Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Britse studenten opvallend positief over ‘digital learning’ (al is ruimte voor verbetering)
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Britse studenten opvallend positief over ‘digital learning’ (al is ruimte voor verbetering)

Het Britse Jisc heeft tussen oktober en december 2020 onderzoek gedaan naar opvattingen van studenten in het hoger en “further education” over de wijze waarop onderwijsinstellingen met behulp van leertechnologie onderwijs tijdens de coronacrisis verzorgen. Welke sterke positieve punten e... Lees verder
Bevordert de coronacrisis de ontwikkeling van meer ‘sociale’ leertechnologie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Bevordert de coronacrisis de ontwikkeling van meer ‘sociale’ leertechnologie?

Sinds de uitbraak van Covid-19 gebruiken we op grote schaal leertechnologie, en dan met name applicaties voor synchroon online leren zoals Zoom en MS Teams. Tegelijkertijd lopen we aan tegen de tekortkomingen van deze technologieën. Je ziet nu dat er nieuwe leertechnologieën opkomen die er naar stre... Lees verder
Microsoft Viva: over deze applicatie gaan we de komende tijd veel horen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Microsoft Viva: over deze applicatie gaan we de komende tijd veel horen

Microsoft Viva is een nieuw platform van de bekende tech gigant uit Redmond. Het lijkt op een combinatie van een portal en een learning experience platform (LXP). Office 365 (inclusief MS Teams) wordt hiermee geïntegreerd, net als onder andere leermanagementsystemen. In eerste instantie lijkt Micros... Lees verder
Wat is in de kern de belangrijkste uitdaging van online leren tijdens de Coronacrisis?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat is in de kern de belangrijkste uitdaging van online leren tijdens de Coronacrisis?

Psychologiestudente Emily Moore heeft een mooie analyse geschreven over hoe het komt dat lerenden tijdens ‘COVID-19’ moeite hebben met online leren. Zij baseert zich daarbij op onderzoek. In de kern komt haar bijdrage op het volgende neer: Onderzoek laat zien dat lerenden betere... Lees verder
Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe het landschap van leertechnologie zich ontwikkelt

RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op? RedThread Research doet onderzoe... Lees verder
Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning

Bij het ontwerpen van blended learning en online leren is het belangrijk om uit te gaan van didactische richtlijnen. Een didactische richtlijn zegt iets over hoe docenten doceren en hoe lerenden leren, over hoe een docent ervoor zorgt dat lerenden effectief leren. Vervolgens kijk je hoe je die didac... Lees verder
Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips om cognitieve overbelasting bij online leren te voorkomen

How to Mitigate Cognitive Load in Online Learning staat al een tijd op mijn leeslijst. Matthew Lynch vat hierin vijf tips samen die helpen om cognitieve overbelasting bij online leren te vermijden. Ik voeg er ook opmerkingen aan toe. De tips zijn: Presenteer content in afgebakende eenheden met... Lees verder
Kan blockchain e-learning meer effectief maken?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Kan blockchain e-learning meer effectief maken?

Blockchain technologie kan worden gebruikt om alles dat van waarde is vast te leggen en transacties bij te houden. Daarbij gaat het lang niet alleen maar om digitaal geld, maar bijvoorbeeld ook om medische data en certificaten van kunst. De makers van de website CodeCondo suggereren dat blockchain t... Lees verder
Virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers: goedkoper en effectiever?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Virtual reality voor het ontwikkelen van ’soft skills’ van werknemers: goedkoper en effectiever?

Arbeidsorganisaties investeren normaliter fors in zogenaamde ’soft skills’, zoals kunnen samenwerken, gespreksvaardigheden of conflicten kunnen oplossen. Normaliter worden hiervoor face-to-face trainingen georganiseerd. Als het echter lastig of onmogelijk is om fysiek bij elkaar te komen... Lees verder
Nieuwe editie Innovating Pedagogy over didactische innovaties met potentie #IP2021report
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Nieuwe editie Innovating Pedagogy over didactische innovaties met potentie #IP2021report

Op 6 januari 2021 heeft de Britse Open Universiteit voor de negende keer het rapport “Innovating Pedagogy” gepubliceerd. In dit rapport komen tien nieuwe vormen van doceren en leren aan de orde die al in de praktijk worden gebruikt, maar volgens de samenstellers nog geen wijdverbrei... Lees verder
Welke ‘trends’ staan ons dit jaar te wachten op het gebied van technology enhanced learning?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-01-2021 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Welke ‘trends’ staan ons dit jaar te wachten op het gebied van technology enhanced learning?

Rond de jaarwisseling verschijnen er meerdere artikelen over ‘trends’ die ons in het nieuwe jaar te wachten staan op het gebied van e-learning, blended learning, digitaal leren of welke naam je maar wilt gebruiken voor het gebruik van leertechnologie voor leren, opleiden en onderwijs. Di... Lees verder
Ervaren we meer verbondenheid binnen virtual reality omgevingen?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-12-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ervaren we meer verbondenheid binnen virtual reality omgevingen?

Eén van de klachten van werken en leren vanuit thuis is dat we minder het gevoel hebben verbonden te zijn met anderen. Synchroon online communiceren via applicaties als MS Teams of Zoom kan dit gebrek aan ‘social presence’ maar ten dele goedmaken. Kan virtual reality een rol spelen bij h... Lees verder
Impressie dag 5: Online Educa onder andere over learning analytics, VR en technologische ontwikkelingen #oeb20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie dag 5: Online Educa onder andere over learning analytics, VR en technologische ontwikkelingen #oeb20

Tijdens de laatste dag van de online editie van de OEB kon je weer kiezen uit verschillende onderwerpen. Ik heb o.a. sessies bezocht over learning analytics, docentprofessionalisering en virtual reality. Hieronder vind je weer een impressie van deze laatste dag. The New L&D – Creating D... Lees verder
Impressie dag 4: Online Educa met onder meer een bijdrage van de EU-Commissaris voor innovatie en onderwijs #oeb20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie dag 4: Online Educa met onder meer een bijdrage van de EU-Commissaris voor innovatie en onderwijs #oeb20

Normaliter vindt op de donderdag de officiële opening plaats van de Online Educa. Wij zijn nu echter al op dag vier van de online editie beland. Hieronder vind je weer een impressie van deze dag. Ik heb o.a. sessies bijgewoond over virtual reality en design thinking ten behoeve van learning design. ... Lees verder
Impressie Online Educa Debate: This House Believes Universities, in Their Current Form, Are Unsustainable as Mass-participant Institutions #oeb20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie Online Educa Debate: This House Believes Universities, in Their Current Form, Are Unsustainable as Mass-participant Institutions #oeb20

Normaal gesproken vindt sinds vele jaren op donderdagavond tijdens de Online Educa een Lagerhuis Debat plaats rond een prikkelende stelling. Dit jaar was dit debat op woensdagavond geprogrammeerd. Brian Mulligan, Jane Bozart, Donald Clark en Marie Cini kruisten onder leiding van Paul Bacsich de dege... Lees verder
Impressie dag drie Online Educa: over geleerde lessen met blended learning in Singapore, case-based learning met behulp van data, ervaringen met simultaan onderwijs en het herontwerp van universitair onderwijs als gevolg van COVID-19 #oeb20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2020 | Article Rating | (0) reacties

Impressie dag drie Online Educa: over geleerde lessen met blended learning in Singapore, case-based learning met behulp van data, ervaringen met simultaan onderwijs en het herontwerp van universitair onderwijs als gevolg van COVID-19 #oeb20

Vandaag vindt dag drie van de Online Educa plaats. Hieronder vind je weer een impressie van een aantal heel verschillende sessies (wat betreft inhoud en vorm). Ik hoor je denken: er volgt toch nog het befaamde OEB Debat? Klopt. Van het Online Educa Debat maak ik vanavond een apart verslag. Shapin... Lees verder
Impressie dag 2 Online Educa: microcredentials, de toekomst van de L&D-functie, de potentie van de virtual class en blended learning en sociale ongelijkheid #OEB20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie dag 2 Online Educa: microcredentials, de toekomst van de L&D-functie, de potentie van de virtual class en blended learning en sociale ongelijkheid #OEB20

Vandaag vond dag twee van de online editie van de Online Educa plaatsgevonden. De sessies die ik verspreid door de dag heb bijgewoond waren verschillend van aard, maar allemaal de moeite waard Hieronder vind je weer een impressie van deze dag. Global Developments in Microcredentials and Associate... Lees verder
Impressie dag 1 Online Educa: veel aandacht voor leren, opleiden en onderwijs na de coronacrisis #oeb20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie dag 1 Online Educa: veel aandacht voor leren, opleiden en onderwijs na de coronacrisis #oeb20

Vandaag heeft de eerste dag van de online editie van de Online Educa plaatsgevonden. Deze blogpost bevat een impressie van deze dag. Vandaag werd met name ook gekeken naar de periode na Covid-19. Donald Taylor mocht de online conferentie openen. Als ik het goed heb begrepen vertelde Donald dat me... Lees verder
Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Actief online leren in kleine groepen leidt tot betere leerprestaties

Colleen Flaherty besteedt in InsideHigerEd aandacht aan een onderzoek waaruit blijkt dat docenten de leerprestaties, die vanwege ‘remote emergency teaching’ tijdens de coronacrisis onder druk staan, kunnen verbeteren door lerenden leerstof in kleine groepen te laten verwerken. Dit onderz... Lees verder
Programma virtuele editie OEB 2020 bekend (en deelnemen kan voor 150 euro) #oeb20
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2020 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Programma virtuele editie OEB 2020 bekend (en deelnemen kan voor 150 euro) #oeb20

E-learning.nl is vele jaren mediapartner van de OEB. Normaliter vindt dit grootse evenement met zo'n 2500 deelnemers uit bijna 100 landen plaats in Berlin. Vanwege de welbekende reden vindt de Online Educa dit jaar online plaats, en wel van 30 november tot en met 4 december. Deelnemen kan voor s... Lees verder
Pagina 9 van 24Eerste   Vorige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Volgende   Laatste   

Meest gelezen nieuws

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.