Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Opnames webinars onderwijswetenschappen #moocblou

Ik verbaas me nog elke dag over de massa waardevolle informatie die online te vinden is. Ook op het gebied van onderwijs, opleiden en leren. Het afgelopen weekend stuitte ik bijvoorbeeld op een opnames van webinars op het gebied van onderwijswetenschappen. Collega Paul Kirschner attendeerde me namelijk op Network of Academic Programs in the Learning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Massive Open Online Course over het ontwerpen van ICT-rijk onderwijs #moocblou

Op 27 oktober aanstaande gaat de derde editie van de HANDSON MOOC van start. Deze Engelstalige massive open online course gaat over het ontwerpen van ICT-rijk onderwijs. Het Welten-instituut van de Open Universiteit is betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering. Speciaal voor Nederlandse deelnemers start deze MOOC met een online master class. Deze MOOC is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Radicale ideeën die het hoger onderwijs kunnen veranderen

Margaret Rhodes presenteert vier ideeën die een flinke impact kunnen hebben op de leerdoelen, didactiek en organisatie van het hoger onderwijs. Deze ideeën zijn gebaseerd op een onderzoek van Stanford. De ideeën zijn soms al honderden jaren oud, maar worden vaak niet meer toegepast. Tijd om ze af te stoffen? Rhodes begint met het cliché [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Weblogs voor interactief leren

Gisteravond heb ik een live sessie verzorgd in het kader van de MOOC Blended learning ontwikkelen. Daarbij ben ik hoofdzakelijk ingegaan op weblogs voor interactief leren. Wat is bijvoorbeeld bekend uit onderzoek naar weblogs voor leren? Bij interactief leren is sprake van in een gemeenschap van medelerenden, waarbij interactie, dialoog en reflectie tussen lerende leidt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leve het reflecteren (maar niet als doel op zich)

De laatste tijd ligt reflecteren onder vuur. Dagblad Trouw pleitte er onlangs zelfs voor om op de Pabo te stoppen met “dat oeverloze gepraat” en gewoon te leren lesgeven. Ik vind dat niet terecht. Tegelijkertijd moeten we niet uit het oog verliezen dat reflectie een vaardigheid en middel is, maar geen doel op zich. Tijdens [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie kennislunch Rabobank blended learning

Op 1 oktober jongstleden heb ik deelgenomen aan een kennislunch bij de Rabobank over blended learning. Van die kennislunch is een video impressie beschikbaar. Sinds een jaar ben ik vanuit de Open Universiteit een dag in de maand gedetacheerd bij Hogeschool NTI. NTI is één van de ‘prefered’ suppliers van de Rabobank. De Rabobank organiseert [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Seminar Platforms voor MOOCs SURFAcademy #SA_MOOC

Vandaag heb ik een seminar bijgewoond over MOOC-platforms. Deze blogpost bevat een uitgebreide impressie. Er is overigens gelukkig breder gekeken dan naar platforms. Aan het eind van deze bijdrage staat een samenvattende reflectie. Twee onderwerpen stonden eigenlijk centraal: Het selecteren van MOOC-platforms. Het gebruiken van bestaande MOOCs binnen je eigen onderwijs. WageningenUR met edX Ulrike [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Is de ‘MOOC Revolutie’ nog niet voorbij?

Massive open online courses lijken dezelfde ontwikkeling door te maken als veel technologieën, en ook als ‘technology enhanced learning’. Na een periode van overspannen reacties, volgt de fase van desillusie. Volgens Jeffrey Selingo is de ‘MOOC Revolutie’ echter nog niet voorbij. Dat zou betekenen dat het plateau van productiviteit over een tijd wordt bereikt. Selingo [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

yOULearn: digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit

Een week of twee geleden heb ik geblogd over het gerommel op de markt van elektronische leeromgevingen. Op dit moment is de Open Universiteit bezig met de ontwikkeling en implementatie van een nieuwe digitale leer- en werkomgeving. Het programma hiervan heet yOULearn. In deze blogpost wil ik één en ander toelichten. Sinds een aantal jaren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Europese versie Horizon-rapport

De eerste Europese versie van het befaamde Horizon-rapport maakt wat mij betreft vooral duidelijk dat ontwikkelingen op het gebied van ICT in het Europese onderwijs weinig verschillen van de trends in andere Westerse landen, en dat deze ontwikkelingen zich bovendien in een betrekkelijk traag tempo voltrekken. De afgelopen week is de eerste Europese editie van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Digitale tools en technologieën voor trainers

Op 16 oktober aanstaande vindt bij het kantoor van Springest in Amsterdam een netwerkbijeenkomst plaats over digitale tools en technologieën voor trainers. Een mooie gelegenheid voor trainers en start ups op het gebied van ICT en trainingen om elkaar te ontmoeten. Vanochtend sprak ik via Skype met Robert Cserti van TrainedOn TM. Dit is een nieuw [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

SAMR grafisch weergegeven

Het SAMR-model van Dr. Ruben Puentedura beschrijft vier fasen waarbinnen ICT ten behoeve van leren kan worden ingezet. In feite biedt dit model ook een bril om naar de werkelijkheid te kijken. Ik vind op internet vooral presentaties van Puentedura. Ik kan geen echte onderzoekspapers vinden. Maar dat kan ook aan mijn zoekstrategieën liggen. Het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Opening Bokbier seizoen

Deze blogpost is wel héél erg ‘off topic‘. Gaat niet over technology enhanced learning, zelfs niet over politiek (waar ik soms over blog) maar over de opening van het Bokbier seizoen. De meeste lezers van mijn blog weten het wellicht niet. Maar ik ben een grote bierliefhebber. Ik heb in mijn studententijd bijvoorbeeld lege bierflesjes van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Acht manieren om onderwijs met behulp van ICT te verbeteren

Waar moet je rekening mee houden als je onderwijs met behulp van ICT wilt verbeteren? Met heel veel factoren. Volgens Laura Moorhead zijn er in ieder geval acht manieren die kunnen leiden tot de verbetering van onderwijs met behulp van ICT . Moorhead is auteur van 8 ways to think about tech in ways that [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Balkanisering ELO-markt

De markt van elektronische leeromgevingen of leermanagement systemen is niet alleen in beweging, maar ook nog eens behoorlijk versnipperd. De ontwikkelaars lijken ook voor verschillende strategieën te kiezen als het gaat om product-marktcombinaties. Craig Weiss ergert zich aan mensen die een elektronische leeromgeving of leermanagement systeem ‘verouderd’ noemen. Je hebt volgens hem krachtige ELO’s, en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Workshop Hoe kunnen we leren versterken met behulp van ICT?

Vandaag heb ik tijdens de opening van de Nationale Onderwijsweek in Groningen een workshop verzorgd over manieren waarop je leren kunt versterken met behulp van ICT. Ik ben kort ingegaan op begrippen als e-learning en blended learning. Vervolgens heb ik vijf manieren besproken waarop ICT leren kan helpen versterken. Ik heb deelnemers ook gevraagd deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Big data binnen het onderwijs: bescherming blijft achter bij technologie

A day in the life of a data mined kid illustreert hoe intensief data van lerenden kan worden verzameld en gebruikt binnen het onderwijs. De realisatie van maatregelen die lerenden beschermen tegen misbruik lopen helaas achter bij de technologische mogelijkheden. Auteur Adriene Hill geeft verschillende voorbeelden van data die over lerenden wordt verzameld. Zij focust [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen

Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen? Katie Lepi heeft vijf tips [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Tips om afleiding bij gebruik ICT in onderwijs te voorkomen

Het gebruik van ICT in het onderwijs kan afleidend werken. Om die reden heb ik de afgelopen week onder meer gepleit voor digitale studievaardigheden. Omgaan met risico’s van afleiding maken daar deel van uit. Wat kun je doen om afleiding bij het gebruik van ICT in het onderwijs te voorkomen? Katie Lepi heeft vijf tips [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Participatie vergroten binnen online cursussen

Hoe kun je participatie binnen online cursussen vergroten? Een interessante vraag. Maar is online participatie wel zo belangrijk? Ook een interessante vraag. Anouk Janssens-Bevernage geeft in Boost your participation rates in your online course! een aantal tips waardoor je deelname aan interacties binnen online cursussen kunt vergroten. Laat deelnemers geen vragen beantwoorden, maar problemen aanpakken. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Interessante ‘line up’ Online Educa Berlijn 2014 #oeb14

Popfestivals kennen altijd een zogenaamde ‘line up’: welke acts treden het betreffende jaar op? Gisteren is de ‘line up’ van de Online Educa Berlijn bekend geworden. Een interessante mix. Ook de befaamde Online Educa debat belooft vuurwerk op te leveren. Ik zie bijvoorbeeld erg uit naar hoogleraar Hans Rosling die data analyseert om globale trends [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Het rommelt op het gebied van elektronische leeromgevingen

