Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Je vindt online tal van tips over het gebruik van online leren. Het afgelopen weekend stuitte ik op een document met een aantal 'doe dit en niet dat'-tips. De eerste tip springt daarbij in het oog: gebruik asynchroon leren en niet synchroon leren. Een tip waar ik niet achter sta.
Het document Online Teaching @ KIS: Do This, Not That (pdf) van Alison Yang wordt gedeeld door een Texaanse associatie van community colleges. Het bestand bevat een aantal zinvolle aanbevelingen, bijvoorbeeld 'specificeer verwachtingen' of voorkom dat je verschillende platforms inconsistent gebruikt. Maar de auteur raadt ook af om synchroon leren te gebruiken. Een toelichting ontbreekt helaas.
Beperkingen
De bijdrage 'Zoom Boom' geeft wel enkele beperkingen van synchroon, live, online leren aan. Deze hebben te maken met de hoge technische eisen die aan live online leren worden gesteld (je hebt een flinke bandbreedte nodig) en aan het feit dat bepaalde lerenden met beperkingen moeite hebben met deze manier van leren. Verder wordt aangegeven dat er nogal wat gedoe is rondom de tot nu toe populaire applicatie Zoom.
Tegelijkertijd lees je in deze bijdrage ook dat synchroon online leren de afgelopen weken een zeer grote vlucht heeft genomen. Toepassingen zoals de virtual classroom tool van Brightspace, BlackBoard Collaborate, MS Teams, Zoom of Google Hangouts worden massaal gebruikt. Hun groei steekt scherp af tegen het gebruik van leermanagement systemen die asynchroon online leren faciliteren.
Dit artikel suggereert ook dat het populaire gebruik van deze applicaties te verklaren is uit het feit dat deze technologieën docenten in staat stellen vooral informatie over te dragen, maar dat deze toepassing ook kenmerkend is voor de huidige fase van online leren tijdens de coronacrisis.
Het kan anders
Het gebruik van synchroon, live, online leren voor het houden van lange betogen is inderdaad niet aan te raden. Je kunt synchroon, live, online leren echter ook op een heel andere manier vormgeven. Onlangs heb ik een podcast gemaakt over toepassingen van synchroon, live, online leren. Ik ga daarin onder meer in op het gebruik van synchroon online leren voor het geven van feedback en begeleiding. Deze sessies bieden ook structuur aan lerenden, als online leren intensief wordt toegepast.
Do's and don'ts
Je kunt synchroon online leren wel degelijk op een leerzame manier inzetten. Wat moet je dan doen en laten?
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar
Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.