Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Tijdens mijn zomervakantie heeft Inside Higher Ed het e-book Providing Flexible Learning Models in Higher Education gepubliceerd. De titel dekt de lading helaas maar gedeeltelijk. Het boek (37 pagina’s) bestaat uit een verzameling artikelen die eerder op de website van Inside Higher Ed zijn verschenen. Om het boekje te kunnen
Op maandag 27 september 2021 host Next Learning Valley samen met Ben Betts (CEO Learning Pool) de eerste BARCAMP in Nederland! Altijd al eens kennis willen maken met Ben Betts? Nu is het je kans! Tijdens de BARCAMP neemt Ben Betts je mee door de stappen om Learning Analytics in jouw organisatie tot een succes [...]
Het bericht BARCAMP: Maturity Model voor Datagedreven Leren in de Praktijk met Ben Betts verscheen eerst op Next Learning 2021.
Opruimactie In een post op moodle.org heeft Helen Foster aangekondigd dat niet of weinig gebruikte standaard plugins (core plugins)uitgefaseerd gaan worden. Hoewel de reden niet wordt genoemd, vermoed ik dat de achterliggende reden is dat het teveel kost om deze plugins voor elke nieuwe Moodle versie bij te werken. Dit vind ik een gezonde zaak […]
Het bericht Moodle gaat niet gebruikte core plugins uitfaseren. Welke gebruik jij nog? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
In Audiobooks for Students: Listening to What the Research Says staat Eric Ofgang stil bij het leerzame karakter van audioboeken. Hij doet dat mede op basis van een studie naar de effectiviteit. Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit deze bijdrage, en wat valt mij daarbij op? Binnen het uitgevoerde onderzoek
Bij UWV werkbedrijf startte de afgelopen twee jaar per maand tussen de 50-70 nieuwe medewerkers. Hoe kan je dan goed blijven opleiden zonder de werkvloer te overbelasten? Het was goed geregeld en een werkplekopleiding van 9 maanden voor nieuwe medewerkers. De evaluaties waren goed en er was tevredenheid bij het lokale management. Maar de belasting [...]
Het bericht Online gespreksvaardigheden trainen met behulp van digitale tools (Praktijkcase UWV) verscheen eerst op Next Learning 2021.
Door de coronapandemie heeft er een enorme verschuiving van leerbehoeften plaatsgevonden. We zagen al een verschuiving naar online en naar blended leervormen, maar vanaf maart vorig jaar groeide dat exponentieel. Bijzonder is dat we met name bij managers een toenemende en andere leerbehoefte constateerde, maar een invulling was vaak ver te zoeken. Zo ver zelfs, [...]
Het bericht Hybride werken en leren: De veranderende leerbehoeften bij managers. verscheen eerst op Next Learning 2021.
Er bestaan honderden MBA’s en de prijzen van sommige MBA’s zijn extreem hoog. Gewoonlijk ziet men prijzen van rond de 20.000 euro met uitschieters in de richting van 100.000 euro. Die tijd is definitief voorbij omdat ook onderwijs onderworpen is aan disruptive innovation: beter, sneller, effectiever en vele malen goedkoper. In een recent artikel van [...]
Het bericht cMBA (Corporate MBA): Een totaal andere aanpak verscheen eerst op Next Learning 2021.
Vanaf 6 september 2021 verzorg ik bij de Open Universiteit de gecertificeerde postinitiële online cursus Innoveren binnen het onderwijs. Je kunt je hier nog voor inschrijven. In deze online cursus gaan we in het algemeen in op onderwijsinnovaties. Wanneer is sprake van een onderwijsinnovatie? Wat is het belang van onderwijsinnovaties?
De laatste klas van de basisschool staat voor een groot deel in het teken van de overgang naar de middelbare school. Dat betekent onder meer afscheid nemen van klasgenoten en leerkrachten waarmee je een groot deel van je leven, tot dan toe, hebt doorgebracht. Wij deden dat met een zomerkamp
De opleidingswereld was een van de laatste spelers die de stap richting digitaal definitief moest zetten, corona gaf het laatste zetje. Hans Schuurmans, CEO SkillsTown: “Wij ontdekten gaandeweg dat online leren heel veel voordelen heeft. Eind vorig jaar zijn we door MT1000 (Management Team) zelfs gekozen tot beste opleider van Nederland! We waren aangenaam verrast. Boven [...]
Het bericht SkillsTown gekozen tot beste opleider van Nederland verscheen eerst op Next Learning 2021.
Volgens onderzoek van de Radboud Universiteit moeten we specifieker kijken naar wát mensen met hun smartphone doen, en mogen we smartphones niet bestempelen “als de boosdoener achter tal van mentale en fysieke kwalen, van eenzaamheid tot verveling tot verslaving”. De onderzoekers gaan volgens mij echter voorbij aan één belangrijk bezwaar
Online Academy is hét platform voor online learning met een bekroonde aanpak, ontwikkeld samen met de grootste opleiders van Nederland. Online Academy biedt organisaties online learning in abonnementsvorm gebaseerd op de unieke en wetenschappelijk onderbouwde ‘high speed learning’ methode. Medewerkers van organisaties kunnen tegen een vast tarief onbeperkt leren bij de beste opleiders van Nederland. [...]
Het bericht Online Academy verscheen eerst op Next Learning 2021.
Mijn zomervakantie is zo’n beetje afgelopen. We zijn dit jaar vanwege verschillende redenen, zoals ‘corona onzekerheid’, in Nederland gebleven. Dat was ook leuk, al heb ik de Griekse zon erg gemist. Normaliter houden wij erg van warm weer, zeilen, een andere cultuur en lezen aan het strand. We gaan ‘s
Verjaardag Vandaag precies 19 jaar geleden werd versie 1.0 van Moodle online gezet. Deze versie is gelijk gepubliceerd als open source met de GPL licentie. Ontwikkelaars uit de hele wereld sloten zich aan bij deze beweging en vanaf toen is het hard gegaan. Moodle is nu een commercieel bedrijf met meer dan 80 medewerkers en […]
Het bericht Gefeliciteerd met 19 jaar Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Moodle 4.0 Vorig jaar is Moodle gestart met een groot project om de gebruikerservaring (User Xperience UX) flink onder handen te nemen. Een project wat ook zeker nodig was. In nauw overleg met de community van docenten, studenten, beheerders, ontwikkelaars, Moodle Partners en de Moodle Users Association zijn de prototypes ontworpen en ontwikkeld. In dit […]
Het bericht Vooruitblik Moodle 4.0: drie nieuwe onthullingen waaronder nieuw cursusoverzicht is eerst gepubliceerd op Avetica.
Ons vorige artikel over H5P was vrij uitgebreid en maakte melding van het verschijnen van een aantal nieuwe H5P content types die echter niet direct bruikbaar zijn in Moodle. Deze week activeerde ik de H5P plugin in een nieuwe Moodle site van een klant en moest alle content types eenmalig installeren. Tot mijn verbazing vond […]
Het bericht H5P nieuwe content types geschikt voor Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Officiele opening Moodle heeft deze week de Moodle Academy officieel geopend! In het persbericht wordt de Academy gepresenteerd als ‘The learning hub for the global Moodle community! In de Moodle Academy kun je gratis online cursussen volgen om je te ontwikkelen als Moodle opleider, beheerder, ontwerper of ontwikkelaar van plugins. Enkele cursussen die je er […]
Het bericht Moodle Academy officieel geopend is eerst gepubliceerd op Avetica.
Aanmelding Moodle beschikt standaard over een aantal aanmeld methodes. Aanmelding, in het Engels ‘Enrolment’, is het proces om gebruikers aan een cursus gekoppeld te krijgen. Naast de standaard methodes ‘Manueel’ en ‘Zelfaanmelding’ kent Moodle een redelijk aantal aanmeld plugins. AutoEnrol Eén van die plugins bestaat al langer en is vrij populair. Het gaat daarbij om […]
Het bericht Plugin voor aanmelding in cursus ‘AutoEnrol’ verbeterd! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Live engagement tools In juni publiceerde H5P over het uitkomen van ‘live engagement tools’. Een drietal nieuwe (beta) content types met de mogelijkheid om live in te zetten tijdens een virtuele of fysieke bijeenkomst. Bij deze nieuwe content types kunnen gebruikers realtime reageren en jij als docent kunt dit ook direct volgen. Het gaat om: […]
Het bericht H5P nieuwe content types bruikbaar in Moodle? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Moodle Workplace release 3.11.1 Deze week is versie 3.11.1 uitgekomen van Moodle Workplace. Alle Premium Moodle Partners bespreken regelmatig de wensen voor de doorontwikkeling van deze grotere broer van Moodle LMS. Eén van de meest gebruikte functies binnen Moodle Workplace is de multi-tenancy. Daarmee kan je per doelgroep of per klant een afgeschermde leeromgeving creëren […]
Het bericht Meer mogelijk met multi-tenancy in Moodle Workplace 3.11.1 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Hier ga je zeker blij van worden. Het maakt niet uit of je nu WordPress of Moodle gebruiker bent. Je kunt je hele verhaal voortaan interactief brengen en dat zonder al te veel kennis. De H5P interacties zijn namelijk zeer intuïtief. Of je nu gelijk van start gaat of toch eerst wilt kijken hoe het [...]
Het bericht Bouw je eigen E-learnings eenvoudig met H5P – toelichting op de keuze uit 60 microlearnings! verscheen eerst op Next Learning 2021.
Zelf een kwalitatieve elearning module maken in 50 minuten. Onmogelijk?Nee hoor. Tanja Baars (Manager imc Nederland & België) gaat in deze praktijksessie met jou aan de slag om een elearning module te ontwikkelen die je na afloop direct als web-content, SCORM-module of ebook kunt gebruiken in jouw organisatie. Deze razendsnelle ontwikkeling is mogelijk door imc’s [...]
Het bericht imc Express crash course: Maak je eigen e-learning module in 50 minuten verscheen eerst op Next Learning 2021.
Vanaf vandaag tot en met 23 augustus las ik een zomerstop in, en zal ik geen nieuwe blogposts plaatsen. Ik wens jullie een fijne vakantie.
Moodle 4.0 Eind 2021 zal de lang verwachte 4.0 versie van Moodle uitkomen. Officieel staat deze voor november 2021 gepland maar de verwachting is dat dit eerder december zal worden. We zouden er in ieder geval voor de kerst over moeten kunnen beschikken. Moodle 4.0 wordt een versie waarin de hele gebruikers interface er anders […]
Het bericht Vragenpool verbeteringen in Moodle 4.0 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Let op: dit is een online sessie en wordt gegeven op woensdag 13 oktober van 11:00-12:00. Scenario-based e-Learning of Branching Scenario is een krachtige interactieve e-Learning werkvorm waarmee je complexere leerdoelen kunt bereiken. Het is een verhalende manier waarin de lerende in een praktijksituatie zijn kennis moet toepassen en actie onderneemt. Het daagt de lerende uit, [...]
Het bericht Interactief leren met Scenario-based e-Learning verscheen eerst op Next Learning 2021.
Let op: deze sessie wordt alleen gegeven tijdens het live event op 27 september. Scenario-based e-Learning of Branching Scenario is een krachtige interactieve e-Learning werkvorm waarmee je complexere leerdoelen kunt bereiken. Het is een verhalende manier waarin de lerende in een praktijksituatie zijn kennis moet toepassen en actie onderneemt. Het daagt de lerende uit, vereist dat [...]
Let op: deze sessie wordt alleen gegeven tijdens het live event op 27 september. Wil jij ook snel didactisch rendement toevoegen aan je e-Learning video’s? Met Interactieve Video van open source tool H5P kun je een bestaande video verrijken met een interactieve laag. Met meerkeuzevragen, invuloefeningen, extra bronnen, etc. zorg je ervoor dat je lerenden [...]
Het bericht Eenvoudig interactieve video maken – web-based (H5P) verscheen eerst op Next Learning 2021.
Stel: je start met een nieuwe baan en werkt vanaf de eerste dag vanuit huis. Hoe doe je dat in hemelsnaam? Hoe leer je de nieuwe organisatie kennen en hoe word je ingewerkt in tijden van Corona? Bij de SVB broedden we al een tijdje op het ontwerp van een onboarding programma. Op een programma [...]
Het bericht Met Design Thinking nieuw ontwerp voor Online Onboarding / Case SVB verscheen eerst op Next Learning 2021.
