Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Wat is een Learning Experience Platform? De afkorting LXP staat voor Learning Experience Platform en dit wordt door sommigen gezien als dé opvolger van de ’traditionele’ leermanagementsysteem (LMS). Is dit vooral marketing-gedreven om je af te zetten tegen het ‘sterk verouderde LMS’ of zit er daadwerkelijk een verschil tussen een LMS en een LXP? LXP’s […]
Het bericht Moodle als Learning Experience Platform? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
De laatste tijd ben ik een aantal bijdragen tegen gekomen over het belang van ‘nudges’ voor leren, opleiden en onderwijs. Het valt me daarbij op dat deze term daarbij wel erg breed wordt opgevat. Nudges kun je volgens Wikipedia definiëren als gedragspsychologische motivatietechnieken waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich
In That Synching Feeling: An Exploration of Student Engagement in an Online Environment doen Kate Kelly en Edward Lock verslag van een evaluatieonderzoek van twee onderwijseenheden die als gevolg van de Coronapandemie noodgedwongen maar succesvol zijn herontworpen. De Victoria University bereikt relatief veel studenten uit achtergestelde groepen. Vóór Covid-19 is
Kunstmatige intelligentie (AI) kan docenten ondersteunen in hun werk en lerenden helpen bij het leren. De toepassingen worden steeds krachtiger. Er zijn echter ook nog steeds belangrijke aandachtspunten bijvoorbeeld ten aanzien van vertrouwen en wat betreft sociale ongelijkheid. Eric Yang is CEO van een bedrijf dat educatieve toepassingen, gebaseerd op
Op 11 april 2022 vindt de komende editie van de Next Learning plaats. De thema’s en eerste sprekers zijn inmiddels bekend. Vanaf januari kun je als deelnemer al meedoen met online sessies. De Next Learning is toch wel hèt congres in Nederland voor professionals die zich bezig houden met leren
Wat is multi-factor authenticatie? Multi-factor (MFA), ook wel two-factor (2FA) authenticatie genoemd, is een extra stap of laag in het authenticatie proces van de gebruiker. Ben jij wie je bent bij het inloggen in een site? Om zeker te weten dat de echte persoon achter een account inlogt, wordt steeds vaker multi-factor authenticatie gebruikt. Na […]
Het bericht Multi-factor authenticatie in Moodle werkt, maar…. is eerst gepubliceerd op Avetica.
Ongeveer anderhalve week geleden schreef ik over de metaverse en de mogelijke invloed ervan op ’technology enhanced learning’. Een aantal IT-specialisten waarschuwt nu al voor de mogelijk schadelijke gevolgen van deze volgende generatie internet. Sinds Facebook heeft aangekondigd fors te zullen investeren in de ‘metaverse’, is het aantal berichten over
Tijdens de tweede dag van de SURF Onderwijsdagen stonden de verschillende sessies in het teken van het ontwerpen van het onderwijs van de toekomst, inclusief de vraagstukken die deze toekomst met zich mee brengt. Onderstaande blogpost is een impressie van deze tweede dag. Christien Bok (SURF) en Karim Amhgar (dagvoorzitter)
Vandaag en morgen vindt in Den Bosch editie 2021 van de SURF Onderwijsdagen plaats. Ik zal elke dag een impressie schrijven. Nu dus van dag 1. “Na een intense groei van ICT-vernieuwing in het onderwijs is het nu tijd om tot bloei te komen. Voor het onderwijs van de toekomst.
Updates van Moodle Volgens planning zijn gisteren de updates van Moodle LMS uitgebracht. Deze tweemaandelijkse releases bevatten bugfixes en kleine verbeteringen. Van onderstaande versies kan je de releases notes bekijken: Moodle 3.11.4 release notes Moodle 3.10.8 release notes Moodle 3.9.11 release notes Ondersteunde versies Elke Moodle versie wordt voor een bepaalde tijd ondersteund. Dit betekent […]
Het bericht Moodle LMS updates 3.11.4, 3.10.8 en 3.9.11 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Door: Saskia Huussen, Organisatiewetenschapper, werkzaam voor onder andere Janssen Pharmaceutical, Gemeente Amsterdam en de Nationale Politie. In de derde sessie van de leertrack werkplekleren ga je aan de slag met een krachtig plan van aanpak. Het ontwerpplan (sessie 2) koppelen een concrete actiepunten en daar verantwoordelijken aan verbinden, gaat je helpen de ontwikkeling, implementatie en [...]
Het bericht Plan van aanpak voor de volledige implementatie en integratie van performance support verscheen eerst op Next Learning.
Door: Thomas van Kerkhof, Onderwijskundige, werkzaam voor onder andere Aviko, Stedin en het Prinses Maxima Centrum. Hoe geef je vorm aan werkplekleren? In deze tweede sessie van de leertrack werkplekleren doorlopen we aan de hand van een concreet voorbeeld verschillende analysestappen die je kunnen helpen om te komen tot een concreet plan. Om leren met [...]
Het bericht Van workflow analyse naar ontwerpplan verscheen eerst op Next Learning.
Door: Rachel Brouwer, Onderwijskundige, werkzaam voor onder andere Colgate – Palmolive, Erasmus MC en LUMC. Waarom wil je aan de slag met werkplekleren? Tijdens de eerste sessie van de leertrack werkplekleren kijken we naar het belang van een prestatiegerichte strategie. Hoe staat dat in jouw organisatie? En wat vraagt dat van jouw mindset als L&D-professional? [...]
Het bericht Ben jij klaar voor een prestatiegerichte opleidingsstrategie? verscheen eerst op Next Learning.
Door: Jürgen Tanghe, Designstrateeg Studio Dott & auteur Onweerstaanbaar by design. Ervaar zelf hoe designmethodes je kunnen helpen om een vernieuwend leeraanbod te ontwikkelen. Hoe ontwerp je leerervaringen die jouw expertise optimaal inzetten, hun doel bereiken, vernieuwend zijn én bovenal een positieve beleving zijn voor de deelnemers? We gaan aan de slag met design thinking. [...]
Het bericht Hoe ontwerp je onweerstaanbare leerervaringen? verscheen eerst op Next Learning.
Door: Katja Schipperheijn, Leerstrateeg & oprichter Habit of Improvement. Leren is een belangrijke strategische pijler in de toekomstbestendige wendbare organisatie. In een wereld die snel verandert en waarin technologische innovaties elkaar in rap tempo opvolgen is het belangrijk om te kijken naar een intelligente symbiose tussen mens en machine. Katja stelt dat de L&D-professional van [...]
Het bericht Leren als zuurstof voor de wendbare organisatie verscheen eerst op Next Learning.
Edutechnica heeft dit jaar voor de negende keer data gepubliceerd over het gebruik van leermanagementsystemen. Wat valt op? Opmerking vooraf: Edutechnica kijkt alleen naar het gebruik van een LMS in de VS, en naar het gebruik van een LMS binnen het (hoger) onderwijs. Daardoor ontbreken LMS-en als ItsLearning, ILIAS en
Gistermiddag werd ik geattendeerd op het bericht dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) trends en risico’s voor de bescherming van persoonsgegevens in het onderwijs in kaart heeft gebracht. Zij signaleren drie trends en risico’s, en doen aanbevelingen. De trends en risico’s zijn: 1. Monitoring van leerlingen en studenten Dankzij het gebruik
Update Moodle Partnership Deze week zijn wij door het hoofdkantoor van Moodle geïnformeerd dat Avetica op dit moment de enige gecertificeerde Moodle Partner in Nederland is. Omdat wij regelmatig vragen krijgen over wat zo’n Moodle Partnership nu eigenlijk inhoudt geven wij hieronder graag wat meer uitleg. Voordelen van Moodle Partnership – Voor u als klant […]
Het bericht Avetica als enige Moodle Partner over in Nederland is eerst gepubliceerd op Avetica.
Er is het afgelopen jaar veel geschreven over de vraag of de webcam het beste aan kan tijdens Teams- of Zoom-sessies, of juist niet. Cindy Nebel van The Learning Scientists bespreekt deze week een recent onderzoek waarin gekeken is naar het effect op leerresultaten. Wat valt op? De camera aan
Onlangs is de onderzoeksdirecteur van de Educause, Christopher Brooks, na acht jaar teruggetreden. In een interview met Edscoope blikt hij terug op deze acht jaar. De bijdrage bevat enkele interessante reflecties over de positie en het gebruik van leertechnologie binnen het hoger onderwijs. Er is meer ruimte gekomen voor onderzoek
Ben jij een enthousiaste e-learningontwikkelaar die tegelijkertijd over het krachtigste leermanagementsysteem ter wereld wil beschikken? Kies voor Learningprovider.net Wat biedt Learningprovider.net? Veel e-learningontwikkelaars en kleine organisaties ontwikkelen leercontent en hebben een leermanagementsysteem (lms) nodig om de e-learning aan te bieden aan hun klanten. Tegelijkertijd willen zij geen grote investeringen doen. Voor die doelgroep is Learningprovider.net […]
Het bericht Nieuw: Learningprovider.net, voor de enthousiaste e-learningontwikkelaar is eerst gepubliceerd op Avetica.
I-coaches kunnen een belangrijke rol vervullen bij de invulling van twee succesfactoren bij de invoering van blended en online leren. Gisteren heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. Bij de invoering van blended
Vanochtend heb ik een uitgebreide samenvatting gelezen van een recente meta-studie naar de effectiviteit van ‘flipped learning’. Daaruit blijkt dat dit model van blended learning over het algemeen effectiever is dan ’traditioneel onderwijs’. De sleutel van dit succes nuanceert deze bevindingen m.i. overigens. Carrie Bredow, Patricia Roehling, Alexandra Knirp en
Webinar 25 november De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 25 november om 11.00 uur in je agenda. Thema: Moodle 4.0 een nieuwe gebruikerservaring voor studenten en docenten! De meeste Moodlelaars weten ondertussen dat de gebruikerservaring in Moodle 4.0 flink verbeterd wordt, […]
Het bericht Moodle webinar over de nieuwe gebruikerservaring voor studenten en docenten in Moodle 4.0 is eerst gepubliceerd op Avetica.
Sinds de laatste editie heeft de Learning Correspondent een ander concept. In plaats van een selectie van korte berichten, belichten we nu in elke editie een specifiek thema. Deze thema’s hebben betrekking op vraagstukken met betrekking tot didactiek en online en blended learning. De inhoud is gebaseerd op (praktijk)onderzoek. We presenteren achtergronden bij het thema [...]
Het bericht Learning Correspondent: Hoe kun je het integreren van nieuwe kennis of vaardigheden in het dagelijks leven van de lerende bevorderen? verscheen eerst op Next Learning.
Bij het ontwerpen van leertrajecten heb je vaak de keuze om face-to-face leren toe te passen, asynchroon online leren en synchroon online leren. Ik heb een instrument gemaakt dat je kan helpen bij het maken van keuzes. Volgens mij spelen de volgende factoren een rol bij het maken van deze
Facebook heeft deze week bekend gemaakt dat het moederbedrijf van Instagram, WhatsApp, de Oculus en uiteraard Facebook zelf voortaan verder door het leven gaat als ‘Meta’. Deze naam verwijst uiteraard naar de ‘metaverse’. In deze blogpost zal ik kort ingaan op dit fenomeen en op de relatie met technology enhanced
Van 1 tot en met 3 december 2021 vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Na een gedwongen onderbreking van een jaar wil ik weer met een groepje afspreken om op donderdagavond 2 december na afloop van het Online Educa Debat wat te gaan eten. Belangstelling hiervoor? Lees dan
Chatbots zijn ‘robotjes’ waarmee gebruikers van online diensten via gesproken of geschreven tekst kunnen converseren. Chatbots kunnen bijvoorbeeld vragen van gebruikers beantwoorden. FrankWatching beschrijft een aantal innovaties op het gebied van chatbots die m.i. ook relevant kunnen zijn voor leren, opleiden en onderwijs. Chatbots kunnen op het gebied van leren,
Bedrijfsopleidingen.be heeft in samenwerking en met steun van een aantal partners, zoals het Nederlandse Develophub, onderzoek gedaan (pdf) naar trends -‘tendensen’- op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in organisaties. Wat vind ik opvallende uitkomsten? De onderzoekers hebben vragenlijsten afgenomen onder Belgische en Nederlandse L&D’ers en medewerkers van aanbieders
In de bijdrage How Do Microcredentials Stack Up? Part 1 komt Jackie Pichette van de Higher Education Quality Council of Ontarioaan het woord. Zij heeft onderzoek gedaan naar opvattingen van werkgevers, potentiële lerenden en onderwijsinstellingen over microcredentials. Wat valt daarbij op? Microcredentials kunnen inspelen op de maatschappelijke behoefte om mensen
Naarmate je meer aan online leren doet, zul je meer moeten investeren in online verbondenheid. Docenten, opleiders en lerenden zullen elkaar online moeten leren kennen. Een profielfoto kan daarbij een rol spelen. Kevan Lee is in onderzoek gedoken naar de ideale profielfoto. Bij Lee gaat het erom het publiek te
Kevin Kruse pleit ervoor het zogenaamde 70-20-10-model te vervangen door het zogenaamde 3-to-1-model. Dat lijkt mij nou geen goed plan. Het 70-20-10-model gaat ervan uit dat leren en ontwikkelen vooral uit leren op de werkplek moet bestaan, aangevuld met coaching en formeel leren. Volgens Kevin Kruse is het 70-20-10-model een
De afgelopen week zijn we een aantal dagen naar Milaan geweest. Bij dezen een korte impressie. Italië is eigenlijk ons favoriete vakantieland. In de afgelopen 35 jaar zijn we er dan ook vaak geweest. Dikwijls in het voor- of najaar. Een voormalige Italiaanse collega stelde ooit dat ik op meer
Je eigen cursussen verkopen zonder je eigen leermanagementsysteem (LMS)? Wel een eigen LMS maar geen LTI integratie? Dan is ltiprovider.net voor jou! Waar staat LTI voor? LTI is een industriestandaard en staat voor Learning Tool Interoperability wat betekent dat LTI je in staat stelt om cursussen, modules, toetsen (Learning Tools) zonder beperkingen (Interoperability) ter beschikking […]
Het bericht Avetica lanceert nieuwe service LTIprovider.net is eerst gepubliceerd op Avetica.
Leertechnologie is randvoorwaardelijk voor het realiseren van kwalitatief goede vormen van technology enhanced learning. De selectie van goede leertechnologie is niet de verantwoordelijkheid van individuele docenten en opleiders. Toch wil je je op een gegeven moment oriënteren op (nieuwe) leertechnologie. Deze blogpost bevat verwijzingen naar vier websites die je daarbij
Begin oktober vond de World Summit AI plaats. Aanleiding voor Eric Wang van Turnitin om aan de hand van interviews op zoek te gaan naar: The essential human element of AI in education. Samengevat komt dit essentiële humane element van AI op het volgende neer: Kijk vooral naar de mogelijkheden
Deze mindmap biedt een handig overzicht van relevante leertheorieën. De mindmap blijkt al sinds 2013 te bestaan. De inhoud ervan is redelijk tijdloos. De mindmap start bij wetenschappelijke disciplines. Dat is mooi. Er is bijvoorbeeld niet alleen aandacht voor psychologische concepten over leren, maar onder andere ook voor onderwijskundige concepten
John Hagel III breekt in What Motivates Lifelong Learners voor vormen van een leven lang ontwikkelen die zich vooral richten op de gedrevenheid van werknemers, in plaats van op angst om je baan te verliezen. Dit komt volgens hem de effectiviteit van programma’s voor een leven lang ontwikkelen ten goede.
Vanaf 1 november 2021 verzorg ik bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, een online cursus over blended learning als onderwijsinnovatie. Deze cursus gaat over de succesvolle invoering van blended learning, en niet over het ontwerpen van blended learning. Bij de invoering van blended learning
In Show Students Their Data: Using Dashboards to Support Self-Regulated Learning delen medewerkers van de Universiteit van Michigan ervaringen met het gebruik van My Learning Analytics. Dit is een applicatie waarmee data over leren aan lerenden visueel gepresenteerd wordt. Deze visualisaties ondersteunen lerenden volgens de auteurs bij het leren. De
Moodle 4.0 Half december is het zover, de release van Moodle 4.0! Afgelopen maandag is de zogenaamde ‘code freeze’ ingegaan en worden geen wijzigingen meer aangebracht in de code. Het vele testwerk kan beginnen. Met deze nieuwe Moodle versie wordt de eerste grote fase in de vernieuwing van de gebruikers ervaring (UX) afgesloten. Focus in […]
Het bericht Moodle 4.0, op weg naar een complete leeromgeving is eerst gepubliceerd op Avetica.
12 Key Ideas: An Introduction to Teaching Online is een beknopt online boek dat belangstellende docenten wil voorbereiden op het verzorgen van online onderwijs en opleiden. Auteurs Dave Cormier en Ashlyne O’Neil vinden met name belangrijk dat je weet hoe internet als platform werkt. Vandaar uit zou je online onderwijs
Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor Universal Design for Learning (UDL). Deze benadering gaat ervan uit dat onderwijs zodanig moet worden ontworpen, dat het onderwijs toegankelijk is voor alle lerenden. Dus ook voor lerenden met een beperking. Volgens het artikel Lessons
Webinar 28 oktober De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 28 oktober om 11.00 uur in je agenda. Thema: Klant aan het woord over multi-tenancy Het bedrijf Privacy op School biedt onder andere online trainingen aan over privacy in het onderwijs. Tonny […]
Het bericht Klant aan het woord over multi-tenancy in Moodle Workplace is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bill Brandon heeft een cognitief neurowetenschapper geïnterviewd die voor een VR-bedrijf werkt. Het interview gaat vooral over de potentie van virtual reality (VR) voor onderzoek naar de werking van het brein. Wat zijn belangrijke kernpunten? We zien steeds meer belangstelling voor het gebruik van virtual reality als medium om gedrag
Mark Keierleber heeft voor The74million.org een uitgebreid artikel geschreven over een vergaande manier van surveilleren door onderwijsinstellingen. Daarbij is nog onduidelijk of het doel het middel rechtvaardigt. Het betreft de firma Gaggle die de digitale bestanden van meer dan 5 miljoen lerenden in de VS monitort. Met behulp van kunstmatige
In The Myth of the Pedagogically Neutral LMS adviseert Ian McNaught om vooral vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief te kijken of een leermanagementsysteem (LMS) geschikt en compatibel is. Je moet daarbij wat mij betreft wel oog hebben voor details. We denken vaak dat wij software kunnen aanpassen aan onze werkwijzen. Dat