Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten gaan op dit moment in rap tempo over op online afstandsleren. Ze zitten echter nog vaak in hun maag met het afnemen van tentamens, examens en andere vormen van summatief toetsen. Je kunt daarvoor echter ook ICT in zetten, en wel online proctoring. Dat is echter niet eenvoudig.
Bij online proctoring maakt een lerende een toets of examen vanuit thuis, via de computer. Daarbij kan het gaan om een mondeling tentamen of een schriftelijke toets met open of gesloten vragen. Het gaat ook om toetsen die binnen een afzienbare tijd (bijvoorbeeld een uur) gemaakt worden. Bij essays of praktijkexamens is online proctoring niet aan de orde.
Bij online proctoring wordt een apart bureau ingehuurd voor het online surveilleren. Dit bureau beschikt over een techniek en aanpak waarmee voorkomen wordt dat een lerende fraudeert terwijl de lerende thuis (of waar dan ook) achter de computer een toets maakt. De lerende wordt via de webcam geobserveerd en moet veelal met de camera van de smartphone de ruimte waarin de lerende zich bevindt, filmen. Is er niemand anders in de ruimte, liggen er geen bronnen die niet gebruikt mogen worden, enzovoorts. Ook wordt de identiteit van de lerende geverifieerd.
Er zijn drie vormen van online proctoring:
Het bureau ontvangt hiervoor een vergoeding (bijvoorbeeld per tentamen).
Technisch is het schijnbaar binnen een week geregeld om online proctoring te kunnen gebruiken. Al is dit ook afhankelijk of de tools voor online proctoring geïntegreerd kunnen worden met de applicaties die je gebruikt voor het maken van toetsen en het inleveren van opdrachten. Dat is namelijk niet altijd het geval. Zonder integratiemogelijkheden kun je online proctoring ook gebruiken. Dat werkt echter meer omslachtig.
Op het gebied van online proctoring spelen een aantal ‘issues’. SURFnet heeft deze in een zinvol whitepaper (pdf) beschreven.
In hun whitepaper adviseert SURFnet daarom om bij toetsen, waarbij het belang zeer hoog is en sprake is van een middel of hoog risico op fraude, gebruik te maken van een reguliere toetszaal. Dat geldt ook voor toetsen met een hoog risico op fraude en een hoog belang. We hebben het dan over tentamens met een ‘civiel effect’ en over andere tentamens met gesloten vragen.
Maar goed: onder druk wordt alles vloeibaar. Nu we in de huidige situatie niet met grote groepen lerenden in één ruimte een summatieve toets kunnen maken, is online proctoring waarschijnlijk wel ‘proportioneel’, en durven we meer risico te nemen. Online proctoring kan nu weleens geschaard worden onder 'gerechtbaardigd belang' zodat geen expliciete toestemming meer gegeven hoeft te worden. Daarom zie je nu waarschijnlijk de belangstelling voor online proctoring toenemen.
Wat echter blijft:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.