Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief woensdag 10 mei 2023

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

UP learning
Stage Multimedia Design
Learning Consultant / Projectleider
Overige vacatures
 
Bespeak
Medewerker Service & Support
Onderwijskundig ontwerper
Overige vacatures
 
inBrain
E-Learning Specialist
Overige vacatures

E-learning Training
Office Manager
Learning Consultant
E-learning Ontwikkelaar
 
FLOWSPARKS
Meerdere vacatures

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.


4-5-2023
LT&C Moodle LMS MeetUp

6-6-2023 - 27-6-2023
Online Basic Storyline Training | STAP-budget erkend

2-6-2023
Advanced Storyline Training | STAP-budget erkend

3-7-2023 - 24-7-2023
Articulate 360 Certified Training - Antwerpen

13-7-2023 - 27-7-2023
Basic Storyline Training | STAP-budget erkend!

Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven

- December 2022
- Oktober 2022
-
September 2022 
- Juni 2022
- Mei 2022
- Februari 2022

 

 

Moodle LMS MeetUp - 24 mei 2023

In een informele sfeer samenkomen om te praten over Moodle LMS. LT&C geeft praktische tips om je organisatie goed voor te bereiden op de veranderingen na een Moodle-upgrade. De MeetUp is voor klanten van LT&C en voor Moodle-community.

Praktische informatie:
- Datum: 24 mei 2023
- Aanvang: 15:00uur
- Einde: 17:00 uur (met aansluitend netwerkgelegenheid)
- Locatie: Dorpshuis De Schammert, Leende
- Kosten: € 7,50 excl btw per persoon
- Inschrijven: online


Introductie – ChatGPT en verder...

 

En toen was er ineens ChatGPT. Of misschien kan ik beter zeggen, toen was er alleen nog ChatGPT. Een beetje overdreven? Nou, niet ver van de waarheid. De redactie houdt bij wat er op het gebied van leren en technologie gebeurt in de wereld. Daarvoor zijn we geabonneerd en aangewezen op een groot aantal internationale bronnen. In elke Nieuwsbrief presenteren wij een overzicht van de meest interessante artikelen. Maar sinds een paar maanden wordt bij al die bronnen die wij raadplegen, zo ongeveer al het overige nieuws overschaduwd door ChatGPT, of meer algemeen LLM (Large Language Model), want ChatGPT is niet het enige AI-programma (Artificial Intelligence).

In deze Nieuwsbrief een eerste impressie van wat we zijn tegengekomen. Columnist/redacteur Wilfred Rubens publiceert op e-Learning.nl en op zijn eigen weblog met enige regelmaat een bloemlezing van de meest interessante en/of opvallende bijdragen. Dat zijn inmiddels 15 bloemlezingen. Voor deze Nieuwsbrief heeft hij daaruit een uitgebreide selectie gemaakt, die we dit keer presenteren in zijn afsluitende rubriek Wilfred Rubens keuze. Wie daaraan niet voldoende heeft, kan zijn/haar eigen selectie maken. Want eveneens in deze Nieuwsbrief vind je een verwijzing naar de volledige 15 bloemlezingen. Uiteraard verder in deze Nieuwsbrief de vaste rubrieken zoals Agenda, Vacatures, bijdragen van marktspelers.   

 


ChatGPT: waar hebben we het over?

Understanding the ChatGPT AI Chatbot
What is Generative AI?
What is Artificial Intelligence?
AI beginners guide
Artificial Intelligence for Beginners
How to use ChatGPT?
Make ChatGPT Work For You
Let Us Show You How GPT Works
What Educators Need to Know About ChatGPT


 

De principes van microlearning

Bij het ontwerpen van e-learnings doet je er goed aan om rekening te houden met de principes van microlearning, is de stelling die Let’s Learn! onderbouwt in een nieuwe bijdrage in de rubriek Achtergrond.

 

 

Bespeak over examens ontwerpen

Iedereen die ooit een examen heeft afgelegd, weet dat een examen bestaat uit drie fasen: eindeloos blokken, vakjes aankruisen en de deur van het examenlokaal achter je dichttrekken. Met andere woorden: weten, zweten en vergeten. Waarom stellen we onszelf en anderen zo op de proef? En hoe komen examens en andere examenproducten eigenlijk tot stand? Voor de antwoorden op alle examenvragen spieken we bij onderwijskundig ontwerper Janine Hengsdijk van Bespeak. Je vindt haar artikel op de LinkedIn-pagina van Bespeak.

 

Nieuws van Marktspelers

Bright Alley
Bright Alley onderdeel van Conclusion’s 4NG
 
UP learning
UP learning breidt positie uit in België
 
Let’s Learn!
Microlearning puzzel Woordzoeker
Breinleren en de 6 breinprincipes: infographic
De hersenen kraken over breinleren
Leren met puzzels
Hoe de pandemie ons leren blijvend heeft veranderd
 
LT&C
Moodle™ LMS 4.2 een stap dichterbij
ISO 9001 en 27001, een mijlpaal
Moodle™ Functioneel Beheerder
Moodle™ LMS Gebruikersonderzoeken
Cursusformat VSF Moodle™ LMS
Grid: Moodle cursusformat geschikt voor 4.x
Upgraden naar Moodle 4.1
Stackviewer: een Moodle plugin
 
Avetica
Verbeteringen in Moodle Workplace 4.1.3
Verbeteringen in Moodle LMS 4.2
Creëer leerpaden in Moodle Workplace
Video-updates Moodle 4.2
Rondleidingen Moodle 4
Verbeteringen in Moodle Workplace 4.1.2
Standard & Rolling bij Moodle Workplace
Voorkom LTI issues
Communicatie in Moodle, Matrix de oplossing?
Readspeaker is partner van Avetica
Geslaagde MoodleMoot 2023
Avetica viert 20e verjaardag
MoodleMoot Global 2023: 19-21 september
Moodle LMS updates
Dag Atto, hallo TinyMCE 6
Nederlandstalige MoodleMoots
Toegang tot Moodle voor beperkte tijd
Controleren en testen van Moodle cursussen




Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.

 

 

 

Moodle: belang van UX, testen en onderzoek

 

Wil jij weten waarom gebruikerservaring (UX), testen en onderzoek belangrijk zijn? Beluister dan de Moodle Podcast waar Mary Cooch, Moodle HQ Education Manager in gesprek gaat met Gemma Lesterhuis, commissie lid van de Moodle User Association (MUA). 

 

Opleidingsplan voor duurzame inzetbaarheid

 

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt gaat het vinden van nieuw goed opgeleid personeel niet zonder slag of stoot. Hoe zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers blijven? Door te investeren in leer- en ontwikkelmogelijkheden kun je medewerkers boeien en langer aan je bedrijf binden. Een opleidingsplan kan bedrijven helpen medewerkers groeiperspectief te bieden. Deborah Vos legt op de site van Précon uit wat daarbij belangrijk is.

 

Zelfsturing noodzakelijk om te groeien: persoonlijk en professioneel

 

Heb jij moeite met het behalen van jouw leerdoelen? Merk jij dat je motivatie in je ontwikkeling achterloopt? Dan zou jij weleens gebrek aan zelfsturing kunnen hebben. Zelfsturing is noodzakelijk wanneer je wilt groeien op persoonlijk en professioneel vlak. In een blog van SkillsTown wordt uitgelegd hoe jij je ontwikkeldoelen kunt behalen door te werken aan je zelfsturing. 

 

Het hoogste leerrendement: adaptief leren

Wat als je alleen zou leren wat voor jou relevant is? Dat is grofweg wat adaptief leren inhoudt. Binnen een adaptieve training kiest elke deelnemer een eigen leerpad, in de eigen tijd, en laat wat niet interessant is achterwege. Karin Bremer, productmanager bij SkillsTown, vertelt je er graag meer over in deze blog

 

LT&C ISO9001 en 27001 gecertificeerd

 

Lesterhuis Training en Consultancy is vanaf 14 april 2023 ISO9001 en 27001 gecertificeerd. De certificering is gericht op het ondersteunen en begeleiden bij het implementeren, hosten, beheren, inrichten, uitbreiden en gebruik van Moodle™ LMS Open Source leeromgevingen. Wil je meer weten over de dienstverlening van LT&C, ga dan naar ltnc.nl.

4 Redenen waarom Splintt VR inzet bij soft skill-trainingen

Virtual reality kan scenario's simuleren die werknemers op het werk tegenkomen. Het stelt hen in staat om hun soft skills te oefenen, in een setting waarin het okay is om fouten te maken. Sterker nog, ze kunnen leren van hun fouten, door de VR-scenario's meerdere keren te doorlopen. Zo bezien, biedt het inzetten van VR een aantal voordelen, o.a. het versneld leren en het opbouwen van vertrouwen. In een bijdrage op e-Learning.nl – in de rubriek Achtergrond – zet Iwan van Tuinen de belangrijkste voordelen van VR op een rijtje. Zie verder ook Wat is VR? op de site van Splintt. Daar kun je tevens een whitepaper downloaden.

 

4 tips voor succesvolle implementatie e-learning

 

In de rubriek Achtergrond – op de site van e-Learning.nl – belicht E-learning Training waarom het voor organisaties belangrijk is om zich te blijven ontwikkelen. Daarnaast waardevolle tips voor een succesvolle implementatie van e-learning.

 

 

 

Next Learning 2023

Op 18 april was er in Den Bosch weer een succesvolle editie van Next Learning. Redacteur/columnist Wilfred Rubens besteedde er uitgebreid aandacht aan. Zijn bijdragen vind je hier:

Impressie Next Learning 2023
Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren?
Vervangt AI de docent bij leren van volwassenen?

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

AI en leren
Door Wilfred Rubens

Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
Onlangs gaf Donald Clark tijdens de Next Learning aan dat docenten op termijn weleens overbodig kunnen worden bij het leren van volwassenen. Artificiële intelligentie wordt immers steeds krachtiger en kan werkzaamheden zoals het geven van instructie, het geven van feedback en het beoordelen van het geleerde overnemen van mensen. Volgens Wilfred Rubens is er een aantal redenen waarom docenten ook bij het leren van volwassenen onmisbaar zullen blijven. De eerste reden heeft te maken met de werkzaamheden van een docent. De tweede reden heeft te maken met voorkeuren en eigenschappen van volwassenen. De derde reden is dat je vanuit drie theorieën/modellen op het gebied van communicatie kunt concluderen dat AI zich voorlopig nog niet kan meten met een docent van vlees en bloed. In deze bijdrage werkt Wilfred dit nader uit. 

Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?)
Eind maart 2023 heeft Wilfred Rubens twee keer een sessie verzorgd tijdens een conferentie over ChatGPT en AI in het onderwijs van SOML en ROER College Schöndeln in Roermond. Hij heeft toegelicht hoe AI (inclusief ChatGPT) bouwstenen voor een effectieve didactiek kan versterken. Wilfred heeft dit gedaan aan de hand van “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” van Tim Surma cs. Vervolgens Wilfred Rubens kun je AI-toepassingen gebruiken bij zeven bouwstenen voor een effectieve didactiek. In deze bijdrage licht hij dit toe. 

Rethinking the entwinement between artificial intelligence and human learning: What capabilities do learners need for a world with AI?
Dit is een zeer uitgebreid, vrij toegankelijk, artikel uit Computers & Education, waarin een aantal wetenschappers deelnemen aan een geregisseerde schriftelijke discussie. In een semi-onafhankelijke en semi-gezamenlijke schriftelijke ‘polyloog’ verzamelden de auteurs ideeën over vragen zoals wat voor soort bekwaamheden hebben mensen nodig in een wereld vol AI? Hoe kunnen we deze bekwaamheden conceptualiseren? Hoe kunnen we lerenden helpen ze te ontwikkelen? Hoe kunnen we hun ontwikkeling empirisch bestuderen en beoordelen? De bijdrage bevat handige samenvattende tabellen. 

What Is the Impact of ChatGPT on Education? A Rapid Review of the Literature
Chung Kwan Lo heeft een snel literatuuronderzoek uitgevoerd met als doel inzicht te verrijken in de mogelijkheden van ChatGPT op verschillende vakgebieden, in de manier waarop ChatGPT kan worden gebruikt in het onderwijs, en in mogelijke problemen die onderzoekers tijdens de eerste drie maanden van de release (d.w.z. december 2022 tot februari 2023) bespreken. Een zoektocht in de relevante databanken en Google Scholar leverde 50 artikelen op voor inhoudelijke analyse. De auteur constateert dat de prestaties van ChatGPT varieerden afhankelijk van de verschillende vakgebieden, van uitstekend (bijv. economie) en bevredigend (bijv. programmeren) tot onbevredigend (bijv. wiskunde). Kwan Lo stelt dat ChatGPT de potentie heeft om te dienen als assistent voor docenten (bv. om cursusmateriaal te genereren en suggesties te geven) en als virtuele tutor voor studenten (bv. om vragen te beantwoorden en samenwerking te vergemakkelijken). Er zijn volgens de onderzoeker ook uitdagingen verbonden aan het gebruik ervan (bv. het genereren van onjuiste of valse informatie en het omzeilen van plagiaatdetectoren). Volgens de auteur moet er onmiddellijk actie worden ondernomen om de beoordelingsmethoden en het institutionele beleid in scholen en universiteiten te actualiseren. Opleiding van docenten en scholing van studenten zijn ook essentieel om de impact van ChatGPT op de onderwijsomgeving aan te pakken. 

The A.I. Dilemma
In deze video geven Tristan Harris en Aza Raskin van het Center for Humane Technology een overzicht van de -in hun ogen- enorme risico’s van het ongecontroleerd vrijkomen van Generative Large Language Multi-Modal Models (GOLLEMS). Met name het misbruik van spraakherkenning, gezichtsherkenning en video is naar mijn mening beangstigend. Harris en Raskin benadrukken de verantwoordelijkheid van technologiebedrijven voor mogelijke negatieve effecten van deze technologieën en de rat race tussen bedrijven als Microsoft en Google, die leidt tot het ongecontroleerd vrijgeven van krachtige GOLLEMS. Coördinatie en regulering zijn noodzakelijk. Dit is volgens de sprekers geen onstuitbare ontwikkeling. Maar we moeten de publieke invoering van deze technologieën wel willen afremmen. Merk op dat beide auteurs ook zeer negatief zijn over sociale media. Ze benadrukken vooral de donkere kant van digitale technologieën, en pleiten terecht o.a. voor regulering (al houdt dit crimineel misbruik van GOLLEMS niet tegen). 

ChatGPT is going to change education, not destroy it
Chatbots, die gebruik maken van AI zoals ChatGPT, werden aanvankelijk gezien als een bedreiging voor het onderwijs vanwege mogelijk bedrog. In toenemende mate beschouwen docenten deze toepassingen nu als hulpmiddelen die de manier waarop lerenden leren kunnen verbeteren en transformeren. In plaats van de technologie te verbieden, onderzoeken docenten manieren om chatbots in hun onderwijs te integreren en ze te gebruiken om kritisch denken en digitale geletterdheid te bevorderen en gepersonaliseerde lesplannen te helpen maken. De auteur benadrukt ook dat de toekomst van het onderwijs zal bestaan uit aanpassing aan technologische ontwikkelingen en de zinvolle integratie ervan om leerervaringen te verbeteren. 

ChatGPT and Other AI Tutors: Potential and Pitfalls
Recente ontwikkelingen op het gebied van ‘large language models’ zoals ChatGPT hebben volgens deze bijdrage de deur geopend naar een nieuwe generatie digitale AI-tutoren. Deze tutoren kunnen op individuele basis met lerenden communiceren en creatieve antwoorden en voorbeelden genereren om lerenden te helpen. Het gebruik van deze AI-tutoren kan leiden tot aanzienlijke verbeteringen in het onderwijs. Er is echter ook sprake van onnauwkeurigheden, vooroordelen en onbekende gevolgen voor gebruikers. In deze bijdrage komen verschillende bedrijven aan het woord die aan de slag gaan met AI-tutoring (zoals DuoLingo en de Khan Academy). Zij pakken de implementatie hiervan voorzichtig aan, vanwege de mogelijke valkuilen. 

A computer engineering student is using ChatGPT to overcome learning challenges linked to her dyslexia
ChatGPT kan ook nuttig zijn voor lerenden met leerproblemen. Dat blijkt uit de ervaring van Myriem Khal, die de AI-tool gebruikte om het cursusmateriaal beter te begrijpen en haar leerprestaties te verbeteren. Khal is dyslectisch en gebruikte ChatGPT om complexe concepten en technisch jargon uit te leggen in eenvoudige, beknopte taal. Ze stelde vragen in het Frans en ChatGPT reageerde met eenvoudig te begrijpen uitleg. Vervolgens verifieerde ze de antwoorden met haar aantekeningen. Door de taal te vereenvoudigen, vond Khal het makkelijker om de stof te begrijpen en te onthouden. Dit hielp haar om te slagen voor haar eindexamens en haar algemene GPA te verbeteren. GPA staat voor Grade Point Average. Deze bijdrage benadrukt het belang van een verantwoord gebruik van AI-tools en benadrukt dat fact-checking en persoonlijke inspanningen cruciaal blijven in het leerproces. 

What the Past Can Teach Us About the Future of AI and Education
Volgens David Wiley hebben AI-toepassingen zoals ChatGPT een grote invloed op het onderwijs, waarbij zowel ongelooflijke mogelijkheden als complexe uitdagingen ontstaan. Hij vergelijkt de huidige houding tegenover deze AI-toepassingen met de vroege scepsis over de impact van het internet op het onderwijs. David Noble waarschuwde in 1998 bijvoorbeeld voor automatisering van het onderwijs, dankzij internet. Wiley merkt overigens op dat voorstanders en critici van weleer deels gelijk hebben gekregen. Hij benadrukt dat onderwijsinstellingen de nieuwe technologieën beter moeten benutten om in de toekomst relevant te blijven, aangezien ‘Large-Language Models’ en andere AI de wereld net zo ingrijpend zullen veranderen als het internet dat de afgelopen 25 jaar heeft gedaan. 

What ChatGPT and Generative AI Could Mean for Learning
Karie Willyerd onderzoekt de potentiële implicaties van generatieve AI voor talentontwikkeling en leren. ChatGPT is geen generatieve AI, maar biedt wel zicht op wat generatieve AI kan worden. Zij geeft een inleiding over generatieve AI, waarbij rekenkracht, transformers en ‘Large-Language Models’ als drie belangrijke krachten worden besproken. ChatGPT is volgens Willyerd nog maar het begin is van een grote verschuiving op het gebied van de mogelijkheden van AI. Zij bespreekt ook mogelijke gevolgen van generatieve AI voor de ontwikkeling van leerinhouden, de toegankelijkheid van contentontwikkeling voor het midden- en kleinbedrijf (doordat je leerinhouden voor een groot deel automatisch kunt ontwikkelen), betrokkenheid, adaptief leren, gepersonaliseerd leren en samenwerkend leren. Tot slot gaat zijn in op zorgen over ‘hallucinaties’, onnauwkeurigheden, massale verplaatsing van banen en isolatie die kunnen voortvloeien uit het wijdverbreide gebruik van AI op het gebied van leer- en talentmanagement. 

What is AGI? A self aware AI might be closer than you think
Volgens Jon Martindale is Artificial General Intelligence (AGI) een omstreden concept. Artificial General Intelligence (AGI) verwijst naar een zeer autonoom AI-systeem dat in staat is elke intellectuele taak die een mens kan uitvoeren, te begrijpen, te leren en uit te voeren. In tegenstelling tot ‘narrow’ AI, die is ontworpen voor specifieke taken, bezit AGI het vermogen zich aan te passen, kennis te generaliseren en problemen op te lossen op een groot aantal terreinen, waarbij menselijke vermogens mogelijk worden overtroffen. Hoewel de huidige AI-modellen zoals ChatGPT geen AGI zijn, bieden ze een glimp van wat echte AGI zou kunnen zijn. De komst van AGI is onzeker, met voorspellingen die variëren van het komende GPT-5 model tot 2029, 2032 of 2057 (afhankelijk van wie je het vraagt). Martindale benadrukt dat de huidige AI-modellen, zoals ChatGPT, niet echt intelligent of sensitief zijn, aangezien ze niet begrijpen wat ze doen of motivaties hebben voor hun taken. In plaats daarvan zijn het geavanceerde voorspellingsmachines die indrukwekkende taken kunnen uitvoeren (maar dus nog geen AGI zijn). 

The future of education in a world of AI
Ethan Mollick is best optimistisch gestemd. Volgens hem zal AI niet leiden tot ineenstorting van het onderwijssysteem, maar eerder tot een verbetering van leren en doceren. De auteur trekt parallellen met de integratie van de rekenmachine in het onderwijs en voorspelt dat AI zal worden geïntegreerd zonder de ontwikkeling van kritische vaardigheden in gevaar te brengen. AI kan klaslokalen transformeren door hoogwaardige AI-tutoren te leveren voor flipped classrooms, gepersonaliseerd leren mogelijk te maken en docenten in staat te stellen zich te concentreren op het bevorderen van zinvolle interacties met lerenden. Ondanks de onzekerheden is Mollick ervan overtuigd dat de integratie van AI in het onderwijs kan worden aangepakt, ten gunste van lerenden, docenten, ouders en de samenleving. In het verleden hebben docenten, en het onderwijs in het algemeen, zich immers vaker aangepast aan technologische innovaties en maatschappelijke verschuivingen. 

Italië verbiedt ChatGPT per direct vanwege privacyzorgen
Mooie bijdrage van Internet-jurist Arnoud Engelfriet. Toen ik afgelopen weekend hoorde dat de Italiaanse Autoriteit Persoonsgegevens ChatGPT verbood vanwege schending van de GDPR, moest ik in eerste instantie wat schamper lachen. Tal van toepassingen verwerken immers persoonsgevens zonder zich echt aan de GDPR te houden. Arnoud maakt echter duidelijk dat men in Italië op een specifieke overtreding doelt. ChatGPT maakt gebruik van informatie over personen en stelt gebruikers in staat daarmee informatie te genereren die volstrekt niet correct hoeft te zijn. Bovendien wordt het recht om vergeten te worden geschonden. Een interessante invalshoek, ook al benadruk ontwikkelaar OpenAI steeds dat gegenereerde informatie niet correct hoeft te zijn. Overigens maak ik me meer zorgen om toepassingen als Clearview dan om ChatGPT als het gaat om persoonsgegevens. 

AI and Education: ChatGPT and its Future
Volgens Rachel Hayes heeft het vermogen van ChatGPT om gedetailleerde antwoorden te formuleren binnen het onderwijs veel losgemaakt als het gaat om de potentiële impact. De vrees bestaat dat studenten op ChatGPT zullen leunen, voor antwoorden bij het maken van opdrachten en examens. Hayes wijst daarbij op drie ernstige tekortkomingen van ChatGPT: niet in staat om op een goede manier te verwijzingen, heeft tijdgebonden kennis en heeft geen toegang tot het internet. Desondanks zou ChatGPT volgens haar nuttig kunnen zijn voor het verkrijgen van een eerste overzicht van een nieuw onderwerp, voor het vereenvoudigen van complexe ideeën en processen, voor het genereren van lesplannen en het geven van kritische feedback. 

OpenAI-Based Instructional Design Generator Nolej AI Now Available
De Franse start-up Nolej heeft in samenwerking met OpenAI Nolej AI gelanceerd, een op AI gebaseerde generator van leerinhouden voor docenten. De browsergebaseerde software genereert automatisch interactieve microlessen of digitale lessen op basis van elk type statische inhoud dat door een gebruiker wordt geüpload en dat kan worden bewerkt of omgezet in verschillende formaten. Het pakket kan worden gedeeld, ge-embed of gedownload, en Nolej plant verdere integraties en webinars na zijn commerciële debuut op de ASU+GSV Summit op 19 april. De code om de content te embedden werkt volgens Nolej met de meeste websiteplatforms en de meeste leermanagementsystemen zoals Moodle, Canvas, Blackboard, Brightspace en edX. De leverancier stelt dat Nolej AI getest is met meer dan 2.500 docenten. De resultaten zijn volgens de ontwikkelaar veelbelovend. 

HR-GPT Arriving Now. Beamery Starts The Generative AI Revolution in HR.
Generatieve AI en de bijbehorende taalmodellen zoals ChatGPT zullen de HR-technologiesector volgens Josh Bersin drastisch veranderen. De meeste HR-tools zijn gebaseerd op zoeken, indexeren en vaardigheden interpreteren, en GPT kan op elk aspect daarvan worden toegepast. Bersin beschrijft in zijn bijdrage diverse voorbeelden van toepassingen. AI-pionier Beamery heeft TalentGPT geïntroduceerd, een geheel nieuwe interface voor zijn succesvolle platform voor flexibele inzet van talent dat zoekopdrachten naar kandidaten helpt verfijnen met behulp van een conversationele AI-ervaring. Eightfold, Seekout, Phenom en LinkedIn ontwikkelen ook tools om vacatureaanvragen en kandidatenpools radicaal te verbeteren. Opvallend is dat een bedrijf als Beamery de AI-tool vooraf aanpast aan vooroordelen. Deze ontwikkeling zal ongetwijfeld leiden tot nieuwe vragen ten aanzien van privacy van werknemers. 

Digest #168: Introduction to ChatGPT
Het alom gewaardeerde Learning Scientists heeft ook een bloemlezing samengesteld met vijf artikelen over ChatGPT. Eén artikel is een inleiding over ChatGPT, de vier anderen gaan over de mogelijke gevolgen voor het onderwijs. Learning Scientists concludeert dat sommige output van ChatGPT verrassend goed is geschreven en geschikt voor het doel. Andere keren lijkt de output erg oppervlakkig en minder nuttig of zelfs verkeerd. Zij concluderen dat dit in ieder geval een ontwikkeling is waar docenten zich bewust moeten zijn en waarmee we rekening moeten houden bij het ontwerpen van beoordelingen en beoogde leerresultaten. Zij verwachten dat we hiermee een nieuw terrein in het onderwijs betreden. 

We’ve just gone from a simple teacher-learner model to a new world of AI teachers – a new pedAIgogy Nieuwe technologieën, zoals ChatGPT, leiden volgens Donald Clark tot een veranderend ‘leerlandschap’. Volgens Clark is zelfs sprake van een nieuwe didactiek (‘PedAIgogy’) waarbij sprake is van een veranderende relatie met kennis: van overdracht, zoeken en toegang, naar dialoog en co-creatie. Naarmate mensen meer autonomie hebben bij leren, hetgeen vooral bij (jong)volwassenen het geval is, zal sprake zijn van een meer dynamische, gepersonaliseerde benadering van leren. We hebben daarbij niet alleen meer te maken met een docent en een lerende, maar ook met een AI-docent (zoals ChatGPT en de integratie ervan in tools zoals Khan Academy & Duolingo) en een AI-lerende (het AI-model dat is getraind op een gigantische hoeveelheid gegevens en enige menselijke training). AI-docenten worden ook beter naarmate zij gebruik maken van deze informatie over de voortgang van de AI-lerende. 

Will AI Chatbots Raise Digital Equity Concerns for Students?
De belangrijkste boodschap van deze bijdrage is dat AI-chatbot-tools zoals ChatGPT het potentieel hebben om het onderwijs aanzienlijk te beïnvloeden en te verbeteren, maar er bestaat bezorgdheid dat het gebruik ervan de digitale kloof kan vergroten voor lerenden met beperkte of geen toegang tot breedband en apparaten. Docenten en voorstanders van digitale gelijkheid benadrukken het belang van het aanpakken van deze kloof en het bevorderen van digitale geletterdheid om ervoor te zorgen dat alle lerenden kunnen profiteren van deze opkomende technologieën. 

ChatGPT Advanced tutorial for teachers #chatgpt #ai
Russel Stannard bespreekt in deze video meer geavanceerde, creatieve, toepassingen van ChatGPT. ChatGPT kan bijvoorbeeld verschillende teksten met enkele verschillen over een onderwerp produceren die je aan diverse groepen lerenden voor kunt leggen. Bijvoorbeeld: produceer een verhaal over twee jongeren die proberen het milieu te beschermen etc. Een ander voorbeeld is het maken van fictieve ooggetuigenverslagen. De auteur laat ook zien dat je teksten op verschillende taalniveaus kunt laten produceren. Je kunt dus beginnen met, bijvoorbeeld, A2-niveau en daarna B2-niveau. Een volgende toepassing is het produceren van een interview (bijvoorbeeld met de minister-president) met vragen en antwoorden. De vragen en antwoorden kun je vervolgens in een quiz-applicatie invoeren. Het gaat wel om het geven van goede instructies aan ChatGPT. Stannard geeft ook de tip om geproduceerde teksten van onderop te kopiëren. 

ChatGPT is terrific – but at what costs?
Volgens de auteurs van deze bijdrage blijft één vraag bij toepassingen zoals ChatGPT nog grotendeels onbeantwoord: Hoe beïnvloeden generatieve AI-toepassingen essentiële menselijke denkvermogens zoals kritisch, reflectief en verdiepend denken? Zij bespreken eerst enkele kerntheorieën over menselijke cognitie en passen deze vervolgens toe op het gebruik van geavanceerde chatbots. In hun bijdrage identificeren zij drie (onbedoelde) cognitieve gevolgen van de opkomst van generatieve AI:
1) Mensen nemen een kortere weg naar het “eindresultaat” van informatieverwerking zonder zich bezig te houden met het proces om te komen tot het resultaat. Bij het gebruik van traditionele externe internetbronnen moet de gebruiker nog steeds zelf het cognitief veeleisende proces van redeneren en conclusies trekken uitvoeren, op basis van die informatie. Bij geavanceerde chatbots zoals ChatGPT wordt het hele proces van redeneren en beslissen namens de gebruiker uitgevoerd. Daardoor wordt in feite bijna het volledige menselijke denk- en besluitvormingsproces vervangen.
2) Het kritiekloos en cognitief aantrekkelijk (hersenloos) consumeren van synthetische inhoud in het algemeen. Als mensen stoppen met leren of stoppen met het uitvoeren van cognitieve inspanningen, kunnen de hersenen zich minder goed aanpassen en veranderen, wat kan leiden tot een afname van cognitieve vaardigheden en algemene intellectuele capaciteit.
3) De kennis oppervlakkig aanvaarden zonder deze of vooraf kritisch te onderzoeken. Als mensen vooral kennis oppervlakkig en dit zelfs een standaard werkwijze wordt, dan kan de mens geleidelijk ook zijn cognitieve vermogens verliezen om de door generatieve technologieën gegenereerde resultaten kritisch te onderzoeken. Er is dan sprake van een dubbel risico: niet alleen kunnen mensen bepaalde essentiële cognitieve vermogens met betrekking tot diepgaand denken verliezen, maar zij kunnen ook niet in staat zijn problematische of onjuiste resultaten die door deze technologieën worden gegenereerd te corrigeren. 

Leveraging ChatGPT: Practical Ideas for Educators
Zak Cohen stelt voor dat we ChatGPT omarmen als kans voor het onderwijs. Hij beschrijft vier manieren waarop ChatGPT in het onderwijs kan worden ingezet.
1. Maak de grammatica dynamischer. Door ChatGPT-technologie te integreren samenwerking tussen lerenden en directe instructie, kunnen docenten het leren van grammatica tot een interactiever proces voor lerenden maken. Cohan beschrijft in zijn artikel hoe je dat kunt doen.
2. Maak studiehandleidingen. ChatGPT kan studiehandleidingen genereren die zijn aangepast aan de behoeften van studenten.
3. Flipped learning. Door gebruik te maken van ChatGPT’s generatieve mogelijkheden, kunnen docenten aanpasbare inhoud creëren voor een flipped classroom aanpak. Een voorbeeld van deze aanpak kan zijn dat een docent een onderwerp in de klas introduceert en lerenden een haalbare en specifieke onderzoeksvraag laat ontwikkelen met betrekking tot dat onderwerp. Lerenden voeren hun vragen in in ChatGPT om een antwoord op maat te genereren waarmee lerenden hun eigen onderzoek kunnen sturen.
4. Informatievaardigheden opbouwen. ChatGPT kan een waardevol instrument zijn om docenten te helpen informatievaardigheden in het onderwijs te integreren. Nadat lerenden ChatGPT hebben gebruikt om een antwoord te genereren dat is afgestemd op hun onderzoeksvraag, kunnen docenten dit moment gebruiken om lerenden te laten zien hoe ze de geldigheid, geloofwaardigheid en waarachtigheid van de door AI gegenereerde informatie kunnen beoordelen. Nota bene: in verband met de AVG mag je als docent lerenden niet vragen om een account bij ChatGPT aan te maken. De onderwijsinstelling beschikt immers waarschijnlijk niet over een verwerkersovereenkomst met OpenAI. 

Introducing: ChatGPT Edu-Mega-Prompts
Dankzij zorgvuldig geformuleerde ‘prompts’ die in staat zijn om de juiste dingen op de juiste manier te vragen, kunnen docenten toepassingen als ChatGPT gebruiken om de effectiviteit van hun onderwijs te verbeteren. Phillipa Hardman schrijft dat zo’n krachtige vraag of opdracht zeven kenmerken heeft:
1. Laat ChatGPT een duidelijk gedefinieerde rol spelen. Hoe meer context ChatGPT heeft over de rol die het speelt, hoe beter.
2. Geef informatie over de demografische gegevens en zone van naaste ontwikkeling van de beoogde lerenden.
3. Deel jouw expertise over instructiestrategieën. Daardoor zal ChatGPT er niet zo snel voor kiezen om de meest gebruikelijke in plaats de meest effectieve aanpak te kiezen.
4. Gebruik een titel en onderwerp. Daardoor focust ChatGPT zich op de meest belangrijke informatie.
5. Geef een voorbeeld van de output die je verwacht (structuur en inhoud).
6. Geef duidelijke instructies over wat je wilt dat ChatGPT doet en hoe.
7. Gebruik duidelijk omschreven output: vertel ChatGPT zowel wat u wilt als hoe u wilt dat ChatGPT het presenteert. 

Practical Strategies for ChatGPT in education
Deze bijdrage behandelt zes gebieden waarop docenten ChatGPT zouden kunnen gebruiken, met voorbeelden van het soort prompt dat je kunt gebruiken om de beste resultaten te krijgen:
Planning. ChatGPT kan een krachtig hulpmiddel zijn bij het planningsproces van een les. Gebruik ChatGPT echter strategisch. Bewerk de output.
Vernieuwen. Gebruik ChatGPT om oude lesonderdelen bij te werken om ze beter af te stemmen op jouw waarden en die van jouw lerenden. ChatGPT kan bestaande lesplannen overnemen en ze herontwerpen zodat ze beter aansluiten bij de onderwijs- en leerprocessen en didactiek van de school.
Improviseren. ChatGPT is in staat om heel snel te improviseren. Bijvoorbeeld door een complex fenomeen op een alternatieve manier uit te leggen.
Personaliseren. Je kunt ChatGPT bijvoorbeeld gebruiken om teksten op meerdere niveaus te laten genereren (van eenvoudig tot ingewikkeld).
Samenwerken. Een van de beste manieren om ChatGPT te gebruiken – zoals blijkt uit de voorbeelden in dit bericht – is als collega en niet als vervanging van docenten.
De auteur gaat ook in op criteria voor goede ‘prompts’ en geeft veel voorbeelden. 

In hoeverre is ChatGPT accuraat en hoe kunnen juristen en studenten van de opleiding HBO-rechten deze toepassing gebruiken?
Studenten van de opleiding HBO-rechten van Zuyd Hogeschool verkennen deze vraag in een aantal blogposts:  Bijvoorbeeld:
• Ronde 3: kan ChatGPT complexe juridische teksten versimpelen?
• Kan ChatGPT een accurate samenvatting van jurisprudentie geven aan de hand van ECLI-nummers?
• Test 4: Eenvoudige juridische vragen

De studenten concluderen onder meer:
• ChatGPT is op dit moment niet geschikt om lastige juridische teksten te herformuleren op B1-niveau.
• ChatGPT is op dit moment niet betrouwbaar en efficiënt voor het maken van samenvattingen van jurisprudentie: “Het geeft in veel gevallen geen volledige samenvattingen, omdat het niet altijd in gaat op de dingen die wel van belang zijn bij het samenvatten van uitspraken. Verder is de chatbot op dit moment niet in staat om langere teksten te samenvatten.”
• ChatGPT is niet accuraat om een juridisch advies op te stellen en hiermee cliënten te helpen. Dat komt omdat ChatGPT zich baseert op verouderde informatie.

Mooi dat studenten deze vragen verkennen. Volgens mij zou de vraag echter vooral moeten zijn: kan ChatGPT mij ondersteunen bij het geven van juridisch advies, het maken van samenvattingen van jurisprudentie en het herformuleren van juridische teksten in eenvoudig Nederlands?

Gebruik de output, bewerk, verbeter en pas aan.

Teachers are burning out. Can AI help?
Docenten ervaren een grote werkdruk. Dat is een internationaal fenomeen. Volgens deze bijdrage kan AI helpen deze werkdruk te verlagen. De auteur stelt dat we met behulp van AI veel van de tijd die docenten besteden aan voorbereiding en beoordeling elimineren, waardoor hun werkweek met maar liefst 30 procent kan worden ingekort. Daardoor houden ze meer tijd over voor lesgeven. Scholen kunnen dan dankzij AI een minder stressvolle en flexibelere werkomgeving creëren. AI kan bijvoorbeeld een tekst scannen en daar een presentatie van maken. Docenten zouden ook avatars kunnen programmeren die een les van hen overnemen, bijvoorbeeld bij ziekte. Een ander voorbeeld is het gebruik van AI voor het automatisch beoordelen van werk van lerenden. De auteur somt in deze bijdrage nog meer voorbeelden op. De auteur lijkt daarbij uit te gaan van nagenoeg perfect werkende AI-toepassingen. Daar is echter nog lang geen sprake van. 

10 Things Teachers Can Do with ChatGPT to Save Time
Je vindt online inmiddels heel wat bijdragen over hoe je als docent ChatGPT kunt gebruiken. Deze bijdrage focust zich op slimmer werken, op tijd besparen. Laat ChatGPT bijvoorbeeld een herinneringsmail opstellen over een excursie, laat ChatGPT zinnen meer helder formuleren, laat ChatGPT iets ingewikkeld op een eenvoudige manier uitleggen of laat ChatGPT een stappenplan schrijven voor een proces zoals het uploaden van een document. Jonathan May (https://theconversation.com/chatgpt-is-great-youre-just-using-it-wrong-198848) stelt overigens dat je ChatGPT niet kunt gebruiken om betrouwbare en correcte antwoorden op vragen te krijgen, maar dat je ChatGPT wel kunt gebruiken om met een slechte eerste opzet van een bijdrage een ‘writer’s block’ te doorbreken en creativiteit te bevorderen. 

Why AI-based tools are never neutral
Mijn oud-collega Marco Kalz waarschuwt voor ’technologisch determinisme’ bij discussies over AI-toepassingen zoals ChatGPT. Daarmee vermijd je ook ‘extreme’ stellingnames ten aanzien van deze toepassingen. Bij AI is dat extra belangrijk omdat AI diverse ethische vraagstukken kent. AI heeft verschillende risico’s waar je rekening mee moet houden, als je toepassingen wilt implementeren. Hij verwijst daarbij naar een aantal raamwerken die je bijvoorbeeld kunt gebruiken om risico’s van applicaties als ChatGPT te bepalen. Marco concludeert dat technologie nooit neutraal is. Docenten hebben kennis en vaardigheden nodig om potentiële risico’s en ethische implicaties te beoordelen. 

ChatGPT Enters Education: The Dos & Don’ts for Educators
Er is vooral aandacht voor de meer ‘sinistere mogelijkheden’ van ChatGPT, zoals lerenden in staat stellen te spieken. Volgens deze auteur moeten we echter ook kijken hoe we deze toepassing kunnen benutten. Daarom formuleert hij enkele ‘do’s’ en ‘don’ts’. Trek bijvoorbeeld niet te snel conclusies en kies niet voor de (vergeefse) poging om ChatGPT te verbannen. Docenten en instellingen zouden zich moeten concentreren op een nadere, meer holistische kijk op de technologie en de mogelijkheden ervan, en op de vraag hoe deze kan worden gebruikt om de leerervaring te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaringen met de grafische rekenmachine. Of gebruik AI om de reikwijdte van leren te vergroten en spieken te voorkomen. In plaats van traditionele opdrachten waarbij lerenden één oplossing moeten presenteren, biedt ChatGPT mogelijkheden voor lerenden om meerdere modellen of oplossingen te presenteren. Normaliter heb je hier meer opdrachten voor nodig. 

Chatbots… ben je als docent nog wel relevant?
Hoe gebruiken we deze techniek op een verantwoorde manier in onderwijs en onderzoek zonder de risico’s, privacy en beroepscodes uit het oog te verliezen? Deze vraag staat in deze bijdrage centraal. Volgens de auteur is een groot probleem dat chatbots zeer overtuigend kunnen schrijven, terwijl de inhoud onzin kan zijn: “Chatbots worden erop getraind om aannemelijke tekst te schrijven, maar kunnen de betrouwbaarheid ervan niet afwegen”. Het gebruik van applicaties zoals ChatGPT voor het schrijven van essays en dergelijke wordt dan “AIgiarisme” genoemd: “AIgiarisme onderscheidt zich van plagiaat, doordat chatbots geen teksten van anderen kopiëren, maar unieke teksten schrijven. De overeenkomst is dat iemand valselijk beweert schrijver te zijn van een idee of tekst van een ander, namelijk de chatbot en niet genoemde auteurs.” Hoe hiermee omgaan? De auteur noteert vier aandachts- en discussiepunten waar onder vaardigheden van de toekomst en regels en transparantie. Zij pleit voor heldere regels wanneer chatbots wel of niet mogen worden ingezet en hoe je aan gegenereerde teksten moet refereren. Tenslotte doet zij vijf suggesties voor opdrachten waarbij studenten nieuwe vaardigheden, zoals contemplatief lezen en nadenken,oefenen en toepassingen zoals ChatGPT gebruiken. 

How ChatGPT Will Destabilize White-Collar Work
Deze bijdrage verkent de gevolgen van toepassingen zoals ChatGPT voor ‘hoger opgeleide’ werknemers. Zullen deze toepassingen gevolgen hebben voor werkgelegenheid? Om het artikel in z’n geheel te kunnen lezen, moet je geregistreerd zijn. Ik ben dat niet. De samenvatting komt echter op het volgende neer: • In de komende vijf jaar zal AI waarschijnlijk ten koste gaan van de werkgelegenheid voor hoogopgeleide werknemers. AI zal in staat taken uit te voeren waarvan we eerder dachten dat je daar hoog opgeleid voor moest zijn. • Je hebt daardoor waarschijnlijk minder werknemers nodig waardoor je kosten kunt besparen. De exacte impact hiervan is lastig te voorspellen. • Het is belangrijk dat werknemers op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI en nadenken over hoe hun vaardigheden en expertise kunnen worden benut in een wereld waarin machines steeds meer taken kunnen uitvoeren. Op basis van eerdere bijdragen geloof ik dat het werk van werknemers vooral zal veranderen. We zullen steeds vaker met technologie werken, waarbij technologie bepaalde werkzaamheden zal overnemen. Dit kan leiden tot minder werkdruk, al zullen we vooral nog cognitief inspannende taken gaan uitvoeren. De neiging zal bestaan om hetzelfde werk (of meer werk) met minder werknemers uit te voeren. Daar zullen werknemers erg waakzaam op moeten zijn. Wellicht ontstaan ook nieuwe banen, als gevolg van deze ontwikkeling. Het is evident dat we moeten leren omgaan met deze technologieën. 

12 manieren om ChatGPT te gebruiken bij het ontwerpen van blended learning
Deze bijdrage is van Barend Last. Kijk wat hij schrijft over het stellen van vragen, het maken van persona’s, het maken van leeruitkomsten, het bouwen van een reeks leeractiviteiten, het masken van de structuur van een les, het opdoen van inspiratie voor werkvormen, het inrichten van een structuur van een digitale leeromgeving, het maken van quizvragen, het bedenken van opdrachten, het ontwikkelen van een rubric, het nakijken van teksten, en het bouwen van een evaluatieplan. Barend wijst ook op het schrijven van goede ‘prompts’. En check ook zijn disclaimer. 

Hoe meer artificiële intelligentie (AI), hoe belangrijker de cognitieve intelligentie
Yves Demaertelare beschrijft de opkomst van ChatGPT en wat het is. Hij stelt onder meer terecht dat ChatGPT geen betekenis kan geven aan woorden en zinnen, en dat de applicatie niet weet of de output betrouwbaar is. Verder schrijft hij onder meer dat ChatGPT de traditie van schrijfopdrachten in het onderwijs dreigt te verstoren. Deze evolutie “creëert spanning tussen enerzijds het analytisch-wetenschappelijk-technologisch denken versus het spirituele-humanistische discours van de geesteswetenschappen over de holistische vorming van de mens. AI is voor de ene een godsgeschenk, voor de andere des duivels. Soms verstaan beide stromingen elkaar niet, waardoor ze fundamenteel op eigen gelijk blijven staan. Vanaf nu krijgt de techniek echter een stem, een taal, en komen we zo op het terrein van de geesteswetenschappen.” Hij benadrukt het belang van investeren in kennis en digitale geletterdheid zodat lerenden leren omgaan met data en kritisch leren denken over gegenereerde teksten. Ook zou schrijfonderwijs geavanceerder moeten worden. Demaertelare geeft daar ook handreikingen voor (o.a. eindproducten vergelijken, het proces evalueren, actuele en specifieke opdrachten gebruiken). 

De ChatGPT-hype
Volgens Jorn Bunk van de HAN is ChatGPT niks meer dan een krachtige bullshit generator. Hij vindt het verbijsterend dat deze technologie als baanbrekend wordt beschouwd. Zijn blogpost wil wat meer realisme inbrengen in de discussie over de inzet van ChatGPT in het onderwijs. ChatGPT kan heel goed woorden voorspellen en dankt zijn succes aan het overtuigen van mensen dat ChatGPT betekenisvolle antwoorden geeft. De toepassing weet namelijk niet of de antwoorden correct zijn. De waarheid wordt genegeerd, en dat is zeer problematisch. Hij schrijft onder meer: “wat zegt het over de opdrachten die we aan onze studenten geven als wij bang zijn dat een bullshitgenerator er een voldoende op scoort?” Bunk ziet de toepassing wel als “een goede manier om studenten kennis te laten maken met de (on)mogelijkheden van AI.” 

A Teacher’s Prompt Guide to ChatGPT, aligned with ‘What Works Best’ (pdf)
Dit is een beknopte handleiding voor docenten over ChatGPT. Volgens de samensteller leren docenten hiermee hoe zij ChatGPT effectief in hun onderwijspraktijk kunnen integreren en mogelijkheden kunnen benutten. Voorbeelden en strategieën zijn gerubriceerd in: hoge verwachtingen, expliciet doceren, effectieve feedback, gebruik van gegevens (deze voorbeelden vind ik erg vergezocht), beoordelen, klassenmanagement, samenwerking. Voorbeelden van suggesties zijn:

• Geef lerenden kwalitatief goede voorbeelden en voorbeelden van antwoorden en leertaken.
• Gebruik Chat GPT om formatieve beoordelingsvragen te genereren die jouw helpen te controleren of lerenden de stof begrijpen en domeinen te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn.
• Gebruik Chat GPT om stellingen te genereren voor gestructureerde reflectieactiviteiten die lerenden aanmoedigen om na te denken over hun leerproces en voortgang. 

AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
In deze blogpost illustreert Wilfred Rubens dat toepassingen zoals ChatGPT niet alleen gevolgen hebben voor het beoordelen, maar ook kansen bieden aan studenten en docenten.AI-tools die in staat zijn om content te genereren, kunnen studenten en docenten ondersteunen bij hun werkzaamheden. Het gebruik van essays als manier van beoordelen, komt wel onder druk te staan. Je zult daar alternatieven voor moeten bedenken of essays laten maken terwijl studenten applicaties zoals ChatGPT niet kunnen gebruiken. 

 

 


15 bloemlezingen over ChatGPT
Door Wilfred Rubens

Eerste bloemlezing
Tweede bloemlezing
Derde bloemlezing
Vierde bloemlezing
Vijfde bloemlezing
Zesde bloemlezing
Zevende bloemlezing
Achtste bloemlezing
Negende bloemlezing
Tiende bloemlezing
Elfde bloemlezing
Twaalfde bloemlezing
Dertiende bloemlezing
Veertiende bloemlezing
Vijftiende bloemlezing