Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Jaarlijkse Moodlemoot Stichting Mnet Benelux heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de Moodlemoot die gepland staat voor dinsdag 15 maart 2022 in Tilburg. Bekijk het programma met een mooie diversiteit aan workshops en sessies. Ook kan je lezen wie de sprekers zijn en wat hun achtergronden zijn. Avetica is als Premium Moodle Partner uiteraard ook […]
Het bericht Moodlemoot Benelux 2022, inschrijven kan nog! is eerst gepubliceerd op Avetica.
Avetica is de enige Premium Moodle Partner van Nederland en België. Avetica biedt hosting, training, support en consultancy aan voor Moodle LMS en Moodle Workplace.
Craig Weiss analyseert al diverse jaren de markt van leersystemen (LMS, LXP, etc). Met name de leersystemen die binnen arbeidsorganisaties worden gebruikt. In een recente blogpost vat hij enkele ontwikkelingen samen. Ik leg in deze blogpost ook de relatie met systemen die binnen het onderwijs worden gebruik. Prijs Arbeidsorganisaties betalen
Voordelen van registratie Wist je dat je als sitebeheerder jouw Moodle kan registreren bij Moodle.org? Wij zien dat dit nog niet zo vaak gebeurd, toch zijn er een aantal voordelen voor jou en voor Moodle HQ, namelijk: Jij wordt up-to-date gehouden over nieuwe releases van Moodle inclusief beveiligingswaarschuwingen De statistieken over het gebruik van Moodle worden beter […]
Het bericht Waarom zou je jouw Moodle site registreren? is eerst gepubliceerd op Avetica.
In Demystifying The Learning Technology Market vat Josh Bersin belangrijke ontwikkelingen op het gebied van leertechnologie samen. De beschrijving gaat gepaard met termen als ‘revolutionize’ en ’transform’. Dat moet je wat mij betreft met een korrel zout nemen. Bersin merkt terecht op dat nieuwe technologieën steeds vrij snel voor leren
Tanja de Bie en Leontine van Melle van de Universiteit Leiden blikken terug op tien jaar massive open online courses. Hoe heeft de relevantie van MOOC’s zich in die tijd ontwikkeld? Welke kansen en leerervaringen heeft deze trend voor de universiteit opgeleverd? Kernpunten uit deze reflectie zijn wat mij betreft:
LinkedIn is een populair netwerk om je te profileren als professional. Gebruikers delen graag wat ze voor ervaring hebben en wat ze geleerd hebben. Vanzelfsprekend vindt veel van dat leren plaats in Moodle 😉. Zou het niet mooi zijn als je ook dat eenvoudig kunt delen? Certificaat plugin In Moodle Workplace is standaard de ‘Course […]
Het bericht LinkedIn laten weten wat je hebt geleerd is eerst gepubliceerd op Avetica.
Een Canadese casestudy laat zien dat medicijnenstudenten met behulp van artificiële intelligentie (AI) sneller en meer effectief leren een hersentumor te opereren, dan via les door een docent van vlees en bloed. In het onderzoek werden medicijnstudenten willekeurig over drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg les van een Virtual
Bij online leren vinden doceer- en leeractiviteiten praktisch volledig online plaats. Bij blended learning maken fysieke en online doceer- en leeractiviteiten een aanzienlijk deel uit van het ontwerp. Dit stelt deels andere eisen aan je leermanagementsysteem (LMS). In onderstaande bijdrage focus ik mij daarbij op het doceren en leren zelf.
LMS & Workplace Bijna 20 jaar geleden kwam Moodle LMS 1.0 beschikbaar als open source leermanagementsysteem (LMS). Focus lag en ligt nog veel op het onderwijs. Moodle wordt in de loop der jaren steeds meer gebruikt binnen het bedrijfsleven, overheden en de zorg. En die organisaties missen functionaliteit die maar beperkt met community plugins is […]
Het bericht Waarom kiest 70-80% voor Moodle Workplace? Bekijk de vergelijking met Moodle LMS is eerst gepubliceerd op Avetica.
Standaard leerprogramma’s zijn efficiënt maar sluiten binnen arbeidsorganisaties dikwijls onvoldoende aan op specifieke behoeften. Gepersonaliseerde leerprogramma’s doen dat wel, maar zijn meestal duur om te organiseren. Robert Brinkerhoff en Edward Boon stellen dat learning experience platforms in staat zijn om zowel standaardisering als personalisering mogelijk te maken. Zij noemen dat
Hua Zheng beschrijft hoe de combinatie van korte video’s en activerende werkvormen kunnen leiden tot rijke, boeiende leerervaringen waardoor lerenden goede leerresultaten behalen. Zheng start met een casus en behandelt daarna: Wat een ‘microlecture’ is? Hoe je activerende werkvormen kunt combineren met microlectures. Hoe je microlectures kunt ontwikkelen. In een
Beperk toegang Moodle kent standaard de mogelijkheid om de toegang tot bepaalde leercontent te beperken. Bij elke sectie, bron of activiteit vind je dat terug onder de instelling ‘Beperk toegang’. In onderstaand voorbeeld zie je de standaard mogelijkheden. Beperk toegang per gebruiker De plugin ‘Restriction by user‘ geeft je de extra mogelijkheid om een onderdeel […]
Het bericht Beperking op leercontent per gebruiker is eerst gepubliceerd op Avetica.
Digitale technologieën, zoals smartphones en sociale media, doen een groot beroep op onze aandacht. Volgens Marion Thain moeten we echter niet alleen kijken naar de risico’s en beperkingen hiervan, maar ook naar kansen en voordelen. Marion Thain is directeur van het Centre for Attention Studies van King’s College in London.
Mark Carrigan bespreekt in de bijdrage An audible university: the role of podcasts, audiobooks and text to speech technology in research de relevantie en aandachtspunten van audio voor onderzoek. Een aantal van zijn observaties zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Ik zal deze observaties ook aanvullen. Er wordt steeds
In de plugin database van Moodle zijn recentelijk enkele nieuwe plugins verschenen. Vandaag aandacht voor FastTest wat feitelijk geen plugin is maar wel handig kan zijn voor sommige Moodle gebruikers. Wat is FastTest? FastTest is te vinden in de categorie ‘utility‘ wat zich het beste laat vertalen als een hulpprogramma. FastTest is gemaakt op de […]
Het bericht Moodle toetsvragen maken met FastTest is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gisteren stond in de nieuwsbrief van SURF de aankondiging van een nieuw trendrapport, en wel over adaptief leermateriaal in het hoger onderwijs. De inhoud is volgens mij ook van toepassing op het mbo en particulier onderwijs. Binnen po en vo wordt al langer gebruik gemaakt van adaptief leermateriaal. Andere onderwijssectoren
Gisteravond heb ik, in het kader van een leertraject dat ik voor Nevi begeleid, via Vitero een online sessie verzorgd over online begeleiden. Ik ben onder andere ingegaan op het belang van online begeleiden bij blended en online leren. Online begeleiden kan namelijk helpen de ‘transactional distance’ te verkleinen (Moore,
Gebeurtenissen De kalender functionaliteit is standaard aanwezig in Moodle en kan bijzonder nuttig zijn om in te zetten. In de titel van dit bericht gebruiken we het woord ‘gebeurtenissen’ omdat dat in Moodle de vertaling is van het woord ‘event’. In de kalender kunnen een aantal type gebeurtenissen voorkomen, handmatige en automatische gebeurtenissen. Handmatig toegevoegde […]
Het bericht Moodle kalender gebeurtenissen mooier tonen is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bij toeval stuitte ik onlangs op het whitepaper ‘Educatieve Escape Rooms: Wat, waarom en hoe’ (pdf) waarin Chantal de Beun van IJsfontein de educatieve waarde van escape rooms onderbouwt. Het whitepaper uit 2019 is geschreven op basis van literatuuronderzoek, een aantal case-studies en praktijkervaringen. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
Vandaag aandacht voor een relatief nieuwe Moodle plugin ‘Question finder‘. Question finder Question finder is een zogenaamde ‘local’ plugin wat vaak betekent dat de plugin iets extra’s toevoegt aan reeds bestaande functionaliteit. Dat geldt ook voor deze plugin die de zoekmogelijkheden in de Moodle vragenpool vergroot. In de vragenpool sla je alle vragen op die […]
Het bericht Eenvoudiger zoeken naar Moodle toetsvragen is eerst gepubliceerd op Avetica.
Virtual reality bestaat als technologie al lang. Pas de laatste tijd gaan docenten ertoe over om ook daadwerkelijk onderwijs te verzorgen in een VR-omgeving. Dat stelt Rachel Metz in Forget Zoom school. For some students, class is in session in VR. Jeremy Bailenson, directeur van Stanford’s Virtual Human Interaction Lab,
MoodleMoot Benelux Nog ongeveer een maand tot aan de Benelux MoodleMoot op 15 maart in Tilburg. Een bijeenkomst speciaal gericht op de Moodle gebruikers in de Benelux. Heb je je nog niet ingeschreven doe dat dan alsnog. MoodleMoot Global Deze week heeft Martin Dougiamas (CEO Moodle) bekend gemaakt dat er ook weer een MoodleMoot Global […]
Het bericht MoodleMoot Global 2022 Barcelona is eerst gepubliceerd op Avetica.
Met enige regelmaat produceren bekende consultancybureaus zoals Deloitte, KPMG en McKinsey rapporten over de toekomst van het hoger onderwijs. Deze firma’s hebben invloed op het hoger onderwijs omdat zij regelmatig bestuurders van onderwijsinstellingen adviseren. Alex Usher meent echter dat op hun “thought leadership” wel het een en ander is af
Het artikel What Role Does Speech Recognition Technology Play in Advanced Learning? laat zien dat spraakherkenningstechnologie niet alleen waardevol is voor lerenden met een bepaalde beperking, maar voor alle lerenden. Spraakherkenningstechnologie zet gesproken taal om in gedigitaliseerde tekst, en analyseert spraak op herkenbare commando’s. Deze technologie -een toepassing van artificiële
2003 Vandaag 19 jaar geleden duurde de formele inschrijving van Avetica bij de Kamer van Koophandel maar een half uurtje. Daarna begon het harde weken aan een onderneming. Online leren stond nog in de kinderschoenen. Voor veel scholen en organisaties waren leermanagementsystemen en e-learning mooie begrippen, maar nog een brug te ver. Ondertussen is er […]
Het bericht Verjaardag van Avetica #19jaar is eerst gepubliceerd op Avetica.
Gisteravond heb ik in het kader van een leertraject over blended learning een online sessie verzorgd over didactiek. Ik wilde daarin onder meer ingaan op aandachtspunten bij een forumdiscussie als werkvorm. Daar zijn we helaas niet aan toegekomen. Daarom wil ik in deze blogpost op dit onderwerp ingaan. Wat is
Webinar 24 februari 2022 De datum voor ons volgend webinar is weer gepland op de laatste donderdag van de maand. Reserveer de datum van 24 februari om 11.00 uur in je agenda. Thema: Didactische mogelijkheden van Moodle forum De allereerste leeractiviteit van Moodle was het forum. Volgens Martin Dougiamas, oprichter en ontwikkelaar van Moodle, is […]
Het bericht Didactische mogelijkheden van Moodle forum – Moodle webinar is eerst gepubliceerd op Avetica.
Digitale badges worden in toenemende mate gebruikt voor het erkennen van verworven bekwaamheden. Kun je digitale badges ook inzetten om medewerkers te motiveren deel te nemen aan professionalisering? De Division of Digital Learning van de University of Central Florida (DDL) kreeg dankzij Covid-19 -net als zo veel organisaties- te maken
Vandaag vond dag twee plaats van de eerste versie van CVI op toer. In deze blogpost blik ik terug op de drie sessierondes. Ik sluit af met enkele algemene opmerkingen over het concept. Meer informatie over dit concept en over dag één? Cybersecurity Een docent van het Alfa-college vertelde over
De komende periode publiceren we een aantal artikelen over Moodle plugins. Voor nieuwe Moodle gebruikers eerst maar eens wat uitleg over wat Moodle plugins nu eigenlijk zijn en waar je op moet letten. Moodle als LEGO® basisset De ‘M’ van Moodle staat voor ‘Modulair’ wat betekent dat Moodle modulair is opgebouwd. In mijn trainingen gebruik […]
Het bericht Moodle plugins wat zijn het en waar moet je op letten? is eerst gepubliceerd op Avetica.
Vandaag is de eerste versie van CVI op toer begonnen. Een nieuw concept waar betrokken uit het middelbaar beroepsonderwijs elkaar kunnen ontmoeten “om samen te innoveren, inspireren, motiveren”. Deze blogpost is de impressie van dag één. Normaliter organiseert het Consortium voor Innovatie jaarlijks samen met een gastcollege een grote conferentie
Testen in Moodle De ‘Test’ activiteit is misschien wel de meest uitgebreide activiteit van Moodle. Je kunt een hele reeks vragen onderbrengen in de zogenaamde vragenpool. Ook beschik je over een hele reeks vraagtypes en verschillende manieren om de test aan cursist te tonen. Op deze manier kun je de activiteit inzetten voor zelftesten maar […]
Het bericht Overzicht eigen test pogingen is eerst gepubliceerd op Avetica.
