Logo e-Learning

 

Maandelijkse nieuwsbrief woensdag 5 juli 2023

Vacatures
Bij het verzenden van deze nieuwsbrief, kunnen vacatures inmiddels zijn ingevuld. Check voor de zekerheid eerst.

UP learning
Junior Projectleider
Overige vacatures
 
Bespeak
Student-medewerker Service & Support
Applicatiebeheerder
Medewerker Service & Support
Onderwijskundig ontwerper
Overige vacatures
 
E-learning Training
Office Manager
Learning Consultant
E-learning Ontwikkelaar
 
FLOWSPARKS
Meerdere vacatures

 

Voor actuele vacatures, zie de rubriek vacatures.
 

Agenda
Activiteiten voor de komende periode.


3-7-2023 - 24-7-2023 (Antwerpen)
Articulate 360 Certified Training
 
8-8-2023 - 29-8-2023 (Online)
Storyline Training - STAP-budget erkend
 
24-8-2023 - 24-7-2023 (Den Haag)
Advanced Storyline Training - STAP-budget erkend
 
5-9-2023 - 19-9-2023 (Den Haag)
Basic Storyline Training - STAP-budget erkend
 
21-9-2023 (Den Haag)
Advanced Storyline Training - STAP-budget erkend
 
26-9-2023 - 7-11-2023 (Den Haag)
Didactiek Training - STAP budget erkend
 
10-10-2023 - 31-10-2023 (Online)
Storyline Training - STAP-budget erkend
 
19-10-2023 (Den Haag)
Advanced Storyline Training - STAP-budget erkend
 
23-11-2023 (Den Haag)
Advanced Storyline Training - STAP-budget erkend
 
23-11-2023 (Online)
Storyline Training - STAP-budget erkend
 
7-12-2023 - 21-12-2023 (Den Haag)
Basic Storyline Training - STAP-budget erkend
 
12-12-2023 (Den Haag)
Advanced Storyline Training - STAP-budget erkend

Wilt u ook iets delen met onze lezers, stuur dan uw activiteit naar redactie@e-Learning.nl.

Nieuwsbrieven
Eerdere nieuwsbrieven

- Mei 2023
- December 2022
- Oktober 2022
-
September 2022 
- Juni 2022
- Mei 2022
- Februari 2022

 

 

 


ChatGPT: revolutie of ontwrichting?

 

Beschouwing van huidige stand van zaken en discussies
Door: Wilfred Rubens

Sinds de laatste editie van deze nieuwsbrief is de storm rond ChatGPT en andere generatieve AI-toepassingen bepaald niet gaan liggen. Sinds die tijd heb ik weer zeven bloemlezingen over dit onderwerp geschreven, met daarin in totaal tientallen samenvattingen en enkele honderden links die ik mede dankzij e-learning hoofdredacteur Harm Weistra heb verzameld. Verder krijg ik praktisch elke dag een verzoek of ik een presentatie of workshop over dit onderwerp wil geven. Het bijzondere is dat praktisch iedereen tijdens dergelijke sessies gehoord heeft van ChatGPT. Een minderheid heeft ChatGPT gebruikt, en dat geldt al helemaal voor de betaalde, krachtigere, versie.

Net als bij veel andere technologieën die we de laatste decennia voorbij hebben zien komen - denk aan de smartphone of aan social media - is bij menig bijdrage sprake van overspannen positieve verwachtingen. ChatGPT zal leren, opleiden en onderwijs revolutionair veranderen. Belofte die destijds bijvoorbeeld ook rond massive open online courses (MOOCs) en de iPad werden gedaan. Aan de andere kant is er ook veel ruimte voor kritiek. De eerste weken waren critici vooral bezorgd over het risico op fraude bij beoordelingen en over het niet respecteren van auteursrecht. De laatste tijd is de kritiek op deze toepassingen van meer fundamentele aard. Er zijn grote zorgen over de mogelijke maatschappelijke gevolgen van het massale gebruik van nieuwe generatie AI-toepassingen waarvan we de consequenties niet kunnen overzien. Tekenend is de aandacht van het Amerikaanse congres en het Europese Parlement voor deze ontwikkelingen. OpenAI oprichter Sam Altman zelf waarschuwt voor “zijn” uitvinding en pleit voor regulering. Ook weer niet te streng, zo verwittigde hij de Europese Commissie. Een ander teken aan de wand is dat Geoffrey Hinton - één van de grondleggers van de huidige AI - ontslag heeft genomen bij Google om zich vrijer te kunnen uiten. Revolutie of ontwrichting? De geschiedenis leert dat mensen slechte voorspellers zijn van de gevolgen van nieuwe technologie.

Verder lees je nog steeds veel over ervaringen in het gebruik van generatieve AI-toepassingen. Bijvoorbeeld over didactische toepassingen, toepassingen die ‘kenniswerkers’ werk uit handen kunnen nemen en cognitief kunnen ontlasten, of voorbeelden van een goed doordacht gebruik van deze AI-toepassingen. Bijvoorbeeld voor de ‘prompts’, oftewel de opdrachten en vragen aan ChatGPT.

Net als bij veel andere technologieën zullen we mogelijk ook nu uitkomen bij de vraag: hoe kunnen we toepassingen als ChatGPT verstandig gebruiken? Technologieën als de smartphone en sociale media blijken immers ook zowel een vloek als een zegen te kunnen zijn.

In de vele bijdragen die we de afgelopen periode zijn tegengekomen zien we veel herhalingen. Zowel wat betreft kritische kanttekeningen als de voorbeelden.

Verderop in deze nieuwsbrief mijn selectie – top 10 - van bronnen over ChatGPT (zie Wilfred Rubens keuze: generatieve AI-toepassingen). Gelukkig wordt er gaandeweg ook weer het nodige geschreven over andere toepassingen op het gebied van e-learning (zie Wilfred Rubens keuze: overig). En wie wil grasduinen door alle bronnen en bloemlezingen, zie het overzicht op mijn weblog.

Wilfred Rubens

   


Leermiddel opgeleverd? Bespeak houdt vinger aan de pols

Bij Bespeak houdt het werk niet op wanneer een lesboek van de pers rolt of een e-learning live gaat. Zodra onze leermiddelen de wijde wereld ingaan, houden we in het exploitatieproces graag een vinger aan de pols. Wat houdt het exploiteren van leer- en examenmiddelen precies in? En welke rol speelt de afdeling Service & Support van Bespeak hierbij? Klantmanager Marije Mentink vertelt hoe en waarom we bij Bespeak ‘leren’ exploiteren. Je vindt het hele artikel op de LinkedIn-pagina van Bespeak.

 

Précon Learning lanceert training informatiebeveiliging

Behalve e-learning voor de voedingsmiddelenindustrie, ontwikkelt Précon Learning ook trainingen met andere kennispartners. De training Informatiebeveiliging is daar een voorbeeld van. Deze training heeft Précon Learning ontwikkeld met Privacy Management Partners in Utrecht. Want het beveiligen van informatie binnen bedrijven is en blijft een belangrijk onderwerp, omdat bijna alle informatie tegenwoordig digitaal is en je er niet altijd bij stilstaat welke risico’s dit met zich mee brengt. Daarom hebben we gezamenlijk een training over informatiebeveiliging gelanceerd die geschikt is voor iedereen die meer over dit onderwerp wil weten. Bekijk de trailer op YouTube.

 

 

inBrain: Toegankelijkheid van Digitale Leeroplossingen

Het afgelopen jaar heeft inBrain in samenwerking met een klant een interessante en leerzame reis gemaakt om e-learning toegankelijker te ontwikkelen. Technisch gezien is er op dit gebied al veel mogelijk en ook kennen we de mogelijkheden en beperkingen van de ontwikkeltools ondertussen behoorlijk goed. Toch is het ontwikkelen van een toegankelijke leeroplossing nog steeds uitdagend. We moeten toegankelijkheidsrichtlijnen en technische mogelijkheden vanuit de tools zien te combineren met de groeiende vraag van klanten voor maatwerk oplossingen met een unieke leerbeleving. Anniek Vos van inBrain gaat in op deze zaken in het artikel Toegankelijkheid van digitale leeroplossingen.

 

 

Nieuws van Marktspelers

Future Learning
Wat is Offline e-learning?
 
UP learning
Inspirerende workshops
 
Let’s Learn!
Puzzelen om lucht in leren te brengen
E-learning implementeren? Voer campagne
 
LT&C
Moodle Trademark en het Moodle Meisje
Moodle LMS MeetUp – Terugblik
 
Avetica
Adaptief toetsen in Moodle
Meer inzicht met Moodle Workplace 4.2
Instelbare supportpagina
Overzicht cursusformats Moodle 4
Global MoodleMoot Barcelona september 2023


Zie ook de rubriek Nieuws van Marktspelers en de rubriek Bloggers.

 

 

 

Leertraject (e-)Learning Design voor learning professionals 

 

Met dit leertraject leer je hoe jij als (e-)learning vakgenoot het verschil kunt maken. Je krijgt van experts bruikbare modellen, praktijkvoorbeelden en persoonlijke feedback. Je gaat actief aan de slag met praktische opdrachten, past het geleerde direct toe en leert van én met elkaar.
Start 7 september | Utrecht | 5499,- (excl. btw)
Docenten uit het vak: Marcel de Leeuwe, Jeroen Krouwels, Alex van der Linden en Hans de Zwart. Meer informatie, een brochure en een gratis e-boek vind je op de speciale website. Daar is ook de gelegenheid om je in te schrijven voor dit leertraject.  

 

Learning Analytics voor L&D professionals

 

Met de juiste data kun je uitspraken doen over de effectiviteit van leerinterventies. Benut die kansen van data met het Leertraject Learning Analytics voor de L&D-professional. Na dit leertraject:

  • kun je gericht data verzamelen en weet je waarom je dat doet;
  • verbeter je leerinterventies op basis van learning analytics;
  • heb je voorbeelden gezien van data voor het versterken van leren;
  • weet je hoe je draagvlak creëert voor het gebruik van data.

De leergang die in Utrecht wordt gehouden, begint op 27 september en duurt tot 22 november. Het traject kost 3199,- (excl. btw). Docenten: Max Mertens & Aksel de Leeuw.

Een brochure is kan online worden gedownload.

 

Workshop Transformeer L&D met AI

 

Generatieve AI-tools zoals ChatGPT bieden enorme mogelijkheden voor L&D-professionals. Ze kunnen o.a. complexe input vertalen naar begrijpelijke taal, snel instructievideo's maken en ondersteuning bieden bij het ontwerpen van leerdoelen. In een workshop van SBO gaan deelnemers op 31 oktober aan de slag met de vraag hoe we AI-tools kunnen integreren om ons dagelijks werk te versterken.

Er zijn max 150 plaatsen beschikbaar. Het programma vind je op de site van SBO. Inschrijven kan daar ook.  

 

AI-gebaseerde Script en Video generator

Met Vyond Go creëer je binnen enkele seconden een professionele animatievideo. De video wordt door AI gegenereerd op basis van een korte beschrijving die jij als Vyond-gebruiker invult. In een paar seconden levert Vyond Go het script, de video en het geluid. Je kan de video direct gebruiken, of gebruik deze als sjabloon en pas de video verder aan naar jouw wensen.

In onderstaande video zie je hoe je Vyond Go een video genereert.

Benieuwd? En wil je meer weten over Vyond Go? Ga dan naar de Vyond-pagina van Courseware Company.

 

Snel en eenvoudig e-learning modules maken

Het hoeft niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn om zelf online trainingen te maken. De gloednieuwe auteurstool ‘Create’ is speciaal ontwikkeld om het meeste werk al voor jou te doen. Met de supersnelle drag & drop builder en een automatische integratie van jouw huisstijl zorg jij razendsnel voor een effectieve e-learning. En… met één druk op de knop publiceer jij je online training binnen je eigen gepersonaliseerde online leerplatform voor jouw organisatie.
Meer weten? Ontdek de mogelijkheden van deze auteurstool op de website van online opleider SkillsTown.  

 

Nudging: instrument om leren te stimuleren

 

Nudging is een ideaal instrument om leren en ontwikkelen binnen organisaties te stimuleren. Nudging is een motivatietechniek waarbij mensen worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Ook voor leren geldt dat de juiste nudge op de goede plek het verschil kan maken tussen gemotiveerd blijven of opgeven.
Je doet er dan ook slim aan om nudges toe te passen als je een learning ontwikkeld. Maar hoe kies je uit maar liefst 127 nudges, die nudges die voor jouw lerende gaan werken? Let’s Learn! zocht het voor je uit en vatte het samen in een overzichtelijke infographic. Dus, laat je niet gek maken, en maak gebruik van de Infographic Don’t go nuts...  

Op donderdag 13 juli 2023 houdt The Courseware Company een een webinar over Vyond Go. In dit webinar laten Vyond-experts Nieske Stoel en Melle Schreij zien hoe je een video in Vyond Go genereert en waarvoor je Vyond kan gebruiken. Meld je snel aan via deze link.

 

 

Suggesties?

Beschikt u zelf over interessant nieuws op het gebied van e-learning? Neem dan contact met onze nieuwsredactie via redactie@e-Learning.nl zodat u in aanmerking kunt komen voor free publicity in de nieuwsrubriek.


Colofon
Deze nieuwsbrief is een initiatief van e-Learning.nl, een onafhankelijke portal met als doel het informeren van alle betrokkenen en het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod.

Contact:
Keizersgracht 80
1015 CT
Amsterdam

T. 06 53 64 03 78
F. 084 87 56 967
E. info@e-Learning.nl

Wilt u onze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Klik hier.

Wilfred Rubens keuze: generatieve AI-toepassingen
Door Wilfred Rubens

ChatGPT is going to change education, not destroy it (Will Douglas Heaven)
 
ChatGPT Is Unoriginal - and Exactly What Humans Need
 
Is GPT-4 coming for your job? OpenAI has a prediction
 
Stanford-led research finds: feedback from an AI-driven tool improves teaching
 
De culturele blunder van de eeuw
 
AI Is Unlocking the Human Brain’s Secrets
 
AI Prompt Engineering Isn’t the Future
 
The Future of Work: Augmentation or Stunting?

New Survey Finds Students Are Replacing Human Tutors With ChatGPT

4 ways AI will transform personalized learning

 


Wilfred Rubens keuze: overig 
Door Wilfred Rubens

Doordacht ontwerp blended learning kent structuur, autonomie, ’teaching presence’ en ruimte voor niet-taakgebonden interactie
 
De Apple Vision Pro voor leren, opleiden en onderwijs: kansen en twijfels
 
Leren we het dan nooit: weinig interactie bij volledig online leren

Is een (online) training het antwoord op onze ‘leervraag’?
 
EdTech Readiness Index: inzichten en strategieën
 
De metaverse is niet dood (maar zit wel in een dal)
 
>Kader voor de ontwikkeling van een institutionele strategie voor digitaal leren
 
Vier opvattingen die motivatie van lerenden willen bevorderen
 
Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
 
Rechercheurs trainen met behulp van VR