Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
De afgelopen week schreef ik over de opkomst van disciplinerende technologie zoals applicaties om werknemers te controleren en online proctoring. Onder het mom ‘het kan altijd erger’ wil ik vandaag aandacht besteden aan een nieuw product van de makers van TikTok: een ‘slimme bureaulamp’ die kinderen in de gaten houdt
Virtual classroom BigBlueButton is een systeem en Moodle plugin om virtual classrooms en webinars mee te verzorgen. Je kan het goed vergelijken met Zoom of Teams, alleen dan volledig open source. Daarnaast zie je dat BigBlueButton voorop loopt qua functionaliteit die je wilt inzetten tijdens je online onderwijs. Van alle plugins die ik vorig jaar […]
Het bericht Mooie verbeteringen in nieuwe versie BigBlueButton is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Gisteren heb ik in het kader van de Learning Accelerator van 227learning.nl een masterclass verzorgd over leertechnologie. Na de opening ben ik eerst -mede aan de hand van vragen- ingegaan op het fenomeen leertechnologie. Het TPACK-model geeft o.a. aan over welke expertise een docent/opleider moet beschikken om online en blended
De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik bespreek deze twee boeken deze week in twee blogposts. In deze blogpost is dat het boek ‘Blended Leren Ontwerpen. Alles over tools, design en faciliteren‘ van Joitske Hulsebosch en Sibrenne Wagenaar. Hulsebosch en Wagenaar werken
Online proctoring maakt deel uit van een trend die de Electronic Frontier Foundation disciplinerende technologie -‘disciplinaire technology’– noemt. Daarbij gaat het om een uitdijende categorie applicaties en apparaten die surveillance van de wieg tot aan het graf mogelijk maakt binnen steeds meer aspecten van ons dagelijks leven. Volgens de Electronic
Ik werd gisteren geattendeerd op de bijdrage LinkedIn maakt de L&D afdeling overbodig. Dit artikel stelt dat LinkedIn met de LinkedIn Learning Hub bezig is het HR landschap drastisch te veranderen. De toonzetting van deze bijdrage is nogal juichend. Ik vind dat we ook oog moeten hebben voor de beperkingen
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.45 verscheen eerst op Next Learning 2021.
Toegenomen focus op veiligheid en privacy De laatste jaren is de focus op veiligheid en privacy sterk toegenomen. Uiteraard heeft de invoering van de AVG in mei 2018 daar flink aan bijgedragen. Ook in offertetrajecten en aanbestedingen wordt steeds vaker de vraag gesteld hoe wij omgaan met veiligheid en privacy. Een terechte vraag want ook […]
Het bericht Hoe gaat Moodle om met OWASP top 10 bedreigingen? is eerst gepubliceerd op Avetica.
De afgelopen weken zijn twee Nederlandstalige boeken verschenen over het ontwerpen van blended learning. Ik zal deze twee boeken deze week in twee blogposts bespreken. Het eerste boek is ‘Blended learning en onderwijsontwerp. Van theorie naar praktijk‘ van Barend Last en Stefan Jongen. Last en Jongen richten zich in deze
De bijdrage Flexibility key for universities’ hybrid learning, researchers say bevat een interessante casus waaruit blijkt dat docent-onderzoekers dankzij een andere didactien en beoordeling erin zijn geslaagd de betrokkenheid van lerenden tijdens een online cursus te vergroten. In een online introductiecursus op het gebied van techniek hebben de docenten de
In The move to microcredentials exposes the deficiencies of existing credentials stellen David Boud en Trina Jorre de St Jorre dat microcredentials in hun huidige vorm de zogenaamde tekortkomingen van diploma’s niet kunnen verhelpen. Hun artikel bevat m.i. enkele verkeerde aannames, maar toch ook zinvolle suggesties. Diverse aanbieders van onderwijs
Onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten beschikken over grote hoeveelheden data van hun lerenden. Daarbij gaat het niet alleen om cijfers, maar ook over aanwezigheidsgegevens, tal van activiteiten in diverse systemen, enzovoorts. Volgens Elliot Howells kunnen onderwijsinstellingen lerenden in elke fase van de levenscyclus als lerende een meer gepersonaliseerde ervaring bieden, en hen
In de loop der jaren zijn heel wat artikelen gepubliceerd over e-learning. Een aantal Turkse onderzoekers hebben machine learning gebruikt om te analyseren welke trends je op basis van deze publicaties kunt destilleren. Fatih Gurcan, Ozcan Ozyurt en Nergiz Ercil Cagiltay hebben in totaal 41.925 peer-reviewed artikelem geanalyseerd die tussen
Op de dag dat onze mondmaskers in Bleiswijk werden afgeleverd onder politiebegeleiding, veranderde ook de aanpak van onze interne scholing en moesten de leerreizen een andere route gaan volgen. Van de ene op de andere dag werden klassikale lessen online gebracht. De 70-20-10 regel moest worden aangepast. Ik neem je graag mee in onze vernieuwde [...]
Het bericht Mondmaskers levering onder politiebegeleiding: de transformatie naar hybride werken en leren bij Mediq! verscheen eerst op Next Learning 2021.
Lange tijd leek er zich in Nederland weinig te ontwikkeling rondom Open Badges, de internationale open standaard voor het erkennen van leren en ontwikkelen. O.a. SURF (ondersteunende ICT vereniging in HBO en Universiteiten) zet zich al jaren in voor de ontwikkeling van deze standaard. Nu is er uit een geheel andere hoek een interessante ontwikkeling [...]
Het bericht Open Badges als sterke troef voor de Lerende Stad verscheen eerst op Next Learning 2021.
Op conferenties en in de populaire (online) pers wordt de waarde van een diploma regelmatig betwist. Werkgevers zouden diploma’s niet meer zo belangrijk vinden, en jongeren – met name in Angelsaksische landen- zouden de financiële investeringen nooit meer terugverdienen. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat dit laatste in ieder geval
Bij het ontwerpen van leertrajecten waarbij digitale leertechnologie wordt gebruikt, wordt dikwijls verwezen naar het belang van constructieve afstemming -‘constructive alignment‘- van leeruitkomsten, leeractiviteiten (en dus didactiek) en toetsing. Volgens mij ontbreekt hierin echter een belangrijk onderdeel als je digitale leertechnologie gaat inzetten. Ik ben onder meer docent van een
Wat zijn EPA’s? De afgelopen maanden kom ik de term EPA steeds vaker tegen. Dit is een term die is ontstaan in de gezondheidszorg en staat voor Entrustable Professional Activities (‘toe te vertrouwen professionele activiteit’). Een voorbeeld van een EPA is: het uitvoeren van buckyonderzoeken in laagcomplexe situaties (voor de leken onder ons, dit gaat […]
Het bericht Werken met EPA’s in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Harm Weistra attendeerde mij gisteren op twee bijdragen over Google’s project Starline. Google wil met dit initiatief een bekend knelpunt van videoconferencing en synchroon, live, online leren helpen oplossen. Eén van de tekortkomingen van synchroon online leren en overleggen via applicaties als MS Teams, Zoom of BlueJeans is dat je
Van 22 tot en met 1 juli 2021 organiseert yOUrAcademy, het centrum voor post-initieel onderwijs van de Open Universiteit, voor de tweede keer een online evenement over onderwijsinnovatie. Ik ben docent van dit evenement. Dit online evenement onderscheidt zich van een webinar door een beperkte groep deelnemers en veel interactie.
Door de Corona-pandemie was de onboarding van 100-en nieuwe medewerkers bij ASVZ stil komen te liggen. Het programma bestond o.a. uit diverse live bijeenkomsten, waarbij inzet van verschillende trainers nodig was. Dat moest ineens anders. Erica en haar team ontwikkelde een online alternatief: de Small Privat Online Course- SPOC. De vorm is niet nieuw, maar [...]
Het bericht Small Privat Online Course (SPOC) – de mogelijkheden voor onboarding bij ASVZ verscheen eerst op Next Learning 2021.
“Het is allemaal niet zo zeker!”, dat heeft COVID-19 ons wel geleerd. Ook voor een ambulancedienst, denk aan dan aan veranderende werkwijzen: Heel praktische, zoals de wijze waarop de ambulance dient te worden schoongemaakt. Heel complexe, zoals continue wisselende werkafspraken met ketenpartners, welke patiënt mag je waar brengen? Heel persoonlijke, zoals onzekerheid over hoe veilig [...]
Het bericht Van de klas naar de werkplek! verscheen eerst op Next Learning 2021.
De Covid-19 pandemie heeft gezorgd voor een enorme invloed op onze manier van leven, werken en leren ! Daarnaast beinvloeden digitalisering, automatisering, robotisering, de vaardigheden die medewerkers nodig hebben om nu en in de toekomst employable te blijven. Om tegemoet te komen aan wat organisaties en medewerkers nodig hebben op het gebied van leren [...]
Het bericht Het 49 L&D Toolbook – zo pak je jouw L&D-vraagstukken effectief bij de kop verscheen eerst op Next Learning 2021.
Tijdens de corona pandemie ervaren lerenden vaak dat zij geïsoleerd zijn. Zij missen sociale contacten en vinden leren een eenzaam proces. Ondersteuning van lerenden is belangrijk om deze gevoelens van isolement te doorbreken. In How Our Near-Peer Mentoring Model Is Addressing Pandemic Isolation beschrijft Alex Sena hoe zijn organisatie dit
Wat is een krachtige leerervaring? En hoe ontwerp je die? Maak kennis met de fundamenten van learning experience design in de escape room de Alchemist. Deze escape room is speciaal ontworpen voor Next Learning door de learning experience design pioniers van Shapers. Als ontwerpers bieden wij een fris perspectief op hoe mensen kunnen leren. Daardoor zie je nieuwe mogelijkheden om vorm te [...]
Het bericht Escape room de Alchemist: een bijzondere leerervaring verscheen eerst op Next Learning 2021.
Volgend webinar 27 mei De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 27 mei om 11.00 uur in je agenda. Thema: Wat is nieuw in Moodle 3.11? Moodle heeft versie 3.11 uitgebracht en in dit webinar willen we de nieuwe mogelijkheden en verbeteringen […]
Het bericht Webinar over wat nieuw is in Moodle 3.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Herkenbaar? Binnen veel L&D-afdelingen popt regelmatig de vraag op: ‘waar zijn we nou precies van’. Veel L&D-afdelingen groeien door de jaren heen vrij organisch met steeds meer takken aan de boom. Hierdoor ontstaat het risico dat de ‘L&D-winkel’ binnen jouw organisatie nogal onduidelijk wordt, voor zowel de medewerkers als de interne klant. Daarom is het [...]
Het bericht De positionering van jouw L&D afdeling verscheen eerst op Next Learning 2021.
Levert jouw evaluatievragenlijst maar weinig input voor hoe je de effectiviteit van jouw training kunt verbeteren? Met de juiste vragen op de juiste manier kan het wel! Het evaluatieformulier kort na een training is veruit de meestgebruikte evaluatievorm in ons vakgebied. Vaak gebruiken we schaalvragen als: ‘Wat vond je van de leervorm?’ en ‘Hoe beoordeel je de trainer?’ Vanuit de wetenschap weten we dat er nauwelijks een verband [...]
Het bericht EXPERTSESSIE: Een verfrissende kijk op je evaluatievragen verscheen eerst op Next Learning 2021.
De bijdrage Pedagogy, Presence and Placemaking: a learning-as-becoming model of education is nogal abstract en filosofisch van aard. Auteur David White van de Londonse University of Art presenteert hierin een model van blended learning dat sterk de nadruk legt op de ontwikkeling van lerenden. Het model is meer gericht op
Je merkt aan alles dat de focus van Moodle ligt op versie 4.0 die in november van dit jaar uit komt. Voor Moodle 4.0 wordt een volledig nieuwe Moodle voorkant (User Experience UX) gebouwd waarin dus veel tijd gaat zitten. Toch hebben ze in Australië ook verder gewerkt aan versie 3.11 en hierin zijn een […]
Het bericht Moodle 3.11 is uit is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het Canadese Contact North heeft een tijdje geleden de bijdrage Five Ways Online Learning Can Turn Into an Unmitigated Disaster gepubliceerd. Daarin levert men kritiek op -wat zij noemen- ‘emergency remote learning’, het op ad hoc basis en overhaast overstappen van fysiek onderwijs naar online onderwijs, zoals dat tijdens de
Op 8 juni 2021 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding -die eerst onder de vlag van Fontys Interactive en daarna Avans Plus is uitgevoerd- behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent
14 jaar Moodle vereniging Op 18 april 2007 werd de Ned-Moove (Nederlandstalige Moodle Vereniging) opgericht. De missie was om het gebruik van Moodle is het Nederlandse taalgebied te stimuleren en kennisdeling over het platform te stimuleren. Dit gebeurde met name door het organiseren van Moodlemoots en najaarsseminars. Het lukte de laatste jaren steeds slechter om […]
Het bericht Ned-Moove is opgeheven is eerst gepubliceerd op Avetica.
Een aantal weken geleden heb ik aandacht besteed aan een metastudie die onder meer concludeert dat verschillende gamification-ontwerpelementen verschillende effecten hebben op leeruitkomsten. Vanochtend las ik het artikel ‘Study: Gamification Techniques Can Improve Online Teaching‘. Rhea Kelly suggereert hierin dat een studie van de Sloan School of Management van MIT
Van 1-3 december 2021 vindt de 27ste editie van de Online Educa in Berlijn plaats. Een opvallende keynotespreker is Marleen Stikker, oprichter en directeur van De Waag in Amsterdam. Stikker staat bekend om haar kritische reflecties op de rol van technologie in de samenleving. Marleen Stikker mag met recht één
In deze workshop zullen Bob Mosher en Alfred Remmits aandacht schenken aan het innovatieve “5 Moments of Need” model, dat wereldwijd door organisaties wordt gehanteerd om op een gestructureerde wijze invulling te geven aan het werkplekleren. Veel organisaties zijn zich namenlijk aan het oriënteren op een aanpak van leren en ontwikkelen, die het leren op [...]
Het bericht Workshop: “5 Moments of Need™ model voor leren op de werkplek” verscheen eerst op Next Learning 2021.
Alle organisaties beschikken over data, maar niet alle organisaties zullen even gemakkelijk die data kunnen ontsluiten. Het benutten van data begint bij het structureren van data en het koppelen aan organisatiedoelen. En toch ook vaak een kwestie van ‘gewoon beginnen’. Yola de Lange deed dat en neemt je mee in haar verhaal. Benut data over [...]
Het bericht Lean Six Sigma en werken met data bij NN Group N.V. verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het Hechinger Report besteedt aandacht aan -wat zij noemen- de infiltratie van artificiële intelligentie (AI) in het (hoger) onderwijs. Deze bijdrage beschrijft toepassingen en enkele belangrijke kanttekeningen. De beschreven toepassingen zijn: AI zorgt voor het automatisch versturen van notificaties via mail andere tekstberichten aan lerenden. Deze notificaties zijn vriendelijk en
Als je deze blog al wat langer volgt heb je vast al eens gehoord van LTI (Learning Tools Interoperability). Voor lezers die het niets zegt, LTI is een standaard waarmee je content van één LMS beschikbaar kunt maken in een ander LMS. Je spreekt in dit kader over een provider en consumer. Jouw site is […]
Het bericht Moodle LTI tips is eerst gepubliceerd op Avetica.
Begin september 2021 publiceert Jane Hart voor de vijftiende keer de Top 200 Tools for Learning. Tot donderdag 26 augustus 2021 kun je jouw top 10 inzenden. Deze blogpost bevat mijn top 10. Ik wil graag benadrukken dat ik dit jaar een overzicht heb gemaakt van de meest gebruikte tools.
Moodle updates 3.10.4, 3.9.7, 3.8.9 & 3.5.18 Vandaag heeft Moodle HQ van vier versies de updates uitgebracht. Deze updates bevatten kleine verbeteringen en opgeloste beveiligingsissues. Meer informatie hierover kan je vinden in de releases notes op: Moodle 3.10.4 release notes Moodle 3.9.7 release notes Moodle 3.8.9 release notes Moodle 3.5.18 release notes Moodle 3.5 en […]
Het bericht Laatste updates van Moodle 3.5 & 3.8 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het is onvoorstelbaar hoeveel interessante blogposts, rapporten en online artikelen er over (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs verschijnen. Als ik zou willen en kunnen, zou ik mijn halve werkweek kunnen besteden aan het bespreken van deze bijdragen. Tijdens mijn meivakantie heb ik bijvoorbeeld twaalf bijdragen gearchiveerd om op een
De afgelopen week zijn we een aantal dagen wezen uitwaaien op Terschelling. Op 4 en 5 mei kon je dat ‘uitwaaien’ trouwens letterlijk nemen. We verbleven in een appartement in West-Terschelling. Vandaar uit hebben we wandel- en fietstochten gemaakt naar: Omgeving West-Terschelling (o.a. het Groene Strand). Naar West aan Zee
Ik heb zelf uitvoerige blogposts geschreven bij de publicatie “Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek”. Vanochtend kwam ik een overzicht met prikborden tegen die tal van online toepassingen bevatten. De prikborden zijn in Wakelet gemaakt, door @ingetwinning. Er is een prikbord met links naar algemene informatie, en vervolgens een