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik nogal kritisch ben over ‘simultaan onderwijs’: het tegelijkertijd les geven aan lerenden die op locatie zijn en aan lerenden die online deelnemen. In ‘When HyFlex Works‘ vertelt een programmadirecteur over positieve ervaringen met deze aanpak. Wat valt mij op? Bij het HyFlex-model
De National Survey of Student Engagement is een grootschalig jaarlijks onderzoek onder Amerikaanse studenten. De meest recente editie besteedt veel aandacht aan de gevolgen van de Corona pandemie. De onderzoekers concluderen dat studenten verschillend reageerden op veranderingen in de manier waarop onderwijs wordt aangeboden en op en andere spanningen als
Activiteitsvoltooiing Eén van de krachtige functies binnen Moodle is de activiteitsvoltooiing. Per (leer)activiteit kan je instellen aan welke voorwaarden voldaan moet zijn. Een voorwaarde kan zijn dat er een cijfer is gegeven voor een opdracht of toets, of dat een artikel bekeken moet zijn. Waarom zou je werken met activiteitsvoltooiing? duidelijkheid richting de deelnemers waaraan […]
Het bericht Betere weergave van activiteitsvoltooiing is eerst gepubliceerd op Avetica.
Ik ben de afgelopen weken weer diverse bijdragen tegen gekomen over de metaverse, onder meer in relatie tot leren, opleiden en onderwijs. What Could Web3 Mean for Education? De metaverse wordt regelmatig geassocieerd met ‘Web3’. In een aparte bijdrage zal ik beargumenteren waarom ik dat een ongelukkige associatie vind (spoiler
Het Rathenau Instituut heeft deze week het rapport ‘Naar hoogwaardig digitaal onderwijs’ gepubliceerd. De onderzoekers gaan daarbij in op de relatie tussen digitalisering van verschillende onderwijssectoren en publieke waarden zoals rechtvaardigheid, menselijkheid en autonomie. De auteurs beschrijven verschillende mogelijke positieve en negatieve effecten van digitalisering van het onderwijs. Positieve effecten
Nodig zelf anderen uit Soms volg je een online cursus die ook interessant zijn voor collega’s of vrienden. Zomaar toegang verlenen tot de cursus kan normaal niet. Maar wel met de Invitation plugin in Moodle. Dit is een aanmeldingsmethode die geïnstalleerd moet worden in jouw Moodle site. Wat is aanmelding? Aanmelding is de term die […]
Het bericht Aanmelding voor cursus op uitnodiging is eerst gepubliceerd op Avetica.
Sinds lange tijd mocht ik gisteravond weer eens fysiek een gastcollege verzorgen over de implementatie van e-learning (organisatie FCe). Ik had deelnemers vooraf gevraagd een video over een implementatiemodel te bekijken en vragen hierover te formuleren. Na enkele openingsvragen, ben ik kort ingegaan op uitgangspunten bij de implementatie van technology
Mark Brown kijkt in een uitgebreid paper (pdf) met een helikopterblik naar belangrijke trends en ontwikkelingen op het gebied van online leren. Online leren definieert hij als onderwijs dat wordt verzorgd of ervaren in een online omgeving, synchroon of asynchroon door het gebruik van het internet waarbij lerenden niet samen
Learning Tools Interoperability Met de internationale standaard Learning Tools Interoperability (LTI) kan je gemakkelijk leeractiviteiten uitwisselen tussen diverse leerplatformen. De standaard LTI is van het IMS Global Learning Consortium die ook andere standaarden beheert zoals SCORM en xAPI. Met LTI kan je bijvoorbeeld een interactieve oefening of een complete cursus die gehost wordt ergens in […]
Het bericht Ondersteuning oudere LTI-versies in Moodle is eerst gepubliceerd op Avetica.
Bernard Marr beschrijft vijf belangrijke trends op het gebied van ‘extended reality’ (XR): de verzamelnaam van virtual reality, augtmented reality en mixed reality. Deze trends zijn ook relevant voor leren, opleiden en onderwijs. Bij VR gebruik je volgens Marr een headset waarmee je een volledig meeslepende, digitale 3D-omgeving betreedt. Bij
Cognitief psychologen benadrukken vaak dat je beter aantekeningen kunt maken met pen en papier dan met behulp van een laptop. Ik pleit hier vaak ook voor (de afgelopen week nog). Volgens Donald Clark is dat een mythe. Hij baseert zich hierbij op nieuw onderzoek. Clark stelt terecht dat goede aantekeningen
Vanaf 7 maart 2022 kun je bij Your Academy, het centrum voor postinitieel onderwijs van de Open Universiteit, de online cursus Verandering in de toetscultuur: een blik op formatief toetsen volgen. De kwaliteit van toetsen heeft de afgelopen jaren enorm veel aandacht gekregen in het onderwijs en er zijn belangrijke