Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief vrijdag 9 september 2022

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

 

Bespeak
Onderwijskundig ontwerper team Rijksoverheid
Teammanager Ontwikkeling Leermiddelen
Onderwijskundig ontwerper
Studentmedewerker
Stagiair(e)
 
Bright Alley
Senior Digital Learning Consultant
 
LT&C
Moodle Community Engagement Lead
 
UP learning
Meerdere vacatures
 
inBrain
Meerdere vacatures

FLOWSPARKS
Meerdere vacatures

 

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

 

 

15-9-2022
Articulate Rise Training Online
 
22-9-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
 
23-9-2022 - 7-10-2022
Articulate Certified Storyline training Antwerpen
 
26-9-2022 - 21-10-2022
Praktisch aan de slag met H5P in Moodle
Online + Seat2Meet
 
3-10-2022 - 3-10-2022
Praktische introductie Workshop: Inhoudsbank (Moodle)
Seats2Meet Eindhoven (Strijp-S)
 
5-10-2022 - 19-10-2022
lang=EN-US>Articulate Certified Training
 
13-10-2022 - 27-10-2022 | es
Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
 
20-10-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
 
1-11-2022 - 23-11-2022
Online Basic Storyline Training | STAP-budget erkend
Online
 
4-11-2022
Articulate Rise Training
Online
 
23-11-2022 - 25-11-2022
Online Educa 2022
Berlijn
 
24-11-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
 
29-12-2022
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend
 
12-1-2023 - 23-2-2023
Didactiek Training | STAP budget erkend


Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 

 

 

 


Introductie

De zomer voorbij, we gaan er met nieuwe energie tegenaan. Zo vind je in deze nieuwsbrief de gebruikelijke bijdragen met interessante artikelen die de redactie tegenkwam. Daarnaast bijdragen van marktspelers en de rubrieken vacatures, agenda en een overzicht van de meest gelezen blogposts van redacteur Wilfred Rubens. Van Rubens is ook de column die deze nieuwsbrief afsluit. Daarin stelt hij dat een hoorcollege sowiewo beter online kan worden aangeboden als het geen toegevoegde waarde heeft ten opzicht van livestream of video-opname.
De redactie wens de lezers een frisse start toe van een nieuw seizoen.  

 

Nieuwe release van de iSpring Suite

iSpring Suite is een alles-in-één authoring toolkit waarmee gebruikers snel geavanceerde, professionele e-learning content kunnen ontwerpen en maken, zonder dat daarvoor technische vaardigheden of een achtergrond in IT nodig zijn. iSpring Suite 11 heeft een uitgebreide collectie van standaard-elementen en templates en een online werkruimte waar ontwikkelaars content kunnen opslaan, kunnen samenwerken met hun team, en content kunnen delen voor beoordeling en goedkeuring.

iSpring Suite 11 is beschikbaar in 9 talen; de cursusplayer in 13 talen. De suite kan gedownload worden van de iSpring website voor een volledig functionele 14-daagse trial. De prijs van de e-learning tool is € 770/jaar voor een basisabonnement en € 970/jaar voor een geavanceerd abonnement. De nieuwe release introduceert ook een speciaal prijsplan voor freelancers. Speciale prijzen waren er al voor academische, non-profit en overheidsinstellingen. Gedetailleerde prijzen zijn hier te vinden.

 

 

Opleiding Onderwijskundig eLearning Ontwerper

Op 12 september gaat het leertraject Opleidingskunde van start. Schrijf je als je in jouw organisatie dé specialist leren & ontwikkelen wilt worden. Een belangrijke rol, nu medewerkers door de competitieve arbeidsmarkt lastiger te werven en te binden zijn. Een aantrekkelijk en passend opleidingsaanbod maakt het gemakkelijker om kandidaten te werven en om werknemers te behouden.

Uitgebreide informatie vind je online, en/of download de brochure.
Inschrijven kan eveneens online.   
  
 

 

Nieuws van Marktspelers

iSpring
iSpring Suite 11: Boost met nieuwe Authoring Toolkit
Free e-learning authoring tool #1 – iSpring Free
 
Let’s Learn!
5 tips voor maken van effectieve microlearning
Versterkt Microlearning leren & ontwikkelen?
 
FLOWSPARKS
4 Voorbeelden: verbeteren van veiligheidstraining en processen
4 stappen: om betrekken Subject Matter Experts bij leerstrategie
 
Rise Up
Nieuwe Microsoft Teams-app maakt gebruik van kunstmatige intelligentie
 
Future Learning
LTI biedt opties voor e-Learning ecosysteem
 
SkillsTown

Leercultuur in je organisatie stimuleren
Een leven lang leren voor medewerkers van Ditio
 
Bespeak
Vliegensvlug voorbij: stage bij Bespeak
 
LT&C
Koppelen met Moodle
Update Plugin Beheer Abonnement
Veiliger Moodle-omgeving met een webcheck?
 
Avetica
Programma Global MoodleMoot 2022
Moodle bestaat 20 jaar
Dynamic cohort manager
Oude Moodle cursussen opruimen door docenten


Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.

 

 


Longreads op het web

Onderstaande artikelen, boeken, rapporten en bronnen die de redactie de afgelopen periode tegenkwam, vergen een wat langere adem. Een (beperkt) deel is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten naw-gegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

Longreads op het web
 
Onderstaande artikelen, boeken, rapporten en bronnen die de redactie de afgelopen periode tegenkwam, vragen een wat langere adem. Een (beperkt) deel is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten naw-gegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.
 
Open Educational Resources adoption in higher education (ScienceDirect)
Relationship: Adopting OER and Improving Outcomes (OpenContent.org)
Landscape of MOOC Platforms Worldwide (irrodl.org)
eBook: Link Learning & Performance (eLearningIndustry)
Pedagogy For Technology Enhanced Learning (Springer)
Guide to Jean Piaget's Learning Theories (EducationCorner)
AI Shows Similarities to How the Brain Works (QuantaMagazine)
Education for Employability (Coursera)
Demand for online education is growing (McKinsey)
Making lifelong learning a reality (UNESDOC)
The transformation of L&D (Linkedin Learning)
Planning for a Blended Future: Guide for Educators (SobreJorgeBorges)
Typology of Free Web-based Learning Technologies (EDUCAUSE)
Face-to-Face Approach to the Online Learning Space (EDUCAUSE)
Can alternative credentials close the skills gap? (IDB)
Rubric for Effective Edtech Use (Edutopia)
College 2030: Reimagining Higher Education (Barnes&Noble)
Learning sciences and learning engineering (Tayler&Francis)
Higher Ed: Next Iterations of Disruptive Innovation (InsideHigherEd)
Disruptive Innovation in Education (TeachThought)
Traditional eLearning vs Microlearning vs Nano learning (DigitalLearningInstitute)
Technology Can Write Student Essays (EdWeek)


 

 

 

Wilfred Rubens keuze

Hierbij een overzicht van de meest gelezen bijdragen van columnist/redacteur Wilfred Rubens.
 
Voordelen, beperkingen en toepassingen van virtual reality voor leren
Veelbelovende sessies tijdens editie 2022 van de Online Educa
Wat valt mij op aan editie 2022 van de top 100 leertechnologieën
Voordelen van het gebruik van handgebaren bij live online leren
Waarom we op het gebied van leren blijven geloven in ‘silver bullets’
Vijf manieren van invloed blockchain op leren, opleiden en onderwijs
Waarom lerenden vaak moeite hebben met online leren?
Zwaar weer voor MOOC-platforms en Online Program Management-leveranciers?
Kan AI een belangrijke tekortkoming van L&D helpen tegengaan?
De invloed van big data op onderwijs en opleiden

 
Voor meer bijdragen van Rubens, zie de rubriek Bloggers en zie zijn weblog

 

 

Let’s Learn! viert eerste lustrum

 

Let’s Learn! bestaat 5 jaar. De microlearning-specialist vierde niet alleen feest, maar stond ook stil bij wat de organisatie in die 5 jaren heeft geleerd. De 5 belangrijkste leerinzichten zijn vormgegeven in een overzichtelijke infographic. De infographic en een nadere toelichting, vind je op de site van Let’s Learn! Daar vind je ook de gratis whitepaper De vijf voordelen van microlearning.