Gisteren zijn twee online artikelen gepubliceerd die ingaan op ontwikkelingen op het gebied van leermanagement systemen oftewel elektronische leeromgevingen. Binnen het hoger onderwijs blijkt het onder de oppervlakte te rommelen. De vergelijking met een lawine lijkt daarbij deels op te gaan, zonder -hopelijk- de vernietigende gevolgen. InsightHigherEd besteedt aandacht aan een recent rapport dat in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Theorie en praktijk op gebied van leren, doceren en technologie ontmoeten elkaar op 7 november

Op 7 november 2014 organiseert het Welten-instituut bij het Evoluon in Eindhoven een conferentie waarbij krachtenbundeling van onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek centraal staan. Ik heb voor de zomervakantie al eens geblogd over de Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’. Inmiddels is het programma rond. Doel van de conferentie is te laten zien hoe [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass iquiry based learning

Van 24 september tot en met 1 oktober aanstaande verzorgt het Welten-instituut van de OU een gratis online masterclass over ‘inquiry based learning’, oftewel ‘onderzoekend leren’. Deze manier van leren verbindt wetenschappelijke kennis en manieren van de huidige onderwijspraktijk. Het didactisch model van onderzoekend leren is duidelijk gespecificeerd, maar de praktische implementaties verschillen afhankelijk van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Meer aandacht voor digitale studievaardigheden

Het gebruik van ICT leidt niet alleen tot nieuwe mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van didactiek, maar ook op het gebied van studievaardigheden. In deze blogpost licht ik dat verder toe. Het is inmiddels wel algemeen bekend dat ICT alleen leidt tot effectief en efficiënt leren als het op een didactisch verantwoorde manier wordt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kunnen we beter geen ICT in de klas inzetten?

Hoogleraar mediastudies Clay Shirky heeft besloten om het gebruik van ICT nagenoeg uit zijn collegezaal te bannen. Docenten verliezen namelijk altijd de strijd om aandacht van een veel machtigere industrie die gebruikers bewust wil afleiden. Clay Shirky kun je bepaald niet betitelen als ‘luddite’ op het gebied van ICT. Van hem is onder meer de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Toelichting verloop live sessie #moocblou

Gisteravond heeft de eerste live sessie van deze MOOC plaats gevonden. Daarbij is e.e.a technisch mis gegaan. Omdat hierover ook uitgebreid is getwitterd, licht ik dit graag via deze blog toe, en geef daarbij ook aan wat we daarmee doen (naar aanleiding van een opmerking van @petermcallister). Sinds eind 2011 verzorgen we als OU live [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Is al het onderwijs ‘blended learning” en wat is de rol van de docent? #moocblou

In het kader van de MOOC over ‘blended learning ontwikkelen’ heb ik twee vraaggesprekken gehouden met hoogleraar Paul Kirschner. Daarin gaan we in op gebruikte terminologie en op de rol van de docent bij het integreren van ICT in zijn onderwijs. In onderstaande interview benadrukt Paul Kirschner het onderscheid contingu (‘naburig’) en gedistribueerd leren. Hij [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat maakt onderwijs effectief?

BBC Radio heeft eind augustus een bijna half uur durend interview uitgezonden met hoogleraar John Hattie. Hattie is binnen het onderwijs zo’n beetje wereldberoemd vanwege zijn baanbrekende meta-studie naar effectief onderwijs. Wat zijn belangrijke wetenswaardigheden? Hattie gaat in het vraaggesprek onder meer in op de vraag op basis waarvan ouders een school voor hun kinderen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Drempels voor online leren #moocblou

Volgens Debbie Morrison kun je drie belemmeringen onderscheiden voor massive open online courses (MOOCs). Deze belemmeringen zijn m.i. relevant voor online leren in het algemeen. Volgens mij zijn er overigens meer belemmeringen. In deze al wat oudere blog post -ik loop hopeloos achter- onderscheidt Morrison de volgende drempels: Technologische belemmeringen, zoals een gebrekkige bandbreedte of [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 3)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze derde en laatste blogpost licht ik toe hoe ICT onderwijs, opleiden en leren efficiënter kan maken en betrokken beter zich kan geven op de voortgang van het leren. Zaterdag [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 2)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze blogpost licht ik toe hoe ICT de leeromgeving van lerenden kan vergroten, en hoe ICT krachtige leeromgevingen kan faciliteren. Gisteren ben ik in deel 1 ingegaan op de meerwaarde [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

De meerwaarde van ICT voor onderwijs, opleiden en leren (deel 1)

ICT kan leren effectiever, efficiënter en aantrekkelijker maken. In een aantal blogposts zet ik op hoofdlijnen op een rij hoe dat gerealiseerd kan worden. In deze blogpost licht ik toe hoe ICT de flexibiliteit van onderwijs, opleiden en leren kan vergroten. Aanleiding van deze blog posts is de bijdrage 5 Ways Technology Is Disrupting Education [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vergelijk e-learning content niet met een papieren boek

Volgens De Volkskrant heeft ons brein liever een papieren boek. Je mag op basis daarvan echter niet concluderen dat e-learning minder effectief is dan ‘traditioneel’ leren. Verleden week zaterdag besteedde De Volkskrant aandacht aan het verschil tussen online lezen en lezen van papier. De krant concludeert dat de meeste taal- en communicatiewetenschappers concluderen dat de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van elektronische leeromgeving naar “learning ecosystem”

De Educause Learning Initiative signaleert een ontwikkeling van alomvattende elektronische leeromgevingen naar leer-ecosystemen. Men ziet daarbij kansen, maar ook onzekerheden. De Nederlandse Open Universiteit is overigens met deze ontwikkeling aan de slag. Het is lang geleden dat ik aandacht heb besteed aan de ‘7 Things You Should Know About…”-serie’ van het Educause Learning Initiative (ELI). [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Premature aandacht voor de Apple Watch ten behoeve van leren

Toen Apple gisteravond (eindelijk) de Apple Watch presenteerde, vroeg ik me al af wie als eerste zou schrijven over het gebruik van dit apparaat ten behoeve van leren. De eerste bijdrage heb ik inmiddels al gespot. De inhoud ervan zegt overigens meer over hoe mensen naar leertechnologie kijken, dan over de (leer)technologie zelf. De Daily [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant

Vandaag heb ik bij de Hogeschool VHL in Velp twee keer een interactieve presentatie verzorgd over blended learning. Daarbij heb ik onder meer bovenstaande metafoor gebruikt. Ik heb de aanwezigen onder meer een beter beeld willen geven van de veelzijdigheid van blended learning. Daarbij heb ik de onderverdeleing in modellen voor blended learning -die ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Recensie Gamification in de klas #gamificationindeklas

Het afgelopen weekend heb ik een review exemplaar ontvangen van “Gamification in de klas” dat vanaf half september te koop is. Sem van Geffen beschrijft hierin hoe een (aankomend) docent en onderwijsontwikkelaar de mogelijkheden van gamification kan benutten. Wat mij betreft een aanrader. In het voorwoord schrijft Sem dat docenten vaak jaloers naar de aantrekkingskracht [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van een gesloten leermanagement systeem naar een open persoonlijke leeromgeving

Het leermanagement systeem is in feite een reflectie van een gesloten onderwijssysteem. Het is echter de vraag of open, persoonlijke, leeromgevingen tegemoet komen aan de behoeften van docenten en lerenden. Zij leren en werken immers binnen dat gesloten onderwijssysteem. Audrey Watters heeft naar aanleiding van haar keynote tijdens de ALT-C een kritisch betoog geschreven over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Twitter leerzaam gebruiken binnen het onderwijs

Als je Twitter binnen je onderwijs wilt gebruiken, zul je lerenden eerst moeten leren Twitter strategisch te gebruiken. Ook is het belangrijk om het gebruik van Twitter te integreren in je beoordeling. Dat zijn twee strategieën uit een recent artikel uit de Huffington post. Ik ben gestopt met het bloggen over leeractiviteiten waarbij je Twitter [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Seminar Platforms voor MOOC’s

Op 8 oktober aanstaande organiseert SURFAcademy een gratis seminar over platforms voor massive open online courses. Ik zal hier een presentatie verzorgen over de keuze die de Open Universiteit hierbij heeft gemaakt. In deze bijeenkomst komen verschillende platforms aan de orde die gebruikt kunnen worden voor het aanbieden van massive open online courses. De volgende [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Bouw reflectie mbv ICT in binnen leren en werken

We nemen te weinig tijd en gelegenheid om te reflecteren. Terwijl reflectie niet alleen  belangrijk is voor onderwijs en opleiden maar ook voor je dagelijkse functioneren (zoals je werk). Dat kan anders. En ICT kan dat faciliteren. Harold Jarche heeft een mooie reflectie geschreven op het belang van reflectie. Hij stelt onder meer dat zelfs [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijs verzorgen met Tegenlicht #vprotegenlicht

Tegenlicht is een kritisch informatief programma van de VPRO, waarin tal van actuele onderwerpen worden behandeld. In samenspraak met een aantal docenten heeft de redactie een aantal online bundels voor het onderwijs samengesteld: Tegenlicht Onderwijs. Op dit moment zijn drie bundels beschikbaar: De waarde van waarde (over de economische waarde van producten). Beter door technologie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

MOOC Blended learning ontwikkelen binnenkort van start #moocblou #welteninstituut

Over nog geen twee weken gaat de massive open online course ‘Blended learning ontwikkelen’ van start. Mijn collega’s van het Welten-instituut en ik leggen momenteel de laatste hand aan deze MOOC. Deze blogpost bevat enkele wetenswaardigheden, onder meer over de didactiek. Op dit moment hebben we 585 inschrijvingen. Gisterochtend waren dat er nog 540. Ongeveer [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-09-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinstellingen te afhankelijk van Google?

In de Verenigde Staten lijken scholen steeds afhankelijker te worden van Google. Dat heeft risico’s. En dat geldt overigens ook voor de afhankelijkheid van andere technologie-bedrijven. Plus voor het onderwijs in andere landen. Binnen het onderwijs wordt Google op grote schaal gebruikt. En dan heb ik het niet alleen over de zoekmachine, maar ook over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-08-2014 | Article Rating | (2) reacties

Een nieuwe Macbook Pro

Vanochtend heb ik mijn Macbook op Marktplaats gezet. Verleden week heb ik namelijk een nieuwe Macbook Pro gekocht. Ik heb mijn eerste ‘Macbook 13-inch, aluminium’ in juni 2009 gekocht. Ik heb deze met veel plezier intensief gebruikt. De laatste maanden werd deze Macbook echter erg traag. Dat komt omdat ik vrij zware programma’s, vaak tegelijkertijd, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-08-2014 | Article Rating | (0) reacties

Pioniersfase onderwijs met eigen devices voorbij?

Kennisnet heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van tablets en laptops in het in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Op basis van dit onderzoek concludeert Kennisnet dat het onderwijs de pioniersfase voorbij is. Op basis van ditzelfde onderzoek (pdf) wil ik deze conclusie op z’n minst nuanceren. Het grote voordeel van laptops en tablets, boven [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-08-2014 | Article Rating | (0) reacties

Zorgaanbieders gehandicaptenzorg gaan gezamenlijke e-learnshop gebruiken

Binnen de zorg werken ziekenhuizen al langer samen als het gaat om e-learning content. De gehandicaptenzorg gaat dat nu ook doen met de VGN e-Learnshop. Een goede zaak. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de branchevereniging voor organisaties binnen de gehandicaptenzorg, heeft deze week de VGN e-Learnshop gelanceerd. Dit is een webshop waar organisaties e-learning content [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2014 | Article Rating | (0) reacties

Einde MOOCs in zicht? Goedkope online cursussen als volgende trend?

De kans is aanwezig dat aanbieders van massive open online courses in de toekomst overstappen naar goedkope online cursussen. Sowieso is het goedkoop aanbieden van online cursussen een ontwikkeling om in de gaten te houden. Vanochtend las ik een artikel waarin hoogleraar John Mitchell de verwachting uitspreekt dat MOOC-aanbieders in de toekomst een gering bedrag [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-08-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass Evalueren van vaardigheden voor de 21ste eeuw #Welteninstituut

Welke methoden en instrumenten er zijn om 21e eeuwse vaardigheden te evalueren? Deze en andere vragen staan centraal in de gratis online masterclass Evalueren van vaardigheden voor de 21ste eeuw die het Welten-instituut van 10 tot en met 17 september aanstaande organiseert. Welke vakoverstijgende vaardigheden zijn van belang om deel te kunnen nemen aan de [...] Lees verder
Pagina 63 van 66Eerste   Vorige   57  58  59  60  61  62  [63]  64  65  66  Volgende   Laatste