Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.
Agenda
Activiteiten voor de komende periode.
29-12-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
10-1-2023 - 24-1-2023
Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
12-1-2023 - 2-2-2023
Articulate 360 Certified Training
17-1-2023 | Article Rating
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
24-1-2023 - 12-12-2023
FCe Postbachelor opleiding e-Learning
7-2-2023 - 28-2-2023
Articulate 360 Certified Training
7-2-2023 - 28-2-2023
Online Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
14-2-2023
Moodlemoot 2023
23-2-2023
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
2-3-2023 - 13-4-2023
Didactiek Training | STAP budget erkend
7-3-2023 - 21-3-2023
Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
10-3-2023 - 31-3-2023
Articulate 360 Certified Training
14-3-2023
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
4-4-2023 - 25-4-2023
Online Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
18-4-2023
Next Learning 2023
20-4-2023
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
9-5-2023 - 23-5-2023
Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
16-5-2023
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
6-6-2023 - 27-6-2023
Online Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
22-6-2023
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
3-7-2023 - 24-7-2023
Articulate 360 Certified Training - Antwerpen
Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.
Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven
- Oktober
- September
- Juni
- Mei
- Februari
|
Introductie – met dank aan ChatGPT
Onderstaande introductie is geschreven door de AI-gestuurde chatbot ChatGPT en vertaald door DeepL.
ChatGPT kreeg van ons de volgende Engelstalige opdracht:
Write an editorial introduction for the December Newsletter of the e-Learning.nl website in which we wish readers wonderful holidays and a happy New Year, as well as look ahead to what we can expect technologically in the coming year, where it comes to online learning.
Benieuwd naar ChatGPT? Op het eind van deze nieuwsbrief staan meer voorbeelden en staan verwijzingen naar bronnen elders op het internet. Op e-Learning.nl is te lezen wat ChatGPT oplevert als we de opdracht voor onderstaande introductie in het Nederlands invoeren? Die versie vind je online vanaf 19 december.
Introductie
Nu we het jaar 2022 afsluiten en vooruitkijken naar het volgende, wil e-Learning.nl graag een moment nemen om u allen mooie feestdagen en een gelukkig nieuwjaar toe te wensen. We hopen dat u en uw dierbaren veilig en gezond zullen blijven in deze uitdagende tijden.
Vooruitkijkend zijn we enthousiast om enkele van de technologische ontwikkelingen te delen die we denken te zien in de wereld van online leren. In het komende jaar verwachten we een voortdurende nadruk op kunstmatige intelligentie en machine learning. Deze technologieën maken het mogelijk om gepersonaliseerde en op maat gemaakte leerervaringen te bieden, waardoor lerenden hun doelen efficiënter en effectiever kunnen bereiken.
Wij verwachten ook een grotere aandacht voor virtuele en augmented reality, aangezien deze technologieën nieuwe en opwindende manieren bieden om lesstof te verwerken. Met virtual en augmented reality kunnen studenten real-world scenario's en -omgevingen ervaren in een veilige en gecontroleerde omgeving, waarmee hun leren meeslepender en boeiender wordt.
Bedankt dat u deel uitmaakt van de e-Learning.nl community. We kijken ernaar uit om u in het nieuwe jaar te blijven ondersteunen.
Vernieuwde Articulate 360 Certified training
The Courseware Company biedt vanaf heden een vernieuwde versie van hun Articulate 360 Certified training aan. In vier trainingsdagen nemen de door Articulate gecertificeerde de trainers je mee in de mogelijkheden van Articulate 360. Op dag 1 wordt Rise 360 uitgelegd, daarnaast ontvang je handvatten voor de didactische opzet van jouw eigen e-learning. Op dag 2 leer je de basistechnieken van Storyline 360 en op dag 3 en 4 duik je dieper in alle mogelijkheden. Na de trainingsdagen ontvang je je certificaat.
The Courseware Company is de Articulate partner en de enige met gecertificeerde trainers in de Benelux. Ieder kwartaal hebben zij contact met een wereldwijd netwerk van Certified Articulate trainers om de training en hun kennis up-to-date te houden.
Klik hier voor meer informatie en de trainingsdata in 2023.
Case: veilig bewegen op internet en socials
Partners voor Jeugd is een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn in de (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering. Partners voor Jeugd wil dat medewerkers veilig zijn tijdens hun werk. Daarbij geven zij hun medewerkers ook kennis mee over hoe ze zich veilig kunnen bewegen op Internet en Social media. Let’s Learn! ontwikkelde essentials (microlearnings) waarmee de medewerkers actief over deze onderwerpen leren. Lees het hele artikel in de rubriek Cases.
Onderscheid jij op de werkvloer
In de SkillsTown Blog vind je een artikel over het belang van je te onderscheiden op de werkvloer: ‘Zo weet je wat je waard bent en kun je jezelf goed positioneren. Of het nou in je huidige organisatie is of bij het zoeken van een nieuwe baan’. Wat maakt iemand een goede medewerker en wat zijn je talenten? SkillsTown legt het uit in 7 heldere stappen.
Précon vernieuwt leermanagementsysteem Elzi
Elzi, het leermanagementsysteem van Précon, wordt vernieuwd. Als een bedrijf te klein is om een eigen systeem aan te schaffen, kan het bij Précon terecht. Als specialist in e-learning op het gebied van voedselveiligheid, kwaliteit, etikettering en compliance van non-food producten beschikt Précon daarnaast over een groot aanbod aan openbare trainingen. Op hun website vind je het laatste nieuws.
Nieuws van Marktspelers
inBrain
Educatieve escape game: spelenderwijs leren
Rise Up
Rise Up: teams met Own Today en LearningOps
LT&C
Cognitive Load Theory
SkillsTown
Ben jij (werk)gelukkig?
5 tips om burn-out te voorkomen
FLOWSPARKS
Integratie FLOWSPARKS en Cornerstone
Awards voor FLOWSPARKS
iSpring
iSpring Solutions lanceert CamPro 11
iSpring Solutions lanceert QuizMaker 11
Let’s Learn!
Videoleren: het hoe & waarom
Veilig bewegen op internet en socials
Goede leervideo per definitie Microlearning
Het opnemen van een leervideo
De motivatie om zelf te willen leren
Avetica
MoodleMoot 14 februari 2023, Dordrecht
Bas Brands op Moodlemoot 2023
Nienke Verhoeven dagvoorzitter Moodlemoot
Wilfred Rubens keynote spreker Moodlemoot
Moodle LMS 4.1 is uit: wat is nieuw?
Eigen pagina per doelgroep Moodle Workplace
Vaste visuele elementen in je content
Gratis Premium Moodle app ook voor jou?
Communitysite moodle.org is vernieuwd
Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.
Next Learning 2023
Op 18 april 2023 is de volgende editie van het jaarlijkse Next Learning Event. Zoals gebruikelijk in Den Bosch. Next Learning is hét jaarlijkse event over leren, in 2023 met een nieuwe opzet en nieuwe werkvormen met nog meer beleving. Op het Next Learning Event gaan de deelnemers samen op zoek naar leren dat er toe doet, door samen te leren en samen te doen. Deelnemers stellen daarbij hun eigen programma samen. Bekijk de teaser op de site van het Next Learning Event.
|
Integratie FLOWSPARKS en Cornerstone
De software voor content-creatie van FLOWSPARKS en het Talent Experience Platform van Cornerstone zijn veel toegepaste oplossingen in de HR-softwaremarkt. De integratie van de beide oplossingen creëert een complete en moderne leerervaring voor klanten. Omdat FLOWSPARKS en Cornerstone dezelfde types klanten hebben, verstevigen zij met deze integratie hun leidende positie binnen de e-learningmarkt. De samenwerking is gebaseerd op een bewezen integratie, gezien bedrijven als Proximus, BNP Paribas Fortis en Veolia Benelux de beide oplossingen al combineren. Met FLOWSPARKS’ auteurstool kunnen gebruikers snel alle soorten leerinhoud creëren in een ruim veertig talen. Met Cornerstone’s state of the art talent experience platform kunnen gebruikers meteen aan de slag met het trainen van hun medewerkers.
Samenwerking FLOWSPARKS en Cornerstone creëert een complete leerervaring voor klanten.
iSpring Solutions lanceert CamPro en QuizMaker 11
iSpring Solutions Inc een wereldwijde leverancier van eLearning software en diensten, heeft een nieuwe versie van CamPro en QuizMaker gelanceerd. CamPro neemt eenvoudig een webcamvideo op of voegt een voice-over toe aan screencasts en online lezingen. De resultaten kunnen worden geüpload naar een LMS of YouTube. QuizMaker is een eenvoudig te leren tool voor het maken van quizzen met een intuïtieve interface: interactieve HTML5 en SCORM quizzen en enquêtes die u kunt publiceren op het web of in een LMS.
Bespeak over lesboeken ontwerpen
Ondanks digitalisering blijft het fysieke lesboek een hoeksteen van het onderwijs. Lesboeken zijn al lang geen verzameling teksten meer waarin zoveel mogelijk informatie is gepropt. Door middel van aantrekkelijke vormgeving, infographics en online componenten haalt Bespeak zo veel mogelijk uit deze vorm. Hoe ze dat doen, en of het fysieke lesboek wel is opgewassen tegen digitalisering? Onderwijskundig ontwerpers Marleen Roode en Hilde Rietvelt leggen in de rubriek Achtergrond uit hoe het zit.
Educatieve escape game: spelenderwijs leren
De vraag naar een escape room als leeroplossing neemt toe. In de rubriek Achtergrond legt InBrain uit wat een escape room/game is. Het doel van een fysieke escape room is dat spelers letterlijk uit een fysieke ruimte ontsnappen. Het concept van een (online) escape game wordt steeds vaker ingezet als leerinterventie: een educatieve escape game. InBrain heeft dergelijke games voor meerdere klanten ontwikkeld. In het artikel in de rubriek Achtergrond lees je waarom het een positieve impact op het leren heeft.
Cursus gevolgd? Welke zet je op je CV?
Niet elke cursus die je volgt, of elk certificaat dat je krijgt, is relevant voor je CV. Welke wel? En hoe vermeld je die op je CV. Het zijn twee van de aspecten die worden behandeld in de advertorial op e-Learning.nl. Het lezen waard.
Postbachelor opleiding e-Learning start 24 januari
Op 24 januari begint de volgende editie van de 1-jarige Postbachelor opleiding e-Learning. Deze wordt georganiseerd door FCe, de stichting die opgericht door Kessels & Smit. In deze inspirerende e-Learning-opleiding komen theorie en praktijk bij elkaar en veranker je met praktijkopdrachten het leren in je eigen werkcontext. Samen met andere learning-professionals leer je op een blended manier van en met elkaar, door hoofddocent Marcel de Leeuwe en een team van gastdocenten. Bij een succesvolle afronding (opdrachten en eindpresentatie) ontvang je het getuigschrift. Registreren kan online.
Bij de Gemeente Rotterdam snel operationeel met Onfire
Met OnFire onboardingsapp van Bright Alley zijn nieuwe medewerkers op een eenvoudige en overzichtelijke manier snel operationeel. Door de inhoud gefaseerd en in kleine stukjes aan te bieden, raakt de medewerker niet overweldigd met nieuwe informatie. De informatie is eenvoudig terug lezen en op ieder device te bekijken. Dit alles voor een effectieve start. Nieuwsgierig? Lees dan de praktijk case in de rubriek Cases. Uitgebreide informatie is te vinden op de speciale website.
Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper
Er is nog plaatst voor wie in januari wil beginnen met de praktijkgerichte opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. De deelnemers gaan aan de slag met het verbeteren van hun online én blended e-learningaanbod. Wil jij een van die deelnemers zijn? En wil jij ook leerbelevingen maken die écht blijven plakken? Je kunt je nog aanmelden voor de editie die in januari begint. De opleiding geeft antwoord op vragen als:
-
Hoe maak je het verschil voor zowel lerenden als de organisatie?
-
Welke werkvormen kies je?
-
Hoe maak je duurzame keuzes voor e-learning-tools?
Op de site van SBO kun je een brochure downloaden.
Achtergrondartikelen
Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.
Education & Learning
How To Monetize Online Courses
MIT Proposes New Kind of University
Hybrid International Education
Hyper-Individualized Learning
AI Transforming Education
Higher-ed needs hyper-personalization
Exams back on campus after cheating
Press Play’ Isn’t a Teaching Strategy
Online learning causing mental health issues?
Strategies for Student-Centered Learning
Free Textbooks: Pros & Cons
To know before paying for online courses
Corporate Learning
Upskilling study: Workplace Intelligence
Future Of Work demands for Upskilling
Key principles adult learning theory
Understanding Lifelong Learning
Engaging training videos for employees
Low-cost employee training programs
Gamification in corporate training
Effective eLearning strategy in 5 steps
Secrets of Online Peer Learning
Emotional Intelligence and Learning
12 benefits of asynchronous learning
Future of work: sooner than you think
User-Generated Learning Content
Metaverse For Workplace L&D
EdTech / Tools
Which Blended Learning Model to Use?
Technology to Boost Student Engagement
Edtech tools to connect students globally
Effective Professional Learning Communities
CIOs Need More Than Technical Skills
How To Download All of Wikipedia
YouTube Player for Education
Wordcraft: AI-Powered Text Editor
Best Online Test Makers for Teachers
Free Grammar Check
Free Turbo VPN
Open Windows 11 Video Editor
Descript: All-in-one audio/video editing
End of the Google Keep Chrome Extension?
Teachflix: collection videos for the classroom
Should Students Learn From Their Phones?
Professional Online Presence for Teachers
Voor meer bijdragen van redacteur Wilfred Rubens, zie de rubriek Bloggers en zie zijn weblog.
Moodlemoot 2023 Nederland & Vlaanderen
Avetica verzorgt op dinsdag 14 februari 2023 de Moodlemoot Nederland & Vlaanderen. Deze versie van Moodlemoot wordt in Dordrecht gehouden. Moodlemoot is het event waarin gebruikers kennis uitwisselen over Moodle, inspiratie opdoen en het laatste nieuws krijgen over het grootste open source LMS ter wereld. De presentaties en sessies kenmerken zich door een mix van didactiek, techniek en functionaliteit. De afgelopen jaren waren er gemiddeld zo’n 120 deelnemers aanwezig op de Moodlemoot.
Inschrijven kan online. De kosten per deelnemer zijn € 199,- inclusief lunch. Tot 31 december 2022 geldt de Vroege Vogel Actie waarmee je al voor € 169,- kunt deelnemen. Schrijf je dus tijdig in. Alle prijzen zijn exclusief btw.
Suggesties?
Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.
|
Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.
Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam
T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl
Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.
|
Terugblik op Online Educa 2022
Door Wilfred Rubens
Namens de redactie van e-Learning.nl heb ik op 24 en 25 november 2022 in Berlijn deelgenomen aan de Online Educa. Ik heb verschillende blogposts gewijd aan dit congres. In deze bijdrage ga ik in op de grote lijnen die mij zijn opgevallen.
Ontmoeten
Sinds 2003 bezoek ik de Online Educa. Dat blijft een hele fijne plek om vakgenoten te ontmoeten en om cross-sectoraal informatie over technology enhanced learning uit te wisselen. Dit jaar namen zo’n 2.200 deelnemers uit zo’n 80 landen deel aan congres en beurs. Je ontmoet er veel Nederlanders en Vlamingen, maar ook collega’s uit andere landen.
Ik organiseer elk jaar op donderdagavond een etentje. Deelnemers worden via mijn blog en LinkedIn geattendeerd dat ze zicvh daarvoor kunnen aanmelden. Op donderdag 24 november hebben we op die manier met drie Vlaamse en drie Nederlandse collega’s uit L&D en onderwijs gegeten en informeel met elkaar gesproken. De kracht van de OEB als ontmoetingsplaats mag m.i. niet worden onderschat. Dat is lastig in een blog te beschrijven.
Wat beïnvloedt het wat en hoe van leren, opleiden en onderwijs?
De Online Educa is de plaats waar je wordt bijgepraat over relevante trends die van invloed zijn op leren, opleiden en onderwijs. Die trends hebben te maken met omgaan met crises zoals klimaatverandering, pandemieën en oorlogen. Maar ook met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, zoals de impact van digitalisering (denk aan AI en het quantum internet).
De ontwikkelingen zijn van invloed op wat mensen moeten kennen en kunnen, en op hoe er geleerd zal worden. Bij het ‘wat’ wordt gelukkig benadrukt dat het gaat om kennis en vaardigheden. Complexe problemen kunnen oplossen, veerkrachtig zijn, zelforganisatie, digitale geletterdheid, data kunnen hanteren en toepassen. Dat zijn zaken die vaak terugkeren in de gesprekken.
Hoe het leren van de toekomst eruit ziet? Sprekers geven vaak aan dat ook niet altijd te weten. Je ziet dat onder meer terug in discussies over de Metaverse. Het gevolg is dat onderwijsinstellingen en L&D-afdelingen innovaties initiëren die vooral bestaan uit kleine stappen, zonder direct ambitieuze doelen te formuleren. Nieuwe technologie speelt bij de vormgeving van leren, opleiden en onderwijs in elk geval een belangrijke rol.
Als mensen wel concreet worden over veranderingen op het gebied van leren, dan gaan de perspectieven over leren in co-creatie (met lerenden en bedrijven), over meer werkplek leren voor studenten van reguliere onderwijsinstellingen of over meer ‘hybride’ leren. Heel innovatief is dat allemaal niet.
Of co-creatie met bedrijven vaker kan worden toegepast, is een ander verhaal. Het concept ’42’, dat wordt gebruikt om programmeurs op te leiden via ‘peer learning’, is betrekkelijk nieuw. Het is de vraag of je dit concept binnen andere domeinen net zo goed kunt toepassen.
Wat me ook opvalt, is dat sprekers voorbeelden noemen van didactische toepassingen waarbij leren door te doen centraal staat. Het leren van theorieën en concepten volgt daarna. Dit staat haaks op bepaalde opvattingen over leren, opleiden en onderwijs, zoals bijvoorbeeld directe instructie.
Wat we daarbij zien, is dat technologieën wel degelijk aan kracht winnen om innovaties op het gebied van leren, opleiden en onderwijs mogelijk te maken. Je ziet daar in Berlijn verschillende voorbeelden van. Zoals het gebruik van learning analytics om meer zicht te krijgen op de effecten van het learning design of het gebruik van AI voor het semi-automatische ontwikkelen van online content.
Connecties, verbondenheid en schaalgrootte
Online en blended learning worden steeds meer gemeengoed. Een belangrijke uitdaging daarbij is het faciliteren van connecties en verbondenheid tussen mensen. En ook nu zie je dat leertechnologieën hiervoor steeds krachtiger worden, en dat steeds beter wordt nagedacht over het ontwerpen van online leren dat sociale interactie mogelijk maakt.
Een ontwikkeling die met name online leren stimuleert, is de behoefte om meer lerenden te bereiken. Het realiseren van schaalgrootte heeft te maken met de noodzaak van een leven lang leren en met het vergroten van de toegankelijkheid van een leven lang leren. Werkenden zullen hun kennis en ervaring steeds vaker en steeds sneller moeten updaten of zich zelfs moeten bekwamen binnen een ander domein (upskilling en reskilling). Daarnaast zullen steeds meer mensen deelnemen aan leren, opleiden en onderwijs.
Er wordt dan ook gekeken naar de rol van digitalisering om leren op een grotere schaal mogelijk te maken, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit (zoals een gebrek aan interactie). Dit betekent wat mij betreft dat de digitalisering docenten werk uit handen moet nemen of dat anderszins het werk van docenten moet worden verlicht. Je kunt als docent immers niet méér lerenden begeleiden en ondersteunen, zonder dat dit ten koste gaat van werkdruk (die al hoog is).
Je ziet in Berlijn leertechnologieën die gericht zijn op het makkelijker maken van werkzaamheden van docenten. Ik durf echter niet te zeggen of dit leidt tot het creëren van ruimte voor docenten om meer lerenden te begeleiden en beoordelen. Dit is m.i. wel essentieel om schaalgrootte te realiseren.
Technology enhanced learning: breed vakgebied
Wat ook opvalt is hoe breed het vakgebied van technology enhanced learning is geworden. Een wijd spectrum aan thema’s en leertechnologieën kom je tegen in Berlijn, zoals ik al had verwacht. De veelheid aan leertechnologieën is een behoorlijke uitdaging voor L&D-afdelingen en onderwijsinstellingen. Hoe creëer je een krachtige en kosteneffectieve digitale leeromgeving, waarbij de applicaties elkaar aanvullen en versterken?
Snelle veranderingen zijn een constante
Wat mij ook altijd opvalt, is dat de meeste sprekers benadrukken dat we in een turbulente tijd leven, in een tijd van grote veranderingen. We leven volgens mij altijd in een turbulente tijd. Verleden jaar schreef ik hierover: Ik moet dan echter altijd denken aan mijn oma. Zij is in 1912 geboren. Zij heeft de nasleep van de Eerste Wereldoorlog bewust meegemaakt, evenals de recessie van 1929. Zij heeft als jonge moeder van vier kinderen haar man maanden lang moeten missen tijdens de mobilisatie en aan het begin van de Tweede Wereldoorlog (na de slag bij de Grebbeberg heeft mijn opa in krijgsgevangenschap gezeten). In 1944 heeft mijn moeder met familie frontstad Kerkrade gedwongen moeten verlaten. Zij heeft de wederopbouw meegemaakt, evenals de sluiting van de mijnen en de gevolgen daarvan voor het bedrijf van mijn opa (brandstoffenhandel). Zij heeft haar man op betrekkelijk jonge leeftijd verloren, en helaas ook drie zonen en een schoonzoon. Op het gebied van technologie heeft zij de telefoon, radio en TV op zien komen. Internettechnologie nog net, al ging dit haar voorstellingsvermogen te boven (ik heb eind jaren negentig een vergeefse poging gedaan).
