Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Ontwerpcriteria bij de vormgeving van blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ontwerpcriteria bij de vormgeving van blended learning

Ik heb regelmatig geschreven dat je bij de vormgeving van blended learning verschillende keuzes kunt maken. Ook heb ik aangegeven welke variabelen oftewel ontwerpcriteria ten grondslag liggen aan deze modellen voor blended learning. Maar ik ben volgens mij nog nooit uitgebreid ingegaan op de overweg... Lees verder
Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek versterkt met behulp van leertechnologie

In 2019 is “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” verschenen. In deze publicatie gaan de auteurs Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Kamp, Daniel Muijs en Paul A. Kirschner in op hoe je aan de hand van twaalf ‘evidence-informed’ in... Lees verder
We praten al over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer (maar…)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-01-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

We praten al over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer (maar…)

Naar aanleiding van een zeer uitvoerige en m.i. te eenzijdige blogpost van Audrey Watters over mislukkingen op het gebied van leertechnologie, stelt Pedro de Bruyckere de vraag of het geen tijd wordt om eens te praten “over de olifant in de onderwijstechnologie-kamer”. Volgens mij gebeur... Lees verder
Hoe krijgt een LXP voldoende toegevoegde waarde?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-12-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe krijgt een LXP voldoende toegevoegde waarde?

In Degreed Acquires Adepto: The LXP Showdown Begins beschrijft Josh Bersin enkele relevante ontwikkelingen op de nog jonge markt van Learning Experience Platforms. Het kunnen creëren van waarde voor klanten is hierbij van groot belang. Verleden week heb ik tijdens de docentendag van de Stichting ... Lees verder
Hoe leerzaam is mobiele technologie voor leren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-12-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe leerzaam is mobiele technologie voor leren?

Spoiler alert: deze blogpost geeft geen antwoord op deze vraag. Deze vraag wordt namelijk dikwijls niet gesteld -en beantwoord- in onderzoek naar het gebruik van mobiele telefoons (inclusief smartphones), tablets en ‘wearbles’ voor leren. Ik kan me nog herinneren dat het gebruik van l... Lees verder
Voorbeelden blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Voorbeelden blended learning

Op 15 november 2019 heb ik een oproep geplaatst om vrij toegankelijke voorbeelden van blended learning (online beschikbaar) in te sturen. Deze bijdrage bevat de uitgebreide oogst van deze oproep. Ik gebruik de aan de definitie van SURF ontleende beschrijving van blended learning: Blended learn... Lees verder
Wat valt me op tijdens het bezoek aan de beurs van de #OEB19?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat valt me op tijdens het bezoek aan de beurs van de #OEB19?

Ik heb sinds mijn aankomst in Berlijn een aantal keren de beurs van de OEB bezocht. Wat is me daarbij opgevallen? Je kunt dagen besteden aan het bezoeken van de beurs. De tijd vliegt. Ik heb een paar partijen maar echt kunnen spreken. Verder heb ik de beurs vooral ‘gescand’. Daar heb ... Lees verder
An Interactive Learning Journey into the World of VR/AR for Knowledge, Skills and Behaviour Based Training #OEB19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

An Interactive Learning Journey into the World of VR/AR for Knowledge, Skills and Behaviour Based Training #OEB19

In deze sessie stonden vragen op het gebied van VR/AR en leren centraal. Wat heb ik meegenomen uit deze sessie die door Tom Wambeke werd voorgezeten? AR en VR nemen een aparte plaats in op het Reality-Virtuality Continuüm (uit 1994). AR: je kunt digitale dingen toevoegen aan een echte omgeving... Lees verder
Blockchain for education: research, products and skepsis #oeb19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Blockchain for education: research, products and skepsis #oeb19

Inge De Waard, Jan Renz en Ed Zabat gingen onder leiding van Ilona Buchem in op deze technologische ontwikkeling, waar we de komende jaren nog meer van gaan horen. De panelleden begonnen met kenmerken van blockchain en toepassingen: Het gaat om een combinatie van technologieën. Het is een... Lees verder
Plenaire opening dag 2 #oeb19: Pushing the Technological Boundaries
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Plenaire opening dag 2 #oeb19: Pushing the Technological Boundaries

Dag 2 van de OEB wordt altijd geopend met twee plenaire sessies. Eén is gericht op technology enhanced learning binnen arbeidsorganisaties. De tweede sessie richt zich op het onderwijs. Na lang aarzelen ben ik vanochtend naar de sessie over toepassingen en innovaties binnen het onderwijs gegaan. ... Lees verder
Van LMS tot LXP: hoe ontwikkelt de markt van leersystemen zich? #oeb19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2019 | Article Rating | (0) reacties

Van LMS tot LXP: hoe ontwikkelt de markt van leersystemen zich? #oeb19

Fiona Leteney van de Fosway Group schetste tijdens de 25ste editie van de OEB ontwikkelingen op het gebied van systemen die voor leren, opleiden en onderwijs kunnen worden gebruikt. Wat is mij daarbij opgevallen? De markt van leersystemen is nogal verwarrend. Leteney startte met een overzicht ... Lees verder
Self-directed learning at Work #oeb19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Self-directed learning at Work #oeb19

Onder leiding van Mirjam Neelen hebben Eran Gal, Ugo Caruso en Sandra Bras gesproken over zelfgestuurd leren op de werkvloer. De belangrijkste wetenswaardigheden uit deze sessie zijn: Een vijf week durende face-to-face cursus waar technici aan deelnamen bleken niet in staat om technici eenv... Lees verder
Powering Up the Effectiveness of Blended Learning #OEB19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Powering Up the Effectiveness of Blended Learning #OEB19

Vandaag mocht ik tijdens de OEB een drukbezochte panelsessie voorzitten waar vier organisaties hun ervaringen deelden met de toepassing van blended learning. We hebben daarbij de volgende definitie gebruikt: Blended learning: a mix of face-to-face and online teaching/training and learning ac... Lees verder
Opening #OEB19: discovering learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-11-2019 | Article Rating | (0) reacties

Opening #OEB19: discovering learning

Dit jaar vindt de OEB van 27 t/m 29 november in Berlijn plaats. Gisteren waren de pre-conference workshops en de sprekersreceptie. De OEB begon vandaag traditiegetrouw met een drukbezochte plenaire opening. Drie sprekers mochten hun licht laten schijnen op de toekomst van leren. Voorzitter Donald... Lees verder
Hoe denken lerenden wereldwijd over leren, opleiden en onderwijs?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe denken lerenden wereldwijd over leren, opleiden en onderwijs?

’s Werelds grootste educatieve uitgever, Pearson, heeft vrij recent de resultaten van de Global Learning Survey 2019 gepubliceerd (pdf). Deze publicatie is het verslag van een onderzoek dat Pearson uit heeft laten voeren over opvattingen van lerenden over verschillende onderwerpen met betrekki... Lees verder
Gratis Nationale Blockchain Cursus voor iedereen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis Nationale Blockchain Cursus voor iedereen

Wat is blockchain en hoe werkt het? Hoe weet je wanneer je blockchain kunt gebruiken? En moet je kunnen programmeren om blockchain toe te kunnen passen? Voor iedereen die van blockchain heeft gehoord, maar nog niet helemaal weet wat je met blockchain kunt doen, lanceert de Dutch Blockchain Coalition... Lees verder
Hoe denken lerenden over microcredentials?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe denken lerenden over microcredentials?

Houd bij het ontwikkelen van microcredentials vooral de lerende voor ogen. Dat is de belangrijkste boodschap van Kathleen deLaski in As the Microcredential Market Booms, Don’t Forget the Learner. Zij ontwikkelt hier ook voorstellen voor. Waar ik ook weer wat van vind. deLaski wijst op de st... Lees verder
Hoe AI e-learning beïnvloedt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe AI e-learning beïnvloedt

Ik kan niet ontkennen dat artificiële, kunstmatige, intelligentie op dit moment mijn speciale aandacht heeft. AI is m.i. de meest belangrijke technologische ontwikkeling van dit moment die leren, opleiden en onderwijs zal gaan beïnvloeden. Zowel ten goede, als ten kwade. Dat intrigeert mij. Onlangs ... Lees verder
Zonder e-learning heeft een leven lang ontwikkelen geen toekomst
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zonder e-learning heeft een leven lang ontwikkelen geen toekomst

Op 12 november 2019 werk ik mee aan aan de onderwijsconferentie van NRC Live over de Toekomst van Onderwijs. Ter gelegenheid daarvan heb ik met Gerard Mertens (decaan en hoogleraar bij de Open Universiteit) een opiniestuk geschreven dat ik ook op hier wil publiceren. Over de noodzaak om e-learning t... Lees verder
Technologie gebruiken om het leren te monitoren. Hoe ver mogen we gaan?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Technologie gebruiken om het leren te monitoren. Hoe ver mogen we gaan?

Technologische ontwikkelingen zoals sensortechnologie, artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) en big data maken het mogelijk om het leren vergaand te monitoren en ook automatisch interventies te plegen. Er zijn echter grenzen aan wat we op dit terrein moeten willen. Pedro de Bruyckere... Lees verder
Pagina 12 van 24Eerste   Vorige   7  8  9  10  11  [12]  13  14  15  16  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.