In de Verenigde Staten heeft een conservatieve denktank ervoor gepleit om docenten uit te rusten met bodycams om te voorkomen dat docenten critical race theory doceren. Een belachelijk idee? Zeker. Sidney Fussell van Wired illustreert echter dat scholen al vergeven zijn van technologie die gebruik wordt voor surveilleren. Technologie wordt
Jumbo lanceerde in 2021 haar nieuwe Business to Business leveringsmodel. Om medewerkers in de winkels hierop voor te bereiden én medewerkers te kunnen selecteren op intrinsieke motivatie voor een B2B Expert rol vanuit de winkels, ontwikkelde Jumbo een opleidingsplan waarin interactieve video een grote rol kreeg. In samenwerking met hihaho ontwikkelde zij de interactieve videoproductie: “B2B [...]
Het bericht Jumbo Academy: De kracht van video leren en data analytics verscheen eerst op Next Learning 2021.
Klantcarrousel Next Learning Valley: Marlies neemt je mee in de redenen waarom zij namens Freia en haar 7 opleidingsbedrijven momenteel een LXP inricht voor haar klanten. Wat is gepersonaliseerd leren en hoe zie je dat terug in StreamLXP? Hoe pak je dat nou aan? Waar moet je rekening mee houden? Hoe ziet zo’n LXP er [...]
Het bericht Het faciliteren van ‘gepersonaliseerd leren’ in een Learning Experience Platform (LXP) verscheen eerst op Next Learning 2021.
Met de digitalisering van ons onderwijs lopen we er vaak tegenaan dat het leren steeds meer in een “black box” plaatsvindt, waarbij we geen grip hebben op hoe of wat mensen leren. Enorm zonde, want met digitaal leren hebben we juist de mogelijkheid om fijnmazig de lerende te volgen en het gebruik van onze digitale [...]
Het bericht Hoe kan data gedreven leren jou helpen om het leren te optimaliseren? verscheen eerst op Next Learning 2021.
In deze sessie ontdek je hoe je Augmented Reality zelf kan maken. Er komen steeds meer augmented reality apps voor smart glasses, smartphones en tablets. Veel van deze apps zijn gratis te downloaden en vrij te gebruiken. Zonder daarvoor een speciale (dure) AR-bril voor nodig te hebben. Je maakt en kijkt gewoon via je smartphone [...]
Het bericht Zelf Augmented Reality maken verscheen eerst op Next Learning 2021.
Je hebt geen ervaring nodig om apps te ontwerpen en te ontwikkelen. Met Swift in Xcode van Apple kunnen zelfs kinderen van 14 jaar programmeren als professionals. Er is diverse gratis en betaalde software om apps te bouwen. Hier pakken we er één uit om je te laten ervaren hoe het werkt. Voor devices wordt gezorgd. [...]
Het bericht Bouw je eigen app – met Apple Swift verscheen eerst op Next Learning 2021.
Ingena Visser, Onderwijskundig Adviseur, ontwierp met haar team de app My Do-Reflect-Share tbv leer-en ontwikkelsprints op de werkplek binnen Amsterdam UMC. Zij maakten het functioneel ontwerp. Daarmee gaf ze opdracht aan de app-bouwer en zorgde er zo voor dat ze daadwerkelijk kreeg wat ze wilde. Ingena deelt haar inzichten met ons. Een functioneel ontwerp helpt [...]
Het bericht Functioneel ontwerp van je app – do’s & dont’s / het verhaal mét beelden verscheen eerst op Next Learning 2021.
Dankzij de uitwerking van een opdracht van een deelnemer aan een online cursus die ik verzorg, stuitte ik gisteren op het artikel The Science of Workplace Instruction: Learning and Development Applied to Work van Kurt Kraiger en J. Kevin Ford. In deze publicatie pleiten de auteurs voor een nieuwe wetenschap
Feedback geven vraagt om meer dan de juiste skills. Belangrijk is dat feedback geven een collectief instrument wordt. Het moet door de hele organisatie erkend worden als belangrijke waarde. Dat vraagt om een bedrijfscultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om fouten te maken en om te leren. Zo’n cultuur kenmerkt zich door een growth mindset [...]
Het bericht Hoe overwin je weerstand op feedback geven verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het is belangrijk dat lerenden hun eigen leren kunnen reguleren. Het zoeken van hulp is daarbij een belangrijke zelfregulerende vaardigheid. Met name volledig online leren doet een groot beroep op zelfregulering. En juist daarbij beschikken lerenden over het algemeen over minder mogelijkheden om ‘real time‘ hulp te krijgen. Jaclyn Broadbent
Neria Sebastien benadrukt in Increasing Student Engagement During Synchronous Online Classes het belang van ‘engagement’ (betrokkenheid) en beschrijft verschillende strategieën die kunnen helpen om deze betrokkenheid bij live, synchroon, online leren te vergroten. Betrokkenheid van lerenden bevordert contact tussen lerenden en docenten, en omvat ook een betekenisvolle connectie tussen de
Totara Learn Wie al langer in de Moodle wereld meeloopt weet dat in 2011 Totara Learn is uitgekomen. Totara kopieerde destijds Moodle en bouwde daar allerlei aanvullende functionaliteit bij. Moodle LMS richt zich dan nog voornamelijk op het onderwijs en Totara wilde met aanvullende functionaliteit vooral de zakelijke markt bedienen. Het is Totara met die […]
Het bericht Het is ons gelukt: overstap Totara Learn naar Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Persoonlijk lees ik tijdens de zomervakantie voornamelijk romans. Maar als je je vakgebied op het gebied van (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs wilt bijhouden, dan heb ik hier enkele tips. Designing Effective Instructional Videos Deze bijdrage van The Learning Scientists vat een recent paper samen van Richard Mayer. Mayer
Bij online cursussen starten we vaak met online kennismaking. Het achterliggende idee is dat lerenden gemakkelijker met elkaar online interacteren als men elkaar een beetje kent. Recent onderzoek laat zien dat je betrokkenheid eerder bevordert als je lerenden vraagt ideeën over de inhoud van de cursus te delen. Ik start
Board Voor Moodle verschijnen elke maand wel een aantal nieuwe plugins. Dat kunnen bijvoorbeeld blokken, filters of cursusformats zijn maar een nieuwe (leer)activiteit komt minder vaak voor. Deze week verscheen de ‘Board‘ activiteit een plugin waarmee je post-it borden aan je cursus kunt toevoegen. Studenten betrokken houden bij je Moodle cursus is altijd lastig en […]
Het bericht Board, een nieuwe Moodle samenwerkingstool is eerst gepubliceerd op Avetica.
In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft Bitescience wetenschappelijke onderzoek geanalyseerd over digitaal leren. Wat valt mij daarbij op? Op basis van deze studie zetten de onderzoekers, die verbonden zijn aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, belangrijke bevindingen op een rij rond de volgende thema’s: De voor- en nadelen van online afstandsonderwijs.
Platform Talent voor Technologie is een publiek-private samenwerking van werkgevers- en werknemersorganisaties en de ministeries van OCW, EZK en SWZ, waarbinnen de kennis en ervaring van Jet-Net & TechNet en Katapult is gebundeld. PTVT gebruikt interactieve video om de veelzijdigheid en aantrekkelijkheid van de technische beroepspraktijk te laten zien. Door de inzet van interactieve video wordt niet [...]
Het bericht Hoe de combinatie van storytelling en interactieve video leidt tot unieke data analytics verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het aantonen van bekwaamheid in risicovolle- en voorbehouden handelingen werd in OLVG sinds jaar en dag gedaan door middel van het afnemen van praktijktoetsen. Zorgprofessionals deden een theorietoets en als die met een voldoende werd behaald mochten zij zich inschrijven voor een praktijktoets. De praktijktoets werd afgenomen door een getrainde assessor in een skillslokaal. Dit [...]
Het bericht Hoe ‘vertrouwen in vakmanschap’ de zorg kan ontregelen… En hoe het 100% beter kan. Kijkje in de keuken van OLVG. verscheen eerst op Next Learning 2021.
Een schermfilmpje maken (screencasten) is ontzettend handig om ‘even snel’ je scherm vast te leggen op foto of video en dat vervolgens door te sturen of online op te slaan. Screencasten is eigenlijk niet meer of minder dan het filmen of fotograferen van je scherm, maar dan zonder camera. Het is zoveel fijner om in [...]
Het bericht Schermfilmpje maken (screencasten) met Camtasia verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het onderwijs aan de Koninklijke Militaire Academie is in transitie. De startende officier aan de KMA wordt voortaan niet meer drilmatig (kennen&kunnen) opgeleid, maar handmatig (willen&zijn van officier). Dat betekent een grote cultuurverandering en vraagt om een adaptieve leeraanpak. In onze online sessie geven wij je een beknopt inzicht in de wijze waarop we het [...]
Het bericht Koninklijke Militaire Academie: van drilmatig naar handmatig onderwijs verscheen eerst op Next Learning 2021.