Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Vandaag organiseerde Next Learning Valley voor de eigen ‘community’ een online sessie over trends op het gebied van learning & development. François Walgering en Evi Bronneberg van NLV hadden mij gevraagd hier een inleiding voor te verzorgen.
Diverse ontwikkelingen zoals digitalisering en Covid-19 doen een groot beroep op de veerkracht van mensen en organisaties. Niet voor niets is het thema van de Online Educa dit jaar: Learning resilience.
Veerkracht en L&D
Het ontwikkelen van veerkracht doet ook een beroep op een leven lang leren. Ziekenhuizen moeten bijvoorbeeld zorgmedewerkers, die zorg hebben verlaten, terug zien te halen en snel in staat stellen Covid 19-patiënten te behandelen. Verder kennen veel sectoren, zoals het onderwijs of de politie, tekorten aan professionals. Om deze tekorten aan te kunnen vullen, zullen aankomende werknemers effectief en efficiënt geprofessionaliseerd moeten worden. Zij-instromers hebben de tijd niet om eerst vier jaar een opleiding te volgen. Het onderwijs, de zorg en andere sectoren met tekorten kunnen zich dat ook niet permitteren. (En ja: het tekort aan leerkrachten, verpleegkundigen, etcetera is niet alleen een professionaliseringsvraagstuk).
Digitaliseringstrends en L&D
Leertechnologie speelt een belangrijke rol om professionalisering op een effectieve en efficiënte manier te organiseren. ‘Veerkracht’ voedt ook trends op het gebied van L&D en leertechnologie. Donald Taylor analyseert bijvoorbeeld op basis van eigen onderzoek trends op het gebied van L&D. LearnGeek stelt een zogenaamde hype cycle samen om aan te duiden wat belangrijke onderwerpen op het gebied van werkplekleren zijn en wanneer men verwacht dat deze impact zullen krijgen. Digitalisering speelt bij deze trends een belangrijke rol.
Deze trends hebben overigens vaak een lange aanlooptijd voordat ze daadwerkelijk impact krijgen. Daarbij gaat het soms ook om een combinatie van trends. ik ben ingegaan op de volgende trends.
Na mijn inleiding is François Walgering ingegaan op de learning suite van Next Learning Valley waarmee men wil inspelen op een aantal van deze trends.
François wees bijvoorbeeld op de opkomst van skills frameworks die ook bijvoorbeeld binnen StreamLXP kunnen worden gebruikt. Aan functies en rollen koppel je dan vaardigheden. In combinatie met andere informatie kun je dynamische groepen samenstellen en verschillende leerervaringen aanbieden. Next Learning Valley probeert met de learning suite daar ook bij aan te sluiten.
Tenslotte hebben we nog met de aanwezigen gesproken over de toepasbaarheid van de trends op korte termijn. Diverse aanwezigen zijn of gaan bijvoorbeeld aan de slag met learning analytics en interactieve content. Er werden ook voorbeelden van VR genoemd. AI werd vooral complex genoemd om te doorgronden.
Naam (verplicht) Naam Is Verplicht
E-mail (verplicht) E-mail Is Verplicht Ongeldig E-mailadres
Commentaar Is Verplicht
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar