Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Boeiende video over de achtergronden van ‘learning in the flow of work’

De term ‘learning in the flow of work‘ is een aantal jaren geleden gelanceerd. Het is een nieuwe term voor een fenomeen dat al vele jaren wordt toegepast: het faciliteren van leren op de werkplek. In een uitgebreide podcast gaat John Helmer in gesprek met Donald Clark over het werk van v... Lees verder
De veranderende aard van een learning experience platform
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De veranderende aard van een learning experience platform

Leertechnologieën worden vaak op een andere manier gebruikt dan waarvoor zij oorspronkelijk ontworpen zijn. Volgens Craig Weiss is dat nu het geval met learning experience platforms (LXP). Volgens Weiss kenmerkten LXP’s zich aanvankelijk door zogenaamde ‘playlists’ met content (... Lees verder
DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

DiDi: digitale hulp bij digitale didactiek

Binnen Zadkine is het initiatief genomen voor DiDi. Dit is een website die docenten ondersteuning biedt bij het gebruik van leertechnologie om het onderwijs te versterken. DiDi kiest als startpunt didactische thema’s zoals voorkennis activeren, instructie geven, opdrachten verwerken en ... Lees verder
De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De sleutelpositie van de ‘online mens’ bij technology enhanced learning

Hoogleraar Gilly Salmon heeft zeer veel ervaring met het ontwerpen en faciliteren van online leren. Mede op basis van de ervaringen met ‘remote emergency teaching‘ tijdens de Coronacrisis benadrukt zij in Back to our Future: Key Role of the ‘Online Human’ het belang van een d... Lees verder
Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa (OEB) 2022: visie op leren opnieuw vormgeven (Call for Proposals geopend) #OEB22

De OEB in Berlijn is sinds vele jaren dé internationale, sectoroverstijgende conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. De 28ste editie vindt dit jaar plaats van 23 tot en met 25 november 2022. Het thema van dit jaar is inmiddels bekend. Je kunt tot 1 juni aanstaande... Lees verder
Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ontwikkelingen op het gebied van digitale leeromgevingen

Craig Weiss analyseert al diverse jaren de markt van leersystemen (LMS, LXP, etc). Met name de leersystemen die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt. In een recente blogpost vat hij enkele ontwikkelingen samen. Ik leg in deze blogpost ook de relatie met systemen die binnen het onderwijs worden... Lees verder
Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Effectief leren dankzij de combinatie van micro-inleidingen en actief leren

Hua Zheng beschrijft hoe de combinatie van korte video’s en activerende werkvormen kunnen leiden tot rijke, boeiende leerervaringen waardoor lerenden goede leerresultaten behalen. Zheng start met een casus en behandelt daarna: Wat een ‘microlecture’ is? Hoe je activerend... Lees verder
Digitale badges voor professionele ontwikkeling om medewerkers te motiveren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Digitale badges voor professionele ontwikkeling om medewerkers te motiveren?

Digitale badges worden in toenemende mate gebruikt voor het erkennen van verworven bekwaamheden. Kun je digitale badges ook inzetten om medewerkers te motiveren deel te nemen aan professionalisering? De Division of Digital Learning van de University of Central Florida (DDL) kreeg dankzij Covid-19... Lees verder
Zeven macro-trends op het gebied van online leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Zeven macro-trends op het gebied van online leren

Mark Brown kijkt in een uitgebreid paper (pdf) met een helikopterblik naar belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van online leren. Online leren definieert hij als onderwijs dat wordt verzorgd of ervaren in een online omgeving, synchroon of asynchroon door het gebruik van het interne... Lees verder
Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Aantekeningen schrijven is dus niet effectiever dan aantekeningen met een laptop maken

Cognitief psychologen benadrukken vaak dat je beter aantekeningen kunt maken met pen en papier dan met behulp van een laptop. Ik pleit hier vaak ook voor (de afgelopen week nog). Volgens Donald Clark is dat een mythe. Hij baseert zich hierbij op nieuw onderzoek. Clark stelt terecht dat goede aant... Lees verder
Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Deze reden voor ‘videoconferencing-vermoeidheid’ geldt niet voor iedereen

‘Videoconferencing-vermoeidheid’ -‘Zoom fatigue‘- is sinds het voorjaar van 2020 een bekend fenomeen. Deze toestand wordt mede veroorzaakt als mensen het gevoel hebben de hele tijd in een spiegel te kijken. Onderzoek van de Washington State University laat zien dat niet ieder... Lees verder
Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Microsoft Loop: platform voor online samenwerken om in de gaten te houden

Microsoft werkt aan een nieuwe applicatie die een verdere impuls kan geven aan werkplekleren en aan samenwerkend leren: Microsoft Loop. Binnen arbeidsorganisaties gebruiken werknemers allerlei applicaties om met elkaar samen te werken en van en aan elkaar te leren. Binnen opleidingen werken l... Lees verder
Waarom hebben veel mensen een hekel aan online leren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2022 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom hebben veel mensen een hekel aan online leren?

Matt Crosslin probeert een verklaring te vinden voor het feit waarom veel mensen een hekel lijken te hebben aan online leren. Eén van de redenen -gebrekkige kwaliteit- is volgens hem ongegrond. Op basis van zijn bijdrage kun je een onderscheid maken tussen redenen die tijdens de Corona-pandemie e... Lees verder
Tips voor het verzorgen van online onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips voor het verzorgen van online onderwijs

Het onderwijs mag zich weer opmaken voor een periode van online onderwijs. In deze blogpost vat ik een aantal tips samen die docenten hierbij kunnen helpen. Vooropgesteld: ik vind het een slechte zaak dat het demissionaire kabinet teruggekomen is op de belofte dat het onderwijs niet meer dicht zo... Lees verder
De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst

‘The Exponential Age’ is een recent verschenen boek van Azeem Azhar. Volgens Joshua Kim is deze uitgave een prima startpunt om na te denken over de toekomst van het (hoger) onderwijs. Azhar stelt in The Exponential Age dat de technologieën van de 21e eeuw exponentieel veranderen, terw... Lees verder
Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs

De afgelopen tijd zijn verschillende bijdragen verschenen over de Metaverse en de betekenis van deze ontwikkeling voor leren, opleiden en onderwijs. Ik wil vier van deze bijdragen hier kort de revue laten passeren. Het eerste wat daarbij opvalt, is dat de naam ‘Metaverse’ steeds wordt... Lees verder
Impressies dag 2 Online Educa #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressies dag 2 Online Educa #oeb21

Vandaag heb ik als lid van de redactie van e-learning.nl dag 2 van de Online Educa 2021 bijgewoond. Vanochtend heb ik verslag gedaan van de opening van deze dag. De andere sessies die ik heb bijgewoond waren: Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is ... Lees verder
De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21

Tijdens dag 2 van de Online Educa kun je kiezen uit twee plenaire openingen. Ik heb de opening bezocht waarin twee leidinggevenden op het gebied van L&D van twee grote arbeidsorganisaties vertelden over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen, en de rol van L&D daarbij. Binne... Lees verder
Twee impressies van de Online Educa Berlijn #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Twee impressies van de Online Educa Berlijn #oeb21

Vandaag heb ik als lid van de redactie van e-learning.nl verslag gedaan van verschillende sessies van de Online Educa. Behalve deze sessies heb ik zelf ook nog een workshop mogen verzorgen: Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21 Bij het ontwerpen van ble... Lees verder
Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma's #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma's #oeb21

Deze sessie tijdens de Online Educa ging over mogelijkheden, uitdagingen en kansen die digitale ‘credentials’.  De sprekers beloofde in te gaan op ervaringen met het implementeren, creëren, uitgeven en overdragen van deze digitale bewijsstukken. Twee deelnemers konden fysiek niet... Lees verder
Pagina 6 van 24Eerste   Vorige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Geen artikelen gevonden

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.