Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief dinsdag 15 februari 2022

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

 

St. Antonius Ziekenhuis
Senior e-learning ontwikkelaar
 
UP learning
Projectleider Learning Technology
 
RMMBR
Learning Specialist
 
RMMBR
Senior UX/UI designer
 
Précon
Learning consultant
 
Bespeak
Projectleider
 
Bespeak
Onderwijskundig ontwerper
 
Bespeak
Technische projectcoördinator
 
UP learning
Meerdere vacatures
 
inBrain
Meerdere vacatures

FLOWSPARKS
Meerdere vacatures

 

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

 

 

15-2-2022 - 1-3-2022
Articulate Certified Storyline training
 
17-2-2022
Articulate Webinar: Efficiënt e-learning ontwikkelen
 
8-3-2022 - 22-3-2022
Articulate Certified Storyline training Antwerpen
 
15-3-2022
MoodleMoot
 
 


Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 

 

 

 

 

 

 


Nieuwsbrief in teken van de Metaverse

 

De januari/februari nieuwsbrief van e-Learning.nl staat voor een groot deel in het teken van de metaverse. De metaverse is de virtuele wereld waarin wij ons binnenkort zullen gaan ophouden, tenminste als het aan de tech-bedrijven ligt, Facebook voorop. Facebook heeft niet voor niets de naam van het moederbedrijf veranderd in Meta. In deze nieuwsbrief een overzicht van wat er de afgelopen maanden aan artikelen, beschouwingen en kritische noten die de redactie tegenkwam. Uiteraard staan we ook stil bij wat de metaverse geacht wordt te gaan betekenen voor leren en opleiden. In een bijdrage van redacteur/columnist Wilfred Rubens beschouwt en becommentarieert hij een aantal van de artikelen. Zijn bijdrage staat aan het eind van de nieuwsbrief. 

 

 

Webinar: Efficiënt e-learning ontwikkelen

In januari bestaat Articulate 360 vijf jaar in Nederland. In januari en februari organiseerde The Courseware Company daarom de Articulate Webinar Weken. Iedere donderdagmiddag een interessant webinar met gastsprekers over de Articulate tools. De webinars duren 30 minuten met aansluitend een moment om vragen te stellen.

Op 17 februari is al weer de het laatste webinar uit de reeks: Efficiënt e-learning ontwikkelen? Kies het beste van beide! Storyline en Rise zijn twee krachtige e-learningontwikkeltools. Door de beide tools te combineren, ontwikkel je snel én met hoge kwaliteit motiverende modules. Nieuwsgierig geworden? Schrijf dan online in voor deze gratis webinar.  


 

Webinar: Molton Brown’s learning solution

CrossKnowledge biedt op 17 maart een webinar aan over Molton Brown’s multi-award winning learning solution. Het webinar is in het Engels. En let op, het begint om 2pm GMT dat is ‘s middags om 3 uur in Nederland.

Meer informatie online. Registreren kan daar ook.   

 

 

Webinar: mogelijkheden Moodle forum

Avetia biedt op 24 februari om 11 uur het gratis webinar Didactische mogelijkheden van Moodle forum: Welke didactische mogelijkheden geeft het forum in Moodle? Na dit webinar kijk je anders tegenaan.

Registreren kan online.  

 

 

Webinar: sneak preview microlearning

In aanloop naar het Learning Innovators Festival organiseert Let's Learn! elke maand een zogenaamde kennissnack. De vierde is op 17 februari van 15:00 - 15:30, gepresenteerd door Helma van den Berg, eigenaar van Let's Learn! Microlearning solutions. Tijdens het gratis seminar leren deelnemers hoe je een microlearning maakt. Inschrijven kan online.

 


Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet altijd halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

EdTech / Tools
EdTech trends we can expect in 2022?
The value of edtech in higher education
AI is doing student writing
The Power of Pretesting
Simulations as a Teaching Strategy
Get on board with gamification in 2022?
DIY Design Education
Why Some Educators Still still not Use Technology
Kijk naar de webcam en niet naar de monitor
 
Education
Cheating: instructors change how they teach
Recoding education: time for change
Documenting complete Learner Record
Implementing Blended Learning
Classroom Of The Future
Google Impacts The Way Students Think
Classroom ecosystems are changing
Rethinking online education
4 Benefits of Continuing Education Online
Pandemic Changed how to think about Homework
Data-Informed Learning Design
Web 3.0 in Education Initiating EdTech Revolution
 
Corporate Learning
Adult Learning: How to apply to eLearning
Designing High-Impact L&D Programs
Shifts in Professional Learning: more microlearning
Microlearning and Upskilling
Data Analytics in Instructional Development
Tools for Instructional Design and Development - 1
Tools for eLearning Design and Development - 2
Leveling Up Instructional Design
Learning Games Meant for Adults
Workplace Training During COVID-19

 

 

 

Wilfred Rubens keuze

Hierbij een overzicht van de meest gelezen bijdragen van columnist/redacteur Wilfred Rubens.
 
 

Aantekeningen schrijven niet effectiever dan aantekeningen met laptop
Eerste onderzoek naar simultaan onderwijs: weinig hoopvol
Zorgt deze nieuwe technologie voor een revolutie in het onderwijs?
Begeleid spelenderwijs leren: bij jongeren net zo effectief zijn als directe instructie
Nieuwe inzichten over het gebruik van camera tijdens synchroon online leren
Hoe moeten we omgaan met de anti-online retoriek in het onderwijs?
Wat je moet weten over microcredentials?
Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden
Docent weigert face-to-face les te geven en wordt op non-actief gezet
Impressie dag één versie 1 CVI op toer 2022 #CvIopToer

 


Voor meer bijdragen van Rubens, zie de rubriek Bloggers en zie zijn weblog.

 
 
 

Metaverse: hype of hope?

Staan we aan de vooravond van een fundamentele verandering van de manier waarop wij met (internet)technologie omgaan? Of is er sprake van een hype? Als we het afmeten aan het aantal publicaties over de metaverse, dan is er wel degelijk iets gaande. Waartoe dat zal leiden, geen idee. Voor wie een beter idee wil krijgen van het fenomeen metaverse, verzamelde de redactie een breed scala aan artikelen. Die gaan in op de vraag wat de metaverse nou eigenlijk is, wat we er mee zouden kunnen (of willen kunnen) en wat de consequenties zijn voor werk, leren en opleiden. Aan het eind van de nieuwsbrief vind je een bijdrage van redacteur/columnist Wilfred Rubens. Daarin beschouwt en becommentarieert hij een aantal van de onderstaande artikelen.

Wat is het?
What is the metaverse?
So What is 'the Metaverse,' Exactly?
Metaverse: five things to know
Metaverse: how much will it be worth?
The Metaverse Manifesto
Metaverse will change everything
Metaverse shaped by 3 technologies
Demystifying the metaverse
Metaverse Is A Very Big Deal
My Visit to the Metaverse
 
Kanttekeningen
Kritiek op de Metaverse
The metaverse: does anyone want it?
The metaverse: Who will be securing it?
The metaverse needs aggressive regulation
Regulate the Metaverse
Metaverse Could Make “Reality Disappear”
What Will Be a Crime in the Metaverse?
Building an inclusive metaverse
Developing a More Social Metaverse
 
Onderwijs
Metaverse opportunities for Education
Metaverse and EdTech
How Will the Metaverse Affect Education
Metaverse and the educational potential
What metaverse can offer teachers
Metaverse Solution for Teacher Shortage?
Educators look to use metaverse platforms
3 Universities teaching classes in Metaverse
Deans predict Metaverse for Business Education
Metaverse: built a virtual reality for my students
Build Immersive Worlds with EDUmetaverse
 
Werk
Metaverse can supercharge corporate skills training
Metaverse takes Hybrid Work to the next level?
Bill Gates is all in on Metaverse office space
Microsoft extends its 'enterprise metaverse' strategy
Metaverse will help power virtual workspaces
Metaverse will host most virtual meetings
What will the Metaverse mean for work?
Talent Acquisition in the Metaverse
Meta, MedTech, Virtual Workplaces and more
 
Web 3.0
The Metaverse & Web 3.0
Web 3.0 vs Metaverse: Similarities & differences
What Is Web3 All About? An Easy Explanation
 
Geld
Ed-tech Startup Seed-funded $33 Million
Metaverse Worth $8 Trillion In China Alone
Play to Earn is the Future of Games
Metaverse Casino Made $7.5 Million in 3 Months
 
En verder ….
Book “Parallel Metaverses” On Pre-Sale
‘We Met in Virtual Reality’ Best Metaverse Film
Why the Military Needs a Metaverse
Remember Second Life?
Second revamps his original metaverse
Money in the Metaverse
AR will be the heart of the metaverse
My Family Is Trapped in the Metaverse
Democratized Vision Of The Metaverse
4 Content Platforms For The Metaverse

 

Nieuwe case: microlearning

Let's Learn! ontwikkelde voor Pameijer een leerpad waarbinnen microlearnings belangrijk zijn. In de rubriek Cases legt Let's Learn! uit hoe de leerinterventie tot stand is gekomen en wat de resultaten zijn. Pameijer is een organisatie ‘die er is voor iedereen voor wie meedoen in de samenleving lastig is. Het helpt mensen bij wonen, werken en opgroeien.’ Het door Let's Learn! – in samenwerking met Pameijer – ontwikkelde leertraject is bedoeld als Basisscholing over Medicatie voor de werknemers. Lees het hele artikel in de rubriek Cases.

 

 

MOOC: Leading Change in Teaching and Learning

De Commonwealth of Learning en de Athabasca University (Canada) organiseren vanaf 27 maart de Engelstalige MOOC Leading Change in Teaching and Learning (LCTL). Het is: “a course for those interested in shaping, leading, and supporting innovative application of digital tools and technologies during teaching and learning. This course will engage you in the review, discussion, and application of leadership ideas that support new teaching and learning practices. These leadership approaches and teaching and learning practices are aligned with the digital transformation that is shaping our societies. Upon completion of this course, you will understand and have a plan to apply general leadership approaches toward education change in digital, technology-enabled teaching and learning environments.”

De cursus duurt 4 weken. En is bedoeld voor: “This course is open to anyone, anywhere, and is mobile-friendly. LCTL MOOC has been designed to assist teachers, administrators, and academic managers to rethink their leadership strategies and develop appropriate action plans for change within their own context. This MOOC will be of particular interest to education leaders and administrators, teachers, and other education professionals.”

Voor meer informatie en om te registreren kan op de website van lctl.org.

 

LEARNTEC verplaatst naar eind mei

De LEARNTEC in Karlsruhe – die traditioneel in februari wordt gehouden – wordt ook dit jaar weer uitgesteld. Vanwege de pandemie is het congres verplaatst naar 31 mei tot en met 2 juni 2022.

 


Longreads op het web

Onderstaande artikelen, boeken, rapporten en bronnen die de redactie de afgelopen periode tegenkwam, vergen een wat langere adem. Een (beperkt) deel is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten naw-gegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

Free Ebook: Fundamentals of Teaching Online (TonyBates)
Behavioural science transform teaching (TesMagazine)
New Pedagogy Is Emerging. Online Learning Key (TeachOnline)
What Online Learning Reveals About Innovation (EdSurge)
Survival Mode: Educators Reflections (EdSurge)
Global Risks Report 2022 (WorldEconomicForum)
Digital Transformation of Higher Education (Frontiers)
How Big Consulting thinks about HigherEd (HighEdStrategy)
Quality Digital Education in 2022 (evoLLLution)
Future of Work = Future of Learning (ModernLearners)
Global Digital Skills Index (Salesforce)
A global digital skills crisis (SiliconRepublic)
5 Edtech Research Trends (Tech&Learning)
Videos as teaching tools: an educator’s guide (Adobe)
Let's use video to reinvent education (TED)
Video More Effective Than In-person Lectures? (Tech&Learning)
Video for Learning: What the research says (DonaldClark)
Remote Instruction Is Not Quality Online Learning (InsideHigherEd)
Speech Recognition in Advanced Learning (EmergingEdTech)
How to Personalize Learning (PsychologyToday)
Making higher education as good as it can be (Wonkhe)
What do you want to achieve with online education (Wonkhe)
Flipped-Classroom in K–12 Schools (EdTechMagazine)
Data Analytics Tools Show Ed Tech’s Impact (EdTechMagazine)
65 predictions about edtech and learning in 2022 -1 (eSchoolNews)
65 predictions about edtech and learning in 2022 - 2 (eSchoolNews)
Teachers sprint into new careers (LinkedIn)
Teachers Are Quitting, Companies Hire Them (Wall Street Journal)

 

 

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

 

 

Overzicht metaverse voor leren, opleiden en onderwijs
Door Wilfred Rubens

 

Ik ben de afgelopen weken weer diverse bijdragen tegen gekomen over de metaverse, onder meer in relatie tot leren, opleiden en onderwijs.

What Could Web3 Mean for Education?
De metaverse wordt regelmatig geassocieerd met ‘Web3’. In een aparte bijdrage zal ik beargumenteren waarom ik dat een ongelukkige associatie vind (spoiler alert: ken uw geschiedenis). In deze bijdrage beschrijft Rebecca Koenig eerst de potentie van blockchain-technologie voor het vastleggen van microcredentials die lerenden ook hebben vergaard bij individuele docenten, en niet van instellingen. Koenig stelt kritische vragen bij de intenties van ‘crypto-entrepreneurs‘, die zich graag onttrekken aan overheidstoezicht. Deze ontwikkeling kan bijdragen aan ‘unbundling’ en leiden tot fragmentatie van het onderwijs. Verder verwijst zij naar gedecentraliseerde autonome organisaties die ook leeractiviteiten kunnen gaan verzorgen. Deze DAO’s worden dan ‘bestuurd’ door leden, en niet door managers. Deze ontwikkelingen komen dan samen in de metaverse. Op dit moment wordt zelfs gewerkt aan een ‘Eduverse’:

In the Eduverse, teacher avatars will teleport around to digital edtech hubs, where they can learn new technology skills to add to their credential chains. They’ll pop into marketplaces, where they can, say, trade lesson plans they’ve created for tokens. They’ll check out career centers where they can look for new jobs. And they’ll relax in lounges, where they can chat with fellow teachers from other countries.

De digitale kloof ziet Koenig als een belangrijke belemmering voor het succes van deze ontwikkeling.

Metaverse and edtech: How do they work together?
Sirisilp Kingship onderzoekt hoe onderwijs er binnen de metaverse uit zal gaan zien. hij beschrijft een korte casus en legt uit wat de metaverse is (o.a. het idee van het combineren van werelden en het onderdompelen). In relatie tot leren, opleiden en onderwijs moet je dan denken aan een een digitaal universum waarin alle gebruikers interacteren met educatieve inhoud. Aan een 3D omgeving waarin je je verplaatst van het ene perceel (op het gebied van biologie) naar het andere (zoals geschiedenis). Docenten leggen verbindingen tussen verschillende onderwerpen. Augmented reality, virtual reality en mixed reality visualiseren onderwerpen en stellen je in staat bijna echte ervaringen op te doen. Artificiële intelligentie kan de kwaliteit van leren verbeteren. De auteur denkt bijvoorbeeld aan het aanpassen van leertrajecten aan ‘leerstijlen’, waarvan we inmiddels weten dat dit een onderwijsmythe is. Gamification wordt ook toegepast. Personalisering is volgens deze auteur een sleutelwoord van onderwijs in de metaverse.

Amid the Hype over Web3, Informed Skepticism Is Critical
Elizabeth M. Renieris roept op tot een kritische houding ten aanzien van deze ontwikkeling. Zij verzet zich tegen de retoriek van ‘cyberlibertairen’ met hun ongebreidelde vrijheid van meningsuiting, vrije marktdenken en aversie van toezicht. Dit denken heeft ons veel schade berokkend. Denk aan desinformatie, versterkt racisme, haat, machtsconcentraties, giftige bedrijfsmodellen en beperkte verantwoordingsplicht. Als we niet uitkijken dan versterkt de metaverse deze kwalijke effecten, meent Renieris. Volgens deze auteur moeten we lessen trekken uit hoe de eerdere versies van het internet zijn verlopen. Dit vereist een kritisch perspectief. Technologiegedreven pogingen om macht te “decentraliseren” zonder de sociale, politieke en economische factoren aan te pakken die macht en rijkdom concentreren, zoals decennia van neoliberaal beleid dat is gebaseerd op de illusie van individuele keuze en controle, zijn volgens deze auteur gedoemd te mislukken.

We cannot hope to meet the challenges posed by digital technologies with the same uncritical techno-solutionism and optimism that have failed us in the past, or by continually believing that the solution to technology-related problems is new or more technology.

We moeten niet blijven bouwen, maar ook repareren wat stuk is. Anders stapelen de genoemde problemen zich op en verergeren ze.

If we just keep building without repairing what exists or applying lessons learned along the way, we will continue to spin our wheels as the same problems accumulate and amplify. In this way, our technology may evolve, but our relationship to it (and to each other) can only degrade.

From Web3 to Ed3 – Reimagining Education in a Decentralized World
De kern van deze bijdrage is volgens de auteurs:

  • Onderwijs is de sleutel tot menselijke bloei. De huidige modellen leiden niet tot optimaal leren voor de meerderheid van de mensen over de hele wereld.
  • Web3 heeft ontwerpers in staat gesteld hun werk online te bezitten, ed3 bevordert eigenaarschap van lerenden over hun eigen onderwijs.
  • Ontluikende ed3-modellen verbeteren de toegang, betaalbaarheid en accreditatie van het onderwijs. Er is echter nog veel werk te verrichten.


VB Special Issue
Venture Beat heeft onlangs een speciale uitgave gepubliceerd met diverse bijdragen over de metaverse: