Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Denken in termen van ‘aanwezigheid’ in plaats van contacttijd #OEB20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Denken in termen van ‘aanwezigheid’ in plaats van contacttijd #OEB20

In de aanloop van Online Educa -dit jaar van 2-4 december 2020- laat de organisatie in OEB Insights sprekers aan het woord. In de meest recente uitgave onder andere David White van de University of the Arts London. Volgens White moeten we op een andere manier naar contacttijd kijken. David White ... Lees verder
Hoe lang mag een online les duren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-05-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe lang mag een online les duren?

Onlangs kreeg ik via LinkedIn de volgende vraag: “heb je voor mij een bron, of meerdere, waarbij uit onderzoek is gebleken wat de maximale duur van een online les is en hoeveel procent de max is van de “zendtijd” van docenten?” Deze vraag is niet gemakkelijk te beantwoorden. ... Lees verder
Microsoft Teams voor het faciliteren van virtual classrooms: sterke en minder sterke kanten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-05-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Microsoft Teams voor het faciliteren van virtual classrooms: sterke en minder sterke kanten

Microsoft Teams is een veel gebruikte applicatie voor online samenwerken. Deze toepassing wordt ook gebruikt voor het verzorgen van live, online, sessies. Wat zijn mijns inziens sterke kanten en minder sterke kanten van Microsoft Teams voor live online leren? Sterke kanten De applicatie is ... Lees verder
Kunnen we maar beter geen live online leren gebruiken?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kunnen we maar beter geen live online leren gebruiken?

Je vindt online tal van tips over het gebruik van online leren. Het afgelopen weekend stuitte ik op een document met een aantal 'doe dit en niet dat'-tips. De eerste tip springt daarbij in het oog: gebruik asynchroon leren en niet synchroon leren. Een tip waar ik niet achter sta. Het docu... Lees verder
Vroegboekkorting #OEB20 nog steeds geldig (mooie gelegenheid om na te denken over e-learning tijdens de coronacrisis)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-05-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vroegboekkorting #OEB20 nog steeds geldig (mooie gelegenheid om na te denken over e-learning tijdens de coronacrisis)

Van 2-4 december 2020 vindt in Berlin de Online Educa (OEB) plaats. Hopelijk mogen we dan weer in grotere getale bij elkaar komen. Met name ook om samen te reflecteren op het gebruik van e-learning tijdens de coronacrisis en na te denken over de impact die deze crisis heeft op leren, opleiden en ond... Lees verder
Waarom live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-05-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren

Eind maart 2020 schreef ik de blogpost “Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?” Onlangs publiceerde de BBC een artikel waarin wordt verklaard waarom live online communiceren zoveel energie kost. De bijdrage bevat ook aanbevelingen hoe hier... Lees verder
Hoe kun je lerenden bij online leren gemotiveerd houden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe kun je lerenden bij online leren gemotiveerd houden?

Deze vraag zal menig docent deze dagen bezighouden. Larry Ferlazzo heeft daar onlangs een bijdrage aan gewijd. Ik bespreek deze bijdrage hieronder. Het is best een uitdaging om lerenden gemotiveerd te houden bij online leren. Je bent minder goed in staat hen persoonlijk aan te spreken als zij &ls... Lees verder
Toepassingsmogelijkheden van synchroon, live, online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Toepassingsmogelijkheden van synchroon, live, online leren

Wat is synchroon, live, online leren en waarvoor kun je deze vorm van technology enhanced learning gebruiken? Daarover gaat onderstaande podcast. Lees verder
Het verschil tussen online leren en ‘emergency remote teaching’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Het verschil tussen online leren en ‘emergency remote teaching’

De bijdrage The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning van Charles Hodges en collega’s maakt heel duidelijk wat het verschil is tussen online leren zoals dat eigenlijk hoort, en ‘emergency remote teaching’ zoals dat op dit moment in zeer korte tijd van de ... Lees verder
Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren?

Verleden week gaf een aantal gesprekspartners in een online overleg aan het meer vermoeiend te vinden om intensief live online te communiceren, in plaats van face-to-face. Via Twitter stelde ik de vraag of er onderzoek is gedaan naar de vraag: is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is... Lees verder
Veilig en betrouwbaar summatief toetsen, tentamineren en examineren: kan dat?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Veilig en betrouwbaar summatief toetsen, tentamineren en examineren: kan dat?

Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten gaan op dit moment in rap tempo over op online afstandsleren. Ze zitten echter nog vaak in hun maag met het afnemen van tentamens, examens en andere vormen van summatief toetsen. Je kunt daarvoor echter ook ICT in zetten, en wel online proctoring. Dat is... Lees verder
Corona: Open Universiteit over digitale didactiek + gratis webinars
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Corona: Open Universiteit over digitale didactiek + gratis webinars

Onderwijsinstellingen zijn in verband met de Corona-crisis druk bezig met online onderwijs. De Open Universiteit heeft daarom vandaag een website gelanceerd met richtlijnen en adviezen voor docenten over digitale didactiek. Verder bieden verschillende medewerkers van de Open Universiteit live virtue... Lees verder
Wat is gepersonaliseerd leren nu concreet?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat is gepersonaliseerd leren nu concreet?

In mijn werk kom ik dagelijks mensen tegen die blended learning willen inzetten om gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. Tegelijkertijd lees ik elke dag bijdragen van critici die vernietigend uithalen naar gepersonaliseerd leren. In al deze gevallen denk ik: waar hebben jullie het over? Maak dui... Lees verder
Creativiteit bevorderen via mobile learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Creativiteit bevorderen via mobile learning

Leertechnologie wordt vaak gebruikt voor het geven van instructie. Onderzoekers van de Universiteit van Missouri stellen echter dat actief leren met mobiele technologie studenten kan helpen creatiever te worden. Aan de hand van interviews met docenten en aan de hand van de analyse van een aantal cur... Lees verder
Online Educa Berlin 2020: maak leren betekenisvol (CoP geopend)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-02-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa Berlin 2020: maak leren betekenisvol (CoP geopend)

De 26ste editie van de OEB zal dit jaar plaatsvinden van 2 tot 4 december 2020 in het Hotel Intercontinental, in Berlijn. Gisteren is de ‘Call for Proposals‘ geopend. Wil je een bijdrage leveren? Dan kun je tot 30 april een voorstel voor sessies en presentaties indienen. E-learning.nl... Lees verder
De theorie van ‘transactional distance’ toegelicht (en waarom dat belangrijk is bij online leren)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De theorie van ‘transactional distance’ toegelicht (en waarom dat belangrijk is bij online leren)

Deelnemers voelen zich bij online leren vaak ‘eenzaam’. Zij missen veelal menselijk contact met een docent en andere lerenden. Hierdoor lopen zij het risico om voortijdig uit te vallen. Bij toeval stuitte ik gisteren op een wiki-pagina waar dit fenomeen wordt toegelicht. In deze blogpost... Lees verder
IT-bedrijven als opleider. Een nieuwe trend?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

IT-bedrijven als opleider. Een nieuwe trend?

Bedrijven als Amazon en Google bieden in toenemende mate korte programma’s aan. Maar voornamelijk zonder traditionele aanbieders van opleidingen en onderwijs daarbij te betrekken. Is dit een nieuwe trend? Wat vind ik van deze ontwikkeling? Afgelopen zomer heeft Amazon bekend gemaakt de kome... Lees verder
‘Packaged elearning content’: wordt de 'vis' toch niet duur betaald?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

‘Packaged elearning content’: wordt de 'vis' toch niet duur betaald?

‘Packaged elearning content’ zijn korte online modules die je in eigen tijd en tempo kunt bestuderen. Wat betreft marktaandeel is dit de belangrijkste vorm van e-learning. Van elke euro die we aan e-learning besteden, gaat 33 eurocent naar ‘packaged elearning content’. Hoe zi... Lees verder
Vier kaders voor het beschrijven van virtual reality en leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vier kaders voor het beschrijven van virtual reality en leren

Wat is de toegevoegde waarde van VR voor leren en ontwikkelen? Julian Stodd heeft een relevante bijdrage geschreven over virtual reality en leren, waarin hij VR met behulp van vier kaders -‘frames’ beschrijft. Plaats Dankzij VR kun je plaatsen verkennen, zonder beperkingen, kosten ... Lees verder
Vormt ‘wearable technology’ de nieuwe databron voor HR?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vormt ‘wearable technology’ de nieuwe databron voor HR?

De Fitbit, de Apple Watch en de Samsung Galaxy Watch zijn toepassingen van ‘wearable technology’. Door ze te dragen verzamelen deze apparaten gegevens over ons welzijn (voldoende bewegen of staan, sportactiviteiten, hartslag). James Proctor heeft voor HRZone een artikel geschreven waarin... Lees verder
Pagina 11 van 24Eerste   Vorige   6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.