Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Lancering Reisgids Digitaal leermateriaal #reisgidsdl

Vanmiddag, tijdens de Week van de Mediawijsheid, heeft de Reisgids Digitaal leermateriaal bij Beeld en Geluid te Hilversum het licht gezien. Mijn werkgever, het Welten-instituut van de Open Universiteit is één van de reisgenoten. De Reisgids Digitaal Leermateriaal is een praktische wegwijzer met bronnen, werkvormen, tools en rolmodellen voor digitaal leermateriaal in de dagelijkse onderwijspraktijk. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie nationale hoger onderwijscongres 2014 #NHOC

Vandaag vindt dag 2 plaats van het het Hoger Onderwijs Congres. Deze dag staat in het teken van strategisch hoger onderwijsbeleid. Ik heb het eerste deel van deze bijgewoond, en ook zelf een presentatie verzorgd. Hier mijn impressie. Na de opening kreeg Hans Schutte het woord. Schutte is Directeur Generaal Hoger Onderwijs. Hij pleitte ervoor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik MOOC Blended learning ontwikkelen #moocblou

Vandaag heb ik de evaluatie van de MOOC over blended learning ontwikkelen, die we de afgelopen weken bij het Welten-instituut hebben verzorgd,  gesloten. Hieronder vind je alvast mijn persoonlijke impressie. Mede op basis van de ervaringen van de MOOC over e-learning (eind 2013) hebben we een aantal veranderingen doorgevoerd. De eerste MOOC heb ik, met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Technology enhanced learning als dubbele innovatie

In mijn blogposts heb ik het vaker over een “dubbele innovatie” als het gaat om het gebruik van ICT en leren. Tijd om daar meer uitgebreid stil bij te staan. Een paar dagen schreef ik naar aanleiding van een gastcollege over trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning over de “complexiteit van de dubbele [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De effectiviteit van actief leren

Het bewijs dat ‘actief leren’ effectiever is dan ‘traditionele lezingen’ is zo groot, dat het eigenlijk onethisch is om lerenden aan lezingen bloot te stellen. Bovendien blijkt actief leren de efficiëntie van het onderwijs ten goede te komen. Tijdens zijn keynote bij de conferentie van het Welten-instituut sprak Joseph Kessels onder meer over een onderzoek waaruit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Bring Your Own Device voor medewerkers?

Instellingen en bedrijven zouden zich het leven eenvoudiger kunnen maken als zij medewerkers zelf verantwoordelijk zouden maken voor aanschaf en beheer van smartphones. Een tegemoetkoming in de kosten kan volstaan. Volgens mij zijn de medewerkers daar ook mee gediend. Vanochtend las ik een blogpost van Willem van Dinther over de aanschaf van een nieuwe smartphone [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Opnames conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’ beschikbaar #OU_OW #welteninstituut

Op 7 november j.l. vond de conferentie van het Welten-instituut plaats. Vandaag zijn de video-opnames van de plenaire gedeeltes voor alle belangstellenden beschikbaar gekomen. Je hoeft hiervoor niet in te loggen in OpenU. Vooral de presentatie van hoogleraar Joseph Kessels en zijn gesprek met Marcus Specht, Paul Kirschner en Rob Martens lijkt me interessant voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Type deelnemers aan MOOCs?

Ik heb een tijdje geleden gewerkt aan een nieuwe typologie van gebruikers van massive open online courses. Bestaande indelingen vond ik namelijk niet vruchtbaar. Ik ben er echter achter gekomen dat typologieën eigenlijk altijd tekort schieten. Phil Hill maakt bijvoorbeeld verschil tussen No-shows: schrijven zich in, maar doen niet mee. Observers: bestuderen content en discussies, [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De berichten over het einde van MOOCs zijn schromelijk overdreven

Massive open online courses vormen wellicht niet de ‘change agent’ van het hoger onderwijs, die sommigen verwachten en anderen hopen. MOOCs sluiten wel aan bij trends die de fundamenten van het huidige systeem van hoger onderwijs kunnen aantasten. Wat mij betreft is die ontwikkeling niet per definitie positief. Ze raken volgens mij namelijk ook de kern van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Vernieuwende didactische benaderingen 2014

Welke innovatieve didactische benaderingen worden mogelijk gemaakt dankzij nieuwe technologieën? Een recente publicatie van de Britse Open Universiteit geeft hier zicht op. Daaruit blijkt dat niet altijd sprake is van een hele nieuwe benadering, maar van een innovatie die eindelijk het omslagpunt van bredere acceptatie heeft bereikt. Via een blogpost van Martin Weller ben ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-11-2014 | Article Rating | (1) reacties

Gastcollege e-learning trends en ontwikkelingen

Vanavond heb ik weer een gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen verzorgd in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys. De inhoud van dit gastcollege was vergelijkbaar met die van de masterclass technology enhanced learning, die ik onlangs heb verzorgd. Ik heb wel veel intensiever gebruik gemaakt van Mentimeter. Daarbij heb ik onder [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

De kracht van verhalen voor leren

Verhalen -stories- kunnen een belangrijke rol spelen binnen technology enhanced learning. Wanneer zijn verhalen leerzaam? Verhalen zijn van oudsher belangrijke manieren voor leren. Fabels en sprookjes bevatten een boodschap die lerenden dankzij het verhaal erom heen onthouden. Jennifer Neibert maakt aan de hand van twee anekdotes -practice what you preach- duidelijk wat de kracht van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis masterclass ‘Open Online Onderwijs’

Van 19 t/m 26 november aanstaande verzorgt Dr. Marco Kalz van de Open Universiteit de gratis online masterclass ‘Open online onderwijs: disruptieve innovatie of oude wijn in nieuwe zakken?’. Ik werk hier ook aan mee. In deze masterclass wordt het fenomeen ‘open online onderwijs’ in de context van open educational resources besproken, en worden de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Kwaliteit onderwijsontwerp MOOCs vaak onvoldoende #MOOCblou

De leerinhouden van de meeste MOOCs zijn goed, de kwaliteit van het onderwijsontwerp is onvoldoende. Deze conclusie trekken drie onderzoekers van de Glasgow Caledonian University op basis van een analyse van 76 massive open online courses. De onderzoekers, Anoush Margaryan, Manuala Bianco en Allison Littlejohn stellen in hun inleiding dat er nog weinig sprake is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressies deelnemers MOOC blended learning ontwikkelen #moocblou

Hoe ervaren lerenden deelname aan MOOCs? Blogposts van deelnemers geven daar een beeld van. Daarom attendeer ik jullie met genoegen op twee blog posts van deelnemers aan de MOOC ‘Blended learning ontwikkelen’. De MOOC over blended learning ontwikkelen van het Welten-instituut (OU) is de afgelopen week formeel beëindigd, ook al zijn er nog deelnemers bezig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsmythes of onderwijsficties?

Mensen als Pedro de Bruyckere of Paul Kirschner stellen regelmatig mythes met betrekking tot onderwijs ter discussie. Onlangs realiseerde ik me dat de term ‘mythe’ hierbij eigenlijk verkeerd wordt gebruikt. Pedro heeft samen met Casper Hulshof het lezenswaardige boek ‘Jongens zin slimmer dan meisjes’ geschreven (sinds dinsdag beschik ik zelfs over twee exemplaren). Paul spreekt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken ontwikkeling en implementatie DLWO yOUlearn

Begin oktober heb ik geblogd over de ‘agile’ ontwikkeling en de implementatie van de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, yOUlearn. Vandaag hebben we een eerste versie gepresenteerd aan de stuurgroep. Een mooie gelegenheid om een update te geven van de stand van zaken. Op 1 september 2015 moeten studenten van de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Mini-impressie Onderwijsdagen #owd14

Ik heb vanmiddag de Onderwijsdagen bezocht. In verband met andere verplichtingen inderdaad alleen het middaggedeelte. Vandaar deze mini-impressie. Eerst mocht ik vanmiddag een presentatie verzorgen over mijn onderzoek naar participatie in MOOCs. De inhoud komt voor een groot deel overeen met de bijdrage van afgelopen vrijdag. Ik volsta daarom met mijn slides: Daarna mocht Pedro [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass technology enhanced learning

Vandaag heb ik bij Nyenrode een masterclass verzorgd voor bestuurders uit het MBO over het versterken van leren en onderwijs met behulp van internettechnologie. Ik ben daarbij kort ingegaan op de ontwikkeling van e-learning (en waarom ik eigenlijk liever spreek over technology enhanced learning), op waarschuwingen (zoals fabels die de ronde doen), op redenen om [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Augmented reality en interactief leren

Vanavond sprak ik tijdens het jaarlijkse Edubloggersdiner met Paul Laaper over augmented reality. Paul gebruikt QR-codes en NFC-tags om zijn onderwijs mee te versterken. Deze, en andere, toepassingen van augmented reality kunnen interactiviteit toevoegen aan leeractiviteiten. Paul en ik vroegen ons af of applicaties als Layar op sterven na dood zijn. Of dat het geval [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Afbakening van het begrip MOOC

Bryant Nielson probeert in What a MOOC Is and What It Isn’t ‘massive open online courses’ af te bakenen. Is daar behoefte aan? Ik denk het wel. Slaagt Nielson daar in? Ten dele, als je het mij vraagt. Toen MOOCs eind 2011 hype-achtige trekken kregen, bestond er wel een behoorlijke mate van duidelijkheid over wat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Onderwijsinnovaties via organisatieherontwikkeling?

