Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie

Op 10 januari 2022 start bij de Open Universiteit de online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie.  Deze module is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op dit gebied. In deze module ga je eerst in op het begrip onderwijskwaliteit, en hoe kwaliteit voor verschillende belanghebbenden een andere invulling kan

The post Belangstelling voor een online module Kwaliteit van onderwijsinnovatie first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst

‘The Exponential Age’ is een recent verschenen boek van Azeem Azhar. Volgens Joshua Kim is deze uitgave een prima startpunt om na te denken over de toekomst van het (hoger) onderwijs. Azhar stelt in The Exponential Age dat de technologieën van de 21e eeuw exponentieel veranderen, terwijl de instellingen die

The post De mogelijke betekenis van “The Exponential Age” voor het online leren van de toekomst first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden?

Het einde van het kalenderjaar nadert. Zoals gebruikelijk verschijnen er in deze tijd weer bijdragen met bespiegelingen over ‘emerging technology trends‘ op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost bespreek ik twee bijdragen. Wat zijn overeenkomsten en verschillen? De bijdrage zijn: 5 Hottest EdTech Trends For 2022

The post Welke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie moeten we in 2022 in de gaten houden? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Sibrenne Wagenaar | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Leercultuur en gamification op de #OEB21 conferentie in Berlijn

Ik had dit jaar wel veel zin in de #oeb21 conferentie in Berlijn. Ik heb zelf een workshop gegeven over humor, geleerd over leercultuur en inspiratie voor gamification en ook nog lekker uit eten (terwijl dat in Nederland niet meer kon). Ik had geen voorpret vantevoren helaas…. Ik kon het bijna niet geloven denk ik. […] Lees verder
Van Avetica | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

RemindoToets gekoppeld met Moodle Workplace

Wat is RemindoToets? RemindoToets is een toets- en examinering platform van Paragin. Deze applicatie faciliteert het volledige proces van toetsen en examineren, zowel oefentoetsen (formatief) als examens (summatief). Net zoals in Moodle kan je toetsen samenstellen met verschillende vraagtypes zoals hotspotvragen, sleep- en sorteervragen en open vragen. Hierbij kun je uiteraard ook afbeeldingen, video’s en […]


Het bericht RemindoToets gekoppeld met Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Digitale upgrade: L&D’er als gids in de wereld van online leren

Door: Huub van Zwieten, Oprichter TalentFirst, medeontwikkelaar Future Fit Learning programma, schrijver en spreker over talentontwikkeling en werkgeluk. Het aanbod van online leren groeit exponentieel. Jezelf ontwikkelen wordt voor iedereen beschikbaar op een laagdrempelige manier. En toch, hoe mooi het ook klinkt, technologie en online leren alleen werkt niet. Mensen verdwalen in het aanbod, online [...]

Het bericht Digitale upgrade: L&D’er als gids in de wereld van online leren verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 08-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

New Hope for Learning Evaluation: Two Innovations to Support Effective Practices

Door: Will Thalheimer, PhD, MBA, Principal at TiER1 Performance. In our field, the learning-and-performance field, we often leave learning evaluation as a low priority. We know it’s important, but we are often frustrated with what we can do in measuring learning. Traditional models leave us wanting, the surveys we ask of our learners keep us [...]

Het bericht New Hope for Learning Evaluation: Two Innovations to Support Effective Practices verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zevenentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning

Vanavond heb ik in het kader van de FCe Postbachelor opleiding e-Learning een online gastcollege verzorgd over trends op het gebied van ’technology enhanced learning’. Ik onderscheid maar liefst zevenentwintig trends. Deze trends zijn trouwens niet allemaal aan de bod gekomen. Ik had deelnemers vooraf gevraagd per deelnemer een trend

The post Zevenentwintig trends op het gebied van technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van SBO | 07-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Geef met behulp van leertechnologie feedback die lerenden aan het denken zet

De Learning Correspondent belicht in elke editie een specifiek thema op het gebied van didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema en we bieden handreikingen voor de toepassing van de inhoud in de praktijk. Het thema wordt afgesloten met bronnen waarop we ons baseren [...]

Het bericht Geef met behulp van leertechnologie feedback die lerenden aan het denken zet verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Avetica | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Portfolio’s Reconcept en Vrest gekoppeld in Moodle Workplace

Inzicht ontwikkeling medisch professionals E-portfolio’s worden jarenlang al gebruikt in het ontwikkelen van medisch professionals. In een portfolio verzamelt de lerende bewijsstukken om te aan te tonen dat hij voldoet aan bepaalde competenties. De lerende mag zelf bepalen welke items hij deelt met zijn beoordelaars. Een aantal wetenschappelijke verenigingen van de Federatie Medisch Specialisten gebruiken […]


Het bericht Portfolio’s Reconcept en Vrest gekoppeld in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Performance meten met data bij Bronkhorst High-Tech

Door: Geraldine Voost, Global L&D Manager Bronkhorst High-Tech. Bij Bronkhorst High Tech is Geraldine Voost de aanjager van het meetbaar en aantoonbaar maken van performance. Hoe kreeg zij de directie mee om een multidisciplinair team (bedrijfskundigen, experts lean six sigma) op te zetten? En hoe komen zij vanuit analyses tot meetbare én succesvolle resultaten? Performance [...]

Het bericht Performance meten met data bij Bronkhorst High-Tech verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Functionele onboarding: flexibiliseren door leren en werk te verbinden

Door: Geraldine Voost, Global L&D Manager Bronkhorst High-Tech & Marco Breuker, Learning & Performance  Officer Bronkhorst High-Tech. Vanuit de Performance-Based-Learning methodologie (70:20:10), worden bij Bronkhorst Functionele Onboarding trajecten opgezet. Uitgangpunt is hierbij wat de (strategische) doelstellingen zijn. Daarnaast zijn taakhelderheid, feedback op performance, weten wat er van je verwacht wordt en hier de juiste middelen [...]

Het bericht Functionele onboarding: flexibiliseren door leren en werk te verbinden verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Effect based descisionmaking in leren

Door: Edward Blom, Intelligence Professional QualityAhead. Data wordt vaak als ingewikkeld ervaren. “Dat is iets met computers” en “Computers zijn moeilijk en doen niet wat ik wil”. Alsof het gelijk antwoord moet geven op je vraag. Termen als Datagedreven werken, Analytics en Datamanagement worden gebracht alsof het oplossingen zijn voor jouw probleem. Dat wekt verkeerde [...]

Het bericht Effect based descisionmaking in leren verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Structureren van data en processen. Hoe maak je de eerste stap?

Door: Edward Blom, Intelligence Professional QualityAhead. Als je weet wat je als organisatie wil, dan komt de #HoeDan vraag. Executie is lastiger uit te voeren dan er over te praten. Visie moet geen droom blijven. Met welke acties moet je dan eerst aan je aan de slag. Wat zijn dan concrete stappen?  Het gebruiken van [...]

Het bericht Structureren van data en processen. Hoe maak je de eerste stap? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voorbeelden van learning analytics: eenvoudig aan de slag

Door: Yola de Lange, L&D adviseur Volare Learning. Aan de hand van voorbeelden uit de corporate wereld zie je hoe je laagdrempelig aan de slag kan gaan met data benutten voor learning en performance. Hoe toon je het bestaansrecht van jouw L&D-interventies aan? Aan de hand van voorbeelden zie je hoe je jouw plan van [...]

Het bericht Voorbeelden van learning analytics: eenvoudig aan de slag verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Versterk je ontwerp met de Jobs-to-be-Done benadering

Door: Ger Driesen, Learning Innovation Leader. Learning eXperience Design is populair: door middel van empathy maps en persona’s wordt de lerende centraal gesteld om zo de leerervaring te verbeteren. Dat is een goed startpunt, maar het blijft vaak bij algemene kenmerken: leeftijd, opleiding, interesses. De Jobs-to-be-Done benadering gaat dieper en  focust op behoeftes van de [...]

Het bericht Versterk je ontwerp met de Jobs-to-be-Done benadering verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Verbeter het effect van soft skills trainingen

Door: Jolanda Botke, Lecturer Tilburg University & Pelikaan Performance Advies BV. Er wordt veel geld uitgeven aan soft skills trainingen. Maar zijn deze trainingen effectief? Het promotieonderzoek van Jolanda laat zien dat de transfer naar de werkplek een stapsgewijs proces is, waarin werknemer en werkgever samen verantwoordelijk zijn voor een goede toepassing van het geleerde. [...]

Het bericht Verbeter het effect van soft skills trainingen verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Is jouw organisatie klaar voor een data-aanpak?

Door: Lianka Bruijnen, Consultant Morgens Om gericht aan de slag te gaan met data is het belangrijk dat je weet in hoeverre jouw organisatie klaar is om te werken met data. Wat doen jullie al? Er is vaak veel data beschikbaar, maar welke informatie heb je nodig? Wat zijn de strategische doelstellingen? Aan de hand [...]

Het bericht Is jouw organisatie klaar voor een data-aanpak? verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van SBO | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Anders leren kijken: systeemdenken voor de L&D’er

Door: Paula Kaag, Organisatiecoach en veranderkundige. Leren is nooit een doel op zich: het is bedoeld om de prestaties te verbeteren. Als L&D’er is het daarom belangrijk om zicht te hebben in waar prestatieproblemen vandaan komen. Is er daadwerkelijke sprake van een leerprobleem? De context van werk is een organisch geheel, waarin allerlei patronen ontstaan. [...]

Het bericht Anders leren kijken: systeemdenken voor de L&D’er verscheen eerst op Next Learning.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs

De afgelopen tijd zijn verschillende bijdragen verschenen over de Metaverse en de betekenis van deze ontwikkeling voor leren, opleiden en onderwijs. Ik wil vier van deze bijdragen hier kort de revue laten passeren. Het eerste wat daarbij opvalt, is dat de naam ‘Metaverse’ steeds wordt uitgelegd. Dat is tekenend voor

The post Inleidingen op de Metaverse en de potentie voor leren, opleiden en onderwijs first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Mijn terugblik op editie 2021 van de Online Educa in Berlijn #OEB21

De afgelopen week vond in Berlijn de Online Educa plaats. In deze bijdrage blik ik mede aan de hand van mijn impressies terug op dit inspirerende evenement. Wat waren belangrijke thema’s? De verwijzingen naar mijn bijdragen vind je ook onderaan. Impact Covid-19 Het was best wel spannend of de OEB

The post Mijn terugblik op editie 2021 van de Online Educa in Berlijn #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kunnen we zorgen voor een succesvolle invoering van leerprojecten bij digitale transformatie #oeb21

De laatste sessie van de Online Educa, die ik vandaag kon bijwonen, werd verzorgd door een oude bekende van mij: Philippe Seynaeve, Implementation and Change Manager, CIBG/CIRB (Regionaal ICT Centrum Brussel). Philippe faciliteerde een board sessie over goede voorbeelden en succesfactoren voor de invoering en adoptie van leerprojecten. Je moet

The post Hoe kunnen we zorgen voor een succesvolle invoering van leerprojecten bij digitale transformatie #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is L&D? #oeb21

Deze sessie van de Online Educa ging over een visie op een toekomstgerichte L&D, de huidige status van L&D in relatie tot deze visie en te ondernemen stappen om L&D naar een hoger plan te brengen. Nele Graf en Anja Schmitz hebben onderzoek gedaan naar toekomstbestendig L&D in Duitsland. Zij

The post Agile Learning ondersteunen in de extended enterprise: hoe toekomstbestendig is L&D? #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Impressie van de OEB-beurs #oeb21

De Online Educa kent ook altijd een beurs met aanbieders van leertechnologieën. Deze aanbieders maken deze conferentie mede mogelijk. Een aantal fungeert als sponsor. Wat valt me op? Je vindt er aanbieders van online content zoals Cobidu die diverse micromodules aanbieden. Maar auteursomgeving iSpring staat er bijvoorbeeld ook. Diverse aanbieders

The post Impressie van de OEB-beurs #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21

Tijdens dag 2 van de Online Educa kun je kiezen uit twee plenaire openingen. Ik heb de opening bezocht waarin twee leidinggevenden op het gebied van L&D van twee grote arbeidsorganisaties vertelden over veranderingen op het gebied van leren en ontwikkelen, en de rol van L&D daarbij. Binnen arbeidsorganisaties wordt

The post De invloed van L&D op leren op de werkplek #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Heeft het onderwijs onvoldoende geleerd van Covid-19? #oeb21

Onder leiding van oud-Lagerhuis lid Harold Elletson vond weer een Online Educa Debat plaats. De stelling luidde dit keer: This House believes Education has failed to learn the lesson of Covid-19. Tijd voor weer een ronde onderwijs ‘bashen’? Argumenten voor de stelling (door een student en een docent). Veel lerenden

The post Heeft het onderwijs onvoldoende geleerd van Covid-19? #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21

Bij het ontwerpen van blended learning kun je kiezen tussen de drie manieren in de titel van deze post. Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa in Berlijn een sessie verzorgd over didactische overwegingen die je hierbij kunt hanteren. Ik ben eerst kort ingegaan op de drie manieren. Daarbij heb

The post Kiezen tussen face-to-face, asynchroon online en synchroon online leren #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21

Deze sessie tijdens de Online Educa ging over mogelijkheden, uitdagingen en kansen die digitale ‘credentials’.  De sprekers beloofde in te gaan op ervaringen met het implementeren, creëren, uitgeven en overdragen van deze digitale bewijsstukken. Twee deelnemers konden fysiek niet aanwezig zijn en gaven via Zoom een bijdrage. Andreas Wittke van

The post Betrouwbare en veilige digitale credentials en diploma’s #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21

Veel onderwijsinstellingen hebben het afgelopen jaar ervaring opgedaan met wat onder meer ik ‘simultaan onderwijs‘ noem. Veel betrokkenen spreken echter van ‘hybride’ leren. Tijdens de eerste sessieronde van de OEB 21 deelden een aantal instellingen praktische do’s en don’ts voor doceren en leren. Herwig Rehatschek van de universiteit van Graz

The post Do’s and Don’ts van ‘hybride’ virtuele klassen #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21

Vanochtend is editie 2021 van de Online Educa in Berlijn daadwerkelijk van start gegaan. Met Fons Trompenaars en Marleen Stikker had deze opening een groot Nederlands gehalte. Belangrijke vraag: Zijn wij in controle, of controleert technologie ons? Er nemen zo’n 650 mensen uit verschillende landen deel aan deze editie. Normaliter

The post Opening Online Educa: Learning Resilience #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-12-2021 | Article Rating | (0) reacties

Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21

Op dit moment zit ik in de ICE vanuit Düsseldorf naar Berlijn. Ik bezoek morgen en vrijdag de Online Educa. Bijna traditiegetrouw blik ik aan de vooravond van deze conferentie vooruit op dit evenement. Impact Covid-19 Covid-19 drukt een grote stempel op de OEB. De organisatie heeft allerlei maatregelen genomen

The post Wat verwacht ik van de Online Educa 2021? #OEB21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 30-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Interessante verbeteringen in Moodle Workplace 3.11.4 update

Update 3.11.4 van Moodle Workplace Afgelopen week is versie 3.11.4 uitgekomen van Moodle Workplace. Deze versie van de ‘grotere broer van LMS’ bevat een aantal interessante verbeteringen en bugfixes. Verbeteringen in Gedeelde Ruimte De ‘gedeelde ruimte’ is een speciale plek in Moodle Workplace. Alles wat je in deze gedeelde ruimte instelt, is direct beschikbaar voor […]


Het bericht Interessante verbeteringen in Moodle Workplace 3.11.4 update is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Moeten we ons zorgen maken over deze twee educatieve AI-toepassingen?

Gisteravond las ik twee bijdragen over het gebruik van artificiële intelligentie (AI) die mijn wenkbrauwen deden fronsen. De eerste bijdrage gaat over een nieuw initiatief van Google. Zij hebben een nieuw AI-gestuurd ‘tutorplatform’ aangekondigd dat competentiebeoordelingen door docenten gebruikt om quizzen, aanbevelingen voor cursussen en andere vormen van begeleiding te

The post Moeten we ons zorgen maken over deze twee educatieve AI-toepassingen? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 29-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Voordelig instappen bij BigBlueButton!

De online leernoodzaak groeit en blijft groeien. In onze samenleving neemt het besef toe dat permanente oplossingen om online bijeenkomsten te leren faciliteren noodzakelijk zijn voor de toekomst. BigBlueButton is een platform dat ruimschoots antwoorden biedt op deze hulpvraag. Het grootste voordeel dat BigBlueButton heeft ten opzichte van andere aanbieders is de verregaande integratie met […]


Het bericht Voordelig instappen bij BigBlueButton! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Meten we met learning analytics wel wat we moeten meten?

We gebruiken binnen onderwijs en opleidingen in toenemende mate data ter verbetering van het leren en de omgeving waarin het leren plaatsvindt. Tegelijkertijd wordt de druk vanuit de samenleving op onderwijs en opleidingen groter om juist meer aandacht te besteden aan vaardigheden die lastig met behulp van data te meten

The post Meten we met learning analytics wel wat we moeten meten? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Coronamaatregelen tijdens de Online Educa #oeb21

De komende week vindt in Berlijn de Online Educa plaats. Daarbij hanteert de organisatie strengere regels dan bij ons in Nederland zodat deze conferentie zo veilig mogelijk kan plaatsvinden. De kleurcode voor Duitsland is geel. Dat betekent dat je er gewoon naar toe kunt reizen. Je moet op de terugreis

The post Coronamaatregelen tijdens de Online Educa #oeb21 first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 26-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Complimenten over webinar nieuwe gebruikerservaring Moodle 4.0

Webinar Moodle 4.0 UX Op de laatste donderdag van elke maand verzorgen wij webinars over Moodle, zo ook gisteren. Als onderwerp hadden wij de nieuwe gebruikerservaring (UX) van Moodle 4.0 gekozen. In januari 2022 gaan we na een UX-project van 1,5 jaar het eerste resultaat zien in de vorm van Moodle 4.0. De focus ligt […]


Het bericht Complimenten over webinar nieuwe gebruikerservaring Moodle 4.0 is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Avetica | 26-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Adventicalender 2021 vanaf 1 december geopend!

Adventicalender met Moodle tips Na alle leuke reacties op onze Adventicalender van vorig jaar hebben wij besloten ook in 2021 weer een kalender te publiceren. Je kunt de kalender nu al aan je favorieten toevoegen en vanaf 1 december opent er elke dag een luikje met een Moodle tip, feitje of weetje! Dit jaar is […]


Het bericht Adventicalender 2021 vanaf 1 december geopend! is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Sterke kanten en beperkingen van chatbots

Het Wereld Economisch Forum heeft een informatief en beknopt artikel geschreven over chatbots en andere virtuele assistenten. Zij beschrijven summier wat een chatbot is, en wat sterke kanten en beperkingen van deze toepassingen zijn. Een chatbot is volgens de auteurs een toepassing van artificiële intelligentie (AI) die via een conversatie

The post Sterke kanten en beperkingen van chatbots first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Zullen we stoppen met de term “data-driven” onderwijs?

In gesprekken en en artikelen over learning analytics en artificiële intelligentie (AI) valt regelmatig de term “data-driven” onderwijs. In deze bijdrage betoog ik waarom we volgens mij het beste maar kunnen stoppen met deze term te gebruiken. Bedrijven die zich bezig houden met learning analytics gebruiken regelmatig het begrip “data-driven”

The post Zullen we stoppen met de term “data-driven” onderwijs? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 24-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Micro-credentials; wat zijn het en wat kan Moodle ermee?

Wat zijn micro-credentials? Ik hoor je al denken; “Zijn micro-credentials weer een nieuwe trend in de educatieve wereld?” Ja en nee. Laten we beginnen met wat micro-credentials zijn. Er is nog geen alom geaccepteerde definitie maar in de kern komt het erop neer dat een micro-credential een erkend bewijs is van een behaald leerresultaat op […]


Het bericht Micro-credentials; wat zijn het en wat kan Moodle ermee? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Toenemend belang van ‘microlearning’ bij werkplek leren

De Coronacrisis heeft ook bijgedragen aan veranderingen op het gebied van werkplek leren. Er wordt nu meer geïnvesteerd in een leven lang ontwikkelen. Tegelijkertijd verandert de aard van professionele ontwikkeling. Dat heeft gevolgen voor aanbieders op de markt post-initieel onderwijs en opleiden. Sean Gallagher heeft met collega’s onderzoek gedaan naar

The post Toenemend belang van ‘microlearning’ bij werkplek leren first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Tien tips voor betere webinars

Clint Lalonde heeft onlangs een webinar over webinars gegeven. Hij adviseert om tien tips toe te passen. De tips met mijn toevoegingen zijn: Waar kom je vandaan? Benoem van waaruit je presenteert en vraag of anderen dat via de chat ook willen doen. Dit bevordert persoonlijke binding. Lalonde legt daarbij

The post Tien tips voor betere webinars first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 22-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Word jij lid van Moodle User Association?

Moodle User Association De Moodle User Association (MUA) is een internationale Moodle vereniging. Het doel van de MUA is de groei van het open-source online leerplatform Moodle te ondersteunen door een sterke en eensgezinde stem te geven aan de gebruikers. Dit doen zij door het geven van adviezen en het faciliteren van financiële middelen voor […]


Het bericht Word jij lid van Moodle User Association? is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Een nieuwe culturele revolutie in China (nu op het gebied van technologie)?

In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw vond in China de Culturele Revolutie plaats. Deze campagne heeft miljoenen Chinezen het leven gekost. Volgens Donald Clark vindt op dit moment weer een soort culturele revolutie plaats, maar nu op het gebied van nieuwe technologie. De Culturele Revolutie van

The post Een nieuwe culturele revolutie in China (nu op het gebied van technologie)? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Innovaties op het gebied van L&D

Donald Taylor heeft recent resultaten van een onderzoek gepresenteerd waarin hij respondenten heeft gevraagd welke HR/L&D-uitdagingen zij willen oplossen met innovatieve technologieën. Wat valt daarbij op? Taylor doet -tot nu toe- in twee blogposts – hier en hier– verslag van dit onderzoek (542 respondenten uit 50 landen). Hij maakt daarbij

The post Innovaties op het gebied van L&D first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Is het ADDIE-model achterhaald of niet?

Het ADDIE-model wordt al vele jaren en op grote schaal gebruikt voor het ontwerpen en ontwikkelen van leertrajecten. De laatste jaren is er kritiek op dit model. Je zou beter meer ‘agile‘ ontwerpmethodes kunnen gebruiken. Kris Taylor denkt echter dat ‘ADDIE’ nog steeds relevant is op het gebied van ‘learning

The post Is het ADDIE-model achterhaald of niet? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Learning & Development trends

Vandaag organiseerde Next Learning Valley voor de eigen ‘community’ een online sessie over trends op het gebied van learning & development. François Walgering en Evi Bronneberg van NLV hadden mij gevraagd hier een inleiding voor te verzorgen. Diverse ontwikkelingen zoals digitalisering en Covid-19 doen een groot beroep op de veerkracht

The post Learning & Development trends first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Van Avetica | 18-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Diverse toepassingen met Sticky Notes in Moodle

Plugin Sticky Notes Wil je dat studenten visueler werken dan uitsluitend met teksten? Kijk eens naar Sticky Notes. Dit is een leeractiviteit in Moodle waarbij iedere student eigen notities (post-its) kan toevoegen en categoriseren in meerdere kolommen. Dit is op basis van de Kanban methode: een visuele weergave om een proces of project inzichtelijk te […]


Het bericht Diverse toepassingen met Sticky Notes in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.


Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.

Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Belangstelling voor online modules over online en blended learning en onderwijsinnovatie?

De Open Universiteit verzorgt verschillende online modules op het gebied van online en blended learning en op het gebied van onderwijsinnovatie. Deze modules zijn bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op deze terreinen. Wil je geïnformeerd worden over dit aanbod? Vul dan dit formulier in. Ik ben parttime

The post Belangstelling voor online modules over online en blended learning en onderwijsinnovatie? first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT. Lees verder
Pagina 22 van 118Eerste   Vorige   17  18  19  20  21  [22]  23  24  25  26  Volgende   Laatste