toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-06-2015
|
|
(0) reacties
Gratis en open source bronnen voor het onderwijs
“Ken je deze website niet?”, vroeg één van mijn gesprekspartners me de afgelopen week. Mijn antwoord was ontkennend. Ik kende Paul’s E-learning Resources nog niet. Tijd voor een kennismaking, en een summiere vergelijking met andere initiatieven. Paul Andrews geeft advies en verzorgt professionalisering over het gebruik van ICT voor leren. Op zijn website staat ook
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-06-2015
|
|
(0) reacties
Actief leren in de virtual classroom
Anno 2015 beschikken we over breedband en krachtige technologieën waardoor we webinars of virtual classrooms kunnen faciliteren, waar lerenden plaatsonafhankelijk en tijdgebonden leren. We moeten daarbij wel extra goed nadenken over de didactiek die we daarbij hanteren. Diana Howles pleit zelfs voor een ‘flipped virtual classroom’ waar sprake is van actief leren en een hoge mate
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-06-2015
|
|
(0) reacties
Ontzorg docenten ten behoeve van opener HBO #LecOER
Vanmiddag heeft Robert Schuwer zijn lectorale reden als lector Open Educational Resources (OER) bij Fontys Hogeschool ICT uitgesproken. Gaat het HBO naar een open curriculum? En wat betekent dat voor docenten? Na een welkomstwoord van directeur Ad Vissers en CvB-er Hans Nederlof mocht Robert zijn intrede-rede uitspreken. Waarom moet het HBO ‘opener’ worden, en wat betekent dit voor
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-06-2015
|
|
(0) reacties
Hbopener: naar een open hbo-curriculum #LECOER
Vanmiddag heb ik deelgenomen aan het seminar “Hbopener: naar een open hbo-curriculum” dat ter gelegenheid van de lectorale reden van Robert Schuwer door Fontys werd georganiseerd. Hieronder vind je impressie. Dagvoorzitter Ben Janssen plaatste ‘open onderwijs’ in een breder kader. Hij beschreef ook het fenomeen “open washing” dat in feite betekent dat initiatieven op dit
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-06-2015
|
|
(0) reacties
Wat kun je doen om lerenden binnen een MOOC bij de les te houden?
Door een massive open online course ‘hapklaar’ samen te stellen, kun je er toe bijdragen dat lerenden gemotiveerd en actief blijven. Dat is de strekking van een onderzoekspaper van drie onderzoekers van de Universiteit van Graz. MOOCs as granular systems: design patterns to foster participant activity van Elke Lackner, Martin Ebner en Mohammad Khalil gaat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-06-2015
|
|
(0) reacties
Uitdagingen rond open badges als erkenning van leren en ontwikkelen
Open badges worden gezien als een mogelijk alternatief voor het erkennen van allerlei vormen van online leren. Daarbij hebben we volgens Ben Betts wel nog een aantal uitdagingen het hoofd te bieden. Maar volgens hem gloort er ook licht aan de horizon. Ben beschrijft hoe je via xAPI (‘ooit’ Tin Can genoemd) online kunt aangeven
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-06-2015
|
|
(0) reacties
E-learning trends en ontwikkelingen (gastcollege)
Vanavond verzorg ik in het kader van de de post-HBO opleiding e-learning van Fontys een gastcollege over e-learning trends en ontwikkelingen. Als voorbereidingsopdracht heb ik de deelnemers weer gevraagd om via een Google Doc aan te geven welke trends en ontwikkelingen men al kende. Op basis hiervan heb ik samenvatting in Wordle gemaakt. Mentimeter gebruik
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-06-2015
|
|
(0) reacties
SMS-en en twitteren in de klas hoeft niet per definitie ten koste te gaan van leren
Het gebruik van mobiele telefoons in de klas leidt vaak af, ten koste van het leren. Dat dit niet per definitie het geval hoeft te zijn, laat een recent onderzoek zien. Volgens ScienceDaily moeten docenten vandaag de dag dikwijls concurreren met veel elektronische prikkels. Het gebruik van WhatsApp, SMS en Twitter gaat vaak ten koste
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-06-2015
|
|
(0) reacties
De kracht van visualisatie
Onderstaande video illustreert m.i. hoe krachtig visualisaties kunnen zijn voor leren. Dankzij een bericht van Jurroen Cluitmans op Facebook ben ik op onderstaande video gestuit. Deze video verhaalt aan de hand van staafdiagrammen en enkele foto’s hoeveel militairen en burgers er tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen (70 miljoen), en wat de belangrijkste oorzaken daarvan
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-06-2015
|
|
(0) reacties
Workshop leertechnologie en teamgericht werkplek leren #Daelzicht
Ik heb gisteren bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over het faciliteren van teamgericht werkplek leren met leertechnologie. De Daelzicht Academie coördineert het leren bij zorginstelling Daelzicht. Zij hebben een eigentijdse visie op leren waarbij werkplek leren een cruciale rol speelt, en ook e-learning steeds belangrijker wordt. In mijn introductie heb ik werkplek leren
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-06-2015
|
|
(0) reacties
Kunnen we wèl multitasken (of meten we niet wat we willen meten)?
Volgens ScienceDaily leidt een recent onderzoek van de Universiteit van Florida tot twijfels omtrent ons onvermogen om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Volgens mij is dat de vraag, en hangen de bevindingen nauw samen met de onderzoeksopzet. De onderzoekers hebben een gezonde groep volwassenen (20 personen) en een groep Parkinson-patiënten (28 personen) de volgende
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-06-2015
|
|
(0) reacties
Nederlandstalige YouTube-video’s over onderwijs en ICT
Wat is de Maker Movement? Hoe werkt innovatie? Wat is de de taxonomie van Bloom? Deze en andere begrippen en concepten worden in helder Nederlands uitgelegd door Don Zuiderman van de Hogeschool Utrecht. Toen Don me een paar dagen geleden wees op zijn eigen video-uitleg van Mayer’s cognitieve multimediatheorie, realiseerde ik me dat ik nog nooit
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-06-2015
|
|
(0) reacties
Online masterclass motivatie en onderwijs #OU_Nederland #Welteninstituut
Hoe komt het dat wanneer je iets interessant vindt, leren bijna vanzelf lijkt te gaan? En is er wat te zeggen over personalisering van het onderwijs met ICT en motivatie van leerlingen? Op deze en andere vragen gaat hoogleraar Rob Martens van de Open Universiteit met een aantal collega’s in tijdens een gratis online masterclass
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-06-2015
|
|
(0) reacties
Zelf ervaring opdoen met wearable technology
Vandaag heb ik geen gelegenheid om uitgebreid te bloggen. De reden treffen jullie hieronder aan. Ik heb vandaag een erg vroeg verjaardagscadeau gekregen. De zeven weken levertijd bleken er ongeveer twee te zijn. De komende tijd zal ik over mijn ervaringen met deze Apple Watch bloggen. Ik ben nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-06-2015
|
|
(0) reacties
Ontwerpprincipes van multimedialeren
De cognitive theory of multimedia learning van Richard Mayer is zeer relevant voor het ontwikkelen van technology enhanced learning. Maar wat zijn samengevat de belangrijkste principes van deze theorie? Via Scoop-it heb ik laatst summier aandacht besteed aan de uitgebreide Vlaamse website over digitale didactiek. Deze website vat ook Mayer’s ontwerpprincipes voor leren met multimedia
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
31-05-2015
|
|
(0) reacties
Wat belemmert samenwerken (en samenwerkend leren)?
Als we het hebben over factoren die samenwerken en samenwerkend leren belemmeren, dan doelen we vaak op zaken als ‘leercultuur’, leiding geven of op weinig betekenisvolle taken. Volgens John Spencer is echter één factor de belangrijkste belemmering. Verschillende factoren spelen een rol bij succesvolle vormen van samenwerking. Mattessich en Monsey onderscheiden in een meer dan
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-05-2015
|
|
(0) reacties
Feedback met behulp van ICT: toepassingen en hun eigenschappen
Het geven en krijgen van feedback is een belangrijke leeractiviteit. Je kunt technologie gebruiken om deze activiteit te faciliteren. In deze blogpost beschrijf ik enkele applicaties, inclusief afwegingen bij het gebruik ervan. Aanleiding voor deze bijdrage is een blogpost van Frans Droog over een nieuwe tool, Poli.sh. Een aantal mensen heeft vragen gesteld over deze tool,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-05-2015
|
|
(0) reacties
Tweedaagse blended learning ontwikkelen
Op 27 en 28 mei j.l heb ik bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden een tweedaagse verzorgd over het ontwikkelen van blended learning. Een groep docenten is mede op basis van een stappenplan en beschrijvingskader aan de slag gegaan met het (her)ontwerpen van hun onderwijs met behulp van ICT. We hebben woensdagochtend met behulp van Google
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-05-2015
|
|
(0) reacties
Bloggen en ‘connected learning’
Het artikel Why Blogging Is Key to the Future of Higher Ed laat zien dat je weblogs prima kunt inzetten binnen een activerende didactiek, waarbij studenten leren via interactie. De Virginia Commonwealth University (30 duizend studenten) heeft een jaar geleden bloggen als leeractiviteit van studenten geïntroduceerd. Inmiddels zijn er meer dan 7000 blogs en websites
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-05-2015
|
|
(0) reacties
Kunnen tablets de adoptie van ICT in het onderwijs het laatste zetje geven?
Binnen het onderwijs wordt ICT in toenemende mate voor leren gebruikt. Vermoedelijk is er een kleine groep onderwijsgevenden die nog terughoudend is in het gebruik technologie voor leren. Kunnen tablets deze groep over de streep trekken? Ik stel me deze vraag naar aanleiding van een onderzoek van de New Michigan State University. Zij concluderen dat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-05-2015
|
|
(0) reacties
De SPOC als afgeleide van een MOOC
Met enige regelmatig wordt -ook door mij- de discussie gevoerd over de waarde van de term SPOC (Small Private Online Course). Dankzij twitter ben ik er nu wel uit. Voorlopig tenminste. Een tijd geleden voerde ik met onder meer Robert Schuwer en Pierre Gorissen een discussie over de term ’SPOC’: Is een SPOC open? The
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-05-2015
|
|
(0) reacties
De toekomst van het hoger onderwijs door de bril van het bedrijfsleven
“This is the Future of College” beschrijft noodzakelijk geachte veranderingen van het hoger onderwijs. Auteur Jessica Hullinger kiest daarbij nadrukkelijk het perspectief van het (Amerikaanse) bedrijfsleven. De slotconclusie luidt: we kunnen ons niet permitteren universiteiten te laten verdwijnen. Mits zij veranderen. De kern van deze bijdrage is: Het hoger onderwijs is de laatste 100 jaar
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-05-2015
|
|
(0) reacties
Samenwerkend leren en leren via interactie
Docenten die aangeven aan de slag te willen met samenwerkend leren, bedoelen daarmee eigenlijk leren via interactie. De twee verschillen namelijk van elkaar. Met behulp van technologie kun je beide vormen faciliteren. Bij samenwerkend leren werken lerenden in een groep aan een gemeenschappelijke taak. Vandaag de dag wordt technologie daarbij ingezet om het leren effectiever
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-05-2015
|
|
(0) reacties
Invloed van videogames op het brein
Aangezien videogames populair zijn en vaak intensief worden gespeeld, is de vraag relevant wat de gevolgen hiervan zijn voor het brein. Onlangs is een onderzoek gepubliceerd dat hier nieuwe inzichten in biedt. Menig gamer besteedt zo’n 10.000 uur aan videogames voordat hij of zij 21 jaar is. Wat doet dat met hun brein, en daarmee
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-05-2015
|
|
(0) reacties
Bruikbaar paper over differentiëren met digitale leermiddelen
De afgelopen week werd ik geattendeerd op een paper over digitale leermiddelen, Differentiëren met digitale leermiddelen. Eén van de auteurs was benieuwd wat ik er van vond. Samenvattend vind ik het een erg bruikbare publicatie, waar ik enkele elementen in mis. Wijnand Gijzen en Henk van de Hoef hebben een uitgebreid paper geschreven over differentiëren
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-05-2015
|
|
(0) reacties
Waarom hebben we op het gebied van leren moeite met hyperbolen, metaforen en modellen?
Op het gebied van technology enhanced learning hebben we moeite om hyperbolen, metaforen en modellen op hun waarde te schatten. Dat leidt veelal af van de vaak noodzakelijke discussie. Martin Weller haalt instemmend Audrey Watters aan die de vergelijking van het onderwijssysteem met de industriële revolutie bekritiseert. De strekking van hun betoog is dat we
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-05-2015
|
|
(0) reacties
Hebben we behoefte aan micro-learning als nieuw begrip?
De laatste tijd kom ik vaker berichten tegen over ‘micro-learning’. Wat is het, en hebben we behoefte aan een nieuwe term? Op het gebied van e-learning zijn ‘we’ er goed in om steeds nieuwe termen te verzinnen. Dat gebeurt met name door bedrijven aan ‘branding’ willen doen: het positioneren van een product of dienst als
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-05-2015
|
|
(0) reacties
Wat je kunt leren van het ICT in onderwijs-debacle van het Los Angeles Unified School District?
Eind 2013 baarde het Los Angeles Unified School District opzien met een grootschalige implementatie van iPads met Pearson-curricula. Inmiddels is men $ 1,3 miljard armer, en veel teleurstellende ervaringen rijker. Een recent ‘Wired-artikel’ over deze casus bevat wijze lessen ten aanzien van de implementatie van ICT in het onderwijs. Wired laat namelijk ook zien dat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-05-2015
|
|
(0) reacties
Moeten we mobiele telefoons toch maar uit ons onderwijs bannen?
The Guardian schreef het afgelopen weekend over een recent onderzoek waaruit blijkt dat het verbannen van mobiele telefoons uit het onderwijs leidt tot betere leerprestaties. Vooral leerprestaties van lerenden die minder goed leren. Hoog tijd om deze apparaten uit ons onderwijs te bannen? Mwa. De onderzoekers van het Centre for Economic Performance van de London
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-05-2015
|
|
(0) reacties
De relevantie van ideeën van Steve Jobs voor e-learning
Meghan Sullivan presenteert acht citaten van Steve Jobs, en illustreert de relevantie ervan voor e-learning. Ik ga hier een heel eind in mee. De biografie van Walter Isaacson over Steve Jobs laat m.i. twee kanten zien van de legendarische Apple-oprichter. Aan de ene kant de briljante, gepassioneerde, ambitieuze creatieveling die veel invloed heeft gehad op
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-05-2015
|
|
(0) reacties
Draagbare technologie voor werkplek leren
Draagbare -‘wearable’- technologie is bezig met een opmars en zal ook in toenemende mate gebruikt gaan worden voor leren. Bijvoorbeeld voor werkplek leren. Dat levert echter ook uitdagingen op. In The Greatest Potential—And Obstacle—For Wearables At Work gaat Alberto Torres vooral in op de potentie en risico’s van ‘smartwatches’ en ‘smartglasses’ voor werken. In mijn
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-05-2015
|
|
(0) reacties
De Lego-benadering van de elektronische leeromgeving van de toekomst
De Educause heeft recent een rapport geschreven over de “next generation digital learning environment (NGDLE)” (pdf). Daarin besteden zij aandacht aan de architectuur en aan de belangrijkste functionaliteiten van deze “ELO zoveelpuntnul”. Zo zal deze omgeving meer gericht moeten zijn op het faciliteren van het leren, in plaats van op het managen van het leren.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-05-2015
|
|
(0) reacties
Ontwikkeling en implementatie yOUlearn vordert
Bij de Open Universiteit zijn we nog steeds druk bezig met de ontwikkeling en implementatie van yOUlearn, de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de OU. Tijd voor een update. Op 1 september 2015 moeten studenten van de vernieuwde masteropleidingen van de OU de betreffende cursussen van hun opleiding via yOUlearn kunnen volgen. Deze omgeving
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-05-2015
|
|
(0) reacties
De beperkingen van het ‘performance-denken’
“We moeten meer kijken naar de ‘performance’ van werknemers, en niet naar wat zij hebben geleerd”. De strekking van deze opmerking domineert vandaag de dag het denken over de professionele ontwikkeling van medewerkers. Dit ‘performance-denken’ heeft echter ook beperkingen. De laatste jaren wordt er, bijvoorbeeld door mensen als Jane Hart en Charles Jennings, voor gepleit
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-05-2015
|
|
(0) reacties
Themamiddag social learning inzetten bij mediawijsheid
Op 2 oktober aanstaande verzorgen Patrick Koning, Marcel de Leeuwe en ik in het Innovatiehuis van het Consortium voor innovatie een interactieve themamiddag over het inzetten van social learning bij mediawijsheid. Aanleiding is de publicatie van de boeken: Mediawijsheid in de klas van Patrick Koning Social learning en leren met sociale media van Marcel en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-05-2015
|
|
(0) reacties
De belangrijkste psychologische principes voor leren en onderwijs
Wat weten we vanuit de psychologie over leren en onderwijs? De ‘coalitie’ voor psychologie in scholen en het onderwijs’ van de American Psychological Association (APA) heeft hiervoor twintig principes uitgewerkt (pdf). Opvallend is het ontbreken van expliciete aandacht voor de rol en invloed van ICT. Dat maakt de principes niet minder relevant voor ‘technology enhanced
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-05-2015
|
|
(0) reacties
Tips om Inoreader te gebruiken
Marjolein Hoekstra (@CleverClogs) heeft via Microsoft OneNote een Inoreader Notebook gemaakt. Inoreader is mijn favoriete RSS-feed reader, sinds Google de stekker uit Google Reader trok. Ik omschrijf mezelf wel eens als een RSS-junk. RSS is voor mij dé internettoepassing die mij helpt om up to date te blijven wat betreft mijn vakgebied en algemeen nieuws.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-05-2015
|
|
(0) reacties
Gratis online masterclass expertiseontwikkeling van docenten #OU_Nederland #Welteninstituut
Hoe verloopt de expertiseontwikkeling van docenten en hoe houden docenten hun expertise op peil? Op deze en andere vragen gaat hoogleraar Els Boshuizen van de Open Universiteit samen met een aantal collega-onderzoekers in tijdens een gratis online masterclass die duurt van 20-27 mei aanstaande. Lange tijd is er weinig aandacht besteed aan de expertiseontwikkeling van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-05-2015
|
|
(0) reacties
Meivakantie in Amalfi
Verleden week zaterdag zijn we vanuit Schiphol naar Napels vertrokken voor een vakantieweek aan de Italiaanse Amalfi-kust. Echt zo’n gebied waar beelden meer zeggen dan woorden. Maar ik kan het toch niet laten. We hadden in Napels een auto gehuurd. Na aankomst op de luchthaven -iets te vroeg- werden we met een shuttlebus naar de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-05-2015
|
|
(1) reacties
Essentiële elementen van een elektronisch portfolio
Zal het elektronisch portfolio aan een tweede jeugd beginnen? Dan zullen we wel met een aantal zaken rekening moeten houden. Zo’n tien jaar geleden was er veel aandacht voor het elektronisch portfolio als instrument om de ontwikkeling van lerenden zichtbaar te maken, en als alternatief voor het beoordelen van het leren van lerenden. Op een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-05-2015
|
|
(0) reacties
Krachten die onze samenleving beïnvloeden
Wat zijn de belangrijkste krachten die van invloed zullen zijn op onze post-industriële netwerksamenleving? Richard Dobbs van McInsey signaleert er vier, en meent zelfs dat hun impact vele malen groter zal zijn dan de factoren die hebben geleid tot de opkomst van het industriële tijdperk. Volgens Dobbs voltrekken de betreffende krachten zich niet alleen in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-05-2015
|
|
(0) reacties
Technology enhanced learning: het versterken van leren en onderwijs met behulp van internettechnologie
Ik heb vanmiddag bij Turner, een adviesbureau dat zich bezig houdt met strategie-implementatie, een inleiding verzorgd over toegevoegde waarde van ICT in het onderwijs, op de relatie tussen didactiek en ICT in het onderwijs, en op belangrijke trends op dit terrein. Ik ben ingegaan op vier redenen om ICT in het onderwijs in te zetten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-04-2015
|
|
(0) reacties
iBeacons en leren binnen authentieke contexten
Nieuwe technologieën stellen ons in staat om krachtiger te leren binnen authentieke contexten. iBeacons zijn daar een voorbeeld van. Via technologieën als de Oculus Rift kun je authentieke contexten nabouwen om daarbinnen leeractiviteiten uit te voeren. Aangezien de Oculus Rift erg transportabel is, kun je dat plaatsonafhankelijk doen en ook samen met anderen. Tijdens de laatste
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-04-2015
|
|
(0) reacties
Toetsen en beoordelen met ICT
Ik ben onder meer verbonden als lector e-learning aan Hogeschool NTI. In dit kader heb ik vandaag een presentatie voor medewerkers verzorgd over ontwikkelingen op gebied van het gebruik van ICT voor toetsen en beoordelen. In deze presentatie ben ik ingegaan op uitgangspunten (zoals het belang van constructive alignment of het verschil tussen ‘low stakes’-toetsen
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-04-2015
|
|
(0) reacties
Werken met TPACK en activerende didactiek
Vanavond heb ik een webinar verzorgd over het werken met het TPACK-model en activerende didactiek. Deze blogpost gaat in op de opzet en de gebruikte bronnen. Het webinar vond plaats in het kader van de Post HBO-opleiding e-learning van Fontys. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van Adobe Connect. Ik ben gestart met onderstaande, korte, video.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
27-04-2015
|
|
(0) reacties
Leren in de toekomst: doelgericht, efficiënt, competentiegericht en divers
Hoe zal het leren van werkende volwassenen eruit gaan zien? Volgens Ruben Bellens in elk geval heel anders dan vandaag de dag gebruikelijk is. Ik deel zijn perspectief grotendeels, maar vind ook dat hij een aantal aspecten explicieter mag maken. Ruben Bellens (https://twitter.com/rubenbellens) is werkzaam als programma manager bij de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-04-2015
|
|
(0) reacties
Online surveilleren wordt volwassen
Eén van de issues bij technology enhanced learning is online summatief toetsen. Hoe garandeer je namelijk dat degene die de toets maakt, ook daadwerkelijk degene is die de toets moet maken? Op dit gebied worden echter belangrijke stappen gezet. Eind 2013 kwam ik op de beurs van de Online Educa Berlijn voor het eerst twee
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-04-2015
|
|
(0) reacties
MOOC Social learning verkennen
Op 18 mei aanstaande start de MOOC Exploring Social Learning, een initiatief van de MOOC Factory en docenten van Opleidingskunde van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Anders dan de titel doet vermoeden, is de voertaal dan ook Nederlands. Begin dit jaar vond de Engelstalige versie van deze massive open online course op het platform Curatr plaats. Ik
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-04-2015
|
|
(0) reacties
Laat je hersenen niet zitten #NLE2015
Professor Erik Scherder mocht de Next Learning afsluiten met een keynote over het flexibele brein. Ik vond het een feest om hem eens live te mogen zien optreden, ook al kwam hij met een onder meer voor mij serieuze waarschuwing. Erik Scherder is bekend van de Universiteit van Nederland en van De Wereld Draait Door.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-04-2015
|
|
(0) reacties
Stop met leren, ga werken! #NLE2015
Leerprofessionals zouden lerenden meer moeten betrekken bij het realiseren van leerinterventies ten behoeve van het verbeteren van de performance van de organisatie. Dat was één van de boodschappen van Marcel de Leeuwe en Job Bilsen in hun keynote over werkplekleren. Zij stelden dat mensen vaak moeite hebben om op de werkplek te gaan leren. Mensen
[...]
Lees verder
Pagina 58 van 66
Eerste
Vorige
53
54
55
56
57
[58]
59
60
61
62
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen