toggle menu
Zoeken
Contact
Adverteren
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Inloggen
Large Language Modellen hebben bijna oogheelkundige kennis en redeneringen op expertniveau bereikt
Large Language Modellen (LLM’s) hebben de potentie om de gezondheidszorg te verbeteren. Britse onderzoekers concluderen dat met name GPT 4 positief scoort op het gebied v...
Lees verder
Nieuws
Meld u aan voor de nieuwsbrief
Registreer
Bloggers
Een overzicht van blogs geschreven door aanbieders die zich hebben aangesloten bij e-Learning.nl.
Huidige artikelen
Archieven
Ingaven voor 'Wilfred Rubens (redactie)'
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-01-2015
|
|
(1) reacties
De vage grenzen tussen online cursussen en massive open online courses
Volgens David Wiley zijn de verschillen tussen ‘traditionele’ online cursussen en MOOCs niet heel erg groot. Ik ben het maar deels met hem eens. Wiley somt een groot aantal overeenkomsten op zoals het volledig online karakter, het gebruik van te bestuderen content of beperkte mogelijkheden voor menselijke interactie. Volgens hem zitten de verschillen in het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-01-2015
|
|
(0) reacties
De betekenis van het Internet of Things voor leren
De afgelopen week vond in Las Vegas weer de Consumer Electronics Show plaats. Tijdens deze beurs tonen fabrikanten de nieuwste producten op het gebied van ICT en elektronica. Eén van mijn conclusies op basis van een aantal artikelen die ik gescand heb, is dat het “Internet of Things” meer volwassen wordt. De vraag is wat
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-01-2015
|
|
(0) reacties
SAMR-model via video uitgelegd
Ik gebruik het SAMR-model vaak als ‘bril’ om te kijken naar het gebruik van ICT voor leren. Via The Whiteboard Blog ben ik gestuit op een video over dit model. In het SAMR-model stelt Ruben Puentedura dat je ICT op grofweg vier manieren kunt inzetten: Substitutie: je gebruikt ICT als vervanging van een andere leertechnologie,
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-01-2015
|
|
(0) reacties
Blijf met je handen van onze nar af #CharlieHebdo #JeSuisCharlie
De laffe en brute aanslag op het blad Charlie Hebdo heeft terecht veel protest en verontwaardiging losgemaakt. Ik moest denken aan mijn vergelijking van de nar en de koning, die ik meer dan tien jaar geleden heb gemaakt. Op 2 november 2004 is Theo van Gogh vermoord. Je hoorde toen ook geluiden of het niet
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-01-2015
|
|
(0) reacties
Gastcollege implementatie e-learning aan de hand van een casus
Gisteravond heb ik in het kader van de post-HBO opleiding e-learning van Fontys een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning. Daarbij hebben deelnemers met name gewerkt aan een casus. Vooraf had ik deelnemers gevraagd om onderstaande video van mijn model over de implementatie van e-learning te bestuderen (met excuus voor de geluidskwaliteit): Ik ben
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-01-2015
|
|
(0) reacties
Hoe ICT kan leiden tot een systeemverandering van ons onderwijs
Begin 2014 heb ik onderstaande opiniërende bijdrage geschreven voor het blad HO Management. De bijdrage beschrijft een scenario waarin ICT fungeert als ‘driver’ en katalysator van veranderingen binnen ons onderwijs. “Technologie is een middel, geen doel op zich”. Met die uitspraak word ik regelmatig in mijn werk geconfronteerd. Ik deel deze mening maar half. Technologie is
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-01-2015
|
|
(0) reacties
In hoeverre bepalen ICT-systemen de praktijk van het onderwijs?
Gisteren ontspon zich een korte Twitter-discussie over over leerlingvolgsystemen (en elektronische leeromgevingen) die richting zouden geven aan de praktijk van het onderwijs. De vraag daarbij was/is of dat inderdaad het geval is, en of dat erg is. Aangezien deze discussie m.i. minder geschikt is voor x-keer 140 tekens, wil ik er deze blogpost aan wijden. Daarbij
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-01-2015
|
|
(0) reacties
Tablets zijn krachtige leertechnologieën, maar geen babysitter
De bijdrage Tablets make great learning tools for kids, but parents should be vigilant laat zien dat tablets rijke leertechnologieën zijn, maar dat ouders de tablet niet als een ‘babysitter’ moeten gebruiken. De aanbevelingen voor ouders gelden m.i. ook voor leerkrachten. De rode draad van dit artikel is: Bij tablets is de verbinding met de
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-01-2015
|
|
(0) reacties
Casus internettechnologie als uitbreiding en versterking van je geheugen
Vandaag de dag kunnen we een combinatie van internettechnologieën gebruiken als uitbreiding en versterking van ons geheugen. Onderstaande, persoonlijke, casus illustreert dat weer eens. De aanleiding van deze casus is triest. Gistermiddag ontving ik een WhatsApp-bericht van mijn zus. Ze was terug van een begrafenis van een goede kennis. Daar had men een aantal nummers
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-01-2015
|
|
(0) reacties
Beïnvloedt de ondernemende student ook het Nederlandse hoger onderwijs?
Nederlandse instellingen voor hoger onderwijs krijgen te maken met andere doelgroepen. Dat leidt tot innovatie van het curriculum waarbij meer rekening gehouden zal worden met principes uit de volwasseneneducatie, informeel leren en inzichten rond online leren. Herman van den Bosch houdt zich als hoogleraar onder meer bezig met innovatiemanagement. In zijn weblog verkent hij onder
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-01-2015
|
|
(0) reacties
Voorspoedig 2015!
Het afgelopen jaar werd uiteraard gedomineerd door de aanslag op de MH 17, twee vliegrampen, de vreselijke strijd in Syrië, Irak, Gaza, Oekraïne en Ebola. Klimaatonderhandelingen in Peru lijken een gevoel van urgentie te ontberen. In Nederland zal de decentralisatie van de zorgtaken naar de gemeenten in 2015 ongetwijfeld op een drama uitlopen, weigeren we
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
31-12-2014
|
|
(0) reacties
Wat waren in 2014 mijn favoriete sites en blogs over technology enhanced learning?
Pedro de Bruyckere postte gisteren zijn belangrijkste bronnen van het afgelopen jaar. Hij nodigde zijn lezers uit hun ‘topbronnen’ te delen. Daarom hieronder mijn favoriete bronnen op het gebied van ICT en leren (in willekeurige volgorde), media die ik gebruik om bronnen te raadplegen en te verwerken, de top 10 Tweeps (op basis van verwijzingen)
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-12-2014
|
|
(0) reacties
Onderschatting van ICT bedreigt publieke taken onderwijs
De mogelijkheden van ICT worden vaker onderschat dan overschat. Dat kan grote gevolgen hebben. In de wereld van opleiden en onderwijs kunnen we daarom maar beter positieve houding hebben ten opzichte van ICT. Het risico bestaat dat de publieke taken van het onderwijs anders in het gedrang komen. Technologische ontwikkelingen voltrekken zich in een rap
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-12-2014
|
|
(0) reacties
Trends rond gepersonaliseerd leren?
Het is inderdaad weer ‘trends-tijd’. Dat leidt ook tot vergezochte artikelen zoals 10 Trends to Personalize Learning in 2015. Deze bijdrage beschrijft namelijk enerzijds trends die m.i. weinig met gepersonaliseerd leren te maken hebben en ontwikkelingen die al veel langer spelen. Aan de andere kant vergeet de auteur ook weer trends die juist relevant zijn
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
26-12-2014
|
|
(0) reacties
Leer nooit iets omdat het meetelt #onderwijsmoment
Vanochtend is één van mijn ‘onderwijsmomenten’ op http://onderwijsmoment.nl/ gepubliceerd. Uiteraard deel ik deze ook op mijn eigen blog. Het betreft één van mijn grootste missers cq leermomenten tijdens mijn studieloopbaan. Eén van mijn belangrijkste onderwijsmomenten vond plaats in het najaar van 1983. Ik was net van de middelbare school af en studeerde pedagogische wetenschappen in
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
25-12-2014
|
|
(0) reacties
Vrolijk kerstfeest 2014
Ik wens jullie allen een heel fijn kerstfeest toe.
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
24-12-2014
|
|
(0) reacties
Neurowetenschap kan kennis over leren vergroten
Sinds een jaar of 20 beschikken we over technologieën waardoor we beter kunnen waarnemen hoe ons brein werkt. Daardoor is onze kennis over hoe wij leren vergroot. Via Pedro De Bruyckere heb ik onderstaande video bekeken. Cognitief psychologe Helen Abadzi vertelt hierin dat neurowetenschappen hebben geleid tot meer kennis over leren. Daarmee is ook een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
23-12-2014
|
|
(0) reacties
De politieke correctheid van ICT als middel
ICT mag binnen het onderwijs best doel op zich zijn, en niet alleen een middel. Mensen die dit ontkennen, hebben een gebrekkig inzicht in de rol en betekenis van technologie. Dat stelt hoogleraar Wim Westera in een recent opiniërend artikel. Het afgelopen weekend viel de laatste editie van het blad OnderwijsInnovatie in de bus. Een
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
22-12-2014
|
|
(0) reacties
Technologieën die in 2014 zijn verdwenen
Mashable somt een aantal technologieën op die sinds het afgelopen jaar niet meer worden gemaakt of niet meer worden ondersteund. Als ik naar mijn eigen technologiegebruik kijk, dan is zowel sprake van stabiliteit als verandering. Bij Mashable gaat het om de volgende technologieën. Apple heeft besloten om de iPod Classic niet meer te produceren. Ik
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
21-12-2014
|
|
(0) reacties
Een school zonder docenten?
Met enige regelmaat lees over initiatieven die een alternatief willen zijn ten opzichte van het bestaande onderwijssysteem. De Franse school ’42’ zou zo’n alternatief willen zijn. Binnen het onderwijsconcept werken lerenden aan het oplossen van problemen, zonder docenten. ’42’ is met veel geld opgericht door een Franse Telecom-magnaat, Xavier Niel. Hij was ontevreden over het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
20-12-2014
|
|
(0) reacties
Digitale habitus vraagt om het Indie web
Dankzij ons dagelijks gebruik van ICT creëren we een digitale habitus. Om dat op een bewuste en vrije manier te kunnen doen, zou internet opnieuw gedecentraliseerd moeten worden. Mooie blog van Steve Wheeler. Op basis van het werk van de Franse filosoof Pierre Bourdieu introduceert hij het begrip ‘digitale habitus’. Dit kun je omschrijven als het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
19-12-2014
|
|
(0) reacties
Ik steun Serious Request #SR14 #3FM
Gisteravond hebben drie disk jockeys van 3FM zich weer laten opsluiten in het Glazen Huis. Zij vragen hiermee aandacht voor vrouwen en meisjes, die tijdens oorlog en conflicten slachtoffer worden van seksueel geweld. Net zoals andere jaren steun ik deze actie van harte. Het mooie van Serious Request is -vind ik- dat men aandacht vraagt
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
18-12-2014
|
|
(0) reacties
Geleerde lessen rond meertalige MOOCs #EUMOOCs
De afgelopen week heb ik in Madrid deelgenomen aan een projectvergadering van EMMA: European Multiple MOOC Aggregator. Dit project wil MOOCs van Europese instellingen voor hoger onderwijs in meerdere talen toegankelijk maken. De Nederlandstalige MOOCs van de OU kunnen daardoor bijvoorbeeld in het Engels toegankelijk worden voor anderen. Daarmee zou kennis over bepaalde onderwerpen ook
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
17-12-2014
|
|
(0) reacties
Leren verkopen in het Virtual Skillslab
Simulaties kunnen krachtige leeractiviteiten zijn waarmee lerenden kunnen oefenen met authentieke beroepssituaties. Het Virtual Skillslab is daar een voorbeeld van. Deze toepassing wordt steeds vaker binnen het Nederlandse onderwijs gebruikt. In 2001 heb ik met Eric Jutten de E-learning Experience georganiseerd. Eric was destijds in opdracht van -ik meen- de Albert Heijn bezig met het
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
16-12-2014
|
|
(0) reacties
Mijn bezwaren tegen ’70-20-10’
De laatste jaren is er veel aandacht voor het ’70-20-10’-model dat wordt toegedicht aan consultant Charles Jennings. Veel organisaties willen hun strategie op het gebied van leren en ontwikkelen vormgeven op basis van dit model. Volgens mij wordt dit model echter vaak verkeerd gebruikt. Tot ongeveer halverwege de jaren negentig was er vooral aandacht voor
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
15-12-2014
|
|
(0) reacties
Kunnen we met leren de veranderingen om ons heen bij houden?
De wijze waarop kenniswerkers vaak leren past niet goed bij de veranderingen waarmee zij in hun werk te maken hebben. We zullen professionalisering dus op een andere manier moeten insteken. Het is de vraag of overdrijvingen daarbij helpen. Via een tweet van Joseph Kessels ben ik terecht gekomen op de bijdrage De verandersnelheid haalt ons
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
14-12-2014
|
|
(0) reacties
Vloggen en leren
Vloggen is bloggen via video. Dankzij de alomtegenwoordigheid van smartphones, breedband internet en publicatieplatforms als YouTube is deze toepassing ook toegankelijk geworden voor het onderwijs. Steve Wheeler beschrijft de relatie met leren. Online video wordt steeds vaker binnen het onderwijs gebruikt. Vaak als vervanging of versterking van presentaties en gastcolleges. Maar je kunt online video
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
13-12-2014
|
|
(0) reacties
Vier jaar Nederlandse ervaring met MOOCs?
Naar aanleiding van de 20ste editie van de Online Educa Berlijn is een speciale editie verschenen van de publicatie CHECK.point eLearning. Met daarin een bijdrage van mij over onze ervaringen met massive open online courses. De redactie heeft tot mijn verbazing gekozen voor de titel “Four Years of Dutch Experience with MOOCs“. Dat komt omdat ik
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
12-12-2014
|
|
(0) reacties
E-learning: Omslagpunt al lang bereikt
Gisteren is editie 9 van IP | vakblad voor informatieprofessionals verschenen. Met daarin een artikel van mij over zeven e-learning trends. In dit artikel beschrijf ik onder meer dat e-learning alledaags is geworden, dat e-learning inhoudelijk is verbreed en dat leren dankzij learning analytics en adaptieve technologie meer gepersonaliseerd wordt. Met toestemming publiceer ik dit artikel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
11-12-2014
|
|
(0) reacties
Gastcollege Blended learning: van gaarkeuken tot sterrenrestaurant
Vandaag heb ik een gastcollege over blended learning verzorgd voor docenten van Hogeschool Windesheim. Zij hebben ook kennis gemaakt met cases die door twee van hun collega’s werden gepresenteerd. In het kader van deze collegereeks heeft Willem van Valkenburg eerder een gastcollege verzorgd. Ik heb daarom eerst gekeken wat aanwezigen al wisten van het onderwerp.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
10-12-2014
|
|
(0) reacties
Kennen MOOCs een hoge mate van uitval?
Je moet de intenties van deelnemers betrekken bij de vraag of de uitval bij een massive open online course hoog is. Bovendien blijken deelnemers aan MOOCs zich slecht te houden aan hun intentie om deel te nemen. Maar dan nog is het lastig om uitval bij MOOCs te operationaliseren. Onderzoeker Justin Reich heeft onderzoek gedaan
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
09-12-2014
|
|
(0) reacties
Krachtige technologieën voor rijkere leerervaringen
Tijdens mijn reflectie op de twintigste editie van de Online Educa Berlijn schreef ik onder meer dat er steeds meer gebruikersvriendelijke leertechnologieën beschikbaar komen waarmee je leren met behulp van ICT verder kunt versterken. Deze blogpost bevat voorbeelden. Vandaag kwam ik in dit kader bijdragen tegen die deze ontwikkeling illustreren. New Technologies Making MOOCs Even
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
08-12-2014
|
|
(0) reacties
De waarde van passief engagement binnen online cursussen
Moet online leren gericht zijn op interactie tussen lerenden en docenten? Dat hoeft niet. Lerenden die ‘stil’ maar actief leren kunnen namelijk ook effectief online leren. “The Case for ‘Passive’ Learning – The ‘Silent’ Community of Online Learners” gaat in op de wijze waarop lerenden deelnemen aan online cursussen. De auteurs kijken daarbij zowel naar
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
07-12-2014
|
|
(0) reacties
Reflectie op de Online Educa Berlijn 2014 #OEB14
De afgelopen dagen heb ik uitgebreid verslag gedaan van editie 20 van de Online Educa Berlijn. In deze bijdrage wil ik op hoofdlijnen terugblikken op organisatie, opzet en inhoud van dit internationale congres over technology enhanced learning. In totaal gaat het om zeven organisatorische en acht inhoudelijke reflecties. Realiseer je hierbij wel dat het heel
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
06-12-2014
|
|
(0) reacties
Online Educa Berlijn: de afsluiting #OEB14
De middag de laatste dag van de Online Educa heb ik besteed aan een bezoek aan de beurs, en aan deelname aan een bijeenkomst waarin bloggers terugblikten op de conferentie. Wat is me daarbij opgevallen? Na de lunch van dag 2 van Online Educa Berlijn 2014 heb ik niet meer deelgenomen aan een sessie. Ik
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-12-2014
|
|
(0) reacties
Andere vormen van werkplek leren? #oeb14
Een nieuwe wereld van leren voor werknemers. Aldus de titel van een sessie over het veranderen van leren op de werkplek. Vijf bedrijven lieten een volle zaal een kijkje in de keuken nemen. Pandora is een ontwikkelaar van sieraden met 11 duizend medewerkers en 9800 verkooppunten wereldwijd. Men ziet training vooral als een ondersteuning van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-12-2014
|
|
(0) reacties
Online Educa Berlijn: persoonlijk leren, actief leren en het leren van feiten #oeb14
Dag 2 van de 20ste Online Educa Berlijn ging traditiegetrouw weer van start met twee plenaire sessies. Ik ben naar ‘Education’s Reality Check’ gegaan. Over persoonlijk leren, de lerende als ‘producent’ en het belang van feiten om misconcepties te bestrijden. De titel van Stephen Downes’s presentatie was ‘Reclaiming personal learning’. Steven pleitte ervoor dat studenten
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-12-2014
|
|
(0) reacties
OEB: Verschillen tussen presentaties en praktijk? #oeb14
Een aantal jaren geleden heb ik opgemerkt dat er bij de Online Educa Berlijn wel eens sprake is van een kloof tussen geschetste vergezichten en de praktijk van alledag. Tijdens presentaties worden bestaande manieren van en systemen voor onderwijs, opleiden en leren regelmatig ter discussie gesteld. Als je vervolgens praktijksessies bezoekt, gaat het toch vooral
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
05-12-2014
|
|
(0) reacties
Online Educa Debat over big data #oeb14
Dag 1 van editie 20 van de Online Educa Berlijn werd bijna traditiegetrouw afgesloten met het befaamde en bijna-traditionele Online Educa Debat. Dit keer ging het debat over de effecten van big data op het onderwijs. Onder leiding van Harold Elletson mochten Victor Mayer-Schönberger, George Siemens, Ellen Wagner en Inge de Waard een -vaak humoristisch-
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2014
|
|
(0) reacties
E-learning door de ogen van de “hyper connected” student #oeb14
Voordat het Online Educa Debat van start ging, heb ik een sessie bijgewoond waarin studenten aan het woord kwamen over onderwijs en ICT. De studenten begonnen met het poneren van stellingen. Daarna was er interactie met de zaal. Hier de belangrijkste bevindingen. Besteed meer energie en nieuwe manieren van leren binnen het basisonderwijs om jongeren
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2014
|
|
(0) reacties
Ervaringen met MOOCs #oeb14
Na de lunch van de Online Educa Berlijn heb ik op twee manieren deelgenomen aan een sessie over massive open online courses (MOOCs). Als presentator en deelnemer. Jeremy Knox van de Universiteit van Edinburgh ging in op hun ervaringen met MOOCs. Deze universiteit is MOOCs gaan via aanbieden, naast bestaande campus-cursussen. Niet met de bedoeling
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2014
|
|
(0) reacties
De belangrijkste e-learning trends volgens Howard Rheingold #oeb14
Tijdens de middagpauze had ik als redactielid van e-learning.nl kort de gelegenheid om te spreken met één van de internationale e-learning veteranen, Howard Rheingold. Wat zijn volgens heb de drie belangrijkste trends op het gebied van e-learning van de afgelopen 20 jaar? De belangrijkste trend is volgens Howard dat je veel minder dan van tevoren
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2014
|
|
(0) reacties
Verandert technologie onszelf? #oeb14
De eerste sessie na de keynote, die ik heb bezocht, ging over de invloed van ICT op ons leven. Daarbij werd m.i. duidelijk gemaakt dat ICT meer is dan een gewoon middel. Nick Kearney illustreerde hoe ICT van invloed is op zaken als vertrouwen, privacy of ‘gender’. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat Spaanse jongens bijvoorbeeld
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
04-12-2014
|
|
(0) reacties
Online Educa Berlijn: leren verandert, verandert leren, wat verandert leren? #oeb14
De Online Educa Berlijn is vandaag van start gegaan met drie keynotes. Daaruit bleek dat leren weliswaar mede dankzij technologie verandert, dat e-learning kan leiden tot veranderingen, maar dat deze innovaties vooralsnog verbleken in vergelijking met innovaties in andere sectoren. Voorzitter Aida Opoku-Mensah (adviseur UNECA) mocht de 20ste editie van de Online Educa Berlijn (OEB)
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
03-12-2014
|
|
(0) reacties
Online Educa Berlijn: de verwachtingen #oeb14
Vandaag starten de pre-conferentie sessies van editie 20 van de Online Educa in Berlijn. Morgenvroeg gaat dit grootste internationale congres over e-learning pas goed van start. Ik doe verslag van deze twee dagen. Wat staat ons te wachten? Met vermoedelijk zo’n 2000 deelnemers is de Online Educa misschien niet ’s werelds grootste congres rond dit
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
02-12-2014
|
|
(0) reacties
Hoe kunnen we het didactisch ontwerp van Massive Open Online Courses verbeteren?
De Open Universiteit verzorgt sinds een aantal jaren online masterclasses. In een artikel in het Turkish Online Journal of Educational Technology beschrijven twee collega’s en ik didactische ontwerpprincipes op basis van literatuur over afstandsleren, het ontwikkelproces en de evaluatie van deze masterclasses in relatie tot deze ontwerpprincipes. De uitkomsten zijn ons inziens relevant voor MOOCs.
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
01-12-2014
|
|
(0) reacties
De petten van een community manager
Online communities kunnen worden gebruikt voor onder meer werkplek leren. Een community manager speelt daarbij vaak een belangrijke, faciliterende, rol. Volgens Sahana Chattopadhyay moet een community manager daarbij verschillende petten op kunnen zetten. Chattopadhyay onderscheidt: De pet van de veranderaar. Hoe zorg je er voor dat lerenden deel gaan nemen en daadwerkelijk gebruik maken van
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
30-11-2014
|
|
(0) reacties
Meer aandacht voor data ethiek
Achterhaalde wetgeving, zwakke vormen van zelfregulatie en onvoldoende institutionele waarborgen ten aanzien van privacy. Deze factoren spelen een rol bij massive open online courses. Het risico bestaat dat de wal op een gegeven moment het schip zal keren, en belanghebbenden hun interesse voor MOOCs gaan verliezen. Gisteren heb ik een beschouwing geschreven over de ophef
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
29-11-2014
|
|
(0) reacties
Ophef over Basispoort geen storm in een glas water
De afgelopen week ontstond er de nodige reuring omtrent ogenschijnlijke privacyschending op basisscholen. RTL Nieuws berichtte dat privégegevens van leerlingen zouden worden doorgespeeld aan uitgevers. Ik wil dit incident in een wat breder perspectief plaatsen. Mede naar aanleiding van mijn bezoek aan de Online Educa Berlijn -ik ‘mag’ deze week weer- heb ik me regelmatig
[...]
Lees verder
Van Wilfred Rubens (redactie)
|
28-11-2014
|
|
(0) reacties
Interactie bevorderen met behulp van internet en sociale media
Hoe kun je internettechnologie gebruiken voor het vormgeven van krachtige leeromgevingen, waarbij interactie een belangrijke rol speelt? Deze vraag stond centraal tijdens het college dat ik vandaag in het kader van de leergang Onderwijskundig Leiderschap van het Center of Excellence in University Teaching uit Utrecht heb verzorgd. Mijn oud-collega Hetty Grunefeld is sinds jaar en
[...]
Lees verder
Pagina 61 van 66
Eerste
Vorige
56
57
58
59
60
[61]
62
63
64
65
Volgende
Laatste
Agenda
8-3-2024
E-learning Ontwikkelaar Opleiding
4-6-2024
Praktische Advanced Storyline Training
6-6-2024
Praktische Online Storyline Training
Algemeen
Nieuws
Nieuws van aanbieders
Internationaal nieuws
Columns
Blogs
Events
E-learning
Wat is e-learning?
Achtergrondartikelen
Aanbieders
Opleiders
Praktijkvoorbeelden
Demos
Social Media
Facebook
Youtube
Twitter
LinkedIn
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Redactie
Adverteren
Inschrijven Nieuwsbrief
Home
Nieuws
Achtergrond
Vacatures
Demos
Cases
Marktspelers
Opleiders
Redactie
Contact
Adverteren
Inloggen