AI Chatbot in jouw Moodle cursus. Gelijk doen of eerst even nadenken?
Avetica, Moodle Premium Partner
Overal zie je chatbots opduiken, vooral op websites. Handig om snel antwoorden op je vragen te krijgen. Maar heeft een AI Chatbot meerwaarde in jouw leeromgeving? Is deze echt nuttig voor jouw deelnemers of geef het alleen maar oppervlakkige informatie? In deze blog verkennen we de mogelijkheden en delen we onze ervaringen met de Moodle plugin OpenAI Chat.
Waarom chatbots in leeromgevingen?
Het klinkt natuurlijk mooi, een chatbox op elke cursuspagina die deelnemers helpt bij het leerproces en antwoorden geeft op de vragen van je deelnemers. Oké, niet tijdens een toets uiteraard.
Zover zijn we nu nog niet, maar een AI chatbot kan zeker een waardevolle toevoeging in jouw cursus worden. Er zijn verschillende argumenten waarom je chatbots in je Moodle site wil gebruiken. In vogelvlucht bespreek ik een aantal voordelen:
- Meer gesprek dan lijst met veelgestelde vragen: met de taalmodellen van AI kan je gesprekken voeren waarbij je verdiepingsvragen kan stellen zodat je verder komt in je leerproces. Dit gaat verder dan een chatbot die alleen maar een lijst met voorgeprogrammeerde vragen en antwoorden heeft.
- Antwoorden op maat: met AI kan je zorgen dat de antwoorden die gegeven worden gepersonaliseerd zijn voor jou, dus veel meer hulp op maat.
- Directe antwoorden: vragen van cursisten worden direct beantwoord zonder tussenkomst van een docent of supportmedewerker. Dus 24×7 hulp beschikbaar van een ‘virtuele docent’.
- Meer betrokkenheid: door het gesprek aan het gaan met een chatbot, kan je vroegtijdig hobbels wegnemen. Dit kan vroegtijdig uitval voorkomen en het zorgt voor meer motivatie om de leerdoelen te bereiken.
- Data-analyse: een AI chatbot kan gegevens verzamelen over jouw leergedrag en daardoor betere hulp bieden. Dit kan pro-actieve berichten zijn of je je deadlines gaat halen en wat je hieraan kan doen. Maar denk ook aan hulp om leercontent op een andere manier uit te leggen als de chatbot ‘ziet’ dat je vaak dezelfde leercontent bekijkt en bepaalde toetsvragen fout maakt.
Risico’s & aandachtspunten bij gebruik AI-chatbot in LMS
Bovenstaande voordelen klinken natuurlijk mooi, maar een AI-chatbot in een leeromgeving is wel wat anders dan in een webshop of informatiewebsite. Ik zie een aantal aandachtspunten en risico’s.
- Welke pagina’s: denk na waar je wel en niet de AI-chatbot gaat tonen. Op je dashboard, cursuscatalogus en pagina’s met leercontent is dit een goed idee. Maar ziet de deelnemer ook de chatbot bij het maken van een toets of opdracht die beoordeeld gaan worden?
- Welke trainingsdata: elke AI-tool is uitgebreid getraind met grote hoeveelheid data. Maar niet van elk onderwerp is er veel data op internet te vinden. Het maakt een groot verschil of je hulp vraagt over het leven in een loofbos dan over het leven in de Marianentrog. Hoe minder getraind de AI-chatbot is, hoe slechter de kwaliteit van de hulp die je krijgt.
- Welke prompt: elke AI-chatbot krijgt een instructie mee hoe gereageerd moet worden naar de deelnemer. Bekijk het verschil tussen onderstaande prompt’s die voor dit doel express wat extremer zijn geformuleerd.
Voorbeeld chat met instructie: wees vriendelijke en behulpzaam
Deelnemer: Hallo, ik heb wat problemen met de oefeningen.
AI-chatbot: Hallo! Geen zorgen, ik ben er om te helpen. Kun je me vertellen wat je precies lastig vindt?Deelnemer: Ik snap niet hoe ik de formule moet toepassen in dit voorbeeld.
AI-chatbot: Oké, geen probleem. Laten we even samen stap voor stap bekijken. Kun je me uitleggen wat je al hebt geprobeerd?
Deelnemer: Ik heb de formule geprobeerd in te vullen, maar de antwoorden kloppen niet.
AI-chatbot: Hmm, dat is vreemd. Laten we even controleren of je de juiste waarden hebt ingevoerd. Kun je me de waarden die je hebt gebruikt laten zien?
Voorbeeld chat met instructie: wees kortaf en leg de verantwoordelijkheid bij de deelnemer
Deelnemer: Hallo, ik heb wat problemen met de oefeningen.
AI-chatbot: Wat is er precies mis?
Deelnemer: Ik snap niet hoe ik de formule moet toepassen.
AI-chatbot: Lees de instructies dan nog eens goed door.
Deelnemer: Dat heb ik al gedaan, maar ik snap het nog steeds niet.
AI-chatbot: Dan moet je harder je best doen.
Moodle plugin OpenAI Chat Block
In de Moodle plugin database staat de plugin OpenAI Chat Block. Hiermee kan je in een cursus of homepage een chatblok toevoegen. De plugin werkt met de betaalde versie van ChatGPT en biedt verschillende krachtige tools aan, waaronder GPT-modellen (Generative Pretrained Transformers) en Assistants. De keuze tussen deze tools hangt af van je specifieke behoeften. Ben je meer geïnteresseerd bent in het genereren van content en data-analyse, of meer waarde hecht aan interactie, persoonlijke assistentie, en klantenservice.
Voor dit doel van een virtuele docent heb ik gekozen voor het aanmaken van een assistent omdat je hiermee ook de AI-persoonlijkheid kan aanpassen. Nadat je de betaling geregeld hebt, maak je een assistent aan op platform.openai.com en schrijf je een instructie hoe de assistent zich moet gedragen. Daarna selecteer je de assistent in de Moodle plugin en configureer je de rest van de plugin.
Onze eerste ervaringen
Technisch gezien doet het plugin het prima nadat deze is gekoppeld met OpenAI. De snelheid van het antwoord is wel afhankelijk hoe druk de servers van OpenAI zijn. Het grootste probleem op dit moment is dat de Chatbox niets weet van jou als gebruiker en van de inhoud van jouw Moodle site. De antwoorden zijn oppervlakkig en niet afgestemd op jouw behoefte waardoor de meerwaarde beperkt is.
Ik verwacht zelf dat Custom GPT’s beter in staat zijn om deze meerwaarde te gaan bieden. Met Custom GPT’s kan je eigen documenten, informatie en andere instructies meegeven die dan alleen voor jouw chatbot beschikbaar zijn. Bij het inwerkprogramma kan je dan denken aan het uploaden van het personeelshandboek, een organogram en andere nuttige documenten.
Mijn conclusie
Een AI chatbot heeft alleen toegevoegde waarde als deze toegang heeft tot meer data over jou als gebruiker en van de inhoud van de leeromgeving. Blijf wel deze ontwikkelingen volgen want de potentie is groot. Probeer deze plugin uit, bespreek de ervaringen met je collega’s en bepaal samen wanneer een AI chatbot voor jouw Moodle site echt meerwaarde heeft.
Het bericht AI Chatbot in jouw Moodle cursus. Gelijk doen of eerst even nadenken? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica helpt jou met Moodle, het meest gebruikte leermanagementsysteem ter wereld, zodat jouw deelnemers effectief leren in een aantrekkelijke leeromgeving.
Lees het hele
artikel