Nieuws

Een overzicht van nieuwsbericht van onze redactie en aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

 Een zeldzaam onderzoek naar het 70-20-10 model
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Een zeldzaam onderzoek naar het 70-20-10 model

Op het gebied van Leren en Ontwikkelen (L&D) wordt veel aandacht besteed aan het 70-20-10 model. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar dit model. Een recent onderzoeksartikel wijst vooral op een aantal tekortkomingen in het gebruik van dit model. Of eigenlijk in het niet-gebruik ervan. He... Lees verder
De tien belangrijkste voordelen van VR voor onderwijs en opleiden
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

De tien belangrijkste voordelen van VR voor onderwijs en opleiden

Steve Bambury heeft de tien, in zijn ogen belangrijkste, voordelen van virtual reality (VR) voor onderwijs en opleiden op een rij gezet. In deze bijdrage bespreek ik ze, mede op basis van mijn eigen ervaringen. 1. Het faciliteren van wereldwijde teleportatie VR doorbreekt geografische grenzen ... Lees verder
Wat betekent AI voor de rol en de arbeid van werknemers binnen arbeidsorganisaties (en voor leren en ontwikkelen)?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat betekent AI voor de rol en de arbeid van werknemers binnen arbeidsorganisaties (en voor leren en ontwikkelen)?

Als het gaat om het breed toepassen van kunstmatige intelligentie (AI) binnen tal van bedrijfstakken, dan hebben we best nog wel een flinke weg te gaan. Om langere termijn is de impact van AI op onze samenleving waarschijnlijk echter groot. Hoe kun je daar als arbeidsorganisatie op inspelen? Onde... Lees verder
Impressie Next Learning 2019 #nle2019
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Impressie Next Learning 2019 #nle2019

Op 2 april 2019 vond in Den Bosch de Next Learning 2019 plaats. Redacteur Wilfred Rubens heeft een aantal blogposts tijdens deze dag geschreven. HOMO 4.0 – Just Technology? #NLE2019 De eerste inhoudelijke bijdrage was van Lecyca Curiel. Zij ging in op Generatie Z. Goed gebracht, al sprak... Lees verder
Eerste keynote-sprekers Online Educa bekend
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Eerste keynote-sprekers Online Educa bekend

De Online Educa vindt dit jaar plaats van 27-29 november 2019. Afgelopen vrijdag zijn de eerste keynote-sprekers bevestigd. Naar één spreker kijk ik in het bijzonder uit. Laura Czerniewicz is directeur van het Centrum voor Leren en Onderwijs en het Centrum voor Hoger Onderwijsontwikkeling van ... Lees verder
Strategische agenda digitalisering mag meer lef tonen
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Strategische agenda digitalisering mag meer lef tonen

Deze week vindt in Den Haag de CvI Conferentie 2019 plaats, met als titel “…een zee aan mogelijkheden”. Aangezien een aantal sessies gerelateerd is aan de Strategische agenda digitalisering mbo 2018-2022 (pdf) heb ik dit document maar eens als voorbereiding doorgenomen. Deze blogp... Lees verder
Ontwikkelingen op het gebied van Learning Experience Platforms
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Ontwikkelingen op het gebied van Learning Experience Platforms

Learning Experience Platforms (LXP) staan, als het gaat om leertechnologie voor Learning & Development, in het brandpunt van de belangstelling. Josh Bersin ziet zes richtingen waarin de LXP’s zich begeven. Via LinkedIn wees John May mij een tijdje geleden op Bersin’s bijdrage. De ... Lees verder
Trends op het gebied van een leven lang leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Trends op het gebied van een leven lang leren

Ray Schroeder signaleert vijf belangrijke trends op het gebied van “Professional and Continuing Education”. Hij focust zich daarbij op een leven lang leren dat door hoger onderwijs-instellingen wordt verzorgd. Mede daardoor mist Schroeder m.i. een aantal belangrijke trends. Schroeder ... Lees verder
Learning in the flow of work. Wat is dat nu weer?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Learning in the flow of work. Wat is dat nu weer?

Een nieuw begrip, gelanceerd door Josh Bersin. Overigens geen nieuw fenomeen. Wel een benadering van leren die steeds meer weerklank binnen arbeidsorganisaties lijkt te krijgen, en die wat mij betreft sterke en minder sterke kanten heeft. In de Harvard Business Review schrijven Josh Bersin en Mar... Lees verder
OEB 2019: Discovering Learning (call for proposals geopend) #OEB19
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

OEB 2019: Discovering Learning (call for proposals geopend) #OEB19

Gisteren heeft de organisatie van de OEB het thema van editie 2019 bekend gemaakt. Tevens kun je vanaf nu tot en met 30 april a.s. een voorstel voor een bijdrage indienen. De conferentie zelf vindt van 27 t/m 29 november 2019 in Berlijn plaats. De OEB (voorheen: Online Educa Berlin) is waarschijn... Lees verder
Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Naar een andere aanpak van leiderschapsontwikkeling: van business school naar Personal Learning Cloud

Op het gebied van leiderschapsontwikkeling -niet alleen relevant voor de top van de organisatie- is een verschuiving gaande. De traditionele aanbieders verliezen terrein, terwijl de “personal learning cloud” steeds vaker door arbeidsorganisaties omarmd wordt. Nick van Dam wees de co-a... Lees verder
 Leidt video tot meer engagement en beter leren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2019 | Article Rating | (1) reacties
  • Redactie

Leidt video tot meer engagement en beter leren?

In een lezenswaardige bijdrage stelt Patti Shank dat veel beweringen over de positieve gevolgen van video voor leren en engagement gebaseerd zijn op aannames, bijvoorbeeld op basis van opvattingen van betrokkenen. Je moet volgens haar sceptisch kijken naar claims, en vooral oog hebben voor nuances e... Lees verder
Trends op het gebied van leertechnologie en Learning & Development
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Trends op het gebied van leertechnologie en Learning & Development

Donald Taylor heeft onlangs een enquête uitgezet over trends op het gebied van het gebruik van leertechnologie en Learning & Development. Wat valt op? Ongeveer 2000 respondenten uit maar liefst 92 landen hebben gereageerd. Donald Clark heeft de resultaten samengevat en becommentarieerd. Ik wi... Lees verder
Vijf mythes over blended learning
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Vijf mythes over blended learning

Volgens Chelsea Waite en Jenny White zijn er vijf mythes over blended learning in omloop, die bestreden moeten worden. Zij doen dat met behulp van zeven modellen voor blended learning die het Christensen Institute voor het K-12 onderwijs onderscheidt. In totaal zijn er volgens mij elf modellen vo... Lees verder
Wat zijn de grootste uitdagingen van online onderwijs en online leren?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat zijn de grootste uitdagingen van online onderwijs en online leren?

Verleden week ben ik in het kader van de micromodule “Wat is online onderwijs?”, die de Open Universiteit binnenkort lanceert, geïnterviewd. Ik kreeg onder meer de vraag wat de belangrijkste uitdagingen van online onderwijs zijn. Het antwoord dat ik gaf, was te kort. Vandaar deze meer ui... Lees verder
Tips om effectief online te leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Tips om effectief online te leren

Online leren stelt hogere eisen aan lerenden dan face-to-face leren. Als je in je eentje tijd- en plaatsonafhankelijk leert, is het risico van voortijdig stoppen groter. David Thomson heeft een aantal tips geformuleerd die lerenden helpen online te studeren. Creëer een ruimte. Om effecti... Lees verder
Meta-analyse wijst op positieve effecten van technologie-ondersteund samenwerkend leren
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Meta-analyse wijst op positieve effecten van technologie-ondersteund samenwerkend leren

Rond 2005 heb ik me -onder meer in het kader van een Europees project- intensief bezig gehouden met technologie-ondersteund samenwerkend leren (computer-supported collaborative learning; CSCL). Gisteravond heb ik dan ook met bijzonder veel belangstelling  Pedro’s blogpost A meta-analysis ... Lees verder
Diversificatie MOOCs zet door, maar groei vlakt af
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-01-2019 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Diversificatie MOOCs zet door, maar groei vlakt af

Class Central heeft zoals elk jaar onlangs een rapport gepresenteerd met cijfers over deelname aan massive open online courses. Deze rapportage illustreert m.i. dat de groei in deelname aan het afvlakken is en dat de diversiteit op het gebied van MOOCs toeneemt. Enkele gegevens uit de rapport van C... Lees verder
Hoe kun je als deelnemer de kwaliteit van een online cursus beoordelen, voordat je er aan deelneemt?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-12-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Hoe kun je als deelnemer de kwaliteit van een online cursus beoordelen, voordat je er aan deelneemt?

Als het goed is, besteden organisaties zorgvuldig aandacht aan de selectie van (leveranciers van) online cursussen. ‘Kwaliteit’ is daar een zeer belangrijk aspect van, net als het antwoord op de vraag of online cursussen een goede oplossing zijn voor vraagstukken waar de organisatie mee ... Lees verder
Wat worden komend jaar belangrijke trends op het gebied van leertechnologie?
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-12-2018 | Article Rating | (0) reacties
  • Redactie

Wat worden komend jaar belangrijke trends op het gebied van leertechnologie?

Het Britse Towards Maturity heeft onlangs aan 700 L&D-leidinggevenden over de hele wereld gevraagd welke leertechnologieën momenteel worden gebruikt en welke leertechnologieën zij in de toekomst van plan zijn te gaan gebruiken. Wat valt daarbij op? In het persbericht stelt de oprichte... Lees verder
Pagina 14 van 24Eerste   Vorige   9  10  11  12  13  [14]  15  16  17  18  Volgende   Laatste   

Achtergronden aanbieders

Column

0 reacties
Van Let’s Learn! 09-10-2023

Retentie en AI

Helma van den Berg van Let's Learn! beluisterde de bijdrage van Jeanne Bakker aan de podcastserie BrainBakery. Bakker vertelde over de bedreiging en kansen die we nu en in de toekomst van AI kunnen verwachten. In de podcast sprak zij haar verwachtingen uit voor de toekomst van AI in leren. Helma is het met haar eens. Zoals de gedachte om AI voor gepersonaliseerd leren te gebruiken.