Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Midweek Terschelling

De afgelopen week zijn we een aantal dagen wezen uitwaaien op Terschelling. Op 4 en 5 mei kon je dat ‘uitwaaien’ trouwens letterlijk nemen. We verbleven in een appartement in West-Terschelling. Vandaar uit hebben we wandel- en fietstochten gemaakt naar: Omgeving West-Terschelling (o.a. het Groene Strand). Naar West aan Zee

The post Midweek Terschelling first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale toepassingen bij twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek

Ik heb zelf uitvoerige blogposts geschreven bij de publicatie “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”. Vanochtend kwam ik een overzicht met prikborden tegen die tal van online toepassingen bevatten. De prikborden zijn in Wakelet gemaakt, door @ingetwinning. Er is een prikbord met links naar algemene informatie, en vervolgens een

The post Digitale toepassingen bij twaalf bouwstenen voor een effectieve didactiek first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Factoren om rekening mee te houden bij blended learning

Deze recente bijdrage van het World Economic Forum over blended learning doet m.i. al te generaliserende uitspraken over hoe blended learning binnen verschillende landen wordt toegepast. Interessant is het overzicht van factoren die volgens de auteurs een rol spelen bij het ontwerpen en evalueren van blended learning. Effectief gebruik van

The post Factoren om rekening mee te houden bij blended learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-05-2021 | Article Rating | (0) reacties

Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat

Onderwijsinstellingen gebruiken vaak software die bepaalde medewerkers erop attenderen als leerlingen op bepaalde ‘risicovolle’ woorden zoeken, en die toegang tot bepaalde websites blokkeren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van algoritmen zodat de software bijvoorbeeld automatisch bepaalt welke websites wel of niet worden geblokkeerd. Deze algoritmen bevatten echter een ernstige vorm van

The post Scholen gebruiken software die LGBTQ+ content blokkeert, maar racistische inhoud toestaat first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leer je inderdaad effectiever door aantekeningen met pen en papier te maken in plaats van met een laptop?

The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking is een veel geciteerd onderzoek waaruit blijkt dat je effectiever leert door aantekeningen met pen en papier te maken, in plaats van met een laptop. Ik gebruik dit onderzoek ook vaker in presentaties. Hoogleraar psychologie Michelle

The post Leer je inderdaad effectiever door aantekeningen met pen en papier te maken in plaats van met een laptop? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 29-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Performance Journey 2021 – GOES DUTCH

Door de covid-19 situatie zijn we helaas genoodzaakt de drie Performance Journeys van 2020 naar de USA te annuleren. Maar veel interesse is er wel. We krijgen belletjes en mailtjes van oud- en nieuwe deelnemers met de vraag of we een Journey gaan organiseren. JA DAT GAAN WE! Maar door de huidige maatregelen pas in 2021. [...]

Het bericht Performance Journey 2021 – GOES DUTCH verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 29-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een integrale aanpak om te komen tot de ‘beste mensen’ – de aanpak van Sweco

Door: Emma Penn – de Kleer | L&D Specialist Tja, en dan staat in één van je vier strategische pijlers ‘de beste mensen’. En dan? Wat bedoel je ermee en wat vraagt dat van je organisatie? Sweco heeft met deze strategische pijler een belangrijk statement gemaakt, maar de inrichting en vooral de beleving ervan is [...]

Het bericht Een integrale aanpak om te komen tot de ‘beste mensen’ – de aanpak van Sweco verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tools die je helpen beter te leren schrijven

Als blogger ben ik uiteraard warm pleitbezorger van schrijven. Dankzij Stephen Downes stuitte in vanochtend op een overzicht van tools die jou helpen beter te schrijven. Schrijven helpt bij het herstructureren van gedachten en is daarmee een waardevolle leeractiviteit. Mark Mieras concludeert op basis van literatuuronderzoek dat schrijven niet alleen

The post Tools die je helpen beter te leren schrijven first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 28-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

100Humans | Learning Story’s in het nieuwe normaal

100Humans is nieuw bij het Next Learning Event 2021. Vakcollega’s vertellen in korte online sessies over leren in hun eigen organisatie. Wat doet ieder na de vele, vele maanden COVID-crisis? Het zijn er geen 100, maar wel veel. Ca. 20 sessies per week! Leerprofessionals geven antwoord op de vraag: Voor welke uitdaging/kans sta jij en [...]

Het bericht 100Humans | Learning Story’s in het nieuwe normaal verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden en voordelen van augmented reality voor leren

Bij augmented reality (AR) voeg je digitale elementen als een extra laag toe aan de werkelijkheid. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een QR-code, maar bijvoorbeeld ook door 3D-objecten via een camera te tonen. Zonder AR zou Pokémon Go bijvoorbeeld niet bestaan. Shawn Mack geeft in Augmented Reality in Education:

The post Voorbeelden en voordelen van augmented reality voor leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Eyetracking gebruiken om de kans op leesproblemen te voorspellen

De bijdrage What AI can and can’t do in education onderstreept dat AI gebruikt kan worden om docenten te ondersteunen bij het geven van onderwijs. Het artikel besteedt onder meer aandacht aan het gebruik  van eyetracking om eventuele leesproblemen, zoals dyslexie, op het spoor te komen. De auteur heeft met

The post Eyetracking gebruiken om de kans op leesproblemen te voorspellen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 26-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voeg eenvoudig gamification toe aan je Moodle cursus

Gamification Met enige regelmaat wordt gevraagd of gamification in Moodle ook mogelijk is. Mijn wedervraag is wat men verwacht van gamification en hoe het zou moeten werken in een cursus. Ik weet dat dit een lastige vraag is om zo eventjes te beantwoorden. Vaak komt men niet verder dan het krijgen van badges en certificaten. […]


Het bericht Voeg eenvoudig gamification toe aan je Moodle cursus is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 26-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Beveiligd: De Learning Correspondent nr.44

Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.

Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.44 verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing

Nadat we ruim een jaar geleden massaal gebruik zijn gaan maken van live online communiceren, klaagden gebruikers al snel over stress en vermoeidheid (‘Zoom Fatigue‘). Dankzij onderzoek weten we inmiddels steeds meer over dit fenomeen. Andrew Bennet heeft met collega-onderzoekers onderzoek gedaan naar de aard van videoconferentievermoeidheid, naar wanneer dit

The post We weten steeds meer over vermoeidheid door videoconferencing first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Behandel robots alsof het dieren zijn

Dankzij kunstmatige, artificiële, intelligentie en andere technologische ontwikkelingen worden robots geavanceerder en alomtegenwoordig. Dat leidt tot vragen over hoe mensen zich moeten verhouden tot robots, en wat we mogen verwachten van robots. We zijn daarbij geneigd om robots te vergelijken met mensen. Volgens MIT robot ethica Kate Darling kunnen we

The post Behandel robots alsof het dieren zijn first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Kasper Spiro | 23-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Easygenerator: a great place to work and grow

When we started building Easygenerator back in 2013, we had a vision about our product, but we also had a clear idea about what kind of company we wanted to become. We knew that it is the people that make your company; they define the heart and soul of the company.

Now, eight years later, we are the company I hoped to become. We are a group of 83 people with very different backgrounds, but all very committed to Easygenerator. We focus on bringing real value to our customers with a great product, great vision, great support, and above all, a great team.  

We are highly international. Although we have Dutch roots, we went global from day 1. We launched our product at a conference in Las Vegas, and the USA is our biggest market. We have customers in over 50 countries. We have offices in Dubai, Rotterdam, Zhytomyr, and Colombo.

In the early days of Easygenerator, when we wanted to hire our first salesperson, we put a Dutch ad online and got Dutch applicants whose first question was: What kind of company car do I get? That is not how we work. Our product is 100% SaaS, and we sell online, we guide our customers online, everything is online. To reach a wider audience, we changed the ad into English, with the title: "Salesperson wanted (no company car)." We added that you need to be fluent in English and that you do not have to speak Dutch at all. With this, we got very different candidates. As a result, our Rotterdam team is now 33 people and counts 17 nationalities.

Last year we grew our revenue by 93%. Growing at this pace opens up opportunities for growth for our employees. Last quarter, three of our BDRs got promoted. One became a marketeer, one a Customer Success Manager, and the third one is now an Account Executive.

As the CEO of the company, I guard our values. I promote them constantly, and I will interview every candidate myself, checking if they are a fit for our company. Our values are:

  • Challenge
    • We opened up a new market with our Employee-Generated Learning approach. Most things we do are new, and we know we can do them better. We want every employee to challenge the status quo if they think we can improve on it.
  • Experiment
    • We develop our software in an agile way with a new release of the product every week. Small stepssmall iterations—are key. We use this experimental approach in everything we do, from marketing to customer support and everything in between.
  • Own
    • We are a results-driven organization. That means we need you to be responsible for your targets. That allows us to stay away from micromanagement and, instead, manage you on your output.

We found a fantastic way to pay attention to these values. We created cards with an inspirational quote from a famous person; we have eight different cards per value. You can celebrate a colleague who acted according to that value by giving them the corresponding card. We use a Slack channel (#valuerecognition) for this. That way, you can share the value story and the recognition with everybody. It looks like this:

I like this a lot; it is just an illustration of the way we do things. I believe there is something like an Easygenerator vibe. I recently visited our Dubai office for the first time. It was a super cool experience, to travel for almost 7000 kilometers to a country I had never been before, and then to enter an office with that familiar Easygenerator feeling that made me feel at home instantly.

If you want to experience this yourself firsthand, come and join us. We are hiring in Dubai, Rotterdam, and Zhytomyr. Check out all the vacancies and apply for the one that fits you!

Easygenerator is hiring! We are looking for:

 Business Development Managers, Account Executives, Front- and Back-End Developers,
designers, marketeers, recruiters, Customer Success Managers, Onboarding Specialists,
support agents and other great talent!

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie visie op digitalisering in het onderwijs ontwikkelen

De afgelopen jaren heb ik bij SVO, de vakopleider op het gebied van ‘food’, een aantal opdrachten uitgevoerd. Ik heb in 2019 gewerkt aan visieontwikkeling op het gebied van digitalisering in het onderwijs. Verleden jaar heb ik een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het onderwijs dat zij tijdens de eerste lock-down hebben

The post Presentatie visie op digitalisering in het onderwijs ontwikkelen first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

KLM

Meer informatie volgt.

Het bericht KLM verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Albert Schweitzer Ziekenhuis

Meer informatie volgt.

Het bericht Albert Schweitzer Ziekenhuis verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Isala Klinieken

Meer informatie volgt.

Het bericht Isala Klinieken verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leertechnologie en –tools: wat schaf je aan (en wat niet)?

Een must voor iedereen die door de digitale bomen het bos niet meer ziet.In deze workshop krijg je overzicht welke technologie je kunt inzetten en waar je op moet letten bij de aanschaf. Is dit herkenbaar? “We hebben bij ons in de organisatie fors geïnvesteerd in de aanschaf van VR-brillen. Pas toen ze eenmaal  in huis [...]

Het bericht Leertechnologie en –tools: wat schaf je aan (en wat niet)? verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer leidt gamification tot goede leerresultaten?

Gamification is het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld, maar bijvoorbeeld voor leren of verandermanagement. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een quiz als leeractiviteit. Gamification bij leren wordt vaak ingezet om de motivatie en betrokkenheid van lerenden te vergroten. Onderzoek laat zien dat

The post Wanneer leidt gamification tot goede leerresultaten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Designsessie: personaliseer een leertraject

Wil jouw organisatie aan de slag met gepersonaliseerd leren? In deze sessie gaan je individueel en samen aan de slag met een leertraject uit je eigen praktijk. Aan de hand van een designsheet bepaal je welk effect je beoogt met personalisatie. Vervolgens werk je uit op welke elementen je wilt personaliseren om dit effect te [...]

Het bericht Designsessie: personaliseer een leertraject verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Personaliseren? Alleen met een doel!

Technologische ontwikkelingen maken het steeds gemakkelijker om leren te personaliseren. Maar wanneer is dat een slim idee? En hoe kom je tot weloverwogen keuzes rond personalisatie? Koppel je doelstelling aan een weloverwogen keuze en een goede kostenberekening. In deze sessie bespreken we verschillende aspecten die je helpen om de inzet van personalisatie voor jouw organisatie [...]

Het bericht Personaliseren? Alleen met een doel! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Webinar: Hyper-Learning: How to Adapt to the Speed of Change

Webinar: 29 September 2021 / 16:00 – 17:00 uur Continuous advancing multiple technologies are going to change how we live, how we work and who works. New knowledge will be created faster and faster and it shelf- life will be short. That means that we will need to continuously learn – unlearn and relearn at [...]

Het bericht Webinar: Hyper-Learning: How to Adapt to the Speed of Change verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aantonen van leerimpact met data: Five Moments of Truth

Opdrachtgevers willen weten of leerprogramma’s invloed hebben op de organisatie. En of ze een positief investeringsrendement (ROI) opleveren. Om geloofwaardig te zijn, moet je business case 5 waarheden bevatten: geloofwaardige gegevens verzameld uit betrouwbare bronnen gepresenteerd in vijf categorieën een conservatieve analyse die overtuigend is voor het management Waarheid # 1: afstemming van investeringen Het [...]

Het bericht Aantonen van leerimpact met data: Five Moments of Truth verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

De gevolgen van COVID-19 voor drie aspecten van het Europese hoger onderwijs

De Europese Unie heeft onlangs een analyse gepubliceerd van de gevolgen van  COVID-19 op het hoger onderwijs in Europa. Drie thema’s krijgen daarbij speciale aandacht: onderwijs en leren, de sociale dimensie van hoger onderwijs (d.w.z. het effect op achtergestelde doelgroepen) en studentenmobiliteit. De auteurs hebben gebruik gemaakt van veertien “rapid-response

The post De gevolgen van COVID-19 voor drie aspecten van het Europese hoger onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leuk artikel over Moodle in Vives

Onderwijsinnovatie & ICT platform Vives Sommige lezers van onze blog weten dat ik vroeger nog voor de klas heb gestaan. In de vijf jaar die ik in de bovenbouw van het basisonderwijs heb gewerkt was ik tevens ICT-coördinator. In 1999 lag de eerste versie van het blad Vives in mijn postvakje. Dat was de tijd […]


Het bericht Leuk artikel over Moodle in Vives is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werken in ontwikkelsprints samen met de klant: leer hoe je dat doet!

De aanpak + zelf ervarend leren + ontwerp afleveren + samen met de opdrachtgever (klant). Procescoach ontwikkelsprints: Marcel de Leeuwe, Leerbeleving.nl In korte sprints ontwikkel je samen met een real life opdrachtgever een leeroplossing. Je leert de stappen van het iteratieve proces kennen: prototyping, testen, verbeteren, verder ontwikkelen, etc. Het model is snel uitgelegd. Daar [...]

Het bericht Werken in ontwikkelsprints samen met de klant: leer hoe je dat doet! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Online workshop: Leer in 1 uur via 5 stappen een impactvol blended leertraject maken

Trainster Laura van den Ouden: “In the end, it’s all about the blend!” Wil je weten hoe je blended opleidingen en trainingen kunt ontwerpen en geven? Dan ben je bij didactisch expert Laura van den Ouden aan het goede adres! Zij heeft afgelopen 1,5 jaar honderden online sessies gegeven, hybride sessies samengesteld en veel ervaring [...]

Het bericht Online workshop: Leer in 1 uur via 5 stappen een impactvol blended leertraject maken verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat zou je ervan vinden als Zoom jouw onderwijsinstelling zou verbieden een bepaalde gastspreker te laten optreden?

Een ondenkbaar scenario? In de Verenigde Staten is het al voorgekomen dat Zoom controversiële online evenementen, georganiseerd door universiteiten en scholen, heeft geannuleerd. Daarom vraagt Inside Higher Ed zich af of een commercieel bedrijf als Zoom hiermee de academische vrijheid niet belemmert. Eerlijk gezegd had ik me tot vanochtend nog

The post Wat zou je ervan vinden als Zoom jouw onderwijsinstelling zou verbieden een bepaalde gastspreker te laten optreden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 19-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Persoonlijke leiderschap, in alle lagen van de organisatie!

Veranderen is niet alleen een zaak van ‘het management’. Ook niet van de werkvloer. Veranderen gaat van binnenuit. Vanuit verbinding, samen een beweging maken om met elkaar als organisatie de goede kant op te gaan en de afgesproken resultaten te behalen. De mens is zelf de bron van inspiratie en kracht om daadwerkelijk te veranderen. [...]

Het bericht Persoonlijke leiderschap, in alle lagen van de organisatie! verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 19-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Praktijkcase: Performance meten met Data

Bij Bronkhorst High Tech is Geraldine Voost de aanjager van het meetbaar en aantoonbaar maken van performance. Zij pakt haar rol als L&D-er breed op. Om effectief te kunnen werken met data heeft Geraldine een multidisciplinair team om zich heen georganiseerd (met o.a. bedrijfskundigen, experts lean six sigma). Ook wist zij de support van de [...]

Het bericht Praktijkcase: Performance meten met Data verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 19-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Werk heeft het gebouw verlaten! Hoe realiseren we verbindend leiderschap?

Corona heeft ons in een collectieve cultuurshock gebracht. Het ene moment zakt de moed je in de schoenen en het andere moment voel je een zee aan energie om door te zetten. Onze menselijke gewoonten en routines zijn in de war geschopt. We moeten veel van ons werk nu digitaal en op afstand doen. Technisch [...]

Het bericht Werk heeft het gebouw verlaten! Hoe realiseren we verbindend leiderschap? verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van SBO | 19-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Verfrissende inspiratie voor je eigen leerteam – Innovatie LAB Spaarne Gasthuis Academie

“Innoveren = veranderen = leren”. Dat principe is het uitgangspunt van Spaarne Gasthuis Academie. Mensen veranderen niet graag, maar in deze tijd is het onvermijdelijk én ook noodzakelijk gebleken. Ook het leerteam zélf moet continu veranderen en leren. Priscilla Verwoert heeft met haar team leerprofessionals van de Academie een zeer effectieve manier gevonden, die veel [...]

Het bericht Verfrissende inspiratie voor je eigen leerteam – Innovatie LAB Spaarne Gasthuis Academie verscheen eerst op Next Learning 2021.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Universiteit wijst gebruik online proctoring af (tenzij…)

Bij online proctoring maken lerenden een toets terwijl toezicht online plaatsvindt (bijvoorbeeld door een surveillant van vlees en bloed of via software). Daarmee voorkom je dat lerenden ‘vals spelen’. Tegelijkertijd maken critici zich onder meer zorgen over de privacy van lerenden. Volgens Inside Higher Ed heeft de Universiteit van Michigan

The post Universiteit wijst gebruik online proctoring af (tenzij…) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Chinese Open Universiteit vergroot dankzij AI de toegankelijkheid van het onderwijs

De Open Universiteit van China (OUC) is onlangs door de UNESCO onderscheiden voor het initiatief waarmee lerenden op het platteland mede dankzij AI en mobiele technologie meer mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen. Zowel Stephen Downes als Donald Clark besteden aandacht aan het ‘One College Student Per Village’ initiatief waarin

The post Chinese Open Universiteit vergroot dankzij AI de toegankelijkheid van het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Coronacrisis heeft in de VS een impuls gegeven aan het gebruik van chatbots binnen het onderwijs

Ik geloof dat ik onlangs een bericht voorbij zag komen dat bijzonder kritisch was over het gebruik van chatbots op het gebied van marketing. Het Amerikaanse hoger onderwijs past deze AI-toepassing volgens EdTech Magazine echter in toenemende mate toe. De Coronacrisis is daar debet aan. Chatbots zijn web applicaties waar

The post Coronacrisis heeft in de VS een impuls gegeven aan het gebruik van chatbots binnen het onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Effectief online adviseren en begeleiden

Het adviseren en begeleiden van lerenden is meestal een belangrijk onderdeel van onderwijs en opleiden. Omdat je online vaak subtiele aanwijzingen mist, verloopt dit proces bij online leren vaak moeizaam. Het Online Learning Advising Model hanteert daarom andere strategieën om de mentale toestand van een lerende of diens behoefte aan

The post Effectief online adviseren en begeleiden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 14-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw cursusformat: leeractiviteiten in pop-up tonen

Curusformat Pop-up activities In de Moodle plugin database is een nieuw cursusformat verschenen genaamd Pop up activities. Een leeractiviteit zoals H5P, SCORM of webpagina wordt in een pop-up getoond. In de pop-up kan je ook navigeren naar de volgende activiteit. Voor de rest lijkt het cursusformat op het onderwerp-format wat standaard in Moodle zit. Overigens […]


Het bericht Nieuw cursusformat: leeractiviteiten in pop-up tonen is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Badges en blockchain technologie voor het erkennen van bekwaamheden

From Badging to Blockchain: Documenting Skills Learned van Ray Schroeder bevat op zich weinig nieuwe inzichten op het gebied van microcredentials, maar vat de relevantie van deze trend vanuit een specifiek perspectief mooi samen. Een microcredential is een erkend bewijs van de leerresultaten die een lerende heeft behaald na een

The post Badges en blockchain technologie voor het erkennen van bekwaamheden first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Open Universiteit heeft aankondiging opdracht leermanagementsysteem gepubliceerd

Ik ben bij de Open Universiteit betrokken bij de aanbesteding van een nieuw leermanagementsysteem, als opvolger van yOUlearn. Gisteren is deze aanbesteding gepubliceerd. In 2015 heeft de Open Universiteit het toenmalige leermanagementsysteem BlackBoard vervangen door yOUlearn. De OU was destijds, als ik me niet vergis, de eerste instelling voor hoger

The post Open Universiteit heeft aankondiging opdracht leermanagementsysteem gepubliceerd first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Proctorio is slechter in staat gezichten van zwarte studenten te herkennen (en discrimineert daardoor)

Het afgelopen jaar zijn verschillende onderwijsinstellingen op grote schaal online proctoring, het online surveilleren tijdens een toets, gaan toepassen. Deze aanpak is bepaald niet onomstreden. Recent is ook nog eens gebleken dat bepaalde online proctoring software niet-witte studenten discrimineert. Dankzij COVID-19 zijn studenten niet in staat op locatie deel te

The post Proctorio is slechter in staat gezichten van zwarte studenten te herkennen (en discrimineert daardoor) first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Waarom zijn smartphones zo afleidend? Niet vanwege notificaties

Als we ons veel laten afleiden is dat schadelijk voor ons werk en voor ons leren. Smartphones worden daarbij vaak gezien als “weapons of mass distraction“. En het zouden vooral de vele notificaties zijn, die ons afleiden van taken die we eigenlijk moeten uitvoeren. Dat laatste blijkt echter genuanceerd te

The post Waarom zijn smartphones zo afleidend? Niet vanwege notificaties first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je volgens studenten service design de betrokkenheid van lerenden bij online leren vergroten?

De afgelopen weken heb ik onder meer gefungeerd als opdrachtgever van twee projectgroepen van studenten van Zuyd Hogeschool. Zij hebben zich via Service Design Thinking verdiept in een oplossing om de verbondenheid tussen lerenden en docenten bij online leren te verbeteren. Binnen de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool volgen

The post Hoe kun je volgens studenten service design de betrokkenheid van lerenden bij online leren vergroten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 08-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moodle webinar over gestructureerde feedback op 29 april

Volgend webinar 29 april De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 29 april om 11.00 uur in je agenda.  Thema: Gestructureerde feedback in Moodle Het geven en ontvangen van feedback blijft een belangrijk aspect tijdens het leren. In Moodle zijn voldoende mogelijkheden […]


Het bericht Moodle webinar over gestructureerde feedback op 29 april is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

Welke verbeteringen kunnen docenten volgens lerenden realiseren als het gaat om online leren?

Menig docent heeft tijdens de coronacrisis voor het eerst online leren toegepast. Vanochtend heb ik twee bijdragen gelezen waarin lerenden een aantal verbeterpunten formuleren, op basis van hun ervaringen. De eerste bijdrage vat de uitkomsten van een Educause-enquête onder 8392 lerenden van 54 instellingen samen. Deze respondenten noemen vijftien pedagogisch-didactische

The post Welke verbeteringen kunnen docenten volgens lerenden realiseren als het gaat om online leren? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2021 | Article Rating | (0) reacties

De staat van het onderwijs één jaar na de uitbraak van COVID-19

De afgelopen week heeft de OECD samen met UNESCO, UNICEF en de Wereldbank een monitor gepubliceerd waarin zij verslag doen van de staat waarin het onderwijs in verschillende landen verkeerd, na één jaar ‘Corona’. Wat valt mij daarbij op? Het rapport gaat na het samenvattende redactioneel door Andreas Schleicher in

The post De staat van het onderwijs één jaar na de uitbraak van COVID-19 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 22 van 112Eerste   Vorige   17  18  19  20  21  [22]  23  24  25  26  Volgende   Laatste