Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief vrijdag 17 juni 2022

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

 

LT&C
Moodle Community Engagement Lead
 
inBrain
Full-Stack Developer
E-Learning Consultant
 
Bright Alley
Digital Learning Consultant
 
GoodHabitz
Product Support Specialist
 
UP learning
Creatieve Learning Consultant
 
MOOVs
Front-end developer
Back-end developer
 
UP learning
Meerdere vacatures
 
inBrain
Meerdere vacatures

FLOWSPARKS
Meerdere vacatures

 

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.

 

 

 

23-6-2022
Next level Articulate Storyline Training
 
24-6-2022
Training starten met e-learning
 
28-6-2022
A learning evolution at Bridgestone and Atos
 
28-6-2022
Webinar: Moodle Databank prototype
 
30-6-2022 - 11-8-2022
Training Didactiek met STAP-budget
 
12-7-2022 - 26-7-2022
Articulate Storyline training met STAP-budget!
 
21-7-2022
Advanced Articulate Storyline Training | STAP-budget erkend!
 
9-8-2022 - 23-8-2022
Articulate Storyline training met STAP-budget!
 
18-8-2022
Advanced Articulate Storyline training | STAP-budget erkend!
 
5-9-2022
Aan de slag met de Moodle H5P Inhoudsbank
 
26-9-2022 - 21-10-2022
Praktisch aan de slag met H5P in Moodle




Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

 

 

 

 


Introductie

Een extra gevulde nieuwsbrief om de zomer mee door te komen. Naast de gebruikelijke bijdragen met artikelen die de redactie tegenkwam, dit keer extra veel interessante bijdragen van marktspelers, die reflecteren op of laten zien wat er op het terrein van leren en technologie gebeurt. En verder, vacatures, de agenda en een overzicht van de meest gelezen blogposts van blogger/redacteur Wilfred Rubens. De redactie wens de lezers een mooie zomer toe. Na de zomer de volgende nieuwsbrief.  

  

 

Webinar: learning evolution at Bridgestone and Atos

In dit Get in the FLOW webinar van FLOWSPARKS staan Bridgestone en Atos centraal. Beide organisaties hebben ruime ervaring met digitaal leren. Recent hebben zij een evolutie doorgemaakt in content creatie. Daar vertellen ze in dit webinar meer over.

Het webinar is interessant als je geïnteresseerd bent in manieren om:

  • nieuwe digitale leerinhoud te creëren
  • de juiste stakeholders en Subject Matter Experts te betrekken
  • adaptieve leerprogramma’s te ontwikkelen
  • verschillende leersystemen te integreren en combineren
  • leermodules te ontwikkelen voor een internationale doelgroep
  • jouw leerstrategie naar een hoger niveau te tillen

Datum: 28 juni van 13:00 – 14:00 uur. Taal: Engels
Inschrijven voor dit webinar kan online.

 

Webinar: Tips and tricks about online training

Training doesn’t have to be awful for the trainers or the employees. Suzanne Lucas, better known as the Evil HR Lady, will present information on how to make your on-demand training engaging.
During this session we’ll cover

  • What makes a training session good–and what makes one bad
  • Why flexibility can make a real difference to your employees
  • How you can work with your learning and development specialist to create quality content
  • How on-demand training can make on-boarding easier for everyone
  • And more for your training needs

This free webinar will be held on Thursday June 23, 12:00 – 13.00 pm. Register online.

 

 

De Challenge van ViVa! Zorgroep

ViVa! Zorggroep in Kennemerland wil dat de medewerkers hun cliënten goed kennen, zodat ze Persoonsgericht zorg kunnen bieden. Hierbij is het van belang om op de juiste manier om te gaan met veranderingen in het gedrag van de cliënt. Let’s Learn! Maakte 4 video’s en 1 infographic die de medewerkers helpen om nog beter veranderingen in het gedrag van cliënten te signaleren en met hun collega’s te bespreken. In de rubriek Cases is te lezen hoe Let’s Learn! dit proces heeft aangepakt en wat de resultaten in de organisatie zijn.

 

 

iSpring: 30% korting voor het onderwijs

iSpring Suite en iSpring Suite Max werken als een PowerPoint add-in en hebben een intuïtieve interface die iedereen kent. Er is geen IT-kennis nodig om het te gebruiken. De docent of instelling kan meteen beginnen met het maken van cursussen. De suite is rijk aan mogelijkheden en biedt een zeer uitgebreide content library. Voor het onderwijs worden de suites momenteel aangeboden met een korting van 30%. Meer informatie over product en aanbod is te vinden op de site van iSpring.

 

 

Zomercursus (Online) Didactiek

E-learning Training verzorgt deze zomer de cursus online didactiek. Tijdens deze didactische training krijg je praktische tips en handvatten. Deze helpen je om jouw online leeroplossing tot een hoger niveau te tillen. In 7 trainingsdagen krijg je tips van learning consultants, die zich iedere dag bezig houden met vragen als:

  • Hoe leren mensen en hoe kan je zorgen dat ze zoveel mogelijk leren van jouw e-learningmodule?
  • Hoe zorg je dat de e-learning aansluit bij de praktijk?
  • Hoe pak je überhaupt het hele project aan?

Deze cursus leert je waar te beginnen en wat je nodig hebt om tot een effectieve e-learning te komen. Er is veel ruimte voor eigen casussen. De cursus is in Den Haag op 7 donderdagen van 9.00 – 13.00 uur; start 30 juni. Er is een speciale zomercursus-aanbieding van 1.000 euro pp inclusief BTW. Voor meer informatie en inschrijven: zie de site van E-learning Training.

 

 

Welke cursussen Moodle Academy moeten vertaald?

Gemma Lesterhuis van Lesterhuis Training & Consultancy wil graag weten welke cursussen van de Moodle Academy als eerste vertaald moeten worden naar het Nederlands. Het vertalen is mogelijk gemaakt door een donatie van Stichting Mnet Benelux. Gemma coördineert het project voor Nederland. Een belangrijke stap is het maken van een prioriteitenlijst. Daarvoor roept zij de Moodle gebruikers op om hun voorkeur kenbaar te maken. De beschikbare cursussen zijn op een rijtje gezet. Gebruikers kunnen de cursussen waarderen met 1, 2 of 3 sterren. Wil je meedoen? Ga dan naar het overzicht van de cursussen en deel je sterren uit. Meer uitleg vind je online. Daar kun je ook lezen hoe je anderszins kunt meewerken.

 

Nieuws van marktspelers 

The Courseware Company
Totara tip: Het gemak van dashboards
 
iSpring
7 onmisbare tools voor op afstand
 
Let’s Learn!
Microlearning: groots leren in kleine stukjes
All on board met performance support
 
FLOWSPARKS
3 Voorbeelden: verbeteren van compliance trainingen
Hoe bouw je een schaalbaar leerecosysteem?
 
LT&C
Sneakpreview Moodle 4.1
Verhuizen van Moodle leeromgeving
Praktisch aan de slag met H5P
Ben jij klaar voor Moodle 4.0 upgrade?
VSF cursusformat is klaar voor Moodle 4.0
Donatie aan Moodle Academy
Cursus ontwerpen voor cursisten met autisme
 
Avetica
Groepsreis naar Global MoodleMoot Barcelona 2022
Welke Moodle Academie cursus vertalen naar Nederlands?
Observatie plugin, handig bij competenties en EPA’s
Metrokaart van functies Moodle Workplace
Moodle LMS updates
Mnet Benelux stopt, Moodlemoots gaan door

 

 


Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.

 

 

 


Longreads op het web

Onderstaande artikelen, boeken, rapporten en bronnen die de redactie de afgelopen periode tegenkwam, vergen een wat langere adem. Een (beperkt) deel is van commerciële aanbieders. Voor sommige downloads moeten naw-gegevens of een e-mailadres worden achtergelaten.

What HighEd can learn from the pandemic (SuttonTrust)
Online learning in the next five years (Financial Express)
Research on Learning Technology Usage (LearningSolutions)
What is Universal Design for Learning (EdTech)
A Culture of Thinking for Teachers (LearningShore)
Augmented reality will give superpowers (BigThink)
College no longer only path to American Dream (CNBC)
Students Without Degrees Still Rising (InsideHigherEd)
Digital transformation needs learning technologists (AthabascaUniversity)
Mayer’s 12 Principles of Multimedia Learning (WaterBearLearning)
Learning Is a Learned Behavior (HarvardBusinessReview)
Systematic Approach to Quality Course Design (EDUCAUSE)
What Makes an Online Instructional Video Compelling? (EDUCAUSE)
4 Misconceptions of Online Learning (EDUCAUSE)
For Higher Ed, Chatbots Need to Be Smart (EDUCAUSE)
Considerations when developing online education (Neil Mosley)
Role of MOOCs in universities online future (Neil Mosley)
Connectivism and its discontents (Stephen Downes)
Why do distance education students drop out (Springer)
Beyond the Pedagogy - Technology Dichotomy (Springer)
Validity of measurement of self-regulated learning (Springer)
Developing eLearning: a design thinking approach (Springer)
Effective Instructional Practice (FacultyFocus)
Building Community in Times of Crisis (FacultyFocus)
Course Structural Components to Support Learning (FacultyFocus)
Educational data: Where are we going, what about AI? (ScienceDirect)
Analysing the pedagogical affordances of video (TonyBates)
Co-Constructing Success Criteria (ascd.org)
Global Trends For EdTech (EdTechReview)
Future of Higher Education (MWCapital)
Future of Education? WEF’s Vision (Defender)
Assessment for Better Teaching (Inst. Future Education)
Side-by-Side Assessments: Grading With Students (CatlinTucker)
Micro-credential innovations in higher education (OECD)
Today’s skills, tomorrow’s jobs (McKinsey)
Innovation Management: Learn at the Right Time (InnovationMetrics)
Future Skills & Future Jobs (Mercer)
VR & The Future of Education (ImmersionVR)
Moving into the metaverse (dxc.com)  

Long watching/listening op het web (video/podcast)
Introduction to Instructional Design (MoodleAcademy)
Link Learning Objectives with Learning Methods (Meirc Training & Consulting)
Learning Analytics, Data and AI in the Future of Education (Inst. Future Education)
Advancing Digital Accessibility (EDUCAUSE)
From Instructional Design to Learning Experience Design (CampusTechnology)
The state of the enterprise Metaverse (Forrester)
Pathways to Professions. Understanding Education Systems (OECD)  

 

 

Wilfred Rubens keuze

Hierbij een overzicht van de meest gelezen bijdragen van columnist/redacteur Wilfred Rubens.  

Is leertechnologie onvoldoende gebaseerd op wetenschappelijk bewijs?
Welke componenten mogen niet in een online cursus ontbreken?
Vier misconcepties over online leren
Tweeëntwintig tips die je helpen effectief te leren
Heeft effectief leren binnen virtual reality tijd nodig?
Een vervlochten didactiek: kijk verder dan de didactiek-technologie tweedeling
Onderzoek trends op het gebied van leertechnologie voor leren en ontwikkelen?
Wat is een POAP en worden POAP’s relevant voor leren, ontwikkelen en onderwijs?
Zijn Zoom-overleggen minder geschikt voor innovaties?
Hoe belangrijk is uniformiteit van leereenheden binnen een digitale leeromgeving?

 

Voor meer bijdragen van redacteur Wilfred Rubens, zie de rubriek Bloggers en zie zijn weblog.        

Opleiding Onderwijskundig eLearning Ontwerper

Advertorial

De énige opleiding die zélf een krachtige leerbeleving is!
Technologie maakt vele krachtige manieren van leren mogelijk. Maar hoe maak je met jouw ontwerp het verschil voor je lerenden en je organisatie? Dat leer je tijdens deze interactieve opleiding waarin je zelf actief aan de slag gaat.

Start 8 september | Utrecht | 5499,- (excl. btw)
Met dé experts uit het vak: Marcel de Leeuwe, Jeroen Krouwels, Alfred Remmits, Cherida Louz en Alex van der Linden. Hoofddocent Marcel de Leeuwe wordt beoordeeld met een 8,6 voor zijn aanpak.

Ervaringen van cursisten:
“De opleiding is zo divers als e-Learning zelf: met leerbeleving als kern en afstemming en creativiteit als schil.”
"Super verfrissende en motiverende kijk op e-learning - deze cursus heeft mij de handvatten en inspiratie gegeven om onze opleidingen slimmer, sneller en beter te maken... én leuker!"


Uitgebreide informatie vind je online.  

 

 

Webinar: Moodle Databank prototype en gebruik

De databank activiteit is wellicht een van de meest veelzijdige activiteiten die je in een Moodle-cursus kan vinden. Toch wordt deze niet zoveel gebruikt, omdat het instellen en opbouwen lastig kan zijn. Dat is jammer, want de docent is met deze activiteit helemaal aan het roer. In dit webinar wordt de database activiteit goed onder de loep genomen. Het doel van dit webinar is dat de deelnemers geïnspireerd raken om de databank activiteit in hun cursussen te gebruiken.

