Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Volgens Debbie Morrison kun je drie belemmeringen onderscheiden voor massive open online courses (MOOCs). Deze belemmeringen zijn m.i. relevant voor online leren in het algemeen. Volgens mij zijn er overigens meer belemmeringen.
© Copyright N Chadwick and licensed for reuse under this Creative Commons License: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/
In deze al wat oudere blog post -ik loop hopeloos achter- onderscheidt Morrison de volgende drempels:
Wat mij hierbij opvalt, is dat Morrison vooral oog heeft voor de aanbieder. Er is echter ook sprake van interactie tussen gebruiker, technologie en usability. Wat voor de ene gebruiker heel logisch is, lijkt voor de ander ondoorgrondelijk.
Verder kan ook de voorkeur van lerenden voor leeractiviteiten belemmerend werken. Niet iedereen leert graag online.
Online leren doet ook een beroep op online studievaardigheden zoals kunnen plannen, jezelf kunnen motiveren of geconcentreerd en gefocust blijven. Ik merk vaak dat sommige mensen over informatie heen lezen, terwijl anderen dat niet doen. Persoonlijke omstandigheden, zoals een hoge werkdruk, kunnen ook belemmerend werken.
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht)
Bericht mij via e-mail over vervolg commentaar