 

 

 

Rise Up: professionele training geïntegreerd in Microsoft Teams 

Rise Up is leverancier van snelgroeiende softwareoplossingen voor personeelstraining. Recent is een nieuwe Microsoft Teams-app gelanceerd, die voor het opleiden en trainen van werknemers een gepersonaliseerde oplossing biedt die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. Met deze oplossing hebben werknemers op elk moment en vanaf ieder apparaat een directe toegang tot hun trainingen. Daarvoor hoeven zij de werkomgeving niet te verlaten, waarmee de training een onderdeel wordt van hun dagelijkse routine.

"De uitdaging voor training en persoonlijke ontwikkeling is vandaag de dag om training aan te passen aan de context en de behoeften van de werknemers, en niet andersom”, stelt Rise Up. “De volledige integratie in Microsoft Teams stelt training centraal, in het hart van de workflow van werknemers”.

Klik hier voor meer informatie over de nieuwe Rise Up-toepassing binnen Microsoft Teams.  

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.


Education & Learning
Online Learning at a Turning Point
Online Learning: Future of Education
Colleges expect hybrid shift by 2025
Students need relevance in their learning
Students struggle with online learning
Students buy custom term papers
Improve Retention in eLearning Courses
The rise of learning analytics
4 Instructional Design Models explained
How to Pace Lessons for Hybrid Instruction
Plagiarism Is a Structural Problem
Higher Ed Trends for 2023
Technologies for Different Learning Needs
 
Corporate Learning
Adult learning theory: 10 key principles
Put Adult Learning Theories into Practice
Adult learning theory: key principles, best practices
Instructional Design: keep adult learners engaged
Continuing education and the future of work
Training Strategy Begins with Capability Mapping
Virtual Reality Is Transforming the Workplace
Learning theories underpinning Microlearning
 
Microlearning
Microlearning Works for Corporate Training
Microlearning In 2022 — Still Relevant?
Is Microlearning Still Effective?
Microlearning Design: Amazing Tips
Microlearning Meetup monthly newsletter
 
EdTech / Tools
EdTech Doesn't Always Prioritize Education
Top 100 Tools for Learning 2022
EdTech Top 40 – Fall 2022 Report
Embracing AI in the Classroom
How to Leverage AI Teaching Apps
Online Tools for Teaching and Learning
Hidden costs of authoring tools
Web 5.0: Next Wave Of Innovation
Google Search Tools Students Often Overlook
Google’s Adaptive Learning Technologies
Control Alt Achieve: New in Google
Apple launches new education community
Blended Learning Tool: Traffic Light Dashboard
Benefits of Virtual Reality in Education
VR training is the future


Voor meer bijdragen van redacteur Wilfred Rubens, zie de rubriek Bloggers en zie zijn weblog.        

