Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Er is het afgelopen jaar veel geschreven over de vraag of de webcam het beste aan kan tijdens Teams- of Zoom-sessies, of juist niet. Cindy Nebel van The Learning Scientists bespreekt deze week een recent onderzoek waarin gekeken is naar het effect op leerresultaten. Wat valt op?
De camera aan zou verbondenheid bevorderen, maar ook kunnen leiden tot ‘video conferencing vermoeidheid’, privacyvraagstukken en bovendien leiden tot meer CO2-uitsoot. Ook zou het niet altijd leiden tot betere leerresultaten. Ik heb eerder over deze onderwerpen geschreven (hier, hier, hier, hier, hier, hier).
Volgens Nebel is er echter weinig empirisch bewijs dat het pleidooi om een camera aan of juist uit te zetten, onderbouwt. Austin, Fogler, en Daniel dragen volgens Cindy Nebel wel enig empirisch bewijs aan. Zij hebben een groep studenten deel laten nemen aan een virtuele klas-sessie via Zoom. Na de inleiding van een half uur, waarbij de studenten tijdens de live sessie naar een opgenomen video hebben gekeken, hebben de studenten een quiz met 15 meerkeuzevragen gemaakt. Daarbij was sprake van drie condities:
Als de ‘camera aan’ zou leiden tot afleiding, ‘hyper gaze‘ of ongemak, dan zouden de groepen 2 en 3 slechter moeten scoren. Als jezelf zien Zoom-vermoeidheid zou veroorzaken, dan zou groep 3 vooral slecht moeten scoren. Als camera aan zou leiden tot meer betrokkenheid, dan zouden de groepen 2 en 3 wat beter moeten scoren. En als het zien van jezelf zou leiden tot een groter gevoel van verantwoordelijkheid, dan zou groep 3 het een stuk beter moeten doen.
Groep 3 bleek uiteindelijk beduidend beter te scoren op de quiz dan groep 2 en met name groep 1.
Cindy Nebel benadrukt dat deze studie beperkingen heeft:
Zij adviseert docenten en lerenden het volgende:
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar