Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Recent onderzoek van de Carnegie Mellon University en de University of Pittsburgh laat zien dat de gemoedstoestand van lerenden ook van invloed is op het leren. Denk daarbij aan zaken als betrokkenheid, opwinding en motivatie. De bevindingen suggereren volgens ScienceDaily dat je de gemoedstoestand ook kunt beïnvloeden en op die
Speciaal voor de deelnemers van Next Learning heeft Mila-Marie Bleeksma een geweldige podcast serie opgenomen van maar liefst 7 delen. Een must om te luisteren als je zelf goede podcasts wil maken waar iedereen naar wil luisteren! In de serie komen de volgende onderwerpen aan bod: Doel & Doelgroep, Onderwerp & Format, Storytelling, Opnemen, Monteren [...]
Het bericht Podcasten als een pro verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het laatste decennium maken we in toenemende mate gebruik van online video’s. Een belangrijke trend op dit gebied zijn de hele korte video’s die bijvoorbeeld via TikTok worden gepubliceerd. In deze bijdrage verken ik de waarde van video’s van maximaal zestig seconden voor leren, opleiden en onderwijs. OU-collega Kees Pannekeet
Blijven leren is noodzakelijk. Maar eigenlijk hebben we daar geen tijd voor. Tenminste, als het allemaal in trainingszaaltjes moet, het hele team bij elkaar. Liever sneller én goedkoper. Kan dat? Tijdens het Next Learning Event 2021 komen vele oplossingen aan bod. Volg deze sessie van Dennis van Heerden over een verfrissend eenvoudige aanpak voor leren [...]
Het bericht Eenvoudig en effectief leren op de werkplek: VR Blended Action Learning verscheen eerst op Next Learning 2021.
Over het algemeen hechten professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs er veel belang aan dat lerenden tijdens synchrone, live, online sessies hun camera aan zetten. Toch blijkt dit niet altijd effectief te zijn, in termen van leerresultaten. Onderzoek laat zien dat we visuele aanwijzingen nodig hebben om
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.43 verscheen eerst op Next Learning 2021.
L&D-afdelingen staan voor een prachtige uitdaging: de organisatie een grote stap laten maken met behulp van een goede opleidingsstrategie. En die moet ambitieus zijn! Het is duidelijk wat managers en bestuurders verwachten van de ‘leerfunctie’: bijdragen aan de organisatiedoelen, dagelijkse productie zo min mogelijk verstoord en ‘real time’ rapportages. We weten ook welke eisen medewerkers [...]
Het bericht Hoe ontwikkel je een ambitieuze 21e-eeuwse (digitale) opleidingsstrategie? verscheen eerst op Next Learning 2021.
Combinatie van drie aspecten De laatste blog in deze korte serie over centraal contentbeheer gaat over gedeelde ruimte als onderdeel van multi-tenancy. Deze functionaliteit is overigens alleen beschikbaar in Moodle Workplace. Er zijn drie aspecten die gecombineerd een groot voordeel bieden om je content centraal te beheren en toch maximaal controle te houden over de […]
Het bericht Centraal Contentbeheer (3): Gedeelde ruimte in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
In deze werksessies leer je hoe je zelf heel eenvoudig én goedkoop zelf leer-chunks maakt. Waar je altijd een expert inhuurde, doe je het nu zelf. Al deze tools zijn open beschikbaar. Na aanmelding/downloaden kun je al aan de slag. Je gebruikt eigen foto’s, filmpjes en teksten en voegt eenvoudig materiaal toe, zoals een youtube-filmpje. [...]
Het bericht “Als een Pro” – werksessies verscheen eerst op Next Learning 2021.
Gistermiddag heb ik in het kader van een online studiedag professioneel online lesgeven een sessie verzorgd over didactiek en online leren. Ik ben begonnen met een check-in: Selecteer in de chat een GIF of emoticon die illustreert wat jij vindt van blended learning (combinatie online en face-to-face leren)? Ik heb
Miriam Boer (e.a.) schreef het Groot Werkvormenboek voor de Zorg. In het afgelopen jaar heeft de zorg alles uit de kast moeten halen om, naast alle extreme drukte, het leren ‘gewoon’ door te laten gaan. Wat heeft Miriam zelf toegepast uit het Groot Werkvormenboek? Hoe hebben de werkvormen haar en haar collega’s geholpen om leren [...]
Het bericht De béste werkvormen uit het boek: Groot Werkvormenboek voor de Zorg verscheen eerst op Next Learning 2021.
Bij het maken van een ontwerp voor onderwijs of opleiden heb je de keuze tussen asynchroon online leren (op afstand of op locatie), synchroon online leren, face-to-face leren en werkplek leren. Bij het maken van een keuze moet je daarbij vooral vanuit pedagogisch-didactisch perspectief kijken naar mogelijkheden en beperkingen van
Data, dáár moeten we iets mee! Met data kun je bijvoorbeeld leeractiviteiten personaliseren. Of rendement aantonen en bewijzen dat jouw aanpak bijdraagt aan een hogere performance. Of je gebruikt data om de samenwerking met een andere afdeling te verbeteren. Het liefst verwerkt in een mooi dashboard, want visuals versterken je overtuigingskracht. Maar als je het [...]
Het bericht Data in Learning: test hoe jij van start kan! verscheen eerst op Next Learning 2021.
Normaal gesproken organiseert o.a. Hans de Four (bekend van Klascement) jaarlijks in Vlaanderen een ICT Praktijkdag. Dit jaar wordt dat een online ICT-praktijkweek, en wel van 3-7 mei aanstaande. Docenten, ICT-coördinatoren, directieleden en andere betrokkenen uit basis tot en met volwassenenonderwijs kunnen de hele week kiezen uit een scala aan
Learning Tools Interoperability In deel 2 van deze korte serie blogs over Centraal Contentbeheer wil ik de kracht van de LTI-provider bespreken. LTI is een international protocol en de letters staan voor Learning Tools Interoperability. Met deze techniek kan je heel gemakkelijk leercontent die buiten jouw leermanagementsysteem staat opstarten. Of jij kan leercontent delen via […]
Het bericht Centraal Contentbeheer (2): De kracht van de LTI-provider is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gistermiddag heb ik een beknopte bijdrage mogen leveren aan de online inspiratiemiddag Effectief online onderwijs van het Consortium voor Innovatie. Mijn bijdrage ging over blended learning en didactiek. Daarnaast verzorgde Conrad Berghoef met drie studenten een hilarische sessie over de ‘ideale les’ en ging Rozemarijn Geelen in op non-verbaal gedrag
WEBINAR (Engelstalig) // 23 september 2021 / 09:30 – 10: 30 uur Artificial intelligence is creating huge opportunities for workplace learning and employee development. Donald learns us to understand what difference AI can make in our organization and where it is best implemented. How to boost the effectiveness of workplace learning and improve ROI? AI [...]
Het bericht WEBINAR: AI opportunities for workplace learning and employee development verscheen eerst op Next Learning 2021.
Eva Brouwer is eigenaar van Pak je Podium, veelgevraagd dagvoorzitter, eerder bekroond als beste vrouwelijke dagvoorzitter bij de verkiezing van Dagvoorzitter van het Jaar. Darnaast is Eva motivational speaker en schrijver van het boek ‘In 10 stappen je podium pakken. Presenteer live events als een Pro’ en ‘In 10 stappen je podium pakken. Geef je beste live online [...]
Het bericht Biografie – Eva Brouwer verscheen eerst op Next Learning 2021.
Serie blogs Het afgelopen jaar heb ik meerdere malen van klanten vragen gehad over hoe zij het beste hun e-learningcontent kunnen beheren. Elke aanbieder van content wil zo min mogelijk werk hebben aan het up-to-date houden van hun content. Tegelijk willen de aanbieders maximale flexibiliteit hebben in het toegankelijk maken van de content én controle […]
Het bericht Centraal Contentbeheer (1): Gebruik een FTP – repository is eerst gepubliceerd op Avetica.
Deze conclusie staat in een artikel over een meta-studie. Deze studie is gepubliceerd door de American Educational Research Association (AERA). De onderzoekers concluderen dat het gebruik van online video’s zoals kennisclips kan leiden tot “kleine verbeteringen” ten aanzien van leerresultaten, terwijl het vervangen van bestaande inhoud door video’s grote voordelen
In opdracht van Care2Care en ZorgZijn Werkt -twee werkgeversorganisaties op het gebied van Zorg en Welzijn- verzorg ik een online leertraject voor opleidingsadviseurs en HR-medewerkers over online en blended learning. Vanmiddag was de online aftrap. Vandaag stond in het teken van kennismaken. Verder ben ik ingegaan op het structureel inbedden
Ingena Visser van VUmc Academie ontwikkelde een sociaal en activerend leerproces voor teams op de werkvloer: leer- en ontwikkelsprints, met de bijbehorende app MYDRS – My Do-Reflect-Share. In korte sprints verbeteren teams hun werkproces(sen) binnen 1 dag tot een week. At the moment of need! Want een team kan een dag tevoren bedenken met een [...]
Het bericht Snelle leer en ontwikkelsprints op de werkplek – My Do-Reflect-Share verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het vloeibare bedrijf. De ideale oplossing voor jouw organisatie, die dagelijks te maken heeft met onzekerheid en wendbaar moet improviseren!? Zou je misschien niet beter in een netwerkachtige structuur werken? Het antwoord op deze vragen is niet eenvoudig. Duidelijk is wel dat een nieuwe strategie onafwendbaar en noodzakelijk is. De COVID-crisis lijkt de urgentie voor [...]
Het bericht Keynote: De vloeibare samenleving verscheen eerst op Next Learning 2021.
Frans van Heest van ScienceGuide plaatste gisteren op twitter een passage uit een notitie ter voorbereiding van de kabinetsformatie. Daarin staat dat de werkdruk van docenten kan worden verlaagd doordat bepaalde taken van docenten (deels) door ICT kunnen worden overgenomen. In deze blogpost wil ik mijn gedachten hierover delen. De
In Remote learning at 1 year: Experts explain why the move to online education has been so painful blikken een aantal Amerikaanse experts op het gebied van technology enhanced learning terug op online leren op afstand tijdens de coronacrisis. Wat zijn volgens hen belangrijke geleerde lessen? De bijdrage bevat bekende
Cursusformat Timeline In de Moodle plugin database is onlangs een nieuw cursusformat gepubliceerd die goed gebruikt kan worden bij social learning. Bij het lezen van de beschrijving van Timeline moest ik wel gelijk denken aan het SocialWall format, een plugin die helaas maar tot Moodle 3.3. is bijgewerkt. De functionaliteit van Timeline komt grotendeels overeen. […]
Het bericht Timeline als cursusformat bij social learning is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bij DropBox hebben ze een beleid dat ze ‘Virtual First’ noemen. Zij gaan ervan uit dat werknemers vooral vanuit thuis werken (nu en straks). Zij hebben een Virtual First Toolkit gemaakt die werknemers daarbij helpt. Deze toolkit is m.i. ook nuttig om docenten en lerenden te ondersteunen bij online leren
In How AI will rescue us from online learning’s ‘bad television’ levert hoogleraar David Shrier forse kritiek op de huidige vormen van online leren. Tegelijkertijd schetst hij een perspectief waarin artificiële intelligentie (AI) helpt de kwaliteit van online leren spectaculair te verbeteren. Volgens Shrier bestaat online leren vaak uit het
Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij. De manieren zijn: Gebruik technologieën voor samenwerking betekenisvol Deze technologieën
Bij online leren lopen lerenden relatief meer kans voortijdig te stoppen dan bij face-to-face onderwijs. Khaoula Mrhar, Otmane Douimi en Mounia Abik hebben onderzocht (pdf) of je het risico op ‘drop out’ kunt voorspellen door gebruik te maken van een neuraal netwerk algoritme en van sentiment analyse. Als je het
Volgend Moodle webinar 25 maart De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 25 maart om 11.00 uur in je agenda. Thema: Centraal Contentbeheer Het aanbieden van e-learningcontent wordt de laatste jaren steeds makkelijker maar er blijven nog een paar uitdagingen. Hoe kan […]
Het bericht Moodle webinar over Centraal Contentbeheer op 25 maart is eerst gepubliceerd op Avetica.
Normaliter blog ik over technology enhanced learning. Daarom lees je waarschijnlijk ook mijn blog. Maar ik ben ook politiek geëngageerd. Dit is ook een deel van mij. Op 17 maart 2021 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Wil je weten op welke partij en kandidaat ik ga stemmen, en waarom? Lees
Melissa Childs heeft een Virtual Engagement Framework ontwikkeld dat een antwoord wil geven op deze vraag. Dit kader bestaat uit drie componenten met elk drie aspecten. Bij elk aspect horen activiteiten die je online kunt uitvoeren. Emotionele betrokkenheid Creëer een sterke leergemeenschap waarin elke lerende zich gewaardeerd voelt. Zorg voor
Op deze zaterdagochtend ben ik de artikelen die ik de afgelopen tijd in Pocket bewaard heb aan het doornemen. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op drie bijdragen over virtual reality. This Should Be V.R.’s Moment. Why Is It Still So Niche? Kevin Roose schrijft in de New York
Een jaar geleden ging het onderwijs dankzij de uitbraak van Covid-19 voor het eerst noodgedwongen over op online onderwijs. Ik maakte me toen grote zorgen over de kwaliteit, over een nieuwe golf van technologie-gedrevenheid en voor de gevolgen voor de acceptatie van online en blended learning op langere termijn. Ik
Updates Moodle Workplace Afgelopen dinsdag is versie 3.10.2 van Moodle Workplace uitgekomen. De updates van de ‘grotere broer’ van Moodle LMS volgen altijd korte tijd na de standaard releases van het grootste open source leermanagementsysteem ter wereld. Bij de tweemaandelijkse updates van Moodle zitten alleen maar beveiligingsupdates, opgeloste bugs en kleine verbeteringen. Echter bij de […]
Het bericht Nuttige nieuwe functies in Moodle Workplace 3.10.2 is eerst gepubliceerd op Avetica.
De bijdrage Paradoxes of Engagement: Less Communication Is More gaat over een onderzoek naar de relatie tussen werken op afstand, communicatie en productiviteit. De uitkomsten van dit onderzoek zouden ook weleens relevant kunnen zijn voor technology enhanced learning. Deze bijdrage bevat een aantal interessante bevindingen: Werknemers die een groot deel
Terug bij af De afgelopen weken ben ik op zoek gegaan naar alternatieven voor SCORM. Niet dat ik tegen SCORM ben. Ik hoop dat cursusontwikkelaars de juiste keuzes maken bij het ontwikkelen van leercontent. Mijn oproep is om niet standaard naar een auteursprogramma te grijpen om een SCORM module te maken. Bedenk vanuit je didactische […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (10): terug bij af? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het Britse Jisc heeft tussen oktober en december 2020 onderzoek gedaan naar opvattingen van studenten in het hoger en “further education” over de wijze waarop onderwijsinstellingen met behulp van leertechnologie onderwijs tijdens de coronacrisis verzorgen. Welke sterke positieve punten en welke negatieve punten noemen zij? Er hebben bijna 28.000 deelgenomen
Van zenden naar construeren Zoals ik in mijn eerste blog in deze serie al schreef, wordt SCORM vooral gebruikt om informatie te zenden. Maar hoe vul je dit concreet in bij allerlei nieuwe onderwijsvormen die ik onder het kopje ‘het nieuwe leren’ plaats? Denk aan competentiegericht leren, actief leren, werkplek leren, samenwerkend leren, projectgestuurd onderwijs, […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (9): nodig bij Het Nieuwe Leren is eerst gepubliceerd op Avetica.
Sinds de uitbraak van Covid-19 gebruiken we op grote schaal leertechnologie, en dan met name applicaties voor synchroon online leren zoals Zoom en MS Teams. Tegelijkertijd lopen we aan tegen de tekortkomingen van deze technologieën. Je ziet nu dat er nieuwe leertechnologieën opkomen die er naar streven deze tekortkomingen te
Vandaag heb ik een tweede online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam. Verleden keer ging het over het bevorderen van betrokkenheid bij blended en online leren. Vandaag stond het activeren van voorkennis bij online en blended learning centraal. Na het welkomstwoord (inclusief ‘Selecteer in de chat
Tweemaandelijkse updates Vanmorgen heeft Moodle vier nieuwe updates uitgebracht, te weten 3.10.2, 3.9.5, 3.8.8 en 3.5.17. Deze tweemaandelijkse updates bevatten beveiligingsupdates, opgeloste bugs en kleine verbeteringen. Bekijk de releases notes op: versie 3.10.2 versie 3.9.5 versie 3.8.8 versie 3.5.17 Belangrijk om te weten Draait jouw Moodle site op versie 3.5.x of 3.8.x, weet dan dat […]
Het bericht Moodle updates 3.10.2, 3.9.5, 3.8.8 en 3.5.17 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het afgelopen jaar vond editie 2020 van de OEB noodgedwongen online plaats. Dat ging eigenlijk heel goed. Toch kunnen we hopelijk dit jaar van 1-3 december 2021 weer genieten van de OEB in Berlijn. De afgelopen week is het thema van deze 27ste editie bekend geworden. Je kunt tot 3
Bookwidgets interessant alternatief voor interactieve SCORM’s BookWidgets is een platform waarmee docenten leuke interactieve oefeningen kunnen maken die geïntegreerd zijn op tablets en computers. Interactieve grafieken, dynamische werkblaadjes, volledig automatisch verbeterde oefeningen en toetsen, puzzels, …BookWidgets heeft een bibliotheek van meer dan 40 apps die gebruikers kunnen kiezen en aanpassen. BookWidgets biedt je een sjabloon […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (8): Maak interactieve oefeningen met Bookwidgets is eerst gepubliceerd op Avetica.
De standaard uit 2001 SCORM is een internationale standaard die stamt uit 2001 en heeft sindsdien nog een sporadische revisie/update gekregen. En gek genoeg is SCORM 1.2, de versie uit 2001, nog steeds het meest populair. Versie 2004 van SCORM komen wij amper tegen bij onze klanten. Moodle is sinds oktober 2009 gecertificeerd SCORM 1.2 […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (7): LTI of xAPI opvolgers van SCORM? is eerst gepubliceerd op Avetica.
In onderstaande podcast geef ik een overzicht van een aantal belangrijke typen leertechnologieën.