Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief donderdag 20 oktober 2022

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

 

UP learning
Accountmanager
Inside Sales
Overige vacatures
 
Bespeak
Onderwijskundig ontwerper team Rijksoverheid
Teammanager Ontwikkeling Leermiddelen
Onderwijskundig ontwerper
Stagiair(e)
 
Bright Alley
Senior Digital Learning Consultant
 
LT&C
Moodle Community Engagement Lead
 
inBrain
Meerdere vacatures

FLOWSPARKS
Meerdere vacatures

 

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

 

 

20-10-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
 
1-11-2022 - 23-11-2022
Online Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
Online
 
4-11-2022
Articulate Rise Training
Online
 
15-11-2022
Articulate Gebruikersdagen – Brasschaat
 
17-11-2022
Articulate Gebruikersdagen – Maarssen
 
18-11-2022
Articulate Gebruikersdagen – Maarssen
 
23-11-2022 - 25-11-2022
Online Educa 2022
Berlijn
 
24-11-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
 
29-12-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
 
12-1-2023 - 23-2-2023
Didactiek Training | STAP budget erkend


Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 

Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven

- September
- Juni
- Mei
- Februari

 

 

 

 


Introductie

 

Bij het ontwerpen van een cursus of opleiding heeft de maker – als het goed is – een idee hoe dat moet. Is het niet expliciet, dan toch minstens impliciet. In de studie onderwijskunde komen leertheorieën voorbij als Behaviorisme, Cognitivisme, Constructivisme en Connectivisme. Het is vandaag de dag niet voldoende dat je bekend bent met deze zogenaamde algemene leertheorieën, schrijft Wilfred Rubens in zijn column, die je onderaan deze nieuwsbrief vindt. Docenten en opleiders moeten ook vertrouwd raken met theorieën, modellen en benaderingen die inzicht geven in hoe technologie, sociale media en internet het leren beïnvloeden. Welke theorieën dat zijn? Rubens komt met onderbouwde keuzes. Het lezen meer dan de moeite waard. Verder in deze nieuwsbrief weer veel aandacht voor wat marktspelers te bieden hebben. En uiteraard de vaste rubrieken met interessante artikelen die de redactie tegenkwam als ook het vacature- overzicht en de agenda voor de komende periode. De redactie vertrouwt er op dat dit alles voor veel leesplezier en inspiratie zorgt.  

 

Meerdere awards voor FLOWSPARKS

G2 - 's werelds grootste en meest gewaardeerde softwaremarktplaats - heeft zijn Fall Reports uitgebracht. FLOWSPARKS won 9 badges in verschillende categorieën:

  • Best Support
  • Easiest to do business with
  • High Performer
  • Leader

Lees het uitgebreide verslag op de site van FLOWSPARKS.

 

 

 

Opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper, editie 2023

In januari 2023 begint een nieuwe editie van de praktijkgerichte opleiding Onderwijskundig e-Learning Ontwerper. De deelnemers gaan aan de slag met het verbeteren van hun online én blended e-learningaanbod. Wil jij een van die deelnemers zijn? En wil jij ook leerbelevingen maken die écht blijft plakken? Vanaf nu kun jij je aanmelden voor de editie die in januari begint. De opleiding geeft antwoord op vragen als:

  • Hoe maak je het verschil voor zowel lerenden als de organisatie?
  • Welke werkvormen kies je?
  • Hoe maak je duurzame keuzes voor e-learning-tools?

Op de site van SBO kun je een brochure downloaden.

     
 

 

Een goede leervideo is per definitie een Microlearning

Een prikkelende stelling en een tot nadenken stemmend artikel op de site van Let’s Learn! Communicatiespecialist Olga Helmer verkent de mogelijkheden van videoleren en vraagt zich af waar zo’n video aan moet voldoen om effectief te zijn. Om te concluderen dat een goede leervideo wel erg veel kenmerken van een microlearning heeft. Benieuwd waarom zij een goede leervideo per definitie een Microlearning vindt? Lees dat haar artikel op de site van Let’s Learn!

     
 

 

Gratis gids: training integreren in het werk

Gebrek aan tijd is een veel genoemde uitdaging als het gaat om leren en ontwikkelen. Op de site van Rise Up is een gratis gids te vinden over hoe je trainingen naadloos in de werkdag kunt integreren, zodat leren een onderdeel wordt van de workflow. Kortom, Learning in the Flow of Work. Dat is ook de titel van de overigens Nederlandstalige gids. Deze gids is gratis te downloaden op de site van Rise Up.


 

 

Nieuws van Marktspelers

Rise Up
Jeremy Prince Managing Director
Leren en ontwikkelen hoog op de agenda
 
iSpring
Online cursus waar studenten enthousiast over zijn
5 manieren om op te vallen als online tutor


 
SkillsTown
Leercultuur in je organisatie stimuleren
 
Avetica
Readspeaker Moodle Integratie Partner
Moodle Workplace 4.0 is beschikbaar
Global Moodlemoot dag 1
Global Moodlemoot dag 2
Global Moodlemoot dag 3
Aantekeningen maken in Moodle
Avetica voldoet weer aan AVG
Tips voor verkopen Moodle cursussen
Eigen iconen toevoegen aan Moodle
Nieuwe optie: Cursusformat Onetopic
Recente Moodle updates
Stackviewer voor medisch onderwijs


Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.

 

 


Longreads op het web

Onderstaande artikelen, boeken, rapporten en bronnen die de redactie de afgelopen periode tegenkwam, vergen een wat langere adem. Een (beperkt) deel is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten naw-gegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

Longreads op het web
 
Onderstaande artikelen, boeken, rapporten en bronnen die de redactie de afgelopen periode tegenkwam, vragen een wat langere adem. Een (beperkt) deel is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten naw-gegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.
 
eBook: OER around the World (EdTechBooks)
eBook: Teaching in a Digital Age (TonyBates)
eBook: Design for Learning (EdTechBooks)
eBook: Metaphors of Ed Tech (AU Press)
eBook: Microlearning Beyond the Hype (UpsideLearning)
eBook: Toward a Critical Instructional Design (PressBook)
Pandemic lessons for online higher education (Hechinger)
Student digital experience survey (Jisc)
Universities should connect learning to careers (Coursera)
The next big things in EdTech (Forbes)
2022 Students and Technology Report (EDUCAUSE)
Digital Transformation in Higher Education (EDUCAUSE)
Smart Education Technologies (UNESCO)
Education at a Glance 2022 (OECD Indicators)
Blended Learning: 4 Models that Work (CultOfPedagogy)
Defining Different Modes of Learning (OLJ)
The future of learning technology (TeachOnline)
The future of learning technology (Stephen's Web)
AI Is Changing The Way Students Learn (Forbes)
How Spotify uses artificial intelligence (AI Institute)
Machine learning, AI and Reinforcement Learning (Venturebeat)
Hyflex Learning: Why and how to introduce it (TimesHigherEd)
Educational innovation, real and fake (InsideHigherEd)
What do Learners want from eLearning Courses (Shift)
What Is Microlearning? (eLearningIndustry)
Teach the students you have, not you were (UniversityAffairs)
Cohort-Based Learning Online (CraigWeiss)
Learning Systems Forecasts for 2023 (CraigWeiss)
Theories and Applications of MOOCs (Academia)
Learning theory & learning analytics (Springer)
Skills-based organization: a new model (Deloitte)
Web3 beyond the hype (McKinsey)
The Future of the Web (ZDnet)
Today's AI approaches never lead to intelligence (ZDnet)
5 Biggest Technology Trends In 2023 (Bernard Marr & Co)
The Power of Platforms (Irving Wladawsky-Berger)
Headless LMS and Why You Want It (eLearningIndustry)


 

 

 

Wilfred Rubens keuze

Hierbij een overzicht van de meest gelezen bijdragen van columnist/redacteur Wilfred Rubens.
 
Zijn dit de belangrijkste technologische trends die we in 2023 in de gaten moeten houden?
Kan de wereld van leren, opleiden en onderwijs wat leren van de manier waarop Spotify gebruik maakt van AI?
De ontwikkeling van technologie heeft online en blended leren niet echt verbeterd. Waarom?
Zijn volwassen lerenden zelf verantwoordelijk of ze participeren in een blended leertraject?
Zijn dit de twee belangrijkste succesfactoren bij online leren?
Zal Emotion AI de potentie van online leren versterken (in de toekomst)?
De blockchain als leermanagement systeem
Zijn kenmerken van het ontwerp van blended learning van invloed op de effectiviteit van blended learning?
Hoe ziet het landschap van massive open online courses eruit?
Drie mythes op het gebied van chatbots


 
Voor meer bijdragen van Rubens, zie de rubriek Bloggers en zie zijn weblog

 

 

The Courseware Company implementatie partner van Learn Amp

 

Learn Amp is een intuïtieve en eigentijdse leeromgeving die zowel LMS als LXP functionaliteit op een effectieve wijze weet te combineren. Om een nog sterkere positie binnen de Nederlandse en Belgische markt te verkrijgen, bundelt Learn Amp de krachten met The Courseware Company. Lees het uitvoerige bericht op de site van e-Learning.nl.

 

 

 

Partnerschap The Courseware Company en Blended Communication

The Courseware Company bundelt haar krachten met Blended Communication, specialist in oplossingen voor live online leren. De deskundigheid en ervaring waarmee de beide organisaties elkaar aanvullen, biedt klanten een nog betere en bredere ondersteuning op het gebied van online leren. Lees het uitvoeriger bericht op de site van e-Learning.nl.

  

 

Nieuw in de rubriek Cases: grafisch ontwerp

Grafisch ontwerper Bob Scholten van Bespeak legt uit dat een goed grafisch ontwerp voor leermiddelen steeds belangrijker wordt. Hij vertelt hoe hij in zijn werk omgaat met de verschillende eisen en mogelijkheden. “Het grafisch ontwerp heeft altijd een dienende rol. Uiteindelijk gaat het om de content. Vormgeving helpt om de content zo goed en overzichtelijk mogelijk weer te geven”, stelt hij in het artikel. Je leest het op de site van e-Learning.nl in de rubriek Cases.

  

 

Nieuw in de rubriek Achtergrond: videoleren

In het artikel Videoleren: the do’s en don’ts legt Helma van den Berg van Let's Learn! uit hoe video – mits zorgvuldig en bewust ingezet – het leerresultaat kan verbeteren. Je leest het op e-Learning.nl in de rubriek Achtergrond.

  

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.


Education & Learning
MIT Proposes New Kind of University
Universities built for academia, not training
Maximize performance in higher education
Definitions of digital learning
What is Experiential Education?
50 years of Game-Based Learning
Online Schools Revolutionize Education
Learning Myth Persistence
3 ways to apply Visible Learning
Apple Education Community
Build Equity into Virtual Reality Edtech?
The Future of AI Tutors in Higher Education
Ed tech leaders predicted 3 trends
Teaching ‘Digital Native’ College Students
 
Corporate Learning
Learning Outcomes = Skills?
21st-Century Skills Every Learner Needs
This will be the Amazon of Lifelong Learning?
Anatomy of Modern eLearning Course
Pedagogy First or Entangled Pedagogy?
Corporate Training Needs Microlearning
E-Learning and Microlearning Design
Importance of Continuing to Invest in L&D
 
EdTech / Tools
Trends in Educational Technology
Edtech, How Much Influence Do Teachers Have?
Applying Neurology to Online Videos
Successfully Integrate Virtual Learning Environment
Free Technology for Teachers
Blended Learning: 4 Models that Work
The Future of Learning Technology
Data privacy in our classrooms
Learning Experience Design For Dummies
Finding Meaning and Communicate with LMS
Five new EdTech tools to try
Interactive PDFs for eLearning
Virtual Reality replaces textbooks
AI in Tertiary Education
Why Technology Hasn't Improved e-Learning
Schools Trim Number of Tech Tools
(Dis)advantages of Prototyping
Motivating Students with Digital Badges
A guide to API management tools

Voor meer bijdragen van redacteur Wilfred Rubens, zie de rubriek Bloggers en zie zijn weblog.        

 

The Metaverse

Metaverse: driedimensionaal internet
Education: Metaverse or Metaworse?
What is a metaversity?
Education in the Metaversity
Metaverse Meeting Education
Role of Education in the Metaverse
Benefits metaverse for universities
Metaverse is coming to education
Meta to open 10 Metaverse Campuses
Meta Rolls Out Immersive Learning
The architecture of the Metaverse
The Metaverse Needs Standards
Future of Metaverse: interoperability
7 Essential Ingredients of a Metaverse
Metaverse: VR catches workers’ interest
AI will build its experiential foundation
Forget metaverse, it's the intraverse
The Metaverse: fad or future of L&D
Tim Cook to questions the ‘metaverse’
Metaverse vs Multiverse vs Omniverse
“Metaverse of Facebook Was Fun”
Zuckerberg’s Metaverse Struggles
Microsoft and Meta partner
How to design the Enterprise Metaverse
Employee Experiences In The Metaverse
Make Metaverse Work For Entire Workplace
Metaverse for business
Metaverse Schooling: The Future?
Metaverse could transform your future jobs
Smart Glasses replace smartphones?
Industries where Metaverse brings opportunities

 

 

Programma Online Educa 2022

Het conferentieprogramma van de Online Educa staat online. De OEB is de internationale sectoroverschrijdende conferentie en tentoonstelling over digitaal leren, opleiden en onderwijs, die van 23 tot 25 november 2022 in Berlijn wordt gehouden. Dit jaar kunnen de meer dan 2.000 deelnemers uit tientallen landen kiezen uit 80 sessies en 17 pre-conference workshops. Verder kun je een uitgebreide beurs bezoeken en kennis maken met een scala aan leertechnologieën. Het overall thema van dit jaar is Re-imagining our Vision for Learning. Voor een uitgebreid overzicht, zie de site van OEB.

 De redactie van e-learning.nl doet als mediapartner van de OEB weer uitgebreid verslag. Toch gaat er niets boven persoonlijke deelname aan dit indrukwekkende congres. Aanmelden kan online.

  

 

 

Articulate Gebruikersdagen 2022

De jaarlijkse Articulate Gebruikersdagen zijn weer terug bij The Courseware Company. Je bent van harte welkom op dinsdag 15 november in Antwerpen of donderdag 17 of vrijdag 18 november in Maarssen. Het worden drie inspiratievolle dagen voor en door Articulate-gebruikers.

The Courseware Company heeft een programma samengesteld met interessante workshops, presentaties en business cases van Articulate Rise en Articulate Storyline gebruikers. Onderwerpen zoals videoanimatie, storytelling en nieuwe features komen aan bod. Vind hier het programma voor 15 november, 17 november en 18 november.

De kosten bedragen € 149,- p.p. (excl. btw), voor een geheel verzorgde dag inclusief koffie, thee, fris, lunch en de traditionele borrel als afsluiting. Je krijgt een ontvangstbevestiging van jouw aanmelding zodra de betaling is ontvangen. Voor elke sessie is een bepaald aantal plekken beschikbaar. Zeker zijn van je plek? Meld je hier aan.

  

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

Digitale leertheorieën en modellen die je moet kennen
Door Wilfred Rubens

Volgens Erik Ofgang en Shelly Terrell is het vandaag de dag niet voldoende dat je bekend bent met algemene leertheorieën, bijvoorbeeld van Bandura en Vygotsky. Docenten en opleiders moeten volgens hen ook vertrouwd raken met theorieën, modellen en benaderingen die inzicht geven in hoe technologie, sociale media en internet het leren beïnvloeden. Ik deel die mening deels, maar vindt dat er op hun keuzes nogal wat is af te dingen.
Volgens Ofgang en Terrell zou elke docent bekend moeten zijn met de volgende theorieën en modellen:

  • Het RAT-model is een manier om te kijken naar technologie en hoe die het onderwijs en opleiden al dan niet heeft veranderd. Replacement (vervanging), Amplification (versterking), Transformation (transformatie).
  • Het SAMR-model dient een vergelijkbaar doel. Substitution (substitutie), Augmentation (versterking), Modification (verandering), Redefinition (herdefiniëring).
  • De bijgewerkte en op ‘digitaal leren’ toegespitste taxonomie van Bloom. Dit is een theoretisch kader voor het formuleren van leerdoelen.
  • Connectivisme. Deze theorie van George Siemens en Stephen Downes gaat er van uit dat we leren dankzij verbindingen tussen knooppunten. Die knooppunten kunnen mensen zijn, maar ook bronnen.
  • Design thinking. Dit is volgens Wikipedia een een iteratief, niet-lineair proces en omvat activiteiten zoals contextanalyse, gebruikerstests, probleemstelling en framing, ideevorming en het genereren van oplossingen, creatief denken, schetsen en tekenen, prototyping en evaluatie.
  • Peeragogy. Dit is een kader voor technieken voor ‘peer learning’.

Op zich zijn dit interessante en relevante theorieën en modellen. Je kunt ze gebruiken als ‘bril’ om naar de praktijk van ’technology enhanced learning’ te kijken of bij het ontwerpen en ontwikkelen hiervan. Let wel: een model of theorie is niet per definitie ‘evidence-informed’.

Ik heb twee bezwaren bij hun bijdrage. Op de eerste plaats maakt dit overzicht geen onderscheid in typen theorieën en modellen:

  • Je hebt modellen die je helpen de bestaande situatie van technology enhanced learning te analyseren, op verschillende niveaus (organisatie, curriculum, leereenheid, leersituatie).
  • Je hebt modellen die je helpen bij de implementatie van technology enhanced learning.
  • Je hebt modellen die je helpen bij het ontwerpen van technology enhanced learning.
  • Je hebt aanpakken die je helpen bij het ontwikkelen technology enhanced learning.
  • Je hebt theorieën die je kunt gebruiken als bagage bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning. Als het goed is, worden deze theorieën onderbouwd met onderzoek.

In de bijdrage van Ofgang en Terrell lopen deze modellen en theorieën door elkaar heen.

Op de tweede plaats kun je vraagtekens plaatsen bij de keuzes die de auteurs maken. Zijn dit de belangrijkste ‘digital learning theories and models’?

Ik zou de volgende keuzes maken. Ik focus me daarbij op theorieën die je kunt gebruiken als bagage bij het ontwerpen en ontwikkelen van technology enhanced learning:

  • Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning. Deze richtlijnen zijn een vertaling van ‘evidence-informed’ didactische bouwstenen naar technology enhanced learning. We leren opeens niet heel anders, nu we de beschikking hebben over nieuwe media. Daarom vind ik het essentieel om te kijken hoe je deze didactische bouwstenen kunt toepassen bij technology enhanced learning. Deze pedagogisch-didactische richtlijnen zijn gebaseerd op het werk van Surma cs (die zich grotendeels weer baseren op het werk van Rosenshine) en op het werk Merrill. Michael Moore’s theorie van de ‘transactional distance‘ heeft daarin ook een plek gekregen. De vertaling naar technology enhanced learning heb ik gemaakt.
  • Richard Mayer’s Cognitive Theory of Multimedia Learning en zijn daarop gebaseerde ontwerpprincipes wil ik zeker ook apart noemen, al komen ze ook terug in de genoemde pedagogisch-didactische richtlijnen. Deze richtlijnen zijn ook ‘evidence-informed’.
  • Het Community of Inquiry-raamwerk van Garrison en Anderson. Zij benadrukken dat drie elementen van belang zijn voor het creëren van een verdiepende en betekenisvolle leerervaring. Het eerste element noemen de auteurs “cognitive presence”, wat je grosso modo kunt omschrijven als een proces van kritisch denken, het construeren van betekenis door middel van reflectie en discours. Het tweede element is “social presence”, het vermogen van lerenden om zich door middel van communicatie sociaal en emotioneel uit te drukken. Het derde en laatste element is “teaching presence”; het ontwerpen, faciliteren en helpen richting geven aan cognitieve en sociale processen zodat leerdoelen worden behaald.
  • Elf modellen voor technology enhanced learning. Er zijn m.i. elf didactische basismodellen voor technology enhanced learning. Deze modellen zijn gebaseerd op het werk van het Christensen Institute, en aangevuld op basis van mijn ervaring. Deze modellen kennen ongetwijfeld varianten. Deze modellen geven in elk geval richting bij visieontwikkeling. Aan de hand van vragen rond variabelen cq ontwerpcriteria denk je na over welk model het beste bij het eigen onderwijs of bij de eigen opleidingen past.
  • Inzichten in de sterke en minder sterke kanten van asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren. Hier bestaat bij mijn weten geen model en theorie over. Er zijn wel inzichten hierover bekend. Lees bijvoorbeeld: Wat geef je op afstand en wat geef je beter via contactonderwijs?, Wanneer asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren? en Asynchroon & synchroon online leren: wanneer en hoe?”.
  • Het 5 stages-model van Gilly Salmon beschrijft vijf stappen die je bij online leren moet doorlopen om tot kennis duurzaam te ontwikkelen. Zij onderscheidt daarbij didactische en technologische ondersteuning die noodzakelijk is. Dit model helpt je te realiseren waarom het vaak een tijd duurt voordat lerenden daadwerkelijk online met elkaar gaan leren.
  • Het connectivisme van Siemens en Downes. Deze theorie vind ik vooral interessant omdat deze aan het denken zet over de impact van netwerken die gefaciliteerd worden door internet, en die ook gebruik kunnen worden voor leren.
  • De Plakfactor is volgens Pedro de Bruyckere een marketingboek dat ook bruikbaar is voor het onderwijs. Chip en Dan Heath beschrijven in dit boek zes elementen die ervoor zorgen dat reclames en instructies blijven hangen.

Veel meer modellen, aanpakken en bronnen vind je in mijn Stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.