Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Verleden week gaf een aantal gesprekspartners in een online overleg aan het meer vermoeiend te vinden om intensief live online te communiceren, in plaats van face-to-face. Via Twitter stelde ik de vraag of er onderzoek is gedaan naar de vraag: is live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren? Ik ontving hier zeer veel reacties op. Voorlopige conclusies: voor zover bekend is er geen onderzoek naar gedaan. Maar de meesten herkennen het absoluut. In deze bijdrage ga ik in op de vraag hoe het kan dat live online communiceren dikwijls meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren? Welke gevolgen zou dit moeten hebben voor online samenwerken en online leren?
Er bestaan al jaren richtlijnen voor beeldschermwerk. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid adviseert “om taken met intensief gebruik van beeldscherm, toetsenbord en/of muis te beperken tot 4 uur per dag”. Zij lijken daarbij vooral te kijken naar de lichamelijke gevolgen van beeldschermwerk (schouders, nek, pols, etc). Volgens Nu.nl blijkt uit onderzoek dat zes uur thuiswerken qua intensiviteit gelijk staat aan acht uur op kantoor (bron).
Via Twitter kreeg ik echter vooral klachten over vermoeidheid en geestelijke inspanning. Mogelijke oorzaken hiervan die genoemd zijn:
Ik ben bij een snelle zoektocht door de online bibliotheek van de Open Universiteit geen onderzoek tegen gekomen waaruit blijkt dat live online communiceren meer vermoeiend/belastend is dan face-to-face communiceren. Pedro de Bruyckere merkte via Twitter ook terecht op dat dit in zijn algemeenheid lastig te onderzoeken is. Ik ben wel een theoretisch kader over “communication overload” tegen gekomen (Stephens et al, 2017). De auteurs stellen hierin dat zeven factoren (dimensions) van invloed zijn op communicatieve overbelasting:
Opvallend: de tijdsduur wordt hierbij niet genoemd. Als je bovendien kijkt naar Sweller’s cognitieve load theory dan speelt hierbij waarschijnlijk ook nog een rol: ben je nieuw of ben je een expert wat betreft het gebruik van de technologie (reeds genoemd).
Tips (deels gekregen via Twitter)
Wat kun je doen om communicatieve overbelasting bij online samenwerking en online leren te voorkomen?
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.