toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-08-2014
|
|
(0) reacties
Gratis online masterclass Evalueren van vaardigheden voor de 21ste eeuw #Welteninstituut
Welke methoden en instrumenten er zijn om 21e eeuwse vaardigheden te evalueren? Deze en andere vragen staan centraal in de gratis online masterclass Evalueren van vaardigheden voor de 21ste eeuw die het Welten-instituut van 10 tot en met 17 september aanstaande organiseert. Welke vakoverstijgende vaardigheden zijn van belang om deel te kunnen nemen aan de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-08-2014
|
|
(0) reacties
Waarom ik niet mee doe aan de ALS Icebucket Challenge #ALSIceBucketChallenge
Ik had gehoopt dat deze beker aan mij voorbij zou gaan. Maar ook ik werd gisteravond via Facebook uitgedaagd om de #ALSIceBucketChallenge aan te gaan. Ik had me echter al voorgenomen hier niet aan mee te doen. Waarom? Ik heb hier een aantal redenen voor: Ik houd niet van de sociale druk van initiatieven als
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-08-2014
|
|
(0) reacties
Studiedag blended learning ISS Hogeschool Arnhem Nijmegen
Vandaag heb ik een studiedag verzorgd over blended learning bij het Instituut voor Sociale Studies van de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Vandaag mocht ik een thuiswedstrijd spelen. Ik mocht althans in Nijmegen bij de HAN -op 8 minuten fietsen van mijn huis- een studiedag verzorgen over ‘blended learning’. Het nieuwe team van de deeltijdopleiding van het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-08-2014
|
|
(0) reacties
University of New England stopt met MOOC-experimenten
De Amerikaanse University of New England (UNE) stopt met het aanbieden van massive open online courses (MOOC). De kosten wegen niet op tegen de baten. Realistisch of een denkfout? De nieuwe vice-rector van deze relatief kleine universiteit vraagt zich op basis van eigen ervaringen namelijk af of het zogenaamde ‘pay-for service model’ voldoende middelen voor
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-08-2014
|
|
(0) reacties
Richtlijnen voor het ontwikkelen van onderwijs met behulp van ICT
Je vindt online een scala aan (veelal gratis) bronnen voor het ontwikkelen van onderwijs waarbij ICT een belangrijke rol speelt. De uitgave E-learning methodologies. A guide for designing and developing e-learning courses is daar één van. De uitgave is uit 2011 maar nog steeds -over het algemeen- actueel. E-learning methodologies. A guide for designing
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-08-2014
|
|
(0) reacties
Google Maps houdt bij waar je geweest bent. Maar hoe betrouwbaar?
Via je smartphone houdt Google bij waar je geweest bent. Ik vraag me echter af hoe betrouwbaar dat is. In elk geval is dit een relevant thema op het gebied van mediawijsheid. Elizabeth Flux laat zien dat Google bijhoudt waar je geweest bent. Als je ingelogd bent via Google kun je dat zien via de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-08-2014
|
|
(0) reacties
Aanbevelingen en ‘liken’ kunnen leiden tot ‘filter failure’
Clay Shirky stelde ooit dat we niet te maken hebben met een overdaad aan informatie, maar met aan gebrekkige mogelijkheden en bekwaamheden om informatie effectief en efficiënt te filteren. Tools die kunnen helpen bij het filteren kunnen volgens mij echter ook leiden tot een ‘filter failure’. Facebook kent de mogelijkheid om bijdragen te ‘liken’. Bij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-08-2014
|
|
(0) reacties
Mobiele technologie en sociale media tijdens de zomervakantie
In de loop van de jaren ben ik mobiele technologie en sociale media tijdens de zomervakantie anders gaan gebruiken. Aan het eind van deze vakantie wil ik daar op reflecteren. Verder ga ik in op wat mij hierover opvalt als ik anderen tijdens vakanties observeer. Als ik in de zomer met vakantie ben, heb ik
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-08-2014
|
|
(0) reacties
