Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Wat bedrijven verkeerd doen op het gebied van L&D
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat bedrijven verkeerd doen op het gebied van L&D

Organisaties investeren gezamenlijk een vermogen in ‘leren en ontwikkelen’ (L&D), terwijl je kritische opmerkingen kunt maken over de effectiviteit en efficiëntie daarvan. Je moet echter niet suggereren dat er zo iets is als één aanpak die altijd werkt. Vooral als die aanpak ook nons... Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nog weinig onderzoek naar online vaardigheidstrainingen

Het is steeds vaker mogelijk om online vaardigheidstrainingen te volgen. Er is echter nog nauwelijks wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten daarvan op leren en presteren. Gisterochtend trof ik in mijn mailbox de volgende vraag aan: Ik ben op zoek naar onderzoek dat gedaan is op h... Lees verder
Sterke punten en verbeterpunten van Wijze Lessen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Sterke punten en verbeterpunten van Wijze Lessen

Onlangs verscheen het boek ‘Wijze Lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ van Tim Surma en andere onderwijsonderzoekers. Er zijn inmiddels diverse besprekingen van dit boek verschenen. Wat heb ik nog toe te voegen? De afgelopen week ontving ik van co-auteur Dominique Slui... Lees verder
De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De beperking van niet-zichtbare leeromgevingen voor learning analytics en AI

Binnen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten maken we in toenemende mate gebruik van data van lerenden voor het evalueren van het onderwijs, voor het geven van begeleiding en zelfs voor het doen van voorspellingen met betrekking tot zaken als studiesucces. Daarbij moeten we ons echter ook re... Lees verder
Europees ‘maturity model’ voor blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Europees ‘maturity model’ voor blended learning

Verleden week is het European Maturity Model for Blended Education (EMBED) gepresenteerd. In deze blogpost bespreek ik dit model, en vergelijk ik ‘EMBED’ met een ander ‘maturity model’. EMBED is één van de resultaten van een Europees project waar onder meer de KU Leuven en... Lees verder
Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vijfentwintigste Online Educa: Discover learning in a world in which learning has no limits #OEB19

Van 27 tot en met 29 november 2019 vindt dit jaar de OEB plaats. Vandaag is het volledige programma bekend geworden, van de jubileum-editie die als thema heeft: Discover learning in a world in which learning has no limits. Wat zijn naar verwachting hoogtepunten van de 25ste editie van de OEB die tra... Lees verder
Hoog tijd voor een comeback van RSS
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoog tijd voor een comeback van RSS

De afgelopen tijd neemt de belangstelling voor podcasts weer toe. Podcasts kennen we echter al vele jaren. Na enkele jaren in het dal van de desillusie verkeert te hebben, luisteren steeds meer mensen weer naar podcasts. RSS is nog zo’n technologie die toe is aan een heropleving. Sinds ik R... Lees verder
De betekenis van Learning Experience Platforms voor het onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De betekenis van Learning Experience Platforms voor het onderwijs

Het leermanagementsysteem is voortgekomen uit het hoger onderwijs. Vervolgens hebben ook bedrijven LMS-en omarmd. Het Learning Experience Platform (LXP) heeft wortels in het bedrijfsleven. Zal het (hoger) onderwijs het LXP ook gaan omarmen? Tannis Morgan heeft een recent een interessante blogpost... Lees verder
Waar chatbots niet goed in zijn, als het gaat om leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-07-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waar chatbots niet goed in zijn, als het gaat om leren

Chatbots worden gebruikt voor leren, opleiden en onderwijs. Volgens Clark Quinn lopen we echter het risico dat chatbots verkeerd worden geïnterpreteerd en toegepast. Het stellen van vragen en het beantwoord krijgen van vragen is volgens hem namelijk niet hetzelfde als leren. Quinn schrijft dat ch... Lees verder
Heb oog voor de kwetsbaarheid van docenten bij online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-07-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Heb oog voor de kwetsbaarheid van docenten bij online leren

Binnen het hoger onderwijs neemt online leren een steeds belangrijkere plaats in. In de beginjaren werd nog wel eens gesuggereerd dat lerenden zelfstandig konden studeren, en de rol van docenten beperkt zou blijven tot die van ontwikkelaar. Inmiddels is breed geaccepteerd dat docenten bij tal van as... Lees verder
Niets werkt altijd (ook niet bij e-learning). Maar interactie blijft belangrijk
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-07-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Niets werkt altijd (ook niet bij e-learning). Maar interactie blijft belangrijk

De uitspraak “niets werkt altijd” heb ik ooit opgepikt uit een keynote van Pedro de Bruyckere. Volgens Pedro kunnen bepaalde leeractiviteiten in de ene context wel, en in de andere context minder bijdragen aan goede leerresultaten. Dit is afhankelijk van diverse factoren, zoals inhoud en... Lees verder
Hoe kun je ervoor zorgen dan deelnemers online cursussen vaker met succes afronden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-06-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe kun je ervoor zorgen dan deelnemers online cursussen vaker met succes afronden?

Massive open online courses zijn van oudsher berucht om hun lage ‘completion rates’. Tegelijkertijd hebben deze MOOCs ook veel kennis opgeleverd over wat je kunt doen aan de relatief hoge uitval bij online cursussen. Voortijdige uitval heeft diverse oorzaken. Bij MOOCs heeft ‘dr... Lees verder
Een kader voor leren en ontwikkelen (bespreking Jane Hart’s framework Modern Workplace Learning)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-06-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Een kader voor leren en ontwikkelen (bespreking Jane Hart’s framework Modern Workplace Learning)

Jane Hart heeft een nieuwe editie van het boek “Modern Workplace Learning” geschreven. Daarin presenteert zij een een kader voor werkplek leren. Dat kader wil ik in deze bijdrage bespreken. Bron: https://blog.learnlets.com/2019/06/a-very-valuable-framework/ Jane Hart maakt t... Lees verder
Review Toolkit als hulpmiddel bij aanbesteding en implementatie van de digitale leeromgeving
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-06-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Review Toolkit als hulpmiddel bij aanbesteding en implementatie van de digitale leeromgeving

Veel onderwijsorganisaties zijn momenteel bezig met de implementatie van een volgende generatie digitale leeromgeving, of met de aanbesteding van een DLO. Verder houden onderwijsinstellingen of opleidingsinstituten op dit moment het gebruik van de DLO kritisch tegen het licht. Deze organisaties zoud... Lees verder
Pre-conferences programma OEB 2019 bekend #OEB19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-06-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Pre-conferences programma OEB 2019 bekend #OEB19

Van 27 tot en met 29 november aanstaande vindt dit jaar de OEB plaats, “The global, cross-sector conference and exhibition on technology supported learning and training“. Gisteren is het programma van de pre-conference workshops bekend gemaakt. De OEB start officieel op donderdagochte... Lees verder
myBrainisOpen helpt onderwijsonderzoek te vertalen naar de praktijk van online en blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-06-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

myBrainisOpen helpt onderwijsonderzoek te vertalen naar de praktijk van online en blended learning

Elk jaar verschijnen er zeer veel artikelen over onderwijsonderzoek. Deze bijdragen worden gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften die amper worden gelezen door mensen in de onderwijspraktijk. Daar wil myBrainisOpen wat aan doen. Via een tweet van Tim Surma kwam ik onlangs terecht bij&nbs... Lees verder
Gratis online cursus Big Data en Statistiek
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-05-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gratis online cursus Big Data en Statistiek

We maken meer en meer gebruik van big data ten behoeve van statistisch onderzoek. Maar welke technieken en methoden zijn voorhanden om big data te verwerken? En net zo belangrijk: hoe kunnen we fouten opsporen in de betreffende data? Om de bewustwording rondom big data en statistiek te vergroten, bi... Lees verder
Blockchain-technologie voor valideren van leven lang leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-05-2019 | Article Rating | (1) reacties
  • Redactie

Blockchain-technologie voor valideren van leven lang leren

Ik heb alweer een tijd niet geschreven over blockchain-technologie en leren. Verleden week kwam ik weer een nuttige bijdrage tegen. Daarin wordt vooral gekeken naar het valideren van formele en informele leerervaringen van individuele lerenden. Deze blogpost neemt mijn vragen/twijfels trouwens ... Lees verder
Hoe belangrijk is kennis voor werkprestaties?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-05-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe belangrijk is kennis voor werkprestaties?

Hoeven werknemers niet meer over parate kennis te beschikken, nu zij de beschikking hebben over zoekmachines en performance support systemen? Wel degelijk. Ik moet jullie wat bekennen. Ik heb moeite met het onthouden van de betekenis van de Engelse term “caveat”. Steeds als ik deze te... Lees verder
Vier dimensies van vertrouwen bij learning analytics en kunstmatige intelligentie
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vier dimensies van vertrouwen bij learning analytics en kunstmatige intelligentie

Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) verzamelen we dankzij het gebruik van technologie (zoals kunstmatige intelligentie) veel data over leren en van lerenden. Deze data kunnen voor verschillende doelen worden gebruikt. Dit brengt ethische vraagstukken met z... Lees verder
Pagina 13 van 24Eerste   Vorige   8  9  10  11  12  [13]  14  15  16  17  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.