Als het gaat om onderwijsinnovaties, kijken we vaak ook naar verandermanagement. Het is de vraag of dit geen achterhaalde benadering is. Deze benadering houdt namelijk onvoldoende rekening met de eigen regie van ‘kritische succes actoren’. Tegelijkertijd lijkt dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Harold Janssen en Jaap Peters stellen dat de klassieke benadering van veranderkunde te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Impressie conferentie Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar #OU_OW

Vandaag vond de conferentie over theorie en praktijk rond leren, doceren en technologie van het Welten-instituut plaats. Deze blogpost is een impressie. OU-rector Anja Oskamp mocht het Welten-instituut presenteren. Zij schetste de ontstaansgeschiedenis van het Welten-instituut als resultaat van een fusie tussen CELSTEC en LOOK. Volgens Anja is het resultaat een instituut dat hoogwaardig, praktijkgericht [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt de deelname van lerenden aan MOOCs? #OU_OW

Deelname van lerenden aan massive open online courses wordt onder meer beïnvloed door de wijze waarop een MOOC is ontworpen. Dat was één van de hypotheses van mijn workshop over Learner participation in MOOCs. Vandaag heb ik samen met Katrien Bernaerts een workshop verzorgd tijdens de conferentie Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Van e-learning naar i-learning #NVMO2014

Vandaag heb ik een keynote mogen verzorgen tijdens het jaarcongres van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO). Het hoofdthema was ‘leren in interactie’. Mijn keynote ging in op het gebruik van ICT voor interactief leren. Met een knipoog ‘i-learning’ genoemd. In de begintijd was e-learning allesbehalve interactief. Daar is toen veel kritiek op gekomen. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Flipping the classroom: maar hoe? #NVMO2014

Vandaag heb ik tijdens het NVMO-congres een sessie bijgewoond over activerende werkvormen bij het concept van de flipped classroom. Hierbij een concrete impressie. De presentatoren hadden deelnemers vooraf gevraagd een filmpje te bekijken over de flipped classroom. Daarbij moesten deelnemers ook thuis vragen via Socrative beantwoorden. Daaruit bleek dat de aanwezigen over behoorlijk wat kennis [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Gratis online masterclass ‘Informatievaardigheden voor onderzoekers’

Van 12 t/m 19 november verzorgt Prof. Dr. Saskia Brand de gratis online masterclass ‘Informatievaardigheden voor onderzoekers’. In deze masterclass gaat zij met twee promovendi in op de problemen die studenten en beginnende onderzoekers ervaren als ze literatuur zoeken voor bijvoorbeeld het schrijven van een scriptie of het uitvoeren van een literatuuronderzoek. Tijdens deze online [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Uitval bestrijden en studiesucces bevorderen dankzij ICT

Er is veel bekend over de factoren en kenmerken van lerenden die bijdragen aan uitval en studiesucces. Onderwijsinstellingen lijken deze vraagstukken helaas niet altijd even efficiënt en effectief aan te pakken. ICT kan daarbij wel een belangrijke rol  spelen. In dit verband wordt daarom gesproken van “digital engagement”. Volgens Rosemary Hayes werken afdelingen die binnen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Effecten van MOOCs op het hoger onderwijs

Verschillende instellingen voor hoger onderwijs zijn nu enkele jaren bezig met massive open online courses. Impacts of MOOCs on Higher Education vat effecten van MOOCs samen. MOOCs blijken te werken als een katalysator voor onderwijsinnovaties. Instellingen ontwikkelen vernieuwingsprogramma’s waarmee zij antwoorden willen formuleren op een veranderende wereld. MOOCs hebben gezorgd voor veilige experimenteerruimtes, los van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-11-2014 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ICT feedback aan docenten kan versterken

Applicaties als Socrative of Mentimeter kunnen onder meer worden gebruikt om te checken of lerenden instructies hebben begrepen. Campus Technology beschrijft hoe een meer geavanceerd ’real-time feedback’ systeem vermoedelijk heeft bijgedragen aan verbeterde prestaties. Campus Technology gaat in op de ervaringen van docent Terry Austin die sinds een jaar gebruik maakt van Learning Catalytics. Dit [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wie wil weer mee eten op de donderdagavond van de Online Educa Berlijn? #OEB14

Van 3 tot en met 5 december aanstaande vindt in Berlijn weer de Online Educa plaats. Net als voorgaande jaren wil ik weer voor lezers van mijn weblog (en introducees) op donderdagavond een etentje organiseren. Interesse? Dat etentje blijkt een mooie gelegenheid te zijn om landgenoten te ontmoeten die zich bezig houden met e-learning. Ik [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

De mogelijke gevolgen van de overname van SumTotal Systems door Skillsoft

Begin september werd bekend dat Skillsoft SumTotal Systems overneemt. Vergelijk het met de overname van KPMG door Deloitte. Erg belangrijk voor de e-learning markt. Beide e-learning bedrijven zijn ook in onze regio actief. Wat zijn de mogelijke gevolgen van deze overname? Begin september heb ik ‘gescoopt’ over de aankondiging van Skillsoft dat men SumTotal Systems [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Ontwerp sessies professionaliseringstrajecten digitale media

‘Betrek docenten actief bij de ontwikkeling van hun eigen professionaliseringstrajecten op het gebied van digitale media in het onderwijs’. Dit uitgangspunt stond centraal in twee ontwerp sessies die ik vandaag mocht faciliteren. Vandaag heb ik bij het studiecentrum van de Open Universiteit in Groningen twee sessies begeleid waarbij twee groepen docenten van scholen voortgezet onderwijs [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Traagheid der trends? #owd14

Wat valt me op als ik naar de thema’s en keynotes van de Onderwijsdagen 2014 kijk? Dat trends zich in een trager tempo voltrekken dan menig ‘goeroe’ je vaak doen geloven. Tenminste als je er oppervlakkig naar kijkt. Ik heb net het programma van de Onderwijsdagen bekeken. Daarbij valt het me op dat de sessies [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Aanmelding conferentie Welten-instituut kan nog een paar dagen #welteninstituut #OU_OW

Jullie kunnen je nog tot aanstaande vrijdag aanmelden voor de Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’, die op 7 november aanstaande in het Evoluon te Eindhoven plaats vindt. Ongeveer 190 mensen gingen jullie voor. De organisatie is in handen van het Welten-instituut van de Open Universiteit. Doel van de conferentie is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Effectieve didactiek in het basisonderwijs

De afgelopen week verscheen een interessant onderzoeksrapport waaruit blijkt welke pedagogisch-didactische strategieën bijdragen aan effectief basisonderwijs. Ook hier geldt dat de kwaliteit van de leerkracht van grote invloed is op de effectiviteit van het onderwijs. Toen ik een paar dagen geleden Pedro De Bruyckere’s bijdrage Pearson report on effective pedagogy in primary schools spotte, was [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Wordt draagbare technologie de volgende belangrijke e-learning trend?

Op dit moment experimenteren we mondjesmaat met draagbare technologie binnen het onderwijs. Er gaan al stemmen op dat ‘wearables’ grote gevolgen zullen hebben voor  onderwijs en opleiden. Of dat het geval zal zijn, hangt wat mij betreft van een aantal zaken af. Volgens Campus Technology worden ‘wearables’ de toegangspoort naar menselijke kennis. Daarbij doelen ze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Stand van zaken Massive Open Online Courses #moocblou

‘MOOCs. A Review of the State-of-the-Art‘ biedt een mooi overzicht over relevante aspecten van massive open online courses. De auteurs, afkomstig van de Technische Hogeschool van Aken, bespreken op basis van een groot aantal papers: Belangrijkste elementen van MOOCs (die MOOCs tot een MOOC maken). De auteurs verwachten dat de oorspronkelijke definitie van MOOCs aan [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Terugblik op elf jaar bloggen

Vandaag is het precies elf jaar geleden dat ik ben begonnen. Waar ik geboren ben, geldt dat als een belangrijk jubileum Deze blog post bevat enkele wetenswaardigheden over elf jaar bloggen. Ik probeer dagelijks te bloggen. Het heeft me nog nooit echt aan inspiratie ontbroken. Deze inspiratie haal ik uit bijeenkomsten die ik bijwoon (zoals [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Internet of Everything en co-creatie in het onderwijs

We praten al vele jaren over het internet der dingen. Dat betekent meestal dat sprake is van een trend. Zal deze ontwikkeling -die nu Internet of Everything wordt genoemd- ook gevolgen hebben voor het onderwijs? Mara Hancock heeft een compact en bruikbaar artikel geschreven over het Internet of Everything. Internettechnologie is dankzij mobiele (zelfs draagbare) [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Uitwaaien op Vlieland

We zijn vandaag thuis gekomen van een lang weekend Vlieland. Vooral vandaag was echt sprake van ‘uitwaaien’. We waren al zó lang niet op Vlieland geweest, dat ik over geen enkele digitale foto van dit prachtige Waddeneiland beschikte. Nu dus wel. Zaterdag hadden we om 14.15 uur de boot.  Dik anderhalf uur later liepen we [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Is bloggen formeel of informeel leren?