 

The Metaverse

Metaverse: a education a blessing or a curse?
Opportunities For Educational Metaverse
Six benefits to colleges and universities
Bringing Higher Education To The Metaverse
Hong Kong: first campuses in the metaverse
College in metaverse. Is Higher Ed ready?
Where Does Education Fit in the Metaverse?
Education meets the metaverse
Metaverse is transforming face of Education
Mixed reality is reshaping training & education
25 Education Metaverse Startups
Benefits of Digital Identity in the Metaverse
The evolution of Web and Metaverse
Metaverse enters Gartner hype cycle
Metaverse technology is still in its infancy
2022 not the Year of the Metaverse
How the Metaverse Will Shape Our Future
Metaverse: marketing trick or future internet?
The future of the Metaverse
The Metaverse in 2040
Apple: not a metaverse, a better universe
How could the metaverse improve
The CEO Guide To The Metaverse
Best Courses to learn Metaverse Skills
The Metaverse and Web 3.0
Designing the metaverse: Challenges
Metaverse business opportunities
The metaverse is replacing the office
The Metaverse Is Not a Place
Metaverse: 3D evolution of the Internet
Metaverse: your online future is in 3D
The metaverse is dead
Would You Go On A Date In The Metaverse?
 

 

Online Educa dit jaar in november

Dit jaar wordt de Online Educa Berlin (OEB) gehouden van 23 t/m 25 november. De OEB is waarschijnlijk ’s werelds grootste internationale, sectoroverschrijdende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Jaarlijks nemen zo’n 2.500 deelnemers uit tientallen landen deel. Daarbij gaat het om professionals uit bedrijfsleven, onderwijs, zorg, overheid en de non-profit sector. Zij delen tijdens tal van sessies kennis en ervaringen rond ‘technology enhanced learning’. Daarnaast kent de OEB een grote beurs met aanbieders van leertechnologieën. Het thema is dit jaar Re-imagining our Vision for Learning.

De redactie van e-Learning.nl doet weer verslag van dit evenement. Uiteraard kunnen deze verslagen echte deelname niet compenseren. Want de OEB gaat vooral ook om elkaar te ontmoeten.

Meer informatie: https://oeb.global/conference. Wanneer: 23 – 25 nov, 2022 Waar: Hotel InterContinental Berlin, Budapester Str. 2, 10787 Berlijn, Duitsland Web: https://oeb.global/  

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

Hoorcollege dat vervangen kan worden door een livestream of video, verdient dat ook
Door Wilfred Rubens

Tijdens mijn zomervakantie kwam de Radboud Universiteit in het nieuws. In eerste instantie wilde het College van Bestuur het gebruik van web-lectures afschaffen. Uiteindelijk werd de soep niet zo heet gegeten als deze werd opgediend. Nog steeds kun je echter kanttekeningen plaatsen bij de betreffende besluitvorming ten aanzien van web-lectures.

Tijdens de coronapandemie heeft de Radboud Universiteit – net als anderen instellingen voor hoger onderwijs – gebruik gemaakt van live online sessies en van opgenomen hoorcolleges (web-lectures). De laatste maanden van het studiejaar bleken veel studenten de voorkeur te geven aan het thuis bekijken van live streams of van web-lectures, ook al waren zij in staat colleges fysiek bij te wonen. De Radboud Universiteit is echter van mening dat campus-onderwijs centraal zou moeten staan. Fysiek onderwijs zou de norm moeten zijn. Daarom wil het studenten verplichten fysiek aanwezig te zijn bij colleges. Ook wilde de universiteit aanvankelijk opnames van hoorcolleges niet langer beschikbaar stellen.

Dit laatste blijkt toch wat anders te liggen. Web-lectures blijven beschikbaar voor studenten die vanwege een beperking of ziekte of als topsporter niet altijd aanwezig kunnen zijn bij een college. Daarnaast zouden andere studenten kunnen beschikken over opnames van colleges, ter voorbereiding op tentamens.

Mijn commentaar

Als ik de experts mag geloven, kunnen we in de herfst en winter weer een opleving verwachten van het Covid-19 virus. Dit zal waarschijnlijk niet leiden tot sluiting van het onderwijs, maar wel tot veel verzuim vanwege besmettingen. Mogelijk zullen instellingen voor hoger onderwijs ook genoodzaakt zijn om niet alle studenten tegelijkertijd naar de instelling te laten komen (volgens het sectorplan in fase 4 (pdf)). Vanuit dit perspectief is het onverstandig om web-lectures in de ban te doen. Web-lectures zijn één van de mogelijke elementen van het nieuwe coronaonderwijs.

Ik ben eigenlijk bij onderwijs aan jongeren voorstander van blended learning, waarbij je fysieke bijeenkomsten vooral gebruikt voor onderlinge interactie, verdieping en dialoog. Je kunt bepaalde instructies prima vervangen door korte video’s met verwerkingsopdrachten (asynchroon online leren). Live online sessies kunnen gebruikt worden ter versterking van fysieke bijeenkomsten of als het lastig of onmogelijk is om fysiek bij elkaar te komen. In vergelijking met fysieke bijeenkomsten verlopen dialogen echter moeilijker (o.a. vanwege vertraging).
Als je blended learning op een doordachte manier hebt ingericht, dan kun je indien nodig makkelijker schakelen naar volledig online leren, ook naar simultaan onderwijs waarbij een deel van de lerenden onderwijs fysiek bijwoont en een ander deel online deelneemt. Als je blended learning niet op een doordachte manier toepast, dan kun je blij zijn als je straks in de herfst nog de beschikking hebt over web-lectures (in combinatie met verwerkingsactiviteiten).

Web-lectures hebben normaliter vooral zin voor studenten die een college fysiek hebben bijgewoond. Zij kunnen onderdelen van een weblecture nogmaals versneld of juist vertraagd terugkijken. Als het goed is, kunnen zij zich de interacties tijdens de colleges dan weer herinneren. Daarnaast zijn er inderdaad altijd studenten die niet in staat zijn om een college fysiek bij te wonen. Zij kunnen web-lectures bekijken als zij colleges hebben gemist.

Het is opvallend dat de Radboud Universiteit web-lectures wel beschikbaar wil stellen ter voorbereiding op de tentamens. Wanneer is dat? Vlak van tevoren? Bevorder je dan niet juist een niet-effectieve leerstrategie (‘blokken’). Gespreid leren, regelmatig oefeningen en zelftoetsen maken zijn voorbeelden van effectieve leerstrategieën. Je moet daarbij wel de hele tijd de beschikking hebben over de leerstof, en dus ook over web-lectures.

Studenten hadden in het afgelopen voorjaar meerdere redenen om fysiek onderwijs te mijden. Zie de bijdrage Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school? Het invoeren van een aanwezigheidsverplichting en het beperken van toegang tot opnames van colleges komen om meerdere redenen niet tegemoet.

Als studenten colleges niet meer willen bijwonen, en liever kiezen voor opnames, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Ik wil er twee noemen. Op de eerste plaats kunnen zij van mening zijn dat je vooral leert door leerstof te consumeren. Maak studenten dan bewust van effectieve leerstrategieën, zoals actief verwerken. Door tijdens colleges actief deel te nemen aan gesprekken en opdrachten, leer je beter. Studenten zijn zich helaas niet altijd bewust van effectieve leerstrategieën (ik was zelf zo’n student en heb heel wat keren de plank misgeslagen). Aanwezigheidsplicht bevordert dit bewustzijn m.i. niet.

Op de tweede plaats kunnen studenten geen meerwaarde ervaren van fysieke aanwezigheid. Als een hoorcollege voornamelijk bestaat uit het zenden van informatie, dan is de toegevoegde waarde van fysieke aanwezigheid zeer beperkt.

Een goed hoorcollege kun je namelijk niet vervangen door een web-lecture. Een hoorcollege dat vervangen kan worden door een video-opname verdient dit dan ook (analoog aan een docent die door een machine vervangen kan worden). Wel doet online leren een groter beroep op zelfregulatie. Veel studenten hebben hier nog moeite mee. Je zult als onderwijsinstelling zelfregulatie dan ook moeten bevorderen als je online leren toepast.

Nota bene: uiteraard kun je ook kiezen voor andere werkvormen dan het hoorcollege.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.