Het webinar is op 28 juni van 16:00 – 16:45 uur.
Gemma Lesterhuis van LT&C is de host.
Registreren kan online.
Contact: Lesterhuis Training & Consultancy

 

 

Column: invloed pandemie op het leren

In de rubriek Columns laat Helma van den Berg van Let's Learn! haar licht schijnen over de recente pandemie. Door de abrupte lockdown was er aanvankelijk weinig tijd voor reflectie, laat staan voor het herdefiniëren van het leerproces. De klassikale lessen werden daarom naar online getransporteerd. Pas na de eerste, soms teleurstellende fase, werd het leerproces onder de loep genomen en kwam er ruimte voor transformatie. Helma van den Berg deelt haar mening en haar ervaringen. Haar bijdrage vind je in de rubriek Columns

 

Terugkijken naar de opkomst van Microlearning 

Helma van den Berg van Let’s Learn! kijkt terug en ziet hoe Microlearning van niche, mainstream is geworden. Zij neemt de lezer mee naar Ghana, waar zij het belang inzag van korte leerinterventies. Zij noemt het leren in kleine stukjes, met als basis Microlearning en Gespreid Leren. Het uitgebreide verslag van deze reis door ‘leerland’ is te lezen in de rubriek Achtergrond van e-Learning.nl.

  

 

 

Case KLM: Veiligheid onder druk

Hoe kun je medewerkers in de organisatie bewust maken van de impact van hun handelen op de veiligheid, zodat zij leren om onder druk de beste keuzes te maken? Als veiligheid ergens doorslaggevend is, is het wel in de luchtvaart. Maar ook snelheid en efficiëntie zijn cruciaal voor het succes van de dagelijkse operatie. Voor dat dilemma stond KLM Ground Services (afdelingen safety/compliance en L&D). Digital learning bureau Bright Alley bedacht een integrale aanpak, met als titel Veilig & Vlot. Een oplossing met grote impact, die dan ook een gouden Learning Tech Award wist te winnen. Realisatie was in handen van Digital Chefs. Een uitgebreid verslag is te lezen op de site van Bright Alley.

  

 

 

Scrollytelling: meerwaarde voor leren

Scrollytelling. Nooit van gehoord? Toch zal iedereen met een smartphone of tablet het fenomeen kennen. Alleen niet wetend dat het zo wordt genoemd. In een blogpost – met interessante voorbeelden – legt Bespeak uit wat het is en waarom het belangrijk kan zijn. De kern: Scrollytelling is een mix van storytelling en scrollen. Het doel van scrollytelling is een verhaal overbrengen dat de lezers intrigeert, informeert en/of vermaakt. Dat wordt gedaan door de lezer door een pagina te laten scrollen, waardoor steeds weer iets nieuws te zien is. Scrollytelling is meestal een combinatie van tekst, foto, audio, film, illustraties en animaties, met de regie bij de lezer.
Nieuwsgierig? Ga dan naar de site van Bespeak voor meer uitleg en - dankzij de voorbeelden - om kennis te maken met het fenomeen Scrollytelling.

  

 

 

Zo maak jij je eigen ontwikkelingsplan

Interessante blog van SkillsTown over het opstellen van een eigen ontwikkelplan. Jezelf verder ontwikkelen begint namelijk met een goed plan. Het blog van SkillsTown gaat uitgebreid in op de stappen die je daarvoor moet zetten. Dat zijn:

  1. Kom achter je ontwikkeldoel
  2. Stel prioriteiten
  3. Wat heb je nodig
  4. Maak een planning
  5. Aan de slag

Lees het uitgebreide artikel op de site van SkillsTown.
 

 

Achtergrondartikelen

Bij de zoektocht naar dagelijks nieuws komt de redactie verdiepende artikelen tegen die de site niet halen, maar het lezen zeker waard zijn. Daarom in de nieuwsbrief een overzicht van wat de afgelopen periode aan lezenswaardigs voorbij is gekomen. Een willekeurige en subjectieve selectie uit het Engelse taalgebied.

Education & Learning
What is Peeragogy? A quick overview
The Benefits Of Blended Learning
Am I Using Too Much Edtech?
Online MBA surpasses In-Person programs
Web3 and the Future of Education
Why Improving Student Learning is So Hard
Digital divide in online learning
Tips for Podcasting in the Classroom
Students favor Online, Asynchronous Courses
Domains of Digital Learning
4 Online Tactics to Improve Blended Learning
EdTech should be more Evidence-Driven
Edtech is treating students like products
 
Corporate Learning
Virtual Reality Mainstream For Corporate Training
Skills in demand: What do employers want?
Remote Onboarding: Benefits and Challenges
Microlearning Videos in Corporate Training
Measuring Training Effectiveness
 
EdTech / Tools
EdTech Trend in Augmented Reality
Free Virtual Reality Apps for Education
Chatbots and virtual assistants: Distinctions
Three Steps to Building Online Courses
Gamification in EdTech
eLearning Skills 2030: Building Grit
 
Infographics
What Is Microlearning Within eLearning?
10 Reasons Why Customer Training Matters
Build Effective Personalized Learning Experiences
How to Launch an eLearning Project
10 Tips for Learner-Centered Training
10 Things Not to Say To Instructional Designers
8 Metacognitive Skills

 

 

 

 

Metaverse

Why you should care about the Metaverse
What’s Happening with the Metaverse?
10 best examples of the Metaverse
Metaverse technology and it's potential
Learning and training in the Metaverse
Learning in the Metaverse: A new hope
The Metaverse Is Already Here
Education in the Metaverse
Universities in the Metaverse
Colleges Turn Campuses into ‘Metaversities’
Five things educators should know
Opportunities for Education in the Metaverse
Metaverse: a Massive Education Campus
Can the Metaverse Improve Learning?
Meta Immersive Learning
Will Metaverse transform future learning?
Create AR Experiences on Metaverse
7 Essential Ingredients of a Metaverse
The Metaverse Workplace
3 Ways Metaverse Could Transform HR
Companies hiring for Metaverse jobs
Corporate Guide to the Metaverse
Websites will become Metaverse Hubs
Metaverse-as-a-service
Working in the Metaverse
Principles For Designing The Metaverse
Courses to learn Metaverse Skills
The Future of the Metaverse
Getting Ready for the Metaverse
Moving into the Metaverse
Step into the Metaverse

 

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.

 


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

Goede vragen stellen
Door Philip van der Eijk (Splintt)

De meerwaarde van eLearning ten opzichte van tekst op papier, is onder andere de toevoeging van interactie in de vorm van vragen. Multiple choice, multiple select, drag & drop is een greep uit de vraagvormen die vaak worden toegepast. Maar gebeurt dat ook altijd op de juiste manier? Hieronder een aantal tips om de vragen aan te scherpen.

De vraag zelf

Bij de vraag is vooral belangrijk welk doel je wilt bereiken. Je kunt vragen stellen om voorkennis te activeren, om de deelnemer te laten controleren of ze het voorgaande begrepen hebben of om te toetsen of de kennis van de deelnemer voldoet aan een norm. Dit doel bepaalt zowel de moeilijkheidsgraad als de vorm van de vraag.

Wat de vorm betreft, kies die vorm die het beste past. Als de vraag een eenduidig antwoord heeft, ga dan voor multiple choice. Heeft de vraag meerdere antwoorden, dan past een multiple select-vraag beter (voorkom multiple choice-vragen met de antwoordoptie: “alle bovenstaande opties zijn juist”). Haal een drag & drop-vraag alleen uit de kast als bijvoorbeeld een aantal items op volgorde gezet moet worden.

Het lijkt soms verleidelijk om steeds een andere vraagvorm te kiezen, “voor de afwisseling”. Of een vraagvorm te kiezen “omdat die leuk is”, zoals een drag & drop-vraag. Beide redenen zijn af te raden. De drag & drop-vraag wordt vaak ingezet om drie of meer definities bij het juiste woord te plaatsen. Eigenlijk voeg je dan meerdere vragen samen, en wordt bij een deelnemer die de helft weet toch benadrukt dat deze de vraag helemaal fout heeft gedaan. Een ander nadeel van zo’n vraag is dat er uiteindelijk één definitie overblijft voor het overgebleven vakje. Je hoeft daar dus niet meer over na te denken; je hoeft deze überhaupt niet eens meer te lezen. Een gemiste kans. Denk daarom goed na voordat je zo’n vraagvorm gebruikt.

De feedback

Naast de vraag, is voor het leerproces de feedback erg belangrijk. Daarbij is als eerste de timing van belang. Geef de feedback direct na het beantwoorden van de vraag. Dat is het moment waarop de deelnemer wil weten wat het goede antwoord is en waarop de deelnemer is bij te sturen als iets verkeerd is begrepen. Wacht dus niet met de terugkoppeling tot aan het einde van een vragenreeks of toets.

Start je feedback altijd met wat het goede antwoord is. Dat wil je benadrukken, dus daar begin je mee. Je hoeft niet altijd uit te leggen waarom andere antwoordopties fout zijn. Dit heeft zin als het belangrijk is voor het doel dat je wilt bereiken.

Uiteraard zijn er in eLearnings nog veel meer dingen om op te letten bij het formuleren van vragen (en bij feedback), maar ook daarvoor geldt altijd: het doel van de vraag is leidend! Zorg daarom dat je weet met welk doel je een vraag stelt, en baseer daarop hóe je de vraag stelt.

Verder over nadenken? Bekijk dan de opname van het webinar over goede vragen stellen.