Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2021 | Article Rating | (0) reacties

De Metaverse en technology enhanced learning

Facebook heeft deze week bekend gemaakt dat het moederbedrijf van Instagram, WhatsApp, de Oculus en uiteraard Facebook zelf voortaan verder door het leven gaat als ‘Meta’. Deze naam verwijst uiteraard naar de ‘metaverse’. In deze blogpost zal ik kort ingaan op dit fenomeen en op de relatie met technology enhanced learning.

MetaverseJe zou de ‘metaverse’ kunnen betitelen als de volgende generatie internet. Mensen gaan daarbinnen niet langer via gewone beeldschermen online, maar via virtual reality en augmented reality. Eigenlijk is de metaverse een combinatie van sociale media, artificiële intelligentie (AI), blockchain technologie en VR/AR. Je interacteert met anderen in een meer levensechte digitale wereld. Vergelijkbaar met wat mensen nu in game’s als Fortnite doen.

Je doet meer dingen dan je nu online doet, zoals samen met anderen concerten bezoeken. Je kunt foto’s, documenten, video’s en dergelijke met elkaar delen. Je kunt bijvoorbeeld echte producten op een meer realistische manier in online winkels kopen. Verder kun je zogenaamde ‘Non Fungible Tokens‘ aanschaffen. Dat zijn unieke (niet vervangbare) digitale artikelen.

De kloof met de fysieke wereld is de de ‘Metaverse’ kleiner, waardoor je ook een geringere afstand tot de ander ervaart. Dit vergemakkelijkt voorspoedige online communicatie.

Deze video van het Amerikaanse CBS laat zien wat de ‘Metaverse’ is.

Op dit moment heb je hiervoor nog lompe headsets nodig. Dit gegeven vormt nu nog een belemmering voor een brede acceptatie van dergelijke toepassingen. Bovendien heb je ook een sterke internetverbinding hiervoor nodig. Dit zijn echter knelpunten van voorbijgaande aard. Waarschijnlijk gaan we eenvoudige brillen of contactlenzen gebruiken om de ‘metaverse’ te kunnen betreden.

Metaverse niet nieuw

De term ‘metaverse’ is niet nieuw. Volgens de NRC is het begrip voor het eerst in 1992 gebruikt. Ik ben deze term in 2007 voor het eerst in een online artikel tegen gekomen. In deze video uit 2014 vertelt George Bloom hoe de metaverse de manier van filmmaken zal veranderen.
De ‘metaverse’ is dus geen initiatief van Facebook. Het omstreden bedrijf speelt er wel op in en investeert er fors in. Onafhankelijkheid lijkt mij echter voorwaardelijk voor een brede acceptatie.

Zoals zo veel technologische trends, heeft ook de ‘metaverse’ dus een lange aanloopperiode tot dat een ‘momentum’ is bereikt. De toenemende aandacht in traditionele media is echter een teken dat deze trend binnen afzienbare tijd breder geadopteerd zal worden. Frankwatching heeft ‘metaverse’ betitelt als één van de ‘sociale media trends’ van 2022. Facebook’s investeringen in deze ontwikkeling zijn ook een teken aan de wand.

Acceptatie

Het succes van de ‘metaverse’ is grotendeels afhankelijk van acceptatie door mensen. Volgens de NRC zouden mensen weleens niet nog meer online met elkaar verbonden willen zijn, dan nu al het geval is, omdat zij van realiteit houden. Het zou mij niets verbazen als mensen deze online wereld juist gaan omarmen, ten koste van het traditionele sociale media. Het realistische karakter van de ‘metaverse’ is groter dan het realistische karakter van het gewone internet. Als mensen -om wat voor reden dan ook- niet in staat zijn fysiek bij elkaar te komen, dan is de ‘metaverse’ een beter alternatief dan de huidige platforms. Een groot gebruikersgemak is daarvoor randvoorwaardelijk. Waarborg van privacy, veiligheid en onafhankelijkheid ook.

Impact op technology enhanced learning

Toen ‘we’ zo’n vijftien jaar geleden in de ban waren van de virtuele wereld Second Life, heb ik voorspeld dat digitale leeromgevingen ook 3D zullen worden. Ik was te optimistisch. Toch voorzie ik dat digitale leeromgevingen dankzij de ontwikkeling van de ‘metaverse’ op langere termijn meer realistisch en krachtiger zullen worden.

Als je niet in staat bent om fysiek bij elkaar te komen, dan is een zo’n virtueel realistische omgeving een goed alternatief. Het zal gemakkelijker worden om verbondenheid te bevorderen omdat je beter zicht hebt op de digitale representaties van lerenden. Communicatie zal meer natuurlijk verlopen waardoor de ‘transactional distance’ geringer zal zijn. De huidige tekortkomingen van applicaties voor live online communicatie (zoals Teams of BlueJeans) kunnen deels bestreden worden (gesprekspartner beter zien en begrijpen, geen ‘hyper gaze’, minder cognitief belastend).
Verder kun je bijvoorbeeld bepaalde vaardigheden en beroepshandelingen gemakkelijker oefenen en meer laagdrempelig samen werken met anderen. Je kunt eenvoudiger navigeren door zo’n omgeving.

Het zal echter nog wat jaren duren voordat we kunnen beschikken over digitale leeromgevingen binnen de ‘metaverse’. Eerst zal het concept verder in de praktijk gerealiseerd moeten worden. Vervolgens is het een uitdaging deze technologie gebruikersvriendelijk en toegankelijk te maken. Daarna volgen de diverse toepassingen. Toepassingen voor leren, opleiden en onderwijs zullen daarbij ongetwijfeld niet als eerste worden gerealiseerd.

Aan een voorspelling in tijd, waag ik me dit keer niet. Het is wel een trend om in de gaten te houden, en mee te experimenteren als de mogelijkheid zich voor doet.

The post De Metaverse en technology enhanced learning first appeared on WilfredRubens.com over leren en ICT.
Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: