Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat komt er kijken bij het volgen van een MOOC? #NLE2015

Dit was de titel van een expertsessie die ik vandaag heb verzorgd tijdens editie 2015 van Next Learning.  In deze sessie ben ik met name ingegaan op wat een deelnemer zelf kan doen om voortijdige uitval uit een massive open online course (MOOC) te voorkomen. In mijn sessie ben ik eerst ingegaan op het fenomeen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Big data voor gepersonaliseerd leren #NLE2015

Ik heb vandaag deelgenomen aan Next Learning. Eén van de sessies werd verzorgd door Kees Versteeg van het Hondsrug College, en ging over learning analytics in het onderwijs. Binnen het Hondsrug College (2100 leerlingen) wordt veel gebruik gemaakt van ICT en big data. Dankzij big data kunnen we volgens Kees Versteeg beter beslissingen nemen op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Opleiden op de werkplek kan niet!….Of wel? #NLE2015

Als je wilt innoveren, dan is werkplekleren vaak geen effectieve manier. Aldus hoogleraar HRD Rob Poell tijdens een keynote tijdens de Next Learning 2015. In deze blogpost lees je hoe dat komt. Vandaag vond de Next Learning plaats. De dag waar ‘leerprofessionals’ in Nederland en Vlaanderen nieuwe inzichten kunnen krijgen op het gebied van leren [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waar het bij sir Ken Robinson echt om gaat

Hoge bomen vangen veel wind. Dat geldt ook voor iemand als sir Ken Robinson. Immens populair bij veel critici van het huidige onderwijssysteem. Maar onlangs ook scherp bekritiseerd. Is dat terecht? In één van zijn befaamde TED-presentaties stelt sir Ken dat scholen de creativiteit van jongeren om zeep helpen. In hun lezenswaardige boek “Urban Myths” [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De smartphone binnen de klas gebruiken

De smartphone is vermoedelijk de meest omstreden technologie in relatie tot het onderwijs.  Docent Larry Ferlazzo heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld van een opponent tot iemand die smartphones schoorvoetend in de klas heeft aanvaard. In Managing Student Cellphone Use In Class schrijft hij hoe hij en een collega van hem met lerenden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkte invloed van betekenisvolle onderwijservaringen op de loopbaan

Betekenisvolle onderwijservaringen, zoals studeren in het buitenland, hebben een geringere invloed op de latere loopbaan van werknemers dan gehoopt. Verder blijkt de hoofdfase van de opleiding van invloed te zijn op de latere tevredenheid met het werk (en het inkomen). Dit zijn twee bevindingen uit een studie van de New York University. De onderzoekers hebben [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe technologie positief gedrag in scholen kan ondersteunen?

Binnen het onderwijs wordt dikwijls aandacht besteed aan een schoolbrede aanpak voor gedragsvraagstukken, met een positieve insteek. Hoe kan technologie deze benadering ondersteunen? PBIS staat voor “Positive Behavioral Interventions and Supports”. Je streeft daarbij via een schoolbrede aanpak naar het expliciet maken en stimuleren van gewenst gedrag bij lerenden. Vanuit gedeelde waarden probeer je een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leven lang leren heeft last van ‘oud denken’

Werkgevers en werknemers hebben te veel last van ‘oud denken’ als het gaat om professionele ontwikkeling. De urgentie van ‘een leven lang leren’ rechtvaardigt het doen van investeringen en het nemen van risico’s hierin. Managementsite bespreekt een artikel waarin hoogleraar Bas van Weel onder meer ingaat op -wat ik noem- de ‘leven lang leren’-tegenstelling: professionals [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

OpenU: ontwerp van een geïntegreerd systeem voor het ondersteunen van een leven lang leren (promotie Henry Hermans)

Onderwijsinstellingen kunnen een leven lang leren faciliteren als zij meer vraaggestuurd, studentgecentreerd onderwijs gaan vormgeven. Daarvoor hebben zij een flexibele infrastructuur voor e-learning nodig, die personalisatie van leren mogelijk maakt. Henry Hermans (Open Universiteit) zal morgen verdedigen dat het mogelijk is om een degelijk geïntegreerd leersysteem te ontwerpen en te ontwikkelen. Morgen hoopt mijn (formeel [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Middagsessie opleiding Blended Learning Design

Het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid biedt sinds dit jaar een opleiding Blended Learning Design aan. Ik ben één van de docenten. Vanmiddag heb ik het middaggedeelte van dag drie verzorgd. De deelnemers werken in in deze driedaagse opleiding aan een eigen ontwerp voor een blended learning cursus, training of leeractiviteit. Deze cursus vindt in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

‘Data-informed’ onderwijs, geen datagedreven onderwijs #nsdag2015

Vanochtend heb ik een keynote verzorgd tijdens de jaarlijkse N@tschool gebruikersdag. Ik heb daarin een kritische betoog gehouden over het gebruik van big data in het onderwijs. Het verzamelen, analyseren en gebruiken van grote hoeveelheden data heeft mogelijkheden, maar ook risico’s. Tijdens een bezoek aan het Stasi-museum in 2013 en aan der Tränenpalast in 2014 [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waarom tijd- en plaatsonafhankelijk leren in het MBO?

Vanavond heb ik op verzoek een presentatie verzorgd over tijd- en plaatsonafhankelijk leren dat gefaciliteerd wordt met ICT. Ik maak sinds ongeveer anderhalf jaar deel uit van de Raad van Advies van Sintlucas. We komen een aantal jaren bij elkaar om met het College van Bestuur van deze MBO-instelling van gedachten te wisselen over relevante [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Social learning als uitdaging voor de L&D-afdeling

Social learning staat volop in de aandacht. Tegelijkertijd breken afdelingen of functionarissen binnen arbeidsorganisaties, die verantwoordelijk zijn voor Leren & Ontwikkelen (L&D), zich vaak het hoofd hoe zij ‘social learning’ kunnen invoeren. Sahana Chattopadhyay stelt echter dat je social learning niet zo maar kunt implementeren. Het is een benadering die geïntegreerd moet zijn in de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De mythe van evidence-based onderwijs

Onderwijsonderzoek is van groot belang. Maar onderwijs kan en zal nooit gebaseerd zijn op of gedreven worden door onderzoek. Aldus oud-hoogleraar Dylan William in een pittig en raak betoog. William sprak over dit tijdens een sessie van ResearchEd, een organisatie van en voor docenten die gericht is op het verbeteren van ‘research literacy’ in het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

WilfredRubens.com geregistreerd als instelling in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs

Eén van mijn activiteiten als zelfstandig adviseur is het verzorgen van professionaliseringsactiviteiten op het gebied van ‘technology enhanced learning’. De afgelopen week heeft WilfredRubens.com een audit ondergaan, en is mijn bedrijf in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO) geregistreerd als instelling. Ik ben al een tijdje in het CRKBO geregistreerd als docent. Dat betekent dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van mobile learning

Deze blogpost van Origin Learning illustreert niet alleen de enorme groei aan mobiel dataverkeer en mobiel internetgebruik, maar verkent ook de ontwikkeling van mobiele technologie voor leren (met name voor werkplek leren). Ik zal de trends samenvatten en indien ‘nodig’ er ook commentaar bij leveren. De trends zijn dan: HTML5 vervangt Flash-technologie als het gaat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Deeltijd onderwijs versterken met ICT

Vanavond verzorg ik tijdens een docentenavond van de Academie Voor Deeltijd van Avans Hogeschool een inleiding en een workshop over het versterken van deeltijd onderwijs met behulp van ICT. In mijn inleiding ga ik in op redenen om (meer) ICT binnen deeltijd onderwijs in te zetten. Eén van de redenen is de maatschappelijke druk om [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Publieke druk kan misbruik educatieve data voorkomen

Het wordt tijd dat verschillende belanghebbenden bij het onderwijs kritischer worden ten aanzien van het registreren, opslaan, bewaren en gebruiken van educatieve data. Publieke druk kan bedrijven dwingen meer aandacht te besteden aan de privacy van lerenden. Dat laat de casus van ClassDojo m.i. goed zien. ClassDojo is een applicatie waarmee je leerlingen badges kunt [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

De beperkingen van learning analytics

Learning analytics heeft ongetwijfeld waarde. Maar we moeten het belang ervan niet overdrijven. Niet alles wat in het onderwijs belangrijk is, is volgens Dick van der Wateren namelijk meetbaar. Bij learning analytics verzamelen en analyseren we grote hoeveelheden educatieve data. We proberen daarin patronen te herkennen en op basis daarvan feedback te geven op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe technologieën en doorgeslagen liberalisering

Nieuwe technologieën kunnen burgers in staat stellen veel zaken zelf te regelen. Maar ze kunnen ook leiden tot doorgeslagen liberalisering en oneerlijke concurrentie. Ik vind het fantastisch om te zien hoe je dankzij 3D-printers zelf producten kunt maken, hoe je dankzij sites als LiveMoocha zelfgestuurd kunt leren en hoe je dankzij toepassingen als Booking.com en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Flipped classroom gaat in feite om ‘beheersingsleren’

Het concept van de flipped classroom wordt vaak geassocieerd met het thuis bekijken van video. Dat is volgens de grondleggers een misvatting. In feite gaat het namelijk om ‘mastery learning’. Het concept van de flipped classroom draait niet om video, maar om activerende activiteiten die je in je klas kunt doen. Dat stelt één van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Studenten moeten leren een leven lang te leren

Aangezien een leven lang leren steeds belangrijker wordt, en kenniswerkers vooral op andere manieren leren dan via scholing en training, zal het hoger onderwijs studenten  moeten leren hoe zij effectief en efficiënt kunnen leren nadat zij het onderwijs hebben verlaten. Dat is één van mijn conclusies na lezing van de bijdrage Betere studiekeuze helpt LLL. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-04-2015 | Article Rating | (0) reacties

Masterclass blended learning inspiratiedag Consortium Beroepsonderwijs

Vandaag heb ik een masterclass mogen verzorgen in het kader van de landelijke inspiratiedag van het Consortium Beroepsonderwijs. Daarbij ben ik onder meer ingegaan op de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van blended learning. Na een kennismaking via Mentimeter, heb ik kort teruggeblikt op de invoering van ICT binnen het onderwijs. Rond 1995 werd bijvoorbeeld [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Smartphones gebruiken: leren focussen is een must

Erno Mijland is één van de vele mensen die volgens eigen zeggen zijn leven laat dicteren door zijn smartphone. Volgens hem moeten we manieren vinden om te ontsnappen aan de dagelijkse verleidingen van dit mobiele device. Een taak voor het onderwijs? Vandaag las ik via Blendle Erno’s artikel Help! Hoe ontsnap ik aan mijn smartphone? [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je de betrokkenheid van lerenden bij e-learning vergroten?

Volgens Clive Shepherd zijn er vier zaken die je moet doen, en vier zaken die je vooral moet laten om lerenden bij e-learning proberen te betrekken. Wat moet je doen? Zorg voor een ‘emotionele’ impact. Het geleerde beklijft beter als er een emotionele lading aan gegeven kan worden (humor, schok, drama, enzovoorts). Vertel verhalen. Ook [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Professionalisering rond digitale geletterdheid

In het kader van een themanummer van Innovisier over professionalisering in het onderwijs, ben ik laatst geïnterviewd over professionalisering rond digitale geletterdheid. Ik geef daarin aan dat de belangrijkste bekwaamheid m.i. is: de pedagogisch-didactische impact kennen van ICT-middelen. Verder pleit ik voor een integratie van leren en werken, ga ik summier in op de rol [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Innovatief vakwerk #cvimc

Tijdens dag twee van de Managementconferentie van het Consortium voor Innovatie kon je weer kiezen uit tal van sessies. Ik heb met name gekozen voor sessies met een innovatief karakter. Tijdens de eerste sessie van dag twee van de Managementconferentie gingen ROC RIVOR, ROC De Leijgraaf, MBO Raad en Stichting Praktijkleren in op breed opleiden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuw vakwerk en e-learning #cvimc

Vandaag en morgen vindt in de DRU Cultuurfabriek te Ulft de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie (CvI) plaats. Het motto van de conferentie is “Nieuw vakwerk”. Vandaag heb hier twee sessies over het gebruik van e-learning bijgewoond. De conferenties van het CvI worden altijd samen met een gastcollege georganiseerd. Dit jaar is dat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Sessie visieontwikkeling ICT en onderwijsvernieuwing

Vandaag heb ik in het kader van een onderwijsvernieuwingsproject een sessie verzorgd voor en met het managementteam van de Academie van Deeltijd van Avans Hogeschool over visieontwikkeling op ICT en onderwijs. Ik heb daarbij de metafoor van het beklimmen van een berg gebruikt. Je begint daarbij eerst met het bepalen van de top die je [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Meerkat en onderwijs: toepassing en/of thema?

Het is wellicht dé internethype van dit moment: de live video app Meerkat. Als ik kijk naar het onderwijs vind ik het echter eerder een relevant thema, dan een bruikbare toepassing. Eerlijk is eerlijk: Meerkat is een super simpele toepassing. Je kunt je iPhone of iPad gebruiken om via de Meerkat-app live uitzendingen te maken [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Waak voor doorgeslagen gamification

'Gamification' en serious gaming hebben veel potentie voor onderwijs en leren, maar we moeten er voor waken daarin niet door te slaan. Ryan Tracey spreekt zelfs van de donkere kant van gamification. Bij gamification pas je kenmerken van games – dus niet games zelf – toe binnen het onderwijs of opleidingen. Een bekende toepassing zijn [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zijn SPOC’s een vorm van open onderwijs?

Is een Small Private Online Course (SPOC) een vorm van ‘open education’, en mag een SPOC in één adem genoemd worden met een massive open online course? Drie dagen geleden ontspon zich hierover een Twitter-discussie die nu in blog posts een vervolg krijgt. Ik zal daarbij eerst ingaan op de vraag of dit wel een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning ontwikkelen tijdens een studiedag

Vandaag vond studiedag twee plaats over het ontwikkelen van blended learning. De doelgroep van deze tweedaagse -met tussendoor een werkopdracht- werd gevormd door een groep enthousiaste medewerkers van het Fontys Educatief Centrum. Een mooi voorbeeld van werkend leren, vind ik. Tijdens dag één hebben we vooral een stappenplan voor de ontwikkeling van blended learning gevolgd. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

CINOP Lentesessie: drie trends ICT en leren

Vandaag heeft CINOP een bijeenkomst georganiseerd waar men een ‘goed gesprek’ met relaties heeft gevoerd over de kruisbestuiving tussen arbeidsmarkt en onderwijs. Ik mocht daarbij met Pieter van Knippenberg (ROC West-Brabant) ingaan op de toekomst van het leren, en de impact van technologie op dit leren. De sessie bestond uit kort en krachtige bijdragen die [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Beschrijvingskader blended learning

Je kunt de praktijk van blended learning op verschillende manieren beschrijven. In deze blogpost wil ik een mogelijk beschrijvingskader presenteren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. In mijn presentaties en workshops onderscheid ik vaak elf modellen van blended learning. Deze modellen zijn met name gebaseerd op twee parameters: Gebruik je ICT vooral binnen de onderwijsinstelling [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs als proeftuin voor onderwijsvernieuwing

Eén van de redenen die onderwijsinstellingen kunnen hebben om massive open online courses te ontwikkelen en aan te bieden, is de laboratoriumfunctie die MOOCs kunnen hebben. De bijdrage Innovative MOOCs Take Learning in New Directions van Dian Schaffhauser laat dit duidelijk zien. Deze bijdrage beschrijft twee cases. De eerste casus is van de universiteit van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je de interactiviteit van je onderwijs vergroten?

Als lerenden actief aan de slag gaan met leerstof, dan leren zij meer. eSchool News beschrijft drie manieren waarop docenten de interactiviteit van hun onderwijs kunnen vergroten met ICT. Bed spelelementen in je onderwijs in. Daarbij gaat het niet om ‘harde’ concurrentie, maar ‘vriendelijke’ competitie. Zoals het laten beantwoorden van quiz-vragen tijdens presentaties waarbij lerenden [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe ik van mijn adware af ben gekomen

De afgelopen week werd mijn Macbook geïnfecteerd met ‘adware’. Omdat het mij heel wat tijd heeft gekost om daar achter te komen, wil ik de oplossing op mijn blog delen. Afgelopen maandag opende opeens een vreemde website in mijn browser, toen ik op een link in een programma klikte. Ik klikte het scherm weg, klikte [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kleine opleidingen toegankelijk houden dankzij technology enhanced learning

In de huidige discussie over het verondersteld doorgeslagen rendementsdenken in het hoger onderwijs ontbreekt m.i. één element: de rol die technology enhanced learning kan spelen bij het toegankelijk houden van kleine opleidingen. Met name aan de Universiteit van Amsterdam klagen studenten en docenten er over dat het bestuur te veel oog heeft voor de financiële [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Studiedagen blended learning ontwikkelen

Vandaag heb ik de eerste van twee studiedagen over het ontwikkelen van blended learning verzorgd voor medewerkers van het Fontys Educatief Centrum. Een tien stappenplan vormde de ruggengraat van vandaag. De stappen zijn: Context: waartoe en voor wie ontwikkelen wij blended learning (externe invloeden, doelgroep)? Wat is de huidige situatie (didactiek, leerinhouden, leertechnologieën)? Welke doelen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

OEB 2015: Accelerating the Shift #oeb15

December 2015 is nog heel ver weg. Dan vindt de komende editie van de Online Educa Berlijn plaats. Maar als je er een sessie wilt verzorgen, dan zul je de komende tijd toch al aan de slag moeten. Gisteravond ontving ik als lid van de ‘advisory board’ van de Online Educa Berlijn de vooraankondiging van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Geeft de Apple Watch een impuls aan ‘wearable computing’?

Ik heb geaarzeld of ik deze blogpost zou schrijven. Ik beschouw mezelf immers niet als iemand die technologiegedreven is, of als een gadgetfreak. Ik beschouw ‘wearable computing’ echter als een relevant fenomeen, ook voor leren. En Apple zou er wel eens in kunnen slagen hier een nieuwe impuls aan te geven. Smartwatches bestaan al langer. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe kun je deelname aan een MOOC volhouden?

Het is bekend dat veel deelnemers aan een massive open online course eerder met deze MOOC stoppen dan zij aanvankelijk van plan waren. In deze blogpost wil ik verkennen wat je hier als lerende zelf aan kunt doen.   Je kunt ‘drop out’ uit een MOOC het beste definiëren als “voortijdig stoppen zonder dat de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOCs zijn onvergelijkbaar met gewone online cursussen

Het massale en vooral ‘open’ karakter van massive open online courses maakt dat MOOCs niet te vergelijken zijn met reguliere (online) cursussen. De variabelen die we gebruiken om cursussen te beschrijven, zullen opnieuw moeten worden gedefinieerd om MOOCs te kunnen typeren. Volgens de onderzoekers Jennifer DeBoer, Andrew D. Ho, Glenda S. Stump, en Lori Breslow [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Workshop visie op e-learning

Vandaag heb ik in het kader van een adviestraject een workshop verzorgd over het ontwikkelen van een visie op e-learning. Na een korte inleiding over de ontwikkeling van e-learning, ben ik met de aanwezigen eerst ingegaan op externe invloeden die van invloed zijn op organisatie, en die kunnen leiden tot een koersverandering van de organisatie [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Online masterclass expertiseontwikkeling van docenten #OU_Nederland #Welteninstituut

Hoe verloopt de expertiseontwikkeling van docenten en hoe houden docenten hun expertise op peil? Op deze vragen gaat hoogleraar Els Boshuizen van de Open Universiteit tijdens een online live sessie op vrijdag 6 maart 2015 in. Update 5 maart 2015, 12.30 uur: ik krijg net door dat deze masterclass op een later tijdstip plaats zal [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat beïnvloedt het engagement van lerenden in MOOCs?

Volgens Hilary Albert en Manjit Sekhon zijn zeven ‘c’s’ van invloed op het engagement van lerenden in massive open online courses, die binnen bedrijven worden toegepast.  Een aantal van die ‘c’s’ zijn m.i. ook breder toepasbaar op (massive open) online courses. Een paar dagen geleden heb ik geschreven over onderzoek naar engagement van lerenden in [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Gastcollege de toekomst van leren in een virtuele wereld

Vanavond heb ik in het kader van de Honours Class lezingenreeks 2015 van de Universiteit Leiden voor de vierde keer een gastcollege verzorgd over “The Future of Learning in a Virtual World”. Na een korte terugblik op de ontwikkeling van e-learning, en redenen om gebruik te maken van ICT voor leren, ben ik ingegaan op [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe lerenden binnen MOOCs opereren?

Vier onderzoekers van Stanford University en Cornell University (Anderson cs) hebben onderzoek gedaan naar het engagement, de betrokkenheid, van studenten in massive open online courses. Zij hebben daarbij vooral gekeken naar interactie. De auteurs menen dat begrip van de wijze waarop lerenden interacteren in een MOOC van groot belang is omdat dit van invloed is [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-03-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijn start als zelfstandig adviseur

Vandaag is het dan officieel zo ver. Ik ben gestart als zelfstandig adviseur. In deze blogpost geef ik een korte impressie wat daar allemaal bij komt kijken. Een aantal zaken had ik al geregeld, zoals inschrijving in de Kamer van Koophandel en een BTW-nummer. Na een tip van Hanneke van Stokkom heb ik allereerst contact opgenomen met [...] Lees verder
Pagina 59 van 66Eerste   Vorige   54  55  56  57  58  [59]  60  61  62  63  Volgende   Laatste