Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Bij online proctoring maken lerenden een toets terwijl toezicht online plaatsvindt (bijvoorbeeld door een surveillant van vlees en bloed of via software). Daarmee voorkom je dat lerenden ‘vals spelen’. Tegelijkertijd maken critici zich onder meer zorgen over de privacy van lerenden. Volgens Inside Higher Ed heeft de Universiteit van Michigan
De Open Universiteit van China (OUC) is onlangs door de UNESCO onderscheiden voor het initiatief waarmee lerenden op het platteland mede dankzij AI en mobiele technologie meer mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen. Zowel Stephen Downes als Donald Clark besteden aandacht aan het ‘One College Student Per Village’ initiatief waarin
Ik geloof dat ik onlangs een bericht voorbij zag komen dat bijzonder kritisch was over het gebruik van chatbots op het gebied van marketing. Het Amerikaanse hoger onderwijs past deze AI-toepassing volgens EdTech Magazine echter in toenemende mate toe. De Coronacrisis is daar debet aan. Chatbots zijn web applicaties waar
Het adviseren en begeleiden van lerenden is meestal een belangrijk onderdeel van onderwijs en opleiden. Omdat je online vaak subtiele aanwijzingen mist, verloopt dit proces bij online leren vaak moeizaam. Het Online Learning Advising Model hanteert daarom andere strategieën om de mentale toestand van een lerende of diens behoefte aan
Curusformat Pop-up activities In de Moodle plugin database is een nieuw cursusformat verschenen genaamd Pop up activities. Een leeractiviteit zoals H5P, SCORM of webpagina wordt in een pop-up getoond. In de pop-up kan je ook navigeren naar de volgende activiteit. Voor de rest lijkt het cursusformat op het onderwerp-format wat standaard in Moodle zit. Overigens […]
Het bericht Nieuw cursusformat: leeractiviteiten in pop-up tonen is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
From Badging to Blockchain: Documenting Skills Learned van Ray Schroeder bevat op zich weinig nieuwe inzichten op het gebied van microcredentials, maar vat de relevantie van deze trend vanuit een specifiek perspectief mooi samen. Een microcredential is een erkend bewijs van de leerresultaten die een lerende heeft behaald na een
Ik ben bij de Open Universiteit betrokken bij de aanbesteding van een nieuw leermanagementsysteem, als opvolger van yOUlearn. Gisteren is deze aanbesteding gepubliceerd. In 2015 heeft de Open Universiteit het toenmalige leermanagementsysteem BlackBoard vervangen door yOUlearn. De OU was destijds, als ik me niet vergis, de eerste instelling voor hoger
Het afgelopen jaar zijn verschillende onderwijsinstellingen op grote schaal online proctoring, het online surveilleren tijdens een toets, gaan toepassen. Deze aanpak is bepaald niet onomstreden. Recent is ook nog eens gebleken dat bepaalde online proctoring software niet-witte studenten discrimineert. Dankzij COVID-19 zijn studenten niet in staat op locatie deel te
Als we ons veel laten afleiden is dat schadelijk voor ons werk en voor ons leren. Smartphones worden daarbij vaak gezien als “weapons of mass distraction“. En het zouden vooral de vele notificaties zijn, die ons afleiden van taken die we eigenlijk moeten uitvoeren. Dat laatste blijkt echter genuanceerd te
De afgelopen weken heb ik onder meer gefungeerd als opdrachtgever van twee projectgroepen van studenten van Zuyd Hogeschool. Zij hebben zich via Service Design Thinking verdiept in een oplossing om de verbondenheid tussen lerenden en docenten bij online leren te verbeteren. Binnen de opleiding Facility Management van Zuyd Hogeschool volgen
Volgend webinar 29 april De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 29 april om 11.00 uur in je agenda. Thema: Gestructureerde feedback in Moodle Het geven en ontvangen van feedback blijft een belangrijk aspect tijdens het leren. In Moodle zijn voldoende mogelijkheden […]
Het bericht Moodle webinar over gestructureerde feedback op 29 april is eerst gepubliceerd op Avetica.
Menig docent heeft tijdens de coronacrisis voor het eerst online leren toegepast. Vanochtend heb ik twee bijdragen gelezen waarin lerenden een aantal verbeterpunten formuleren, op basis van hun ervaringen. De eerste bijdrage vat de uitkomsten van een Educause-enquête onder 8392 lerenden van 54 instellingen samen. Deze respondenten noemen vijftien pedagogisch-didactische
De afgelopen week heeft de OECD samen met UNESCO, UNICEF en de Wereldbank een monitor gepubliceerd waarin zij verslag doen van de staat waarin het onderwijs in verschillende landen verkeerd, na één jaar ‘Corona’. Wat valt mij daarbij op? Het rapport gaat na het samenvattende redactioneel door Andreas Schleicher in
De afgelopen tijd heb ik weer verschillende bijdragen gelezen over het gebruik van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI). Deze blogpost vat twee bijzondere toepassingen samen, plus een bijdrage over ethiek en AI. Teksten analyseren Wired besteedt aandacht aan GPT-Neo van EleutherAI. Dit is een nieuwe en open source versie van GPT-3,
Durven jullie ook langzamerhand alweer aan face-to-face conferenties te denken? Ik wel! Waarschijnlijk is de 2021 editie van de Next Learning op 27 september aanstaande mijn eerste ‘fysieke’ conferentie met beurs. De organisatie blijft overigens ook een online programma aanbieden. Het afgelopen jaar vond de Next Learning fysiek en ‘coronaproof’
Recent onderzoek van de Carnegie Mellon University en de University of Pittsburgh laat zien dat de gemoedstoestand van lerenden ook van invloed is op het leren. Denk daarbij aan zaken als betrokkenheid, opwinding en motivatie. De bevindingen suggereren volgens ScienceDaily dat je de gemoedstoestand ook kunt beïnvloeden en op die
Speciaal voor de deelnemers van Next Learning heeft Mila-Marie Bleeksma een geweldige podcast serie opgenomen van maar liefst 7 delen. Een must om te luisteren als je zelf goede podcasts wil maken waar iedereen naar wil luisteren! In de serie komen de volgende onderwerpen aan bod: Doel & Doelgroep, Onderwerp & Format, Storytelling, Opnemen, Monteren [...]
Het bericht Podcasten als een pro verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het laatste decennium maken we in toenemende mate gebruik van online video’s. Een belangrijke trend op dit gebied zijn de hele korte video’s die bijvoorbeeld via TikTok worden gepubliceerd. In deze bijdrage verken ik de waarde van video’s van maximaal zestig seconden voor leren, opleiden en onderwijs. OU-collega Kees Pannekeet
Blijven leren is noodzakelijk. Maar eigenlijk hebben we daar geen tijd voor. Tenminste, als het allemaal in trainingszaaltjes moet, het hele team bij elkaar. Liever sneller én goedkoper. Kan dat? Tijdens het Next Learning Event 2021 komen vele oplossingen aan bod. Volg deze sessie van Dennis van Heerden over een verfrissend eenvoudige aanpak voor leren [...]
Het bericht Eenvoudig en effectief leren op de werkplek: VR Blended Action Learning verscheen eerst op Next Learning 2021.
Over het algemeen hechten professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs er veel belang aan dat lerenden tijdens synchrone, live, online sessies hun camera aan zetten. Toch blijkt dit niet altijd effectief te zijn, in termen van leerresultaten. Onderzoek laat zien dat we visuele aanwijzingen nodig hebben om
Er is geen samenvatting, omdat dit een beveiligd bericht is.
Het bericht Beveiligd: De Learning Correspondent nr.43 verscheen eerst op Next Learning 2021.
L&D-afdelingen staan voor een prachtige uitdaging: de organisatie een grote stap laten maken met behulp van een goede opleidingsstrategie. En die moet ambitieus zijn! Het is duidelijk wat managers en bestuurders verwachten van de ‘leerfunctie’: bijdragen aan de organisatiedoelen, dagelijkse productie zo min mogelijk verstoord en ‘real time’ rapportages. We weten ook welke eisen medewerkers [...]
Het bericht Hoe ontwikkel je een ambitieuze 21e-eeuwse (digitale) opleidingsstrategie? verscheen eerst op Next Learning 2021.
Combinatie van drie aspecten De laatste blog in deze korte serie over centraal contentbeheer gaat over gedeelde ruimte als onderdeel van multi-tenancy. Deze functionaliteit is overigens alleen beschikbaar in Moodle Workplace. Er zijn drie aspecten die gecombineerd een groot voordeel bieden om je content centraal te beheren en toch maximaal controle te houden over de […]
Het bericht Centraal Contentbeheer (3): Gedeelde ruimte in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
In deze werksessies leer je hoe je zelf heel eenvoudig én goedkoop zelf leer-chunks maakt. Waar je altijd een expert inhuurde, doe je het nu zelf. Al deze tools zijn open beschikbaar. Na aanmelding/downloaden kun je al aan de slag. Je gebruikt eigen foto’s, filmpjes en teksten en voegt eenvoudig materiaal toe, zoals een youtube-filmpje. [...]
Het bericht “Als een Pro” – werksessies verscheen eerst op Next Learning 2021.
Gistermiddag heb ik in het kader van een online studiedag professioneel online lesgeven een sessie verzorgd over didactiek en online leren. Ik ben begonnen met een check-in: Selecteer in de chat een GIF of emoticon die illustreert wat jij vindt van blended learning (combinatie online en face-to-face leren)? Ik heb
Miriam Boer (e.a.) schreef het Groot Werkvormenboek voor de Zorg. In het afgelopen jaar heeft de zorg alles uit de kast moeten halen om, naast alle extreme drukte, het leren ‘gewoon’ door te laten gaan. Wat heeft Miriam zelf toegepast uit het Groot Werkvormenboek? Hoe hebben de werkvormen haar en haar collega’s geholpen om leren [...]
Het bericht De béste werkvormen uit het boek: Groot Werkvormenboek voor de Zorg verscheen eerst op Next Learning 2021.
Bij het maken van een ontwerp voor onderwijs of opleiden heb je de keuze tussen asynchroon online leren (op afstand of op locatie), synchroon online leren, face-to-face leren en werkplek leren. Bij het maken van een keuze moet je daarbij vooral vanuit pedagogisch-didactisch perspectief kijken naar mogelijkheden en beperkingen van
Data, dáár moeten we iets mee! Met data kun je bijvoorbeeld leeractiviteiten personaliseren. Of rendement aantonen en bewijzen dat jouw aanpak bijdraagt aan een hogere performance. Of je gebruikt data om de samenwerking met een andere afdeling te verbeteren. Het liefst verwerkt in een mooi dashboard, want visuals versterken je overtuigingskracht. Maar als je het [...]
Het bericht Data in Learning: test hoe jij van start kan! verscheen eerst op Next Learning 2021.
Normaal gesproken organiseert o.a. Hans de Four (bekend van Klascement) jaarlijks in Vlaanderen een ICT Praktijkdag. Dit jaar wordt dat een online ICT-praktijkweek, en wel van 3-7 mei aanstaande. Docenten, ICT-coördinatoren, directieleden en andere betrokkenen uit basis tot en met volwassenenonderwijs kunnen de hele week kiezen uit een scala aan
Learning Tools Interoperability In deel 2 van deze korte serie blogs over Centraal Contentbeheer wil ik de kracht van de LTI-provider bespreken. LTI is een international protocol en de letters staan voor Learning Tools Interoperability. Met deze techniek kan je heel gemakkelijk leercontent die buiten jouw leermanagementsysteem staat opstarten. Of jij kan leercontent delen via […]
Het bericht Centraal Contentbeheer (2): De kracht van de LTI-provider is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gistermiddag heb ik een beknopte bijdrage mogen leveren aan de online inspiratiemiddag Effectief online onderwijs van het Consortium voor Innovatie. Mijn bijdrage ging over blended learning en didactiek. Daarnaast verzorgde Conrad Berghoef met drie studenten een hilarische sessie over de ‘ideale les’ en ging Rozemarijn Geelen in op non-verbaal gedrag
WEBINAR (Engelstalig) // 23 september 2021 / 09:30 – 10: 30 uur Artificial intelligence is creating huge opportunities for workplace learning and employee development. Donald learns us to understand what difference AI can make in our organization and where it is best implemented. How to boost the effectiveness of workplace learning and improve ROI? AI [...]
Het bericht WEBINAR: AI opportunities for workplace learning and employee development verscheen eerst op Next Learning 2021.
Eva Brouwer is eigenaar van Pak je Podium, veelgevraagd dagvoorzitter, eerder bekroond als beste vrouwelijke dagvoorzitter bij de verkiezing van Dagvoorzitter van het Jaar. Darnaast is Eva motivational speaker en schrijver van het boek ‘In 10 stappen je podium pakken. Presenteer live events als een Pro’ en ‘In 10 stappen je podium pakken. Geef je beste live online [...]
Het bericht Biografie – Eva Brouwer verscheen eerst op Next Learning 2021.
Serie blogs Het afgelopen jaar heb ik meerdere malen van klanten vragen gehad over hoe zij het beste hun e-learningcontent kunnen beheren. Elke aanbieder van content wil zo min mogelijk werk hebben aan het up-to-date houden van hun content. Tegelijk willen de aanbieders maximale flexibiliteit hebben in het toegankelijk maken van de content én controle […]
Het bericht Centraal Contentbeheer (1): Gebruik een FTP – repository is eerst gepubliceerd op Avetica.
Deze conclusie staat in een artikel over een meta-studie. Deze studie is gepubliceerd door de American Educational Research Association (AERA). De onderzoekers concluderen dat het gebruik van online video’s zoals kennisclips kan leiden tot “kleine verbeteringen” ten aanzien van leerresultaten, terwijl het vervangen van bestaande inhoud door video’s grote voordelen
In opdracht van Care2Care en ZorgZijn Werkt -twee werkgeversorganisaties op het gebied van Zorg en Welzijn- verzorg ik een online leertraject voor opleidingsadviseurs en HR-medewerkers over online en blended learning. Vanmiddag was de online aftrap. Vandaag stond in het teken van kennismaken. Verder ben ik ingegaan op het structureel inbedden
Ingena Visser van VUmc Academie ontwikkelde een sociaal en activerend leerproces voor teams op de werkvloer: leer- en ontwikkelsprints, met de bijbehorende app MYDRS – My Do-Reflect-Share. In korte sprints verbeteren teams hun werkproces(sen) binnen 1 dag tot een week. At the moment of need! Want een team kan een dag tevoren bedenken met een [...]
Het bericht Snelle leer en ontwikkelsprints op de werkplek – My Do-Reflect-Share verscheen eerst op Next Learning 2021.
Het vloeibare bedrijf. De ideale oplossing voor jouw organisatie, die dagelijks te maken heeft met onzekerheid en wendbaar moet improviseren!? Zou je misschien niet beter in een netwerkachtige structuur werken? Het antwoord op deze vragen is niet eenvoudig. Duidelijk is wel dat een nieuwe strategie onafwendbaar en noodzakelijk is. De COVID-crisis lijkt de urgentie voor [...]
Het bericht Keynote: De vloeibare samenleving verscheen eerst op Next Learning 2021.
Frans van Heest van ScienceGuide plaatste gisteren op twitter een passage uit een notitie ter voorbereiding van de kabinetsformatie. Daarin staat dat de werkdruk van docenten kan worden verlaagd doordat bepaalde taken van docenten (deels) door ICT kunnen worden overgenomen. In deze blogpost wil ik mijn gedachten hierover delen. De
In Remote learning at 1 year: Experts explain why the move to online education has been so painful blikken een aantal Amerikaanse experts op het gebied van technology enhanced learning terug op online leren op afstand tijdens de coronacrisis. Wat zijn volgens hen belangrijke geleerde lessen? De bijdrage bevat bekende
Cursusformat Timeline In de Moodle plugin database is onlangs een nieuw cursusformat gepubliceerd die goed gebruikt kan worden bij social learning. Bij het lezen van de beschrijving van Timeline moest ik wel gelijk denken aan het SocialWall format, een plugin die helaas maar tot Moodle 3.3. is bijgewerkt. De functionaliteit van Timeline komt grotendeels overeen. […]
Het bericht Timeline als cursusformat bij social learning is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bij DropBox hebben ze een beleid dat ze ‘Virtual First’ noemen. Zij gaan ervan uit dat werknemers vooral vanuit thuis werken (nu en straks). Zij hebben een Virtual First Toolkit gemaakt die werknemers daarbij helpt. Deze toolkit is m.i. ook nuttig om docenten en lerenden te ondersteunen bij online leren
In How AI will rescue us from online learning’s ‘bad television’ levert hoogleraar David Shrier forse kritiek op de huidige vormen van online leren. Tegelijkertijd schetst hij een perspectief waarin artificiële intelligentie (AI) helpt de kwaliteit van online leren spectaculair te verbeteren. Volgens Shrier bestaat online leren vaak uit het
Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij. De manieren zijn: Gebruik technologieën voor samenwerking betekenisvol Deze technologieën
Bij online leren lopen lerenden relatief meer kans voortijdig te stoppen dan bij face-to-face onderwijs. Khaoula Mrhar, Otmane Douimi en Mounia Abik hebben onderzocht (pdf) of je het risico op ‘drop out’ kunt voorspellen door gebruik te maken van een neuraal netwerk algoritme en van sentiment analyse. Als je het
Volgend Moodle webinar 25 maart De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 25 maart om 11.00 uur in je agenda. Thema: Centraal Contentbeheer Het aanbieden van e-learningcontent wordt de laatste jaren steeds makkelijker maar er blijven nog een paar uitdagingen. Hoe kan […]
Het bericht Moodle webinar over Centraal Contentbeheer op 25 maart is eerst gepubliceerd op Avetica.
Normaliter blog ik over technology enhanced learning. Daarom lees je waarschijnlijk ook mijn blog. Maar ik ben ook politiek geëngageerd. Dit is ook een deel van mij. Op 17 maart 2021 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Wil je weten op welke partij en kandidaat ik ga stemmen, en waarom? Lees
Melissa Childs heeft een Virtual Engagement Framework ontwikkeld dat een antwoord wil geven op deze vraag. Dit kader bestaat uit drie componenten met elk drie aspecten. Bij elk aspect horen activiteiten die je online kunt uitvoeren. Emotionele betrokkenheid Creëer een sterke leergemeenschap waarin elke lerende zich gewaardeerd voelt. Zorg voor
Op deze zaterdagochtend ben ik de artikelen die ik de afgelopen tijd in Pocket bewaard heb aan het doornemen. In deze blogpost wil ik jullie attenderen op drie bijdragen over virtual reality. This Should Be V.R.’s Moment. Why Is It Still So Niche? Kevin Roose schrijft in de New York