kan versterken, en de noodzaak om AI-programma’s verantwoord te gebruiken en evalueren. Verder vind je er bijvoorbeeld bijdragen over het vermijden van misverstanden en datagebruik, en over bezorgdheden rond AI.

Which AI should I use? Superpowers and the State of Play
Wil je een mooi overzicht van de dominante modellen op het gebied van generatieve AI-toepassingen voor tekst? Lees dan deze bijdrage van Ethan Mollick. Behalve dat hij ingaat op GPT-4 (via ChatGPT Plus of Microsoft’s CoPilot), Anthropic’s Claude 3 Opus, en Google’s Gemini Advanced, bespreekt hij ook onder meer de technologische ontwikkelingen binnen LLM’s, zoals contextvensters en Retrieval Augmented Generation (RAG). Hij legt uit dat tioepassingen zoals GPT-4 en Microsoft’s CoPilot’s nieuwe context kunnen integreren via de contextvensters en RAG, ook al is men bijvoorbeeld slechts tot april 2023 ‘gevoed’ met online data.

8 Ways to Create AI-Proof Writing Prompts
Eric Ofgang kiest een pragmatische benadering als het gaat om het waarborgen van menselijke inbreng bij schrijfopdrachten. Hij presenteert acht strategieën waarmee je als docent kunt voorkomen dat lerenden generatieve AI gebruiken om teksten volledig te produceren. Bijvoorbeeld: het verplicht gebruiken van citaten of het verbieden van cliché’s.

Wij zijn Gen T en Black Mirror wordt werkelijkheid: Amy Webb over de Technology Supercycle en connectables
Gerson Veenstra doet verslag van de jaarlijkse keynote van Amy Webb tijdens de SXSW 2024. In een uur tijd praatte Webb de deelnemers op een boeiende manier bij over belangrijke technologische trends en hun mogelijke impact.
Een centraal element in haar presentatie is de opkomst van een ‘Technology Supercycle’, waarbij AI, verbonden ecosystemen van apparaten en biotechnologie de primaire technologische ontwikkelingen vormen. De stoommachine was de drijvende technologie achter de industriële revolutie. Internet de drijvende kracht achter digitale transformatie (waar menig organisatie nog nauwelijks mee is gestart). De aanstaande golf van innovatie wordt echter aangedreven door een samenspel van drie technologische ontwikkelingen. Deze trend zal volgens haar het menselijk bestaan ingrijpend veranderen, wat zowel spannend als angstaanjagend is. Iedereen die nu leeft vormt dan ‘Gen T’, ofwel de Transition Generation, die de maatschappelijke transformatie zal ervaren.
Webb stond in haar bijdrage stil bij de snelle evolutie van AI, die echter ook gepaard gaat met de nodige beperkingen. Ze wees bijvoorbeeld het onvermogen van een AI-model om diversiteit in leiderschapsrollen te tonen. Deze beperking is al een jaar bekend, maar er is nog steeds volgens haar niet echt wat aan gedaan. Dit illustreert een gebrek aan verantwoordelijkheid en ethiek in de ontwikkeling van AI.
Amy voorspelde verder onder meer een verschuiving van ‘Large Language Models’ naar ‘Large Action Models’, die gedrag kunnen voorspellen. Ze introduceerde ook het concept van ‘connectables’, een netwerk van met elkaar communicerende apparaten die AI-vooruitgang ondersteunen. Ze gebruikte het voorbeeld van een kattenluik dat door AI wordt bestuurd, maar waarschuwde ook voor mogelijke consequenties van dergelijke technologieën, zoals inbreuk op privacy en sociale controle.
Tenslotte riep ze op tot actie van overheden, bedrijven en individuen. Overheden zouden zich moeten richten op transitiemanagement, bedrijven zouden hun netwerkwaarde moeten heroverwegen, en burgers zouden actief moeten vechten voor een toekomst waarin technologie ten goede wordt gebruikt. Ze bekritiseerde ook de tech-leiders die pretenderen met hun technologieën de mensheid te redden, terwijl ze juist een gedeelde verantwoordelijkheid in de samenleving negeren.
Via YouTube kun je de volledige keynote van Amy Webb bekijken. De blogpost van Gerson Veenstra bevat onder meer de samenvatting van het meest recente trendrapport van Future Today Institute waar Amy Webb CEO van is.

AI in onderwijs maturity model
Ruim anderhalf jaar geleden publiceerde het Britse National centre for AI een volwassenheidsmodel voor AI in het onderwijs. En toen kwam generatieve AI op. Daarom hebben de samenstellers een bijgewerkt AI in Education Maturity Model ontwikkeld. Dit model onderscheidt vijf fasen (van benaderen en begrijpen tot geoptimaliseerd/getransformeerd). L&D kan dit model ook toepassen.

Het valt vooralsnog mee met de AI-misinformatie
Menno van den Bos gaat in de NRC in op de huidige stand van zaken rondom misinformatie die door AI wordt gegenereerd. Hij stelt dat volgens misinformatie-experts van een ‘infocalyps’ nog geen sprake is. Er wordt veel misinformatie verspreid. De makers en verspreiders hebben daarvoor echter generatieve AI niet nodig. Factchecken blijft essentieel, evenals investeren in digitale geletterdheid.

Wanneer en hoe mag je AI gebruiken bij taken en opdrachten?
Erik Devlies gebruikt een schaal voor AI-gebruik in taken en opdrachten die onderwijsinstellingen kan helpen te bepalen in welke mate AI wel of geen een rol mag spelen bij taken en opdrachten. Deze schaal is gebaseerd op de AI-assessment scale van Leon Furze. Devlies heeft de schaal vertaald, geïnterpreteerd en wat anders vormgegeven. Daarbij worden vijf niveaus onderscheiden: van niet gebruiken tot aan volledig toegestaan.

AI gets massive memory upgrade - implications for AI in learning
Donald Clark verkent de gevolgen van het veranderde geheugen van ChatGPT. Het menselijk geheugen wordt volgens hem gekenmerkt door zijn complexiteit en beperkingen, zoals een beperkt sensorisch geheugen, een werkgeheugen dat slechts enkele elementen kan bevatten en een lange termijn geheugen dat onderhevig kan zijn aan verval (denk aan dementie). Een toepassing als ChatGPT heeft ook een geheugen. Dit geheugen is nu aan verandering onderhevig. Het zogenaamde ‘contextvenster’ wordt al langere tijd omvangrijker. In het kader van generatieve AI, is een ‘context window’ een hoeveelheid tekst dat aan een AI-model wordt gegeven om te helpen bij het genereren van nieuwe tekst. Het model kijkt naar de woorden in het contextvenster en gebruikt die informatie om te voorspellen welke woorden ernaast komen. Grotere contextvensters stellen de AI-toepassing in staat om langere gesprekken of documenten te begrijpen, maar vereisen meer rekenkracht en kunnen de nauwkeurigheid beïnvloeden. Dankzij deze innovatie kun je bij ChatGPT rekening houden met eerdere input van lerenden, of onthouden wie de gebruiker is en context uit die persoonsgegevens halen, zoals leeftijd, voorkennis, taalniveau en eerdere gesprekken over onderwerpen. Dit helpt meer gepersonaliseerde, efficiënte leerervaringen te faciliteren waarbij niet steeds dezelfde vragen gesteld worden. De gebruiker zelf bepaalt wat ChatGPT van de gebruiker onthoudt.

Leidt AI tot meer isolatie van lerenden of juist tot meer verbondenheid?
Het gebruik van (generatieve) AI kan leiden tot meer efficiëntie. Daardoor zouden docenten meer ruimte hebben om aandacht te besteden aan lerenden en voor persoonlijke begeleiding. Toch is Julia Freeland Fisher bang dat AI de isolatie van lerenden aanzienlijk kan vergroten. Tenzij onderwijsinstellingen hun organisatiemodellen en manieren van meten herzien.

Ondersteunende versus autonome AI voor docenten en opleiders
Philippa Hardman bespreekt de impact van twee AI-modellen voor leren en ontwikkelen: ‘Assisted AI’ en ‘Autonomous AI’. Deze modellen hebben volgens haar een aanzienlijke impact op het ontwerpen en faciliteren van leerervaringen. De toekomst van AI in L&D en onderwijs hangt volgens Hardman meer af van ons vermogen om ons aan te passen aan veranderingen dan van technologische ontwikkelingen. Ze benadrukt dat de succesvolle integratie van AI in L&D vereist dat professionals openstaan voor verandering en zichzelf bekwamen in nieuwe vaardigheden en kennis gerelateerd aan AI-technologieën.

Voor wie liever zelf een selectie maakt, verwijzen wij graag naar de pagina op zijn weblog, waar al zijn bloemlezingen en bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie te vinden op zijn.

 

 
 

 

 


Wilfred Rubens' keuze: overige onderwerpen 
Door Wilfred Rubens

MOOC “Data-Driven Learning” voor L&D-professionals
Onderzoek naar nudging in het onderwijs
Waarom de overname van Udacity door Accenture belangrijk nieuws is
Kan VR helpen bij het in stand houden en overdragen van inheemse culturen?
Informeel leren, innovatie op de werkplek en de rol van technologie
Relatie tussen verbannen van smartphones en leerprestaties
Podcast The Learner’s Forecast van Anywise over blended learning
Waarom connecties tussen mensen essentieel zijn voor het delen van kennis
Elf voordelen van online leren
Zeven strategieën om uitval bij online leren te voorkomen