Bloggen kan een effectieve manier van leren zijn. Het schrijven van blog posts kan bovendien een vorm van informeel en formeel leren zijn. Vanochtend zag ik een groot aantal tweets waarin werd gediscussieerd over de vraag of bloggen een vorm van informeel leren of formeel leren is. Ik werd uitgenodigd daar mijn mening over te [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Competentiegericht leren, maar dan anders?

Competentiegericht leren is in ons land een besmet begrip geworden. Niet in de VS. Michelle Weisse meent zelfs dat deze ontwikkeling het hoger onderwijs echt zal gaan veranderen. Ik houd mijn hart vast. Binnen het Nederlandse middelbaar beroepsonderwijs werd een aantal jaren geleden benadrukt dat lerenden niet alleen moesten beschikken over vakbekwaamheden, maar ook moesten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Exit Google Glass?

Google Glass werd in 2012 met veel bombarie gelanceerd. Uiteraard (?) werd ook al gauw gekeken naar educatieve toepassingsmogelijkheden. Volgens John Dvorak zal Google echter stoppen met deze bril. Maar dat betekent niet dat 'wearable computing' als trend gaat verdwijnen. Negatieve sociale druk zou volgens deze auteur de reden zijn dat Google Glass uit het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

De flipped classroom bij taalonderwijs (en de rol van weblogs daarbij) #moocblou

Principes van de flipped classroom worden meestal toegepast bij Beta-vakken, aardrijkskunde of geschiedenis. Je kunt echter ook taalonderwijs met succes ’flippen’. Keuzes voor lerenden en weblogs spelen daarin een belangrijke rol. Leerlingen hebben vaak een hekel aan lezen. Dat kun je volgens docent Brian Sztabnik echter ook veranderen door hen te laten kiezen welke boeken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Community cloud voor het onderwijs

Cloud computing is al lang geen nieuw fenomeen meer. Community cloud is dat wel. Het Nederlandse MBO en hoger onderwijs kunnen daar in SURF-verband gebruik van maken. SURF Drive is daarbij de eerste toepassing. Waar ik overigens enthousiast over ben. Vanmiddag heb ik een zogenaamde SURF Edublogger Meetup bijgewoond. SURF praat hier edubloggers bij over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Leiden verschillende aanpakken docentprofessionalisering tot verschillen in schoolprestaties?

Binnen verschillende landen wordt anders omgegaan met docentprofessionalisering. Tegelijkertijd blijken die landen ook nog eens verschillend te zijn wat betreft onderwijsprestaties. Je gaat echter kort door de bocht als je daar een eenduidig verband tussen probeert te leggen. Wat niet wil zeggen dat je niet zou moeten leren van de aanpak van docentprofessionalisering van andere [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Algoritmes en big data: zegen of vloek voor het onderwijs?

Er zijn hoog gespannen verwachtingen van het gebruik van grote hoeveelheden data binnen het onderwijs. Door middel van algoritmes zou je die data kunnen analyseren, en omzetten in acties. Toch voelt het (nog) niet goed. Steeds meer internettoepassingen maken gebruik van grote hoeveelheden data en algoritmes. Dat kan handig zijn. Je bouwt een profiel op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Eerste Europese meertalige MOOCs van start #moocblou #EUMOOCs

Sinds gisteren kunnen deelnemers van de gehele wereld zich registreren voor gratis Massive Open Online Courses (MOOCs) in onderwerpen variërend van Blended Learning tot Bedrijfskunde, van Zoeken op het Internet tot Klimaatveranderingen. Het bijzondere is dat deze MOOCs in meerdere talen beschikbaar zijn. Deze MOOCs die tussen 6 en 8 weken duren, worden aangeboden door [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-10-2014 | Article Rating | (0) reacties

Lerenden peer feedback leren geven

Peer feedback is een krachtige leeractiviteit. Ook -of misschien juist- voor degene die feedback geeft. Toch worstelen opleidingen met het gebruik van peer feedback. Hoe kun je dit bevorderen? Starr Sackstein geeft in Empowering Students to Provide Peer Feedback een aantal tips. Volgens haar gaat het om vaardigheden en tools: Vertoon voorbeeldgedrag. Geef specifieke feedback [...] Lees verder
Pagina 62 van 66Eerste   Vorige   57  58  59  60  61  [62]  63  64  65  66  Volgende   Laatste