Gratis online masterclass “Gespreid leiderschap” door Joseph Kessels #Welteninstituut
Van 27 augustus t/m 2 september aanstaande verzorgt Prof. dr. Joseph Kessels van de Open Universiteit de online masterclass ‘Gespreid leiderschap’, over factoren die een belangrijke rol spelen bij de professionele ontwikkeling van leraren. Deelname aan de masterclass is gratis maar vooraf inschrijven is verplicht. In deze gratis online masterclass verkent Joseph Kessels met u
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-08-2014
|
|
(0) reacties
Zomervakantie op Andros
Vannacht zijn we thuisgekomen van een veertiendaagse vakantie op het Griekse eiland Andros. Deze blogpost bevat een impressie. Een selectie van de foto’s is op Flickr te vinden. Andros is een eiland van zo’n 40 km lang en maximaal ongeveer 18 km breed. Het maakt deel uit van Cycladen. Het eiland is bergachtig (met een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-08-2014
|
|
(0) reacties
Informeel leren in historisch perspectief
Van oudsher leren mensen op een informele manier van elkaar, en van experts. Informatie- en communicatietechnologie geeft daar een nieuwe impuls aan, maar leidt ook tot nieuwe uitdagingen. Ook is het belangrijk om begrippen af te bakenen. Ik wil daar een poging toe doen. Inge de Waard (aka Ignatia) heeft een boeiende blogpost geschreven waarin
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-08-2014
|
|
(0) reacties
Recent onderzoek wijst op weinig nieuwe ontwikkelingen op gebied van ICT in (Amerikaans) onderwijs
eSchool News besteedt aandacht aan een recent verschenen onderzoeksrapport. De bevindingen zijn m.i. bepaald niet opzienbarend te noemen. Maar ook dat is nieuws. De Amerikaanse Software & Information Industry Association’s (SIIA) heeft onlangs het 2014 Vision K-20 report (pdf) gepubliceerd. De belangrijkste bevinden zijn: Het gebruik van mobiele apparaten binnen het onderwijs neemt gestaag toe, vooral
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-08-2014
|
|
(0) reacties
Zeilen bij Göcek
Het zuidwesten van Turkije is een erg onderschat zeilgebied. Die conclusie trek ik op basis van een week flottielje zeilen in de baai van Göcek. Bij zeilen in Zuid-Europa denk je al snel aan Griekenland (met name Lefkas), Kroatië of Sardinië-Corsica. De kust van Turkije is minder bekend. En dat is niet terecht. Gisteren zijn
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-07-2014
|
|
(0) reacties
Tips voor de flipped classroom?
Joe Hirsch beschrijft vier tips om de overgang naar en de kwaliteit van het concept van de flipped classroom te vergemakkelijken respectievelijk te verbeteren. Eigenlijk zijn deze tips veel breder toepasbaar. In de eerste plaats beveelt Hirsch aan om eerst de belangrijkste doelen van een les te definiëren, en te werken van doelen van een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-07-2014
|
|
(0) reacties
Hoe kunnen docenten gefaciliteerd worden zich voor te bereiden op gebruik ICT in het onderwijs?
Tanya Roscoria vat drie manieren samen waarop docenten zich voor kunnen bereiden op de ‘digitale transitie’. Ik ben het grosso modo met haar eens, maar leg graag een ander accent. De drie manieren zijn dan: Investeer in meer professionele ontwikkeling, maar ook in andere manieren van professionalisering. Roscoria pleit voor ‘just-in-time’ coaching en mentoring, in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-07-2014
|
|
(0) reacties
Foto separatist met knuffel casus voor mediawijsheid?
Toen de afgelopen week een video verscheen van pro-Russische separatisten bij de rampplek van de MH 17, las ik in diverse tweets dat de inmiddels beroemde foto met de knuffel een goede casus zou zijn voor mediawijsheid. Dat klopt. Maar wat mij betreft anders dan de meeste tweeps bedoelden. De afgelopen week verscheen een foto
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-07-2014
|
|
(0) reacties
Wat valt mij op aan de beste 2.0 tools voor docenten?
Kennisnet heeft leraren en docenten gevraagd wat hun meest populaire ‘2.0 tools’ zijn. Wat valt mij op aan de top 10? In de eerste plaats valt me op dat Kennisnet niet schrijft op basis waarvan zij deze top 10 hebben samengesteld. Hoe hebben zij deze inventarisatie gemaakt? Hoeveel docenten hebben deelgenomen? Wie hebben deelgenomen? Zijn
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-07-2014
|
|
(0) reacties
Amerikaans rapport duidt op steeds bredere acceptatie ICT in onderwijs
Een recent Amerikaans rapport over opvattingen over ICT in het onderwijs bevat enkele opvallende conclusies. Zo willen leerlingen dat de klassikale omgeving meer lijkt op de wijze waarop men ICT gebruikt. Met behulp van het jaarlijkse Amerikaanse Speak Up onderzoek inventariseert het Project Tomorrow (in samenwerking met BlackBoard) opvattingen van leerlingen, ouders en onderwijsprofessionals over
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-07-2014
|
|
(0) reacties
Over tablets in het onderwijs en zakken chips
De bijdrage “Oprukken van tablet in de klas baart psychologen zorgen” uit het Financieel Dagblad bevat op zich weinig nieuws. Toch lijkt het zinvol om de boodschap herhaaldelijk te brengen. Want een aantal mensen lijkt doof te zijn. In dit artikel waarschuwen een aantal psychologen namelijk voor het onvoldoende doordacht grootschalig inzetten van tablet PC’s
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-07-2014
|
|
(0) reacties
Internet leidt tot educatieve klimaatverandering
Er wordt al lange tijd verkondigd dat het onderwijs moet veranderen, en zal veranderen. Waarom is de kans daarop groter dan ooit te voren, en kan onderwijsinnovatie als gevolg van internettechnologie vergeleken worden met klimaatverandering. De klachten over onderwijs en vorming zijn praktisch zo oud als het onderwijs zelf. Martin Lindner heeft een prikkelende Duitstalige
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-07-2014
|
|
(0) reacties
Inzichten op het gebied van mobile learning
Tot welke inzichten komen scholen die hebben geëxperimenteerd met mobiele technologie? Het Consortium of School Networking heeft in Mindshift er vijf laten publiceren. Ik ben zo vrij geweest er ook op te reflecteren. Formuleer doelen en verwachtingen ten aanzien van doceren en leren met mobiele apparaten vóórdat je je druk maakt over de apparaten zelf. Implementaties
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-07-2014
|
|
(0) reacties
Leerling-gecentreerd en motiverend onderwijs: hoe het ook kan (mits…)
Mindshift laat in twee recente bijdragen zien hoe je onderwijs kunt vormgeven waarbij de betrokkenheid van leerlingen en hun leerbehoeften centraal staan. Tegelijkertijd blijkt uit deze cases dat deze aanpak niet zo maar toe te passen is. Collega Isabelle Diepstraten (@isabellediep) attendeerde me vanochtend op een bijdrage over een school waarin games centraal staan. De
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-07-2014
|
|
(0) reacties
Analyseer MOOC dropout
Een deel van de voortijdige uitval bij massive open online courses is niet te voorkomen, maar een ander deel ook wel. Je kunt dropout zelfs ook voorspellen. Sherif Halawa houdt zich bezig met learning analytics en heeft in University World News een zinvolle reflectie geschreven over MOOC dropouts. 90% van de voortijdig gestopte deelnemers van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-07-2014
|
|
(0) reacties
Adaptief leren nader afgebakend
De verwachtingen ten aanzien van adaptief leren zijn hooggespannen. ICT en de grote hoeveelheden data zouden onderwijsinstellingen eindelijk in staat moeten stellen op een efficiënte manier in te spelen op individuele leerbehoeften en leerdoelen. Hoe kun je adaptief leren positioneren? Maximizing Investment in Adaptive Learning is een (gesponsord) paper van onderzoeks- en consultingbureau Eduventures, dat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-07-2014
|
|
(0) reacties
Inquiry-based learning als vorm van online leren
Inquiry-based learning kan worden toegepast als didactische aanpak bij technology enhanced learning. Hoe kan dat worden toegepast? Volgens Celeste Tường Vy Sharpe, Kelly Schrum en Nate Sleeter van de George Mason University is er binnen de geesteswetenschappen grote behoefte aan activerende, studentgecentreerde, vormen van online leren. Zij passen bijvoorbeeld voor geschiedenisonderwijs ‘inquiry-based learning’ toe. Lerenden
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-07-2014
|
|
(0) reacties
11 en 12 november 2014: Dé Onderwijsdagen. Kom je ook?
Dé Onderwijsdagen 2014 vinden dit jaar plaats op 11 en 12 november. Verleden jaar heb ik deze conferentie moeten missen. Dit jaar ben ik er bij. Op 11 november mag ik namelijk een sessie verzorgen over massive open online courses. Maar ik ga ook voor andere sessies, om te netwerken en om eindelijk eens Pedro
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-07-2014
|
|
(0) reacties
Belemmeren sociale media voor leren de sociale mobiliteit?
Sociale media bieden jongeren de gelegenheid om onderwijs te vermijden of om zich te verzetten tegen school. Dat betekent echter niet dat je sociale media zelf moet vermijden. Tara Brabazon heeft een betoog geschreven waarin zij het gebruik van sociale media voor onderwijs en leren koppelt aan de theorie van Paul Willis over ‘Learning to
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-07-2014
|
|
(0) reacties
Meedoen aan de post hbo-opleiding E-learning?
Vanaf 9 september aanstaande gaat weer de post hbo-opleiding E-learning van Fontys van start. Ik verzorg hier weer een aantal onderdelen. Er zijn nog plaatsen vrij. Ik ben volgens mij al een jaar of tien met plezier gastdocent van deze brede opleiding over e-learning. Sinds enkele jaren is Marcel de Leeuwe de hoofddocent. Ik verzorg
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-07-2014
|
|
(0) reacties
Schoolverbetering en blended learning
Nicholas Donohue en Lourenco Garcia beschrijven op Edutopia hoe blended learning heeft geleid tot betere onderwijsprestaties van een zogenaamde achterstandsschool. Tegelijkertijd illustreren zij dat blended learning meer is dan online en ‘face-to-face’ leren combineren. De auteurs laten zien dat de Revere High School (RHS) in de loop der jaren is veranderd van een ‘low-performing’ school
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-07-2014
|
|
(0) reacties
De deels manke vergelijking van MOOCs met een krant
Het fenomeen ‘drop out’ bij massive open online courses blijft de gemoederen bezighouden. Martin Weller meent dat je deelname aan MOOCs bijvoorbeeld niet zo maar mag vergelijken met het selectief lezen van een krant. Weller heeft m.i. een punt, maar ook weer niet. Martin Weller heeft een zinvolle bijdrage geschreven over uitval en MOOCs. Hij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-07-2014
|
|
(0) reacties
De potentie van Tin Can en MOOCs voor de professionele ontwikkeling
Tin Can en MOOCs kunnen beiden leren in netwerken faciliteren, en op die manier bijdragen aan de ontwikkeling van professionals. Volgens Bryant Nielson hebben Tin Can en MOOCs de potentie om bedrijfsopleidingen te veranderen. MOOCs stellen volgens heb opleidingsafdelingen in staat om: Leerstof te decomponeren zodat medewerkers leerinhouden kunnen bestuderen op het moment dat zij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-07-2014
|
|
(0) reacties
Welten-instituut verzorgt Nederlandstalige MOOC Blended learning ontwikkelen #moocblou
Vanaf 15 september 2014 verzorgt het Welten-instituut van de Open Universiteit een Nederlandstalige massive open online course over het ontwikkelen van blended learning.Ik ben één van de docenten. Tijdens deze MOOC analyseren we verschillende voorbeelden van blended learning. Deelnemers kunnen daarnaast via een extra opdracht aan de slag gaan met het maken van een ontwerp
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-07-2014
|
|
(0) reacties
MOOCs en de zelfverantwoordelijkheid van werknemers voor leren
Steeds vaker lees je over de relevantie van massive open online courses voor 'corporate learning'. MOOCs zouden werknemers in staat stellen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor leren en ontwikkelen. Bovendien bieden grote bedrijven ook steeds vaker zelf MOOCs aan. Maar er zijn m.i. ook kanttekeningen te plaatsen. Eric Carson beschrijft in How MOOCs are
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-07-2014
|
|
(0) reacties
Conferentie ‘Leren, doceren en technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar
Als onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek de krachten bundelen om de uitdagingen van de 21e eeuw aan te gaan, staan ‘evidence informed’ implementaties van innovatief onderwijs garant voor succes. Dat is de insteek van de conferentie ‘Leren en doceren met technologie: theorie en praktijk ontmoeten elkaar’ die het Welten-instituut op 7 november 2014 organiseert bij het Evoluon
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-07-2014
|
|
(0) reacties
Effectief leren met games
We weten steeds meer over de relatie tussen games en leereffecten. Games blijken effectief te kunnn zijn voor leren. Desalniettemin worden games door veel docenten nog niet gebruikt. Jordan Shapiro besteedt in Games In The Classroom: What the Research Says aandacht aan een aantal onderzoeken naar het gebruik van games in het onderwijs. Hij laat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-07-2014
|
|
(0) reacties
Waarin verschilt een MOOC van een online cursus?
Je kunt massive open online courses wat mij betreft niet vergelijken met een reguliere cursus. Wat zijn de belangrijkste verschillen? Ik was erg nieuwsgierig naar de bijdrage 11 Differences between a MOOC and an Online Course. Sahana Chattopadhyay geeft hierin haar opvatting over de verschillen tussen een MOOC en een gewone online cursus. Chattopadhyay lijkt
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-06-2014
|
|
(0) reacties
Didactiek en ICT in het onderwijs: grenzen verleggen
Vandaag heb ik een sessie verzorgd tijdens de 14e Frans-Nederlandse Ontmoetingsdagen bij de Universiteit van Lille. Ik ben daarbij ingegaan op didactiek en ICT in het onderwijs. Deze dagen zijn georganiseerd door Réseau Franco Néerlandais en Nuffic. Ik ben ingegaan op redenen om ICT in het onderwijs in te zetten. Eén van de redenen is
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-06-2014
|
|
(0) reacties
Veranderde inzichten rond de flipped classroom
De grondleggers van het concept van de flipped classroom zijn schijnbaar deels tot andere inzichten gekomen wat betreft didactiek. Ik vraag me zelfs af of je daarbij nog wel mag spreken van ‘de flipped classroom’. De kern van het concept van de flipped classroom was wat mij betreft dat je goed nadenkt over effectieve leeractiviteiten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-06-2014
|
|
(0) reacties
Overwegingen bij en tips ten aanzien van het reduceren van uitval bij MOOCs
Ik heb al vaker betoogd dat je massive open online courses niet mag vergelijken met gewone cursussen. Dat geldt in het bijzonder voor de zogenaamde ‘uitval’. Je moet m.i. wel voorkomen dat deelnemers voortijdig stoppen met de MOOC, als men dat eigenlijk niet wil. Welke maatregelen kun je nemen? Mensen nemen om verschillende redenen deel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-06-2014
|
|
(0) reacties
Leren door te structureren in plaats van te instrueren
De ‘theory of change’ kun je niet alleen gebruiken voor innovaties, maar ook als didactische aanpak. Via Stephen Downes’ OLDaily ben ik beland bij een blogpost van Oliver Quinlan. Hij stelt daarin dat we bij onderwijsontwikkeling te vaak vooral uitgaan van activiteiten, in plaats van leerresultaten. Dat leidt bijvoorbeeld op een te sterke focus op
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-06-2014
|
|
(0) reacties
ICT gebruiken om zelfsturing te geven aan je professionele ontwikkeling
Edudemic besteedt in een aantal bijdragen aandacht aan hoe je als docent gebruik kunt maken van ICT voor je professionele ontwikkeling. ‘Do It Yourself’-learning lijkt daarin centraal te staan. Jennifer Carey beschrijft bijvoorbeeld hoe zij de iPad gebruikt om een betere docent te worden. Zij maakt daarbij een onderscheid tussen de iPad voor het consumeren
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-06-2014
|
|
(0) reacties
Mijn eerste ervaring met de Oculus Rift
Vandaag heb ik voor het eerst aan den lijve kennisgemaakt met de Oculus Rift. Dit is een virtual reality headset waarmee je bijvoorbeeld serious games kunt gebruiken. Lees en huiver mee met mijn ‘experience’. Vandaag had ik een afspraak met Louis Hilgers. Louis had onder meer Google Glass en de Oculus Rift bij zich. Met
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-06-2014
|
|
(0) reacties
Geleerde lessen rond de flipped classroom
Robert Talbert past het concept van de flipped classroom binnen zijn onderwijs toe. Vier zaken had hij eigenlijk willen weten, voordat hij hiermee van start was gegaan. Lerenden begrijpen niet vanzelf wat de voordelen van deze aanpak zijn (zoals leren zelfgereguleerd te leren of meer betekenisvolle leeractiviteiten uitvoeren). Lerenden denken namelijk dat onderwijzen hetzelfde is
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-06-2014
|
|
(0) reacties
Van laatbloeier tot enthousiasteling (Wilfred 50 jaar)
Vandaag word ik 50 jaar. Een goed moment om te reflecteren op ICT in het onderwijs. ‘Technology enhanced learning’ maakt immers al lang een belangrijk deel uit van mijn leven. Je verwacht het misschien niet, maar op het gebied van ICT ben ik een laatbloeier. De eerste computer zag ik op de middelbare school. De
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-06-2014
|
|
(0) reacties
Effecten van innovatieve toepassingen van leertechnologie
Vernieuwende toepassingen op het gebied van ICT in het onderwijs kunnen verschillende effecten hebben. Belangrijk is in ieder geval het tastbaar maken van deze effecten. Göran Kattenberg wees me naar aanleiding van mijn recente bijdrage over Google Glass op het artikel From iPads to Google Glass: Warren Wiechmann on innovation in medical education at UC
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-06-2014
|
|
(0) reacties
OnderwijsInnovatie over praktijkgericht onderzoek en effectief schrijfonderwijs
Gisteren viel de meest recente papieren editie van het blad OnderwijsInnovatie bij abonnees in de bus. De online editie is uiteraard ook beschikbaar. Dit tijdschrift bevordert m.i. de betekenis van onderwijsonderzoek voor de onderwijspraktijk. Ik wil een aantal bijdragen kort bespreken. Rob Martens, Sjef Stijnen en Hans Olthof schrijven dat het nieuwe standaard evaluatie protocol
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-06-2014
|
|
(0) reacties
Fanmail en motivatie 3.0
Ik krijg wel vaker waarderingen voor mijn blog. Dat stel ik altijd op prijs. Maar gisteren kreeg ik wel iets heel speciaals. Gisteren ontving ik op mijn privé-adres een handgeschreven brief (met op de voorkant de vermelding: afdeling fanmail). De auteur gaf mij daarin een schouderklopje voor de energie die ik stop in mijn weblog
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-06-2014
|
|
(0) reacties
Wat is de waarde van MOOCs voor instellingen hoger onderwijs?
Er wordt veel geschreven over de waarde die massive open online courses hebben voor universiteiten. Deke Kassabian van de University of Pennsylvania heeft ontdekt dat de veronderstelde toegevoegde waarde maar gedeeltelijk overlapt met de werkelijke waarde. Kassiabian heeft onderzocht waarom de eliteuniversiteiten sinds 2012 hebben geïnvesteerd in MOOCs. Daarbij heeft hij ook gekeken hoe deze
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-06-2014
|
|
(0) reacties
Sessie trends en ontwikkelingen technology enhanced learning
Vanochtend heb ik in Leuven een drie uur durende bijeenkomst verzorgd over trends en ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning. Doelgroep waren ICT-managers van Nederlandse instellingen voor hoger beroepsonderwijs. Wat is mij opgevallen? COMIT is het coördinerend overleg managers informatietechnologie: een overleg voor en door ICT-managers van Nederlandse hbo-instellingen. Zij waren maandag tot
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-06-2014
|
|
(0) reacties
Flexibel leren voor de snelle lerende
Eén van de voordelen van technology enhanced learning is dat je meer flexibel leren mogelijk kunt maken. Eén van de doelgroepen zijn lerenden die sneller leren dan anderen. Volgens Peter West zijn er vier manieren waarmee je deze doelgroep kunt ‘bedienen’. Model van de lineaire uitbreiding De lerende kan sneller een volgend onderwerp bestuderen. Daarvoor
[...]
Lees verder
Pagina 64 van 66
Eerste
Vorige
57
58
59
60
61
62
63
[64]
65
66
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen