Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Updates Moodle Workplace Afgelopen dinsdag is versie 3.10.2 van Moodle Workplace uitgekomen. De updates van de ‘grotere broer’ van Moodle LMS volgen altijd korte tijd na de standaard releases van het grootste open source leermanagementsysteem ter wereld. Bij de tweemaandelijkse updates van Moodle zitten alleen maar beveiligingsupdates, opgeloste bugs en kleine verbeteringen. Echter bij de […]
Het bericht Nuttige nieuwe functies in Moodle Workplace 3.10.2 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
De bijdrage Paradoxes of Engagement: Less Communication Is More gaat over een onderzoek naar de relatie tussen werken op afstand, communicatie en productiviteit. De uitkomsten van dit onderzoek zouden ook weleens relevant kunnen zijn voor technology enhanced learning. Deze bijdrage bevat een aantal interessante bevindingen: Werknemers die een groot deel
Terug bij af De afgelopen weken ben ik op zoek gegaan naar alternatieven voor SCORM. Niet dat ik tegen SCORM ben. Ik hoop dat cursusontwikkelaars de juiste keuzes maken bij het ontwikkelen van leercontent. Mijn oproep is om niet standaard naar een auteursprogramma te grijpen om een SCORM module te maken. Bedenk vanuit je didactische […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (10): terug bij af? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het Britse Jisc heeft tussen oktober en december 2020 onderzoek gedaan naar opvattingen van studenten in het hoger en “further education” over de wijze waarop onderwijsinstellingen met behulp van leertechnologie onderwijs tijdens de coronacrisis verzorgen. Welke sterke positieve punten en welke negatieve punten noemen zij? Er hebben bijna 28.000 deelgenomen
Van zenden naar construeren Zoals ik in mijn eerste blog in deze serie al schreef, wordt SCORM vooral gebruikt om informatie te zenden. Maar hoe vul je dit concreet in bij allerlei nieuwe onderwijsvormen die ik onder het kopje ‘het nieuwe leren’ plaats? Denk aan competentiegericht leren, actief leren, werkplek leren, samenwerkend leren, projectgestuurd onderwijs, […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (9): nodig bij Het Nieuwe Leren is eerst gepubliceerd op Avetica.
Sinds de uitbraak van Covid-19 gebruiken we op grote schaal leertechnologie, en dan met name applicaties voor synchroon online leren zoals Zoom en MS Teams. Tegelijkertijd lopen we aan tegen de tekortkomingen van deze technologieën. Je ziet nu dat er nieuwe leertechnologieën opkomen die er naar streven deze tekortkomingen te
Vandaag heb ik een tweede online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam. Verleden keer ging het over het bevorderen van betrokkenheid bij blended en online leren. Vandaag stond het activeren van voorkennis bij online en blended learning centraal. Na het welkomstwoord (inclusief ‘Selecteer in de chat
Tweemaandelijkse updates Vanmorgen heeft Moodle vier nieuwe updates uitgebracht, te weten 3.10.2, 3.9.5, 3.8.8 en 3.5.17. Deze tweemaandelijkse updates bevatten beveiligingsupdates, opgeloste bugs en kleine verbeteringen. Bekijk de releases notes op: versie 3.10.2 versie 3.9.5 versie 3.8.8 versie 3.5.17 Belangrijk om te weten Draait jouw Moodle site op versie 3.5.x of 3.8.x, weet dan dat […]
Het bericht Moodle updates 3.10.2, 3.9.5, 3.8.8 en 3.5.17 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het afgelopen jaar vond editie 2020 van de OEB noodgedwongen online plaats. Dat ging eigenlijk heel goed. Toch kunnen we hopelijk dit jaar van 1-3 december 2021 weer genieten van de OEB in Berlijn. De afgelopen week is het thema van deze 27ste editie bekend geworden. Je kunt tot 3
Bookwidgets interessant alternatief voor interactieve SCORM’s BookWidgets is een platform waarmee docenten leuke interactieve oefeningen kunnen maken die geïntegreerd zijn op tablets en computers. Interactieve grafieken, dynamische werkblaadjes, volledig automatisch verbeterde oefeningen en toetsen, puzzels, …BookWidgets heeft een bibliotheek van meer dan 40 apps die gebruikers kunnen kiezen en aanpassen. BookWidgets biedt je een sjabloon […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (8): Maak interactieve oefeningen met Bookwidgets is eerst gepubliceerd op Avetica.
De standaard uit 2001 SCORM is een internationale standaard die stamt uit 2001 en heeft sindsdien nog een sporadische revisie/update gekregen. En gek genoeg is SCORM 1.2, de versie uit 2001, nog steeds het meest populair. Versie 2004 van SCORM komen wij amper tegen bij onze klanten. Moodle is sinds oktober 2009 gecertificeerd SCORM 1.2 […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (7): LTI of xAPI opvolgers van SCORM? is eerst gepubliceerd op Avetica.
In onderstaande podcast geef ik een overzicht van een aantal belangrijke typen leertechnologieën.
Meerdere mogelijkheden In deze serie blogs over SCORM alternatieven zien we SCORM vaak als tool voor het overdragen van informatie en kennis. Of het geleerde ook beklijft wordt netjes achteraf getoetst, want je baas wil natuurlijk wel weten of de e-learningmodule effect heeft gehad. Met elk auteursprogramma kan je toetsen ontwikkelen. Multiple choice, sleepoefeningen, waar/niet […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (6): Toetsen in SCORM, H5P of Moodle quiz? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Een aantal medewerkers van de American International Recruitment Council formuleert in Tips for Running a Successful Virtual Conference twaalf geleerde lessen ten aanzien van het organiseren en faciliteren van een online conferentie. Zijn deze geleerde lessen ook relevant voor webinars en virtuele klas-sessies? Oordeel zelf. Geef prioriteit aan de inhoud.
Volgens een Amerikaans experiment wel. Dit experiment laat zien dat natural language processing (een aspect van artificiële intelligentie) steeds geavanceerder wordt. Machines worden steeds beter in het verwerken van taal, terwijl dit tot nu toe als een menselijke eigenschap werd beschouwd. ZDNet doet verslag van een (kleinschalig) experiment met GPT-3.
Eén activiteitsformat Ik schreef eerder al dat ik niet zo’n fan ben van de standaard cursusformats van Moodle. Toch maak ik een uitzondering voor ‘één activiteitsformat’. Dit cursusformat kan maar één ding goed en dat is één activiteit weergeven. Bijvoorbeeld een quiz zoals bij een examen of een forum voor het delen van kennis in […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (5): Interactive Book als ‘open source auteursprogramma’ is eerst gepubliceerd op Avetica.
Persoonsgegevens gelekt Vanmorgen bleek uit een nieuwsberichten van Tweakers en Inholland dat de Moodle site van Inholland is gehackt. Van mogelijk 56.000 Moodle accounts zijn de persoonsgegevens gelekt en worden nu te koop aangeboden. Het gaat om zowel studenten als externen met een Moodle account. De Autoriteit Persoonsgegevens is ingelicht en er wordt verder forensisch […]
Het bericht Geen impact van hack Moodle Inholland voor Avetica klanten is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vandaag heb ik een online masterclass mede verzorgd over sociale verbondenheid binnen het onderwijs voor medewerkers van het Amsterdam UMC. Ik ben eerst ingegaan op theoretische achtergronden van social verbondenheid en onderwijs. Ik ben begonnen met de vraag via Mentimeter: Welke drie begrippen mogen niet ontbreken in een definitie van
Ik hoop dat ik je in de vorige blog heb geïnspireerd om anders naar de vele didactische werkvormen te kijken in combinatie met een heldere navigatie en cursusvoortgang. Welk cursusformat? Ik ben van veel onderdelen van Moodle fan, maar de standaard cursusformats horen daar niet bij. Gelukkig hebben we veel goede cursusformats in de plugin […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (4): Integratie H5P met cursusformats Tiles en Buttons is eerst gepubliceerd op Avetica.
Navigeren met H5P? In deze serie van #SCORMalternatieven schreef ik eerder over de H5P oefeningen die overal ingevoegd kunnen worden. Elke H5P oefening die je in je cursus toevoegt is één didactische werkvorm. Als je meerdere H5P oefeningen achter elkaar wilt zetten in een leerlijn, heb je navigatie nodig. En H5P voorziet daar niet in. […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (3): Beste van twee werelden met H5P en Aveticamenu is eerst gepubliceerd op Avetica.
Tot begin 2020 maakten de meeste mensen geen of sporadisch gebruik van videoconferencing. Sinds COVID-19 maken we zo intensief gebruik van synchroon online communiceren dat ‘Zoomen’ zelfs een apart werkwoord is geworden. Voor de pandemie maakten 10 miljoen gebruikers gebruik van Zoom. In april 2020 waren dat er 300 miljoen.
Bij volledig online leren heb je de keuze tussen volledig synchroon online leren (plaatsonafhankelijk, tijdgebonden), asynchroon online leren (plaatsonafhankelijk en in eigen tijd en tempo) of een combinatie van beiden. Asynchroon online leren is het meest flexibel, maar kent ook de nodige uitdagingen. Tijdens de pandemie passen veel onderwijsinstellingen online
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.42 verscheen eerst op nextlearning.nl.
Microsoft Viva is een nieuw platform van de bekende tech gigant uit Redmond. Het lijkt op een combinatie van een portal en een learning experience platform (LXP). Office 365 (inclusief MS Teams) wordt hiermee geïntegreerd, net als onder andere leermanagementsystemen. In eerste instantie lijkt Microsoft Viva vooral bedoeld voor het
Toen was er H5P In januari 2013 was er opeens H5P. Een open source initiatief uit Noorwegen wat volledig draait op HTML5. H5P staat voor HTML5 Packaging en is volledig responsive. Dit betekent dat de content goed mee schaalt met de afmetingen van het beeldscherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (2): Is H5P een serieus alternatief? is eerst gepubliceerd op Avetica.
E-learning ≠ SCORM Ik merk regelmatig bij klanten die net in de wereld van de e-learning zijn binnengestapt dat ze nog zoekende zijn en zich vastklampen aan wat anderen doen. Er komen veel verschillende begrippen op hen af variërend van onderwijskundig, technisch, grafisch en beheersmatig. Opvallend vaak wordt e-learning gelijk gesteld aan SCORM. Ik zie […]
Het bericht Alternatieven voor SCORM (1): Start van een zoektocht is eerst gepubliceerd op Avetica.
Sean Michael Morris heeft onlangs een keynote verzorgd met de titel Reflections on Teaching through the Screen. Wat is volgens mij de essentie van zijn boodschap? Morris heeft jarenlange ervaring met online leren. Toch werd ook hij overvallen door de pandemie. De grootste uitdaging daarbij was volgens hem oprecht verbonden
Het afgelopen jaar zijn we massaal overgegaan op online conferenties, webinars en virtuele klas-sessies. We hebben echter gemerkt dat het complex is om echte menselijke connecties tot stand te brengen bij synchroon, live, online leren. Volgens Ali Shahbaz zou virtual reality weleens een alternatief kunnen vormen voor sessies via Zoom
In Artificial intelligence and what it means for education tomorrow stelt Dirk Van Damme, hoofd van het OECD Centre for Educational Research and Innovation, dat artificiële -kunstmatige- intelligentie (AI) weleens kan leiden tot de meest ingrijpende en disruptieve verandering in de 21e eeuw. Volgens hem zijn de gevolgen voor toekomstige
Het Horizon Report wordt sinds 2005 uitgegeven. Dit rapport beschrijft de belangrijkste trends en opkomende technologieën en praktijken die van invloed zijn op het (hoger) onderwijs. Ook schetst de publicatie een aantal scenario’s en implicaties voor die toekomst. Dit jaar is dit rapport aan één thema gewijd: informatiebeveiliging. Dit onderwerp
‘Learning analytics’ is sinds ongeveer 2008 een belangrijk thema op het gebied van ‘technology enhanced learning’. Zowel binnen het onderwijs als op het gebied van Learning & Development binnen arbeidsorganisaties wordt gekeken hoe we data over leren kunnen gebruiken voor het verbeteren van leerprocessen. De zone Docentprofessionalisering van het Versnellingsplan
Making Zoom work: Tips on making the most of online learning bevat tips van enkele docenten, die gelukkig niet alleen toepasbaar zijn op Zoom maar op synchroon, live, online leren in het algemeen. Rode draad: de opzet van een live online sessie is anders dan die van een gewone les.
Op het gebied van technologie, inclusief leertechnologie, is al jaren een proces van ‘unbundling‘ aan de gang. We gebruiken in toenemende mate diverse applicaties die zich focussen op specifieke functionaliteiten (de zogenaamde ‘point solutions‘). Volgens David Pierce is nu echter ook een tegengestelde ontwikkeling gaande: ‘het Zwitserland van X’, dat
Proces van nieuwe UX Voor diegene die nog niet op de hoogte zijn, Moodle is bezig met een proces om tot een nieuwe UX te komen. Met de UX wordt de hele vormgeving, navigatie en gebruiksvriendelijkheid bedoeld. En wie Moodle al langer kent weet dat deze stap ook echt nodig was. In november 2021 komt de […]
Het bericht Moodle UX update: bekijk en ervaar nieuwe navigatie is eerst gepubliceerd op Avetica.
Psychologiestudente Emily Moore heeft een mooie analyse geschreven over hoe het komt dat lerenden tijdens ‘COVID-19’ moeite hebben met online leren. Zij baseert zich daarbij op onderzoek. In de kern komt haar bijdrage op het volgende neer: Onderzoek laat zien dat lerenden betere resultaten behalen als zij controle hebben over
Poodll voor taalonderwijs Wie regelmatig taalonderwijs geeft met behulp van Moodle zal waarschijnlijk wel van de toolboxen van Poodll gehoord hebben. Dit is een verzameling plugins om dynamische taalcursussen te bouwen in Moodle. Denk aan spreek- en luisteropdrachten met audio- en video-opnames en het leren van woordenschat. Veel van de leeractiviteiten van Poodll kunnen automatisch […]
Het bericht Poodll is verdiend een Certified Moodle Integration is eerst gepubliceerd op Avetica.
Er is nog steeds veel discussie over de vraag of lerenden tijdens live online onderwijsbijeenkomsten verplicht moeten worden de webcam aan te zetten. Amerikaanse onderzoekers hebben onderzoek gedaan naar redenen van lerenden om hun camera niet aan te zetten. Het gebruik van een webcam bevordert een gevoel van aanwezigheid en
Artikelen over blockchain technologie en onderwijs hebben meestal betrekking op het gebruik van deze technologie voor het op een veilige en betrouwbare manier registreren van certificaten en andere getuigschriften. Volgens Rory McGreal, hoogleraar Open Educational Resources aan de Athabasca University, kan blockchain technologie ook een rol spelen bij het vastleggen
Gisteren werd ik geattendeerd op een aantal artikelen over leren en doceren in een virtuele klas-setting. De artikelen beschrijven vanuit een neurowetenschappelijk perspectief waarom synchroon online leren vermoeiend kan zijn en hoe je deze manier van leren met meer succes kunt toepassen. In Just Talk: Creating Rewarding Videoconference Meetings vat
Programma online Moodlemoot Op dinsdag 16 maart organiseert Stichting Mnet Benelux haar 2e Moodlemoot. Net zoals in oktober vorig jaar is ook dit evenement geheel online. De programmacommissie onder leiding van Gemma Lesterhuis is bezig om de bekende puntjes op de i te zetten. Je kan het programma van hét Moodle event van het jaar […]
Het bericht Inschrijving online MoodleMoot Benelux 16 maart 2021 geopend is eerst gepubliceerd op Avetica.
Eén van de uitdagingen tijdens virtuele klas-sessies is het vasthouden van de aandacht van de lerende. Volgens universitair docent Kristopher Alexander zouden we meer moeten kijken wat we van gaming kunnen leren. Gamers hebben er immers geen enkele moeite mee om uren achter elkaar online te zijn. Alexander doceert zelf
RedThread Research voert regelmatig analyses uit naar ontwikkelingen op het gebied van leertechnologieën. In The Learning Tech Landscape: More – Just More (complimentary) beschrijven zij hoe dit landschap zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld. Wat valt op? RedThread Research doet onderzoek naar leertechnologie op het gebied van Learning &
Oprichting 2003 Precies 18 jaar geleden werd Avetica opgericht door een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Een formele handeling die het begin was van een mooi, lange, soms moeizame en bovenal leerzame tijd. De droom die we hadden begin 2003 om onderwijs en internet te combineren is uitgekomen. En niet zo’n klein beetje ook. […]
Het bericht Verjaardag Avetica #18jaar is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vandaag heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Deze keer vond deze masterclass online plaats. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Ik heb daarbij een relatie gelegd met studies over onderwijsinnovaties en de invoering van blended learning. Twee belangrijke
Vandaag heb ik een online gastles verzorgd voor docenten informatietechnologie van ROC Friese Poort. Ik ben daarbij ingegaan op didactische richtlijnen en op manieren om bij online leren zelfregulering te bevorderen. Na het voorstellen en de introductie van didactische richtlijnen ben ik ingegaan op vijf van deze richtlijnen. Ik heb