Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Programma virtuele editie OEB 2020 bekend (en deelnemen kan voor 150 euro) #oeb20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Programma virtuele editie OEB 2020 bekend (en deelnemen kan voor 150 euro) #oeb20

E-learning.nl is vele jaren mediapartner van de OEB. Normaliter vindt dit grootse evenement met zo'n 2500 deelnemers uit bijna 100 landen plaats in Berlin. Vanwege de welbekende reden vindt de Online Educa dit jaar online plaats, en wel van 30 november tot en met 4 december. Deelnemen kan voor s... Lees verder
Wat voor soorten video’s kun je bij online en blended learning gebruiken?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat voor soorten video’s kun je bij online en blended learning gebruiken?

Video’s worden dikwijls bij online en blended learning ingezet. Firma TechSmith laat ziet dat je video’s niet alleen kunt inzetten voor het geven van instructies of het verzorgen van demonstraties. Zij onderscheiden zeven typen video’s bij online en blended learning. De intro... Lees verder
Hoe leerplatforms zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe leerplatforms zich in de loop der jaren hebben ontwikkeld

Op het gebied van leerplatforms doet zich een interessante ontwikkeling voor. Opvallend is dat deze ontwikkeling zich vooralsnog niet voordoet bij digitale leeromgevingen die in het onderwijs worden gebruikt. Ik ben pas enkele weken geleden gestuit op het artikel Learning Technology Evolves: Inte... Lees verder
OEB 2020 vindt gedurende 5 dagen virtueel plaats
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OEB 2020 vindt gedurende 5 dagen virtueel plaats

Enkele weken geleden voorspelde ik al dat de Online Educa dit jaar niet fysiek in Berlijn zou plaatsvinden, maar online. Dat is inderdaad het geval. Van 30 november tot en met 4 december vindt de OEB dit jaar online plaats. Dus niet van 2 t/m 4 december. De organisatie belooft dat het evenement &ldq... Lees verder
ABC: ontwerpmodel voor blended en online learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

ABC: ontwerpmodel voor blended en online learning

Dankzij Sibrenne Wagenaar werd ik onlangs geattendeerd op het ABC-model. Dit is een handzaam model dat je kunt gebruiken om blended en online learning in betrekkelijk korte tijd te ontwerpen. Het model is m.i. generiek van aard, en toepasbaar op onderwijs en leren in arbeidsorganisaties. ABC staa... Lees verder
 Microcredentials in Europa
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Microcredentials in Europa

Er wordt al enkele jaren gesproken over het gebruik van microcredentials. Er gebeurt nu van alles op dit terrein. Voor flexibilisering van het onderwijs en met name voor een leven lang leren is deze ontwikkeling relevant. Zo ontving ik onlangs een mail waarin SURF aankondigt dat een platform voor... Lees verder
Online Educa (OEB) gaat door, maar hoe is nog de vraag (#OEB20)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) gaat door, maar hoe is nog de vraag (#OEB20)

Dit jaar vindt weer de Online Educa plaats, en wel van 2-4 december 2020. Ik ben daar normaliter altijd namens e-learning.nl bij. Het is echter de vraag of dit boeiende event dit jaar face-to-face of online plaats zal vinden. Vlak voor mijn zomervakantie had ik programmadirecteur Channa van der B... Lees verder
Besteed bij online leren niet alleen aandacht aan de kwalificerende functie van het beroepsonderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Besteed bij online leren niet alleen aandacht aan de kwalificerende functie van het beroepsonderwijs

Toen onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten dit voorjaar in hoog tempo zijn overgestapt naar online leren, is de nadruk gelegd op de kwalificerende functie. Onderwijs en opleiden zijn echter meer dan ‘kwalificeren’. Bij beroepsonderwijs, bijvoorbeeld, zou het eigenlijk moeten gaan... Lees verder
100 online werkvormenboek voor succesvol begeleiden van online sessies
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

100 online werkvormenboek voor succesvol begeleiden van online sessies

Het afgelopen half jaar heb ik heel wat virtuele klas-sessies en webinars verzorgd. Ik realiseerde me laatst dat ik daarbij steeds teruggrijp op dezelfde werkvormen. Het e-book 100 online werkvormenboek voor succesvol begeleiden van online sessies van Laura van den Ouden biedt gelukkig inspiratie vo... Lees verder
Impressie Next Learning 2020: the Smart and Safe Edition #nle2020
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie Next Learning 2020: the Smart and Safe Edition #nle2020

Normaal gesproken vindt de Next Learning elk jaar in april plaats. Vanwege COVID-19 had de organisatie dit ‘event’ over leren, opleiden en ontwikkelen uiteraard uitgesteld naar 15 september. En eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat editie 2020 van de Next Learning gisteren door zou gaa... Lees verder
Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden binnen een virtuele klas vergroten?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden binnen een virtuele klas vergroten?

Bij het gebruik van synchroon online leren, zoals tijdens het virtuele klas-sessies, moet je onder meer nadenken over hoe je de betrokkenheid van lerenden kunt vergroten. Daarbij moet je verder kijken dan didactiek. De bijdrage 9 Principles Of Student Engagement In A Virtual Classroom bevat een a... Lees verder
De populairste leertechnologieën van 2020 (en wat zijn trends?) @c4lpt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De populairste leertechnologieën van 2020 (en wat zijn trends?) @c4lpt

Eerder dan verwacht heeft Jane Hart gisteren de Top Tools for Learning 2020 gepubliceerd. Mijn verwachting dat hierin grote verschuivingen hebben plaatsgevonden, is uitgekomen. Dat blijkt uit de analyse van Jane. Begin juli heb ik mijn favoriete leertechnologieën (editie 2020) al gedeeld. Wat ... Lees verder
Hoe kunnen we beter synchroon online communiceren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-08-2020 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we beter synchroon online communiceren?

Nu we ‘door omstandigheden’ veel meer ervaring hebben opgedaan met synchroon online communiceren -bijvoorbeeld tijdens virtual classroom sessies- hebben we ook beperkingen ervaren ten aanzien van live online communiceren. Aangezien thuiswerken en synchroon online leren ook grote voordele... Lees verder
De essentie van werkplekleren (bespreking)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-07-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De essentie van werkplekleren (bespreking)

Jo Buuts heeft onlangs een e-book geschreven over de essentie van werkplek leren. Je kunt dit e-book gratis bestellen. Ik heb dat gedaan, en vanochtend gelezen. Hieronder vind je mijn impressie. Het e-book bestaat uit de volgende onderdelen: Ontdek de verschillen tussen leren op de werkplek en... Lees verder
Wat kunnen we met de taxonomie van Bloom als het gaat om werkplekleren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-07-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat kunnen we met de taxonomie van Bloom als het gaat om werkplekleren

De taxonomie van Bloom is bijna 65 jaar oud. Toch wordt deze indeling nog steeds gebruikt, ondanks dat deze taxonomie ooit bedoeld was als ‘werk in ontwikkeling’. Bovendien hebben Anderson en Krathwohl deze classificatie in 2001 herzien.  Connie Malamed vraagt zich ook af er geen ta... Lees verder
Wat leren, opleiden en onderwijs kan leren van inzichten uit de ‘nudge’ theorie
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-07-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat leren, opleiden en onderwijs kan leren van inzichten uit de ‘nudge’ theorie

‘Nudging’ is een motivatietechniek waarbij mensen op een subtiele manier worden gestimuleerd om bepaald gedrag te vertonen (bron). Het is een duwtje in de rug waardoor je in beweging komt. Op het gebied van leren, opleiden en onderwijs kan ‘nudging’ ook worden toegepast. T... Lees verder
David Merrill’s First Principles of Instruction versterken met behulp van leertechnologie
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-06-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

David Merrill’s First Principles of Instruction versterken met behulp van leertechnologie

Eind 2019/begin 2020 heb ik twaalf blogposts gewijd aan het versterken van “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek” met behulp van leertechnologie. Er zijn echter meer effectieve ‘instructieprincipes’. In een tweede reeks blogposts illustreer ik daarom hoe ... Lees verder
Onderzoek stand van zaken leren en ontwikkelen in de Lage Landen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-06-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Onderzoek stand van zaken leren en ontwikkelen in de Lage Landen

Ben je nieuwsgierig naar trends op  het gebied van ‘corporate learning & development in Nederland en België? Doe dan mee met het Belgisch / Nederlands onderzoek van Develhub Netwerk voor HRD en LenD professionals en Bedrijfsopleidingen.be bvba – Stimulearning en vul een van de o... Lees verder
Asynchroon en synchroon online leren: voordelen en beperkingen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-06-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Asynchroon en synchroon online leren: voordelen en beperkingen

Wanneer kun je het beste kiezen voor (tijd- en plaatsonafhankelijk) asynchroon online leren, en wanneer voor synchroon, live, online leren? Wat zijn de voordelen en beperkingen? Op die vragen geven artikelen van Patti Shank antwoord. Shank heeft zich daarvoor ook verdiept in relevant onderzoek. I... Lees verder
Denken in termen van ‘aanwezigheid’ in plaats van contacttijd #OEB20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-06-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Denken in termen van ‘aanwezigheid’ in plaats van contacttijd #OEB20

In de aanloop van Online Educa -dit jaar van 2-4 december 2020- laat de organisatie in OEB Insights sprekers aan het woord. In de meest recente uitgave onder andere David White van de University of the Arts London. Volgens White moeten we op een andere manier naar contacttijd kijken. David White ... Lees verder
Pagina 10 van 24Eerste   Vorige   5  6  7  8  9  [10]  11  12  13  14  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.