Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De laatste tijd ben ik een aantal bijdragen tegen gekomen over het belang van ‘nudges’ voor leren, opleiden en onderwijs. Het valt me daarbij op dat deze term daarbij wel erg breed wordt opgevat.
Nudges kun je volgens Wikipedia definiëren als gedragspsychologische motivatietechnieken waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Daarbij gaat het om positieve bekrachtigingen en indirecte suggesties. Een voorbeeld is als lerenden automatisch een herinnering ontvangen van een deadline van een opdracht.
Er zijn geslaagde voorbeelden van nudging, al blijkt nudging niet altijd tot positieve resultaten te leiden. Nudges lijken bijvoorbeeld goed te werken als ze lerenden op korte termijn aanzetten tot actie (zie Nudging, Chatbots and Student Outreach in Higher Education).
Barend Last wees onlangs op dit overzicht van “nudge strategies” die student succes bij online leren kunnen bevorderen. De samenstellers maken daarbij onderscheid in vier categorieën:
Verder verdelen ze de ‘nudges’ op basis van de volgende fases:
Voorbeelden van ‘nudges’ zijn volgens de auteurs van dit overzicht:
Aan het eind van het overzicht verwijzen de auteurs naar onderzoek die het belang onderstrepen van de vier categorieën.
Op zich bevat dit overzicht nuttige tips. Ik vraag me alleen af waarom we al deze strategieën nu opeens ‘nudges’ moeten noemen!
Volgens mij zijn het niet allemaal subtiele gedragspsychologische motivatietechnieken. Veel van deze inzichten zijn cognitief psychologisch en onderwijskundig van aard, en niet gericht op de korte termijn.
Volgens mij hebben we er niets aan als we leer- en doceerstrategieën nu opeens als ‘nudging’ gaan betitelen. Dat leidt alleen tot verwarring.
Noem een ‘nudge’ alleen een ‘nudge’ als het ook een ‘nudge’ is.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar