Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Van Sibrenne Wagenaar | 08-11-2021 | Article Rating | (0) reacties

Aan de slag met online escape rooms

Aan de slag met online escape rooms

Is het Catalonië of Spanje? Oh ja dan in het engels! Nog 3 minuten. Ja, Spain is goed!

Ik hoor hoe iedereen fanatiek wordt tijdens de opdrachten van de online escape room. De 45 deelnemers van de meetup duiken meteen in groepjes in een opdracht. Zo kun je het zelf ervaren. Je ervaart bijvoorbeeld meteen hoe slim het in elkaar zit met het opbouwen van de informatie, steeds een klein beetje nieuwe informatie. En hoe belangrijk een heldere instructie is. Zo is de eerste zin: ‘kies iemand uit je groepje die het verhaal hardop voorleest‘. Dat helpt meteen om de aandacht in de groep vast te houden.

Tip: wil je zelf ook deze escape room gebouwd door Monika Theron van het Centre for Innovation at Leiden University ervaren? Dat kan hier!

Escape rooms zijn hot, ook binnen L&D

Escape rooms zijn al jaren populair, de DOME uit Bunschoten staat nu op 1 . Slechts 35% ontsnapt daaruit binnen een uur. Er zijn nu ook digitale escape rooms, met een leerdoel. Een digitale escape room is perfect voor meer ervaringsgericht, game-based learning al dan niet samen in een groep. Er is natuurlijk verschil tussen uitgebreide flashy ontwerpen en escapes die je zelf in een namiddag kunt bouwen. Maar zijn escape rooms nu een krachtig leermiddel of hype? Uit een whitepaper van Ijsfontein:

Uit meerdere pilotstudies blijkt dat een escape room mogelijkheden biedt voor assessments en positief bij kan dragen in het aanleren of introduceren van nieuwe kennis/vaardigheden en het herhalen of in praktijk brengen van lesstof. Het sluit aan bij een actieve leer- en werkomgeving waarin de nadruk op ervaren, toepassen en samenwerken ligt.

Escape rooms passen in de nieuwe trends van spelend leren, homo ludens en serious gaming, en natuurlijk in de oude, vertrouwde traditie van activerend leren.

Een voorbeeld: Mondriaan Escapes

Karin Winters van LearningRocks heeft een escape gemaakt over mediawijsheid: de Mondriaan Escapes. Het doel is om docenten op een speelse manier mediawijs te maken. Het verhaal is dat de onderwijsinspectie is opgeheven, in plaats daarvan is er een mediawijsheid inspectie gekomen. Deelnemers worden uitgedaagd om een email adres van de inspectie te ontcijferen. Hiertoe werd iedere dag een nieuwe opdracht online gezet. Het ultieme doel is een mail naar dit adres te sturen, waarbij je een gratis workshop kon winnen. De escape is goed ontvangen, wel is het belangrijk om gedurende de escape periode beschikbaar te zijn en/of sluiertips te geven. Niet iedereen interpreteert de opdrachten op dezelfde manier en dan ligt vastlopen op de loer. En dit is natuurlijk niet de bedoeling :). Het doel is leren over mediawijsheid.

Overigens was Escape the silence een voorbeeld van een online groeps escape, de Mondriaan escapes een individuele escape. Allebei kan, afhankelijk van je doel. Ook hybride vormen zijn mogelijk: waarbij deelnemers op dezelfde locatie zijn, maar bv. via sleutels met QR codes ook online aan de slag gaan. Hier vind je een leuk voorbeeld van een basisschool.

Tools om een simpele escape room te bouwen

Je kunt al aan de slag met de tools in je eigen organisatie. De 2 voorbeelden maken gebruik van Google forms en Google sites. Hier kun je al veel mee doen. Er was een vraag over een platform als LearningStone. Eigenlijk kun je in elk platform een escape room bouwen als er een functie is om te toetsen. Als je tekst en vragen in kunt voeren waarbij je alleen bij een goed antwoord door gaat naar de volgende opdracht kunt je het gebruiken. Daarnaast kun je natuurlijk ook Google forms en sites embedden.

Andere tools:

Tips om zelf aan de slag te gaan met een simpele online escape room

Monika en Karin delen hun tips om zelf aan de slag te gaan. Allereerst is het belangrijk om je doelgroep goed (te leren) kennen. Dan weet je ook hoe ingewikkeld/ makkelijk het moet zijn. Het is namelijk niet de bedoeling dat je eerst heel digivaardig moet zijn voor je mee kunt doen. Desnoods kun je iets verzinnen met bekende tools (bv. een Microsoft Teams sessie) en pen en papier. Bekijk de 10 stappen die je kunt nemen.

Nog zeven tips:

  • Begin bij het doel en bedenk daarbij een verhaal- je storyline
  • Wees heel duidelijk in je instructies
  • Test de escape room, mensen kunnen puzzels anders interpreteren
  • Je kunt rollen toewijzen, denk bv aan de rol van het hardop voorlezen van de tekst
  • Kies voor uitvoering met of zonder moderator. Als er geen moderator is moet je helder zijn waar hints te vinden zijn om te voorkomen dat mensen vast lopen. Modereren kost meer tijd maar heeft als voordeel dat je waardevolle feedback kunt geven en kunt helpen bij de reflectie.
  • Je kunt ook gebruik maken van bestaande spellen of bestaande formats aanpassen. Dit scheelt veel (denk-) werk!
  • Een escape room ontwerpen is een creatief proces- dit is leuk om al brainstormend samen met een team te doen

Lees meer tips in de presentatie van Monika Theron.

Hoe start je met het bouwen van een escape room?

De eerste stap is het formuleren van het leerdoel en bedenken wat het verschil is tussen ‘need to know’ en ‘nice to know’. Daarna bedenk je het verhaal. Daarnaast kun je ook in het begin al eens Googlen naar wat er al bestaat. Er is een mooie template ontwikkeld door LearningRocks die je kunt gebruiken.

Hoe arbeidsintensief is het om te ontwikkelen? En hoe zorg je dat het meer is dan een gimmick?

Het hoeft niet arbeidsintensief te zijn – het gaat eigenlijk om het omzetten van je leermaterialen in de vorm van een puzzel. In plaats van platte vragen en quizzen wordt het een puzzel. Dit kost natuurlijk wel tijd maar is heel leuk om te doen. Je kunt de escape room voor meerdere groepen / jaren gebruiken. Een andere tip is om studenten te laten helpen om de escape room te bouwen. Een volgende groep studenten kan hem dan spelen.

Hoe digivaardig moet je zijn? Wanneer zet je het wel of niet in? 

Je moet goed naar de digivaardigheid van je deelnemers en het doel kijken. Als de online tools in de weg gaan staan van het leerproces kun je het beter niet doen, of je tools versimpelen. Stel het doel is kennismaken, dan kun je wellicht in spelvorm op een andere manier kennismaken met elkaar. Je kunt ook kiezen voor simpele tools, denk aan het gebruik van pen en papier.

Meer escape rooms spelen of lezen? 


Lees het hele artikel


Hoe waardeert u deze bijdrage?




Reacties

Plaats hieronder uw reactie.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Voer de hierboven staande code in: