Bloggers

Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.


Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'

Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Speelt onderwijs wel een grote rol bij attitudeverandering?

Onderzoekers van de Universiteit van Keulen nemen een kloof waar tussen de gewenste en werkelijke resultaten van onderwijs over nationaal socialisme en de Holocaust op Duitse scholen. Zij menen dat dit zou moeten leiden tot het herontwerp van de onderwijsmethoden. Volgens mij vergeten ze daarbij een belangrijk aspect. Onderwijs over nationaal socialisme en de Holocaust [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Nieuwe EMMA MOOCs van start #EUMOOCS

Dit voorjaar starten in het kader van het Europese EMMA-project weer een aantal massive open online courses in meerdere talen. Waaronder een MOOC over e-learning en een MOOC over blended learning ontwikkelen van de Open Universiteit. De andere MOOCs zijn: Business intelligence (Open Universiteit in Catalunya) Computer-assisted inquiry (Universiteit van Tallinn) Lissabon en de zee [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Vormen van e-learning

Ik ben op dit moment bezig met advisering bij de ontwikkeling van een e-learning strategie. Je denkt dat uiteraard naar over doelen die je als organisatie wilt bereiken, maar ook over vormen van e-learning die je kunt toepassen. Ik kom daarbij uit op elf vormen, die elk weer op een verschillende manier kunnen worden ingevuld. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat het onderwijs nodig heeft om te veranderen

De afgelopen jaren is het onderwijs nauwelijks veranderd dankzij de invoering van nieuwe technologieën. Daarvoor is veel meer nodig, meent Michael Feldstein. Wat mij betreft is er ook meer nodig dan Feldstein voorstelt. In Wanted – A Theory of Change stelt Michael Feldstein naar aanleiding van de meest recente Educause Learning Initiative-conferentie dat leermanagement systemen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

De bijdrage van MOOCs aan corporate universities

Sahana Chattopadhyay heeft veel tekst nodig om uiteindelijk bij de kern van haar pleidooi te komen: massive open online courses kunnen een belangrijke rol spelen binnen corporate universities, en op die manier een brug helpen slaan tussen vraagstukken binnen een arbeidsorganisatie en talentontwikkeling van medewerkers. Grote bedrijven zijn vele jaren geleden vaak gestart met de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Invloed arbeidsmarkttrends op leren

Trends op de arbeidsmarkt zijn van invloed op leren, opleiden en onderwijs. Verder valt op dat technologie een steeds belangrijkere rol speelt bij werving, selectie en het vastleggen van leerervaringen. Geert-Jan Waasdorp zet tien belangrijke arbeidsmarkttrends op een rij. In deze blogpost wil ik met name kijken naar de gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ideologisch gedreven toekomstvisies op ICT en onderwijs

Voorspellers van de invloed van leertechnologie op onderwijs en opleiden doen dat vaak vanuit een neoliberale agenda, waarbij kostenbesparingen en efficiëntie in plaats van toegankelijkheid en kwaliteit leidend lijken te zijn. Dat moeten we vooral niet uit het oog verliezen. Audrey Watters heeft recent een keynote verzorgd waarin zij terugblikt op toekomstvoorspellingen op het onderwijs [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Keynote blended learning #nhldd15

Vanmiddag heb ik een keynote over blended learning verzorgd tijdens een drukbezochte studiedag over digitale didactiek bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Ik ben ingegaan op het begrip ‘blended learning’, en op modellen voor blended learning. Daarbij heb ik ook gekeken naar de ambitie van de aanwezigen (hoe en in welke mate wil men ICT voor [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Enkele didactische uitgangspunten voor online leren

Het artikel How Blended Learning and Gamification Increase Student Engagement beschrijft de casus van een docent die lerenden via WordPress laat participeren in digitale ontwerpmissies. Deze casus onderstreept in feite enkele belangrijke didactische uitgangspunten voor online leren. Docent Rob Schwartz vertelt interviewer Dan Gordon hoe zijn school online leren in de praktijk vorm geeft. Belangrijke [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zonder ICT in het onderwijs niet “Klaar voor de volgende 100 jaar” 

Vandaag mocht ik een workshop over ICT en leren geven tijdens het symposium dat het honderdjarige Insula College vandaag organiseerde. Ik ben eerst eerst kort ingegaan op de ontwikkeling van e-learning, en enkele misverstanden rond e-learning (zoals fabels die de ronde doen). Vervolgens ben ik aan de hand van het SAMR-model -dat enkele aanwezigen al [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

In welke mate heeft Thiel’s dropout club succes gehad?

Hoe vaak komt het niet voor dat een radicaal initiatief wordt gelanceerd, waar je vervolgens niets meer van hoort? Daarom vind ik het mooi dat The Chronicle of Higher Education terugblikt op Peter Thiel’s alternatieve programma voor ondernemende jongeren. Peter Thiel is één van degenen die erg veel geld heeft verdiend aan internet. Tevens heeft [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Overzicht trends Horizon-rapport

Ik heb de afgelopen week al aandacht besteed aan het meest recente Horizon-rapport, waarin trends op het gebied van ICT en onderwijs worden beschreven. Stephen Downes blikt terug op de edities sinds 2010. Dat is mooi, al ontbreekt de nuance. Volgens Downes zou elk Horizon-rapport moeten beginnen een terugblik op eerdere edities en een verantwoording [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wanneer zijn kleine beloningen bij online leren effectief?

Je kunt de motivatie bij online leren versterken door lerenden regelmatig te belonen voor het behalen van mijlpalen. Maar ik heb gemerkt dat je ook niet te vaak moet belonen. Bovendien laat onderzoek zien dat beloningen van een beperkte omvang drie elementen moeten bevatten, willen ze effectief zijn. Verleden week heb ik een blogpost geschreven [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Doe mee met Vier in Balans onderzoek

Werk je in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of MBO? Doe dan mee aan de tweejaarlijkse enquête van Kennisnet naar de stand van zaken op het gebied van ICT in het onderwijs. Elke twee jaar publiceert Kennisnet de Vier in Balans monitor. Kennisnet biedt daarmee inzicht in de laatste stand van zaken van ICT en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Flexibel hoger onderwijs voor volwassenen

Op 12 maart aanstaande organiseert het Bureau Alumnirelaties en Universiteitsfonds van de Universiteit van Amsterdam een forumavond over hoger onderwijs en een leven lang leren. De noodzaak voor professionals om na hun opleiding te blijven leren, wordt alom onderstreept. Het huidige hoger onderwijs houdt echter onvoldoende rekening met de kennis, ervaring en achtergronden van deze [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Makerspaces als belangrijke trend in Horizon-rapport 2015

Ik besteed elk jaar wel aandacht aan het trendrapport dat het New Media Consortium en het Educause Learning Initiative jaarlijks uitgeven. Dit jaar zijn er een paar opvallende verschillen ten opzichte van de trends op het gebied van ICT en leren van verleden jaar. Onderstaande tabel vergelijkt de trends op het gebied van ICT en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 10-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Bezwaren tegen ICT in het onderwijs

Volgens Joshua Kim is het tijd dat we de kritiek op het gebruik van ICT in het onderwijs serieus nemen. Deze kritiek kan alleen maar leiden tot verbeteringen op dit terrein. Kim vat zes bezwaren samen. Ik geef er mijn reactie bij. 1. Geld dat aan ICT wordt uitgegeven is niet beschikbaar voor andere zaken. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 09-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Typologie van leertechnologieën

Matt Bower heeft een artikel geschreven waarin hij een indeling presenteert van 14 clusters met 37 internetgebaseerde leertechnologieën. Hij geeft daarin een summiere beschrijving van de leertechnologieën en het pedagogisch-didactisch gebruik ervan. Het is lang geleden dat ik de term ‘web 2.0’ ben tegen gekomen. Deze term is een jaar of tien geleden geïntroduceerd om [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 08-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Zijn MOOCs gedoemd te mislukken?

Als massive open online courses zich vooral richten op het verstrekken van content, dan is het de vraag of MOOCs voldoende toegevoegde waarde hebben en daarom levensvatbaar zijn. De toegevoegde waarde van MOOCs is wat mij betreft echter groter. De Canadees Daniel Lemire ziet het duister in voor MOOCs. Zijn kritiek heeft betrekking op het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 07-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat motiveert bij online leren?

Hoe kun je er voor zorgen dat lerenden bij online leren geboeid blijven? Hoe kun je voorkomen dat lerenden bij online leren uitvallen? Of je het nu hebt over massive open online courses, over meer kleinschalige en besloten cursussen of over leren in virtuele gemeenschappen: deze vragen zijn in het algemeen relevant. Curtis Bonk en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 06-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Blended learning faculteit Educatie Hogeschool Utrecht

Zoals zoveel hogescholen, is ook de Hogeschool Utrecht druk bezig met het versterken en vernieuwen van hun onderwijs met behulp van ICT. De faculteit Educatie deelt hun expertise via het BlendedLab. Binnen dit platform verzamelen en delen zij kennis en ontwikkelingen. BlendedLab is in feite een blog. Medewerkers van de faculteit, die zich bezig houden met [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 05-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Hoe gaat het leerplatform van de toekomst er uit zien?

Het leerplatform van de toekomst zal zich ontwikkelen tot een ‘ecosysteem’ dat leren en werken zal gaan faciliteren. Aangezien organisaties wat betreft arbeidssysteem en ‘leersysteem’ verschillen, zullen deze digitale leer- en werkomgevingen zich -nog meer dan nu- op verschillende markten richten. Tom van der Ark heeft een artikel geschreven over het leerplatform van de toekomst. [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 04-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Community-based learning inbedden binnen het curriculum

Maatschappelijke stages kunnen leerzame leerervaringen zijn voor jongeren in het voortgezet onderwijs. In de VS spreken ze daarbij van ‘community-based learning’. Belangrijk aspecten daarbij zijn leerlinggecentreerdheid en inbedding in het curriculum. Vanaf dit schooljaar zijn maatschappelijke stages niet verplicht. Dat is ook het geval met ‘community-based learning’. Lerenden van een high school beslissen daarbij zelf [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 03-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

De toekomst van learning devices

In THE Journal waagt Dian Schaffhauser zich aan bespiegelingen over de apparaten die lerenden in de toekomst zullen gebruiken om te leren. Opvallend is dat daarbij vaak wordt uitgegaan van traditionele opvattingen over leren. De auteur kijkt met drie gesprekspartners naar de wat kortere termijn, en naar de verdere toekomst. Voor de korte termijn kun [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 02-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

Impact nieuwe technologie wordt niet bepaald door tempo

De impact van nieuwe technologieën op onze samenleving wordt vooral beïnvloed door de  de schaal waarop de technologieën worden toegepast, en de passende organisatievorm om  van deze nieuwe technologieën te profiteren. Het gaat dus niet om de technologieën op zich of het tempo waarin deze worden geaccepteerd. Wat betekent dit voor leren, opleiden en onderwijs? [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 01-02-2015 | Article Rating | (0) reacties

De rol van ICT bij gepersonaliseerd leren

Vanavond besteedt het VPRO-programma Tegenlicht aandacht aan onderwijs waarbij leerstofjaarklassen en standaard toetsen niet centraal staan, maar onderwijs dat bij de ontwikkeling van de ideale leerling past. In deze blog post wil ik daarom stil staan bij gepersonaliseerd leren, en de rol die ICT daarbij kan vervullen. In mijn boek heb ik gepersonaliseerd leren gedefinieerd [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 31-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Socio-technologisch stagnerende jaren (en wat ons te wachten staat)

In vergelijking met eerdere lustrums is de periode 2010-2015 er één van stagnatie als het gaat om ontwikkelingen op sociaal en technologisch gebied. Dat stelt Martin Weller in zijn  reflectie Waiting for the great leap forward. Op zich heeft hij een punt, al vergeet hij één relevante ontwikkeling. Weller beschrijft de opkomst van breedband internet [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 30-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De ambivalentie ten aanzien van digitale media #LEARNTEC

Anno 2015 gebruiken we massaal digitale media. Tegelijkertijd hebben we een ambivalente houding ten aanzien van die media. Dat is ook niet voor niets. We gebruiken digitale media namelijk niet altijd op een effectieve manier. Bovendien hebben digitale media onaangename bijwerkingen. Ik heb tijdens de laatste dag van de 23ste editie van de LearnTec de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 29-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Drie typen innovatie en technology enhanced learning

Op het gebied van innovatie van technology enhanced learning worden verschillende indelingen gebruikt. Hoogleraar Herman van den Bosch onderscheidt drie typen technische innovaties. In hoeverre is die indeling relevant voor ICT en leren? Voorbeelden van typen innovatie zijn het verschil tussen incrementele en radicale innovaties of het SAMR-model (substitution, augmentation, modification, redefinition). In zijn blog [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Kun je leren en werken integreren? #LEARNTEC

Tijdens dag 1 van de LearnTec heb ik de gelegenheid gehad om twee sessies over ‘corporate e-learning’ bijgewoond. Bovenstaande titel was het onderwerp van beide sessies. Het waren twee heel verschillende presentaties, die uitgingen van redelijk traditionele vormen van e-learning. HUK-Coburg is een verzekeringsbedrijf met zo’n 9000 medewerkers. Zij houden zich sinds begin 1991 bezig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 28-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Presentatie EMMA bij de LearnTec #EUMOOCS #LEARNTEC

Vandaag heb ik tijdens de Learntec in Karlsruhe een presentatie verzorgd over het Europese EMMA-project. De LearnTec is volgens mij na de Online Educa Berlijn Duitsland’s grootste congres en beurs over ‘technology enhanced learning’ (de beurs is omvangrijker). Ik mocht één van de sessies verzorgen over ‘EMMA’ waarvan de Open Universiteit één van de partners [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 27-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

E-learning, return on investment en loze beloftes

Veel beslissers binnen organisaties kiezen voor ‘e-learning’ omdat het zou leiden tot een goedkopere manier van leren en ontwikkelen. Zij laten zich daarbij helaas vaak leiden door loze beloften. Een in meerdere opzichten risicovolle ontwikkeling. Return on investment is de opbrengst van een investering die je hebt gedaan. Stel je investeert 1000 euro in de [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Overwegingen bij geautomatiseerd beoordelen

Dankzij steeds slimmere technologieën beschikken we over meer mogelijkheden om beoordelingen toe te passen, zonder dat daar een docent aan te pas hoeft te komen. Wat zijn overwegingen bij deze ontwikkeling? Eén van de belangrijkste belemmeringen van grootschalig en goedkoop onderwijs heeft te maken het beoordelen van lerenden. Je bent als docent niet in staat [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 26-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Managementconferentie Nieuw Vakwerk #cvimc

Op 25 en 26 maart aanstaande vindt de tweejaarlijkse managementconferentie van het Consortium voor Innovatie plaats. Dit jaar is de DRU Cultuurfabriek in Ulft de locatie. Ik neem er ook aan deel. Het Consortium voor Innovatie (CvI) verzorgt elk jaar een druk bezocht congres voor MBO-instellingen en VMBO-scholen. Het ene jaar staat ICT in het [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 25-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Onze emotionele verbondenheid met smartphones

Mensen blijken emotioneel gehecht te zijn aan hun smartphone. Dat zou wel eens een verklaring kunnen zijn voor het afleidende gebruik ervan binnen het onderwijs. In nog geen tien jaar tijd zijn smartphones in de Westerse wereld alomtegenwoordig geworden. Vooral jongeren gebruiken ze massaal. Twee onderzoekers hebben nu via een vragenlijst onderzocht of dit grootschalige [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 24-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

MOOC over social learning

Op 2 februari aanstaande start bij Curatr een massive open online course over ‘Exploring Social Learning’. Daarbij past men ook social learning toe. Social learning is één van de gevleugelde begrippen van de afgelopen jaren. Als het goed is publiceren Marcel de Leeuwe en ik er dit jaar bij Noordhoff een boek over (inclusief over [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 23-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Mijlpaal yOUlearn: op naar het volgende plateau

Het yOUlearn-programma, waarvan ik projectleider implementatie ben, gaat de volgende fase in. Er is een versie ontwikkeld, die de komende tijd gebruikt gaat worden voor het invoeren van cursussen van masteropleidingen. Een belangrijke mijlpaal in het project. Ook een spannende mijlpaal. Begin oktober heb ik geblogd over de start van het yOUlearn-programma, waarbinnen een nieuwe [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 22-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wat je niet moet doen bij mobile learning….

Je kunt met een gezond gevoel voor eufemisme gerust stellen dat leren van fouten op het gebied van ICT en leren de normaalste zaak van de wereld is. Dat geldt mogelijk extra voor mobile learning. Via een Facebook-bericht van mijn collega Marcus Specht ben ik terecht gekomen bij de bijdrage The Top 10 Bad Practices in Mobile [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 21-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Liggen slechte cijfers niet aan Facebook?

Jongeren die veel op Facebook zitten boeken slechtere studieresultaten. Maar dat ligt volgens Reynol Junco, associate professor van de Iowa State University, niet zo zeer aan Facebook, maar aan andere factoren. Junco heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van Facebook door 1600 studenten. Hij constateert daarbij verschillen tussen startende studenten en oudere studenten. Startende studenten [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 20-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

LRN21 special How do you MOOC it?

Op 3 februari 2015 organiseert LRN21 een themabijeenkomst over de bijdrage van massive open online courses en ‘small private online courses’ aan de kwaliteit van onderwijs en opleidingen. Tijdens deze bijeenkomst worden ervaringen gedeeld met betrekking tot: argumentatie over doelen van MOOCs effectiviteit van MOOCs, efficiëntie van MOOCs De volgende bijdragen worden geleverd (tekst afkomstig [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 19-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

WICER-model als alternatief voor het 70-20-10 model

Half december 2014 heb ik mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model beschreven. In deze blog post wil ik een alternatief presenteren: het WICER-model. Mijn bezwaren tegen het 70-20-10 model van Charles Jennings komen op het volgende neer: Het model houdt onvoldoende expliciet rekening met de context waarin geleerd wordt. In zijn reactie onderstreept Charles Jennings [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 18-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Ontwikkelingen op het gebied corporate learning

Gisteren heb ik geschreven over een trendrapport over leren en ICT binnen het onderwijs. Maar hoe zit het met leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties (corporate learning)? En wat is de relevantie hiervan voor het onderwijs? Josh Bersin heeft een rapport geschreven met daarin voorspellingen ten aanzien van leren en ontwikkelen binnen het bedrijfsleven. Katherine Jones [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 17-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Trends op het gebied van ICT en leren

Er speelt van alles op het gebied van het vormgeven van leersituaties met behulp van ICT.  Deze blogpost vat een white papier over dit onderwerp samen. De onderscheiden trends zijn grotendeels herkenbaar, maar niet altijd uniek voor wat de auteurs ‘blended learning’ noemen. Ik heb op basis van het bericht White Paper: 10 Blended Learning [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 16-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Positieve effect van delen en discussie via sociale media

Sociale media bieden didactische mogelijkheden voor het onderwijs. Het gebruik ervan binnen het onderwijs is echter ook aan kritiek onderhevig. Leerprestaties lijden er onder, als jongeren tijdens het studeren gebruik maken van, bijvoorbeeld, Facebook. Recent onderzoek laat echter zien dat het gebruik van sociale media ook de betrokkenheid van gebruikers bij onderwerpen kan vergroten. Een [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Algoritmegestuurd leren

Door het gebruik van ICT in het onderwijs creëren lerenden veel data, die met behulp van algoritmes kunnen worden geïnterpreteerd. In de VS zijn er scholen die hun onderwijs zelfs sterk laten sturen door deze algoritmes. Dat heeft voor- en nadelen. In Some Benefits and Drawbacks of Blended Learning bespreekt William Huntsberry de casus van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 15-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

De effectiviteit van professional development programma’s

Onderwijsinstellingen en docenten besteden vaak veel geld en tijd aan de professionele ontwikkeling van docenten. Maar leidt dat ook tot een betere ‘performance’ op de werkvloer? ScienceDaily doet verslag van een onderzoek naar de effectiviteit van twee programma’s voor professionele ontwikkeling. Beide programma’s waren gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de interactie tussen [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 14-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Casus van Design39Campus: integratie onderwijsconcept en leeromgeving

Design39Campus is een nieuwe, innovatieve, school voor zogenaamd K-12 onderwijs. Schoolleider Sonya Wrisley beschrijft het onderwijsontwerp van deze school. Daarbij vallen een duidelijke visie op, naast integrale aandacht voor leertechnologie en de fysieke leeromgeving. Wrisley heeft van haar schoolbestuur de gelegenheid gekregen om een nieuwe school te bouwen. Samen met een aantal gelijkgestemde docenten heeft [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 13-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Leer- en ontwerpprincipes van connected learning

Terry Heick geeft een samenvatting van zes ontwerpprincipes voor connected learning, van de Connected Learning Alliance. Is dit concept hetzelfde als het connectivisme? Betreft het een nieuw concept? Het antwoord op beiden vragen luidt m.i. ‘nee’ . Is dat erg? Ook niet. Bij deze alliantie zijn verschillende organisaties (zoals COSN en de Mozzilla Foundation) en [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 12-01-2015 | Article Rating | (0) reacties

Wilfred verder als zelfstandig adviseur

Vanaf 1 maart 2015 werk ik als zelfstandig adviseur op het gebied van technology enhanced learning. Op 1 maart aanstaande loopt mijn arbeidsovereenkomst bij de Open Universiteit Nederland af. Ik heb onlangs besloten dit contract niet te willen continueren. Ik word dus ‘zelfstandige zonder personeel’, waarbij ik hoop dat ik niet tot de helft van [...] Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie) | 11-01-2015 | Article Rating | (1) reacties

De vage grenzen tussen online cursussen en massive open online courses

Volgens David Wiley zijn de verschillen tussen ‘traditionele’ online cursussen en MOOCs niet heel erg groot. Ik ben het maar deels met hem eens. Wiley somt een groot aantal overeenkomsten op zoals het volledig online karakter, het gebruik van te bestuderen content of beperkte mogelijkheden voor menselijke interactie. Volgens hem zitten de verschillen in het [...] Lees verder
Pagina 60 van 66Eerste   Vorige   55  56  57  58  59  [60]  61  62  63  64  Volgende   Laatste