Hoe veerkrachtig moest zij niet zijn om met deze veranderingen om te gaan? De vraagstukken van deze tijd zijn uiteraard van een andere orde en vragen om andere bekwaamheden, bijvoorbeeld op het gebied van digitale geletterdheid en het kunnen analyseren en interpreteren van data. Maar dynamiek is van alle tijden.
Kwaliteit van bijdragen
Ik heb uitgebreid verslag gedaan van de Online Educa. Wat niet overkomt in een blogpost, is de spreekstijl van de sprekers en de sfeer van de bijeenkomst. Ik heb over het algemeen met genoegen deelgenomen aan de sessies. Als je het vakgebied het hele jaar bijhoudt, dan hoor je niet heel veel nieuws. Sommige sprekers halen zelfs oude koeien uit de sloot. Zoals Pär Lager die pleitte voor het 70:20:10-model. Zelfs de bedenkers van dit model, gebruiken deze getallen niet meer. Dit kan echt niet meer tijdens een keynote.
Lees mijn blogposts om een nog beter beeld te krijgen van Online Educa 2022
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
|
ChatGPT: talk of the town
Door de Redactie
De chat bot ChatGPT is in no time de talk of the town. Aan de basis ligt kunstmatige intelligentie. Van ChatGPT wordt verwacht dat het disruptive gaat worden voor veel sectoren in de maatschappij: van het schrijven van teksten tot het schrijven van computerprogramma’s. Ook voor het onderwijs en een leven lang leren wordt ChatGPT een grote rol toebedeeld. Wij gebruikten ChatGPT om antwoord te vinden op 3 vragen. Voor alle 3 de vragen kregen we binnen een minuut een uitgebreid antwoord. De ingekorte versie daarvan vind je hieronder:
1. Wat is ChatGPT
De opkomst van ChatGPT is indrukwekkend. Het wordt beschouwd als een van de meest geavanceerde taalgeneratiemodellen op de markt. Voornamelijk door zijn vermogen om ‘mens-achtige tekst’ te genereren. Dit maakte het een krachtig hulpmiddel voor een verscheidenheid aan toepassingen, van chat bots en virtuele assistenten tot content creatie voor sociale media en andere platforms.
2. Wat gaat ChatGPT betekenen voor het onderwijs
ChatGPT is in staat om complexe en genuanceerde teksten te genereren, wat het een waardevol hulpmiddel maakt voor een verscheidenheid aan educatieve toepassingen. Zo kan ChatGPT worden gebruikt om gepersonaliseerde educatieve inhoud te creëren, zoals aangepaste lesplannen of educatieve spelletjes. Het kan ook worden gebruikt om virtuele tutoren of assistenten te creëren die studenten kunnen helpen efficiënter en effectiever te leren. Bovendien kan ChatGPT worden gebruikt om grote hoeveelheden oefenmateriaal te genereren, zoals toetsvragen of oefeningen, wat studenten kan helpen bij het voorbereiden op examens en toetsen. ChatGPT heeft de potentie om de manier waarop we leren en opleiden te revolutioneren en gaat waarschijnlijk een belangrijke rol spelen in de toekomst van het onderwijs.
3. Wat gaat ChatGPT betekenen voor levenlang leren
ChatGPT kan worden gebruikt om aangepaste leerprogramma's en materialen te creëren die geschikt zijn voor mensen met verschillende leerbehoeften en -stijlen. Dit kan helpen om leren effectiever en aantrekkelijker te maken voor mensen van alle leeftijden en opleidingsniveaus. Bovendien kan ChatGPT worden ingezet om virtuele assistenten te creëren die mensen kunnen helpen bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en kennis, en die hen kunnen ondersteunen bij het leren op hun eigen tempo en op een manier die bij hen past. ChatGPT kan in de toekomst een belangrijke rol spelen bij het ondersteunen van levenslang leren en de ontwikkeling van mensen.
Anderen over ChatGPT
Voor wie zich verder wil verdiepen in de (on)mogelijkheden van ChatGPT, hierbij Engelstalige artikelen die de redactie de afgelopen weken tegenkwam op het internet.
|