Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Het gebruik van ‘hearables’ voor leren, opleiden en onderwijs
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Het gebruik van ‘hearables’ voor leren, opleiden en onderwijs

Hearables’ zijn draadloze slimme microcomputers die luidsprekers en microfoons bevatten, en die gebruik maken van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI). Volgens hoogleraar Rory McGreal kunnen deze microcomputers ook een rol spelen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Er zijn ... Lees verder
De wetenschap van werkplek-instructie
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-07-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De wetenschap van werkplek-instructie

Dankzij de uitwerking van een opdracht van een deelnemer aan een online cursus die ik verzorg, stuitte ik deze week op het artikel The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work van Kurt Kraiger en J. Kevin Ford. In deze publicatie pleiten de auteurs voor een nieuwe w... Lees verder
Madrid Micro-credential Verklaring
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-07-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Madrid Micro-credential Verklaring

Eind juni 2021 vond de jaarlijkse conferentie plaats van het European Distance and E-learning Network (EDEN). Deze zou normaliter in Madrid hebben plaatsgevonden, maar vanwege de bekende redenen nu online. Eén van de resultaten van deze conferentie is de Madrid Micro-credential Statement (pdf). Deze... Lees verder
Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-07-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt

Onlangs werd bekend dat het bedrijf 2U het open online platform voor universitaire cursussen edX voor $ 800 miljoen dollar wil overnemen. Deze geplande overname doet veel stof opwaaien in de wereld van educatieve technologie, en terecht. Toen massive open online courses (MOOCs) rond 2012 in ... Lees verder
Trends digitalisering en Learning & Development
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-06-2021 | Article Rating | (0) reacties

Trends digitalisering en Learning & Development

The Courseware Company hield onlangs hun eerste online klanten event. Mijn oud-collega Ronny Lohuis -al jarenlang senior consultant bij The Courseware Company- had mij gevraagd met een keynote over trends op het gebied van digitalisering en Learning & Development (L&D) de opening te ver... Lees verder
Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-06-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Lerenden activeren in synchrone online leeractiviteiten

Het betrekken van lerenden bij synchrone, live, online sessies is vaak een ‘uitdaging’. Meigan Robb laat zien dat je met behulp van eenvoudige strategieën al kunt bevorderen dat lerenden tijdens deze sessies veranderen van toeschouwer naar deelnemer. De strategieën zijn in drie catego... Lees verder
Bichroon online leren: het beste van beide online werelden?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-06-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Bichroon online leren: het beste van beide online werelden?

In Bichronous Online learning: Is blending asynchronous & synchronous the best approach? pleit Florence Martin op basis van de eigenschappen van asynchroon en synchroon online leren voor een combinatie van deze twee vormen, als je kiest voor volledig online leren. Er zal wel meer onderzoek gedaa... Lees verder
Recensie Blended Leren Ontwerpen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-06-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Recensie Blended Leren Ontwerpen

De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning.  In deze bijdrage bespreek ik het boek ‘Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren‘ van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Hulsebosch en Wagenaar w... Lees verder
Waarom we kritisch moeten zijn over LinkedIn Learning Hub
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-06-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Waarom we kritisch moeten zijn over LinkedIn Learning Hub

Ik werd eergisteren geattendeerd op de bijdrage LinkedIn maakt de L&D afdeling overbodig. Dit artikel stelt dat LinkedIn met de LinkedIn Learning Hub bezig is het HR landschap drastisch te veranderen. De toonzetting van deze bijdrage is nogal juichend. Ik vind dat we ook oog moeten hebben voor d... Lees verder
Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wordt Google Starline de nieuwe norm voor videoconferencing en synchroon, live, online leren?

Harm Weistra attendeerde mij onlangs op twee bijdragen over Google’s project Starline. Google wil met dit initiatief een bekend knelpunt van videoconferencing en synchroon, live, online leren helpen oplossen. Eén van de tekortkomingen van synchroon online leren en overleggen via applicaties... Lees verder
Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-05-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan

Het Canadese Contact North heeft een tijdje geleden de bijdrage Five Ways Online Learning Can Turn Into an Unmitigated Disaster gepubliceerd. Daarin levert men kritiek op -wat zij noemen- ‘emergency remote learning’, het op ad hoc basis en overhaast overstappen van fysiek onderwijs naar ... Lees verder
Marleen Stikker keynotespreker Online Educa #oeb21
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-05-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Marleen Stikker keynotespreker Online Educa #oeb21

Van 1-3 december 2021 vindt de 27ste editie van de Online Educa in Berlijn plaats. Een opvallende keynotespreker is Marleen Stikker, oprichter en directeur van De Waag in Amsterdam. Stikker staat bekend om haar kritische reflecties op de rol van technologie in de samenleving. Marleen Stikker mag ... Lees verder
Factoren om rekening mee te houden bij blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-05-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Factoren om rekening mee te houden bij blended learning

Deze recente bijdrage van het World Economic Forum over blended learning doet m.i. al te generaliserende uitspraken over hoe blended learning binnen verschillende landen wordt toegepast. Interessant is het overzicht van factoren die volgens de auteurs een rol spelen bij het ontwerpen en evalueren va... Lees verder
We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing

Nadat we ruim een jaar geleden massaal gebruik zijn gaan maken van live online communiceren, klaagden gebruikers al snel over stress en vermoeidheid (‘Zoom Fatigue‘). Dankzij onderzoek weten we inmiddels steeds meer over dit fenomeen. Andrew Bennet heeft met collega-onderzoekers onder... Lees verder
Online Educa call tot 3 mei open
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Online Educa call tot 3 mei open

Het afgelopen jaar vond editie 2020 van de OEB noodgedwongen online plaats. Dat ging eigenlijk heel goed. Toch kunnen we hopelijk dit jaar van 1-3 december 2021 weer genieten van de OEB in Berlijn. De afgelopen week is het thema van deze 27ste editie bekend geworden. Je kunt tot 3 mei aanstaande een... Lees verder
Effectief online adviseren en begeleiden
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Effectief online adviseren en begeleiden

Het adviseren en begeleiden van lerenden is meestal een belangrijk onderdeel van onderwijs en opleiden. Omdat je online vaak subtiele aanwijzingen mist, verloopt dit proces bij online leren vaak moeizaam. Het Online Learning Advising Model hanteert daarom andere strategieën om de mentale toestand va... Lees verder
Proctorio is slechter in staat gezichten van zwarte studenten te herkennen (en discrimineert daardoor)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Proctorio is slechter in staat gezichten van zwarte studenten te herkennen (en discrimineert daardoor)

Het afgelopen jaar zijn verschillende onderwijsinstellingen op grote schaal online proctoring, het online surveilleren tijdens een toets, gaan toepassen. Deze aanpak is bepaald niet onomstreden. Recent is ook nog eens gebleken dat bepaalde online proctoring software niet-witte studenten discrimineer... Lees verder
Camera aan leidt niet altijd tot betere leerresultaten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Camera aan leidt niet altijd tot betere leerresultaten

Over het algemeen hechten professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs er veel belang aan dat lerenden tijdens synchrone, live, online sessies hun camera aan zetten. Toch blijkt dit niet altijd effectief te zijn, in termen van leerresultaten. Onderzoek laat zien dat we visuele aan... Lees verder
Gebruik online video’s leidt tot betere leerresultaten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Gebruik online video’s leidt tot betere leerresultaten

Deze conclusie staat in een artikel over een meta-studie. Deze studie is gepubliceerd door de American Educational Research Association (AERA). De onderzoekers concluderen dat het gebruik van online video’s zoals kennisclips kan leiden tot “kleine verbeteringen” ten aanzien van lee... Lees verder
Vijf manieren om de betrokkenheid van lerenden te vergroten
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vijf manieren om de betrokkenheid van lerenden te vergroten

Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij. De manieren zijn:... Lees verder
Pagina 8 van 24Eerste   